Gå til innhold

Ditt beste tips mot soleksem?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Snuppa på 6 fikk soleksem for første gang i fjor. Vabler på kinn og hender, særlig... Sommeren var jo ikke særlig god i fjor, så det begrenset seg på resten av kroppen, men jeg så antydninger der også de få gangene vi kunne kaste klærne liksom...

Nå er jo våren her på Østlandet, og jeg ser at det er i ferd med å komme tilbake....

Hva er ditt aller beste tips mot soleksem? Alt fra kjerringråd til solkrem-merker til kosttilskudd er interessant!!

Har antihistaminer effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til legen og få resept på hydrokortison.

Smør dette på eksemet på kvelden, og følg på med en parfymefri fuktighetskrem. På dagtid brukes en god solkrem med høy faktor.

Jeg vet at mange er skeptiske til hydrokortison, men det er verre for kroppen når det klør og blir sår hud. Jeg synes det er bedre å bruke noe som faktisk hjelper enn å prøve alle mulige kjerringråd som ikke hjelper og koster masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør dette på eksemet på kvelden, og følg på med en parfymefri fuktighetskrem. På dagtid brukes en god solkrem med høy faktor.

Jeg vet at mange er skeptiske til hydrokortison, men det er verre for kroppen når det klør og blir sår hud. Jeg synes det er bedre å bruke noe som faktisk hjelper enn å prøve alle mulige kjerringråd som ikke hjelper og koster masse penger.

''Gå til legen og få resept på hydrokortison.''

Den mildeste hydrokortisonkremen er vel reseptfri? Den var det tidligere mener jeg å huske, men for alt jeg vet kan de ha endret på det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mildeste hydrokortisonkremen er vel reseptfri? Den var det tidligere mener jeg å huske, men for alt jeg vet kan de ha endret på det. :o)

Ja, de mildeste er reseptfrie.

Det som er viktig er at man ikke smører med hydrokortison før man går ut i sola. Da får huden skjolder og det ønsker man jo ikke. Derfor kan det være greit med noe litt sterkere, som smøres på bare en gang om dagen (kvelden). I tillegg blir man fortere kvitt eksemen, og trenger kortere behandlingstid.

Det sies at man skal trappe ned behandling med hydrokortison, altså ikke slutte brått, men annenhver dag en periode, så en gang i uka. Vesla hater å smøre seg, så vi er dårlige på nedtrappingen. Men vi bruker fuktighetskrem ofte da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reseptfri sist jeg kjøpte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor, samt naboen vår, har hatt veldig god effekt mot soleksem ved å spise naturlig betakaroten. F.eks. Solaray sin.

Svigermor pleier å se helt grusom ut på sommeren, pga eksemen, men siden hun begynte på dette er det knapt så hun får eksem i det hele tatt.

Hun starter på våren og tar betakaroten til et stykke ut på sommeren. Nabodama gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv en helt annen type solkrem. Vi har dårlig erfaring med alle "barnesolkremene" + Delial (vet ikke om den finnes fremdeles). Nå bruker vi parfymefri allergisolkrem fra apotek, eller en allergitvennlig fra parfymeri. Så lenge vi starter med dette- og ikke får soleksem- så holder vi hele sommeren/ sydenturen. En dag med feil solkrem, så er sesongen ødelagt hos oss......

Lykke til, god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt hydrokortison når hun har vært plaget, men det er jo for å lindre plagene.... Jeg ønsker meg tips for å klare å unngå soleksemen i størst mulig grad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en helt annen type solkrem. Vi har dårlig erfaring med alle "barnesolkremene" + Delial (vet ikke om den finnes fremdeles). Nå bruker vi parfymefri allergisolkrem fra apotek, eller en allergitvennlig fra parfymeri. Så lenge vi starter med dette- og ikke får soleksem- så holder vi hele sommeren/ sydenturen. En dag med feil solkrem, så er sesongen ødelagt hos oss......

Lykke til, god sommer.

Jeg har kjøpt Cliniderm i dag, etter at flere sier de har god erfaring med den.... Vet at det ikke gjelder alle, men det er verdt et forsøk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor, samt naboen vår, har hatt veldig god effekt mot soleksem ved å spise naturlig betakaroten. F.eks. Solaray sin.

Svigermor pleier å se helt grusom ut på sommeren, pga eksemen, men siden hun begynte på dette er det knapt så hun får eksem i det hele tatt.

Hun starter på våren og tar betakaroten til et stykke ut på sommeren. Nabodama gjør det samme.

Betakaroten har jeg tatt selv med hell, og jeg kjenner at jeg er villig til å la henne prøve, selvom jeg ikke aner hvor anbefalt det er for barn....

Hun er fryktelig lys i huden og tåler LITE sol generelt, så om hun hadde tålt ørlite mer hadde det ikke gjort noenting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Vi har brukt hydrokortison når hun har vært plaget, men det er jo for å lindre plagene.... Jeg ønsker meg tips for å klare å unngå soleksemen i størst mulig grad...

Soleksem er no herk :( Høy solfaktor og gradvis tilvenning er stort sett det eneste som hjelper på selve plagen og ikke bare symptomene. Smør henne med Vichy sin solkrem med faktor 60 som både har A og B- filter, den trekker godt inn i huden og legger seg ikke utenpå som andre kremer med høy faktor gjør. De fleste vokser dette av seg, men det kan desverre ta noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig bit er å skjerme mot solen. Særlig de områdene hvor det har vært eksem før.

Caps, brebremmet hatt. Badedrakter/-dresser. Tights. Alt som kan skjerme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her... Etter at jeg begynte med betakaroten ,forsvant soleksemen helt.. Bank i bordet : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betakaroten har jeg tatt selv med hell, og jeg kjenner at jeg er villig til å la henne prøve, selvom jeg ikke aner hvor anbefalt det er for barn....

Hun er fryktelig lys i huden og tåler LITE sol generelt, så om hun hadde tålt ørlite mer hadde det ikke gjort noenting....

Bare pass på at det ikke er syntetisk betakaroten - som har vært linket til økt kreftfare!

Jeg tror ikke det er noe skummelt i det hele tatt å gi betakaroten til barn - så lenge hun klarer å svelge det da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at det ikke er syntetisk betakaroten - som har vært linket til økt kreftfare!

Jeg tror ikke det er noe skummelt i det hele tatt å gi betakaroten til barn - så lenge hun klarer å svelge det da... :)

Syntetisk betakaroten....

*sjekke boksen vi har stående*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig bit er å skjerme mot solen. Særlig de områdene hvor det har vært eksem før.

Caps, brebremmet hatt. Badedrakter/-dresser. Tights. Alt som kan skjerme.

mvh

Godt tips.... Hovedproblemet her er at eksemen har vært verst på kinn og nese, og oppå hendene....

Mulig jeg er vanskelig nå - jeg mener det i så fall ikke - men det er ikke de enkleste stedene på kroppen å dekke til.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som står her er Solaray - og den hevder ihvertfall at den er fremstilt på naturlig måte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg hadde først forsøkt høy, høy solfaktor, f.eks 50. Selvsagt uten parfyme og med fysisk filter, ikke kjemisk. De med fysisk filter er klinete og kan være vanskelig å smøre ut, men det er absolutt verdt det kontra soleksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Hva er ditt aller beste tips mot soleksem? Alt fra kjerringråd til solkrem-merker til kosttilskudd er interessant!!''

Det aller første er å ha på henne t-skjorte etc.

Har hun først fått soleksem, så bør hun oppholde seg i skyggen. Ellers kan du kjøpe en alovera plante, som du klipper av "bladene", da kommer det ut fuktighet som lindrer det meste;)

Skal hun ut i sola, så må soleksemen være borte ellers blir det bare verre. Når eksemen forsvinner, så kan du utsette henne noen minutter i sola, men med høy solfaktor.

Dette hjalp meg;) Eventuelt kjøpe en kløestillende salve, slik at ikke eksemen sprer seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som står her er Solaray - og den hevder ihvertfall at den er fremstilt på naturlig måte....

Solaray inneholder naturlig betakaroten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...