Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest MinnyMus

Hei jeg har nå gjennomgått min fjerde abort på rad med samme partner. To SA i uke 5 og to MA i uke 8 og 12. Alle abortene sammenfalt i forbindelse med stressperioder og etter hendeleser som for meg har virket traumatiske. Mine lege sier det ikke har noe sammenheng og at det bare er fosteret som ikke er levedyktig. Men jeg mener å ha lest at ikke alle fagpersoner er enige i at stress ikke kan ha sammenheng med abort. Stress gjør jo at man kan få vanskeligeheter med å unnfange (det har jeg også opplevd!) i tillegg til at det påvirker mens/syklusen så hvorfor skal ikke kunne ha noe å si for tidlig graviditet/abort? dette skjønner jeg ikke. Jeg har lest om rapporter som hevder det motsatte. bl en rapport fra usa som hevder at stresshormonet corticotropin-releasing hormone (CRH) utskilles i livmoren og har ved høye verdier blitt sett i sammenheng med spontanaborter. (Ja jeg googler..) Ved neste graviditet ønsker jeg meg sykemelding fra starten til den største faren for abort er over. Hva mener du? Er det urimelig? Skal til utredning om en måned på sykehuset men har lite forhåpninger om å få noe reell hjelp. Det sies at de ofte ikke finner noe svar. Er det noe jeg kan gjøre selv? Hilsen "Minny"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377465-stress-og-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er riktig at stor grad av stress kan virke inn på menstruasjonssyklus, men det blir slik at det stopper eggløsningen og da blir det selvsagt ikke graviditet. Ved normale forhold kommer det eggløsning, egget blir evt. befruktet og kjører langt på vei sitt eget løp. Det dannes i morkake, hos fosteret og i den gravides eggstokker de hormoner som behøves for å opprettholde graviditeten. Hvis det er noe galt med fosteret vil hormonene forsvinne og fosteret avstøtes (som regel) som en abort. Her er det lite man kan stille opp, og hvis fosteret ikke er levedyktig er det best at det blir abortert så tidlig som mulig.

Ved utredning kan man finne ‘feilen’ hos ca en tredel, og i den del tilfeller kan man ikke behandle, for eksempel ved kromosomfeil. Jeg kjenner ikke til det med CRH (det er et hormon fra hypothalamus-delen av hjernen), men en truende abort er en stresset situasjon, så hormonproduksjon kan være en følge, ikke en årsak. I Veileder i gynekologi står anført at man ikke har dokumentasjon for at sykmelding har effekt. Du får ta det opp med gynekologene.

Du sier ikke noe om din alder og ikke om du har barn fra før, det er viktig for å si noe om sjansen for at det går bra neste gang, men det er nesten alltid god mulighet for at det skal gå bra ved et fremtidig forsøk. Jeg ønsker deg lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377465-stress-og-abort/#findComment-3319753
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...