Gjest _lange_sykluser Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 29 år, ønsker å bli gravid. Regelmessig menstruasjon fra 13 - 19 år. Startet på p.p da jeg var 19. Yasmin 1 år, deretter Microgynon i 8 år. Flere perioder uten 7 dager p-pille pause siste 3 år. Påvist noen få kjønnsvorter for 9 år siden. Har testet negativt for klamydia og gonore, og tok senest livmorhals test i for 6 mnd siden, og der var alt i orden. Har hatt samme partner i 8 år. Siste p-pille for 9 mnd siden. Sykluser siden den gang på 35 dager, 83 dager, 42, dager, 73 dager. (Jeg har Ingen sympotmer på evt pcos annet enn lang syklus, så er rimelig sikker på at jeg ikke har det) Er ellers frisk, normalvektig, fysisk aktiv 1-3 ganger i uken, utenom evt travle perioder på jobb. Min partner er 30, og i god fysisk form. Vi har et normalt sunt kosthold, Ingen av oss røyker, og vi drikker kun litt en gang i mellom. Brukte eggløsningstester siste syklus, fikk positive resultat nesten hver dag i 2 uker innen menstruasjon. Målte også temp, som steg tydelig etter de 2 uker med positive el.tester, og fikk menstruasjon rundt 10-11 dager etter, og tempen ble lavere. Har forsøkt akupunktur for mer regelmessig syklus, startet like etter forrige el, og har fått 3 behandlinger. Fikk tatt en blodprøve hos legen 5 dager etter 1. blødningsdag sist syklus, og resultatene var normale. Er nå på dag 24. i denne syklus, og har ikke hatt el enda. (pga jobbreiser har vi ikke mulighet til å praktisere annenhver-dag-metoden) Det er nå nesten 9 mdn siden siste p-pille. Hva er det som gjør at min syklus ikke blir regelmessig? Hvor lang tid skal jeg forvente at det tar? Regner ikke med at den plutselig skal bli stabil på 28 dager? Påvirker jeg den selv ved å bruke tester og være bekymret for at den ikke kommer? Kan man også bli gravid i lange sykluser? Eller er ikke eggene som de skal når det tar så lang tid? Hva gjør man så evt om ikke syklusen blir regelmessig innen et års tid? (Vi har ventet noen år med å prøve pga jobb/utd, og nå er vi veldig klare, og synest det er på tide med tanke på alder.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377700-lange-sykluser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Stress kan helt klart påvirke syklusen, det kan de aller fleste menstruerende kvinner skrive under på. ) Og da spesielt "jeg vil bli gravid NÅ!"-stress... Man kan godt bli gravid selv om syklusen er lang, jeg vet om minst en her inne som hadde uhorvelig lange sykluser, men ble gravid. ) Og det kan godt ta opptil ett år etter p-pilleslutt før systemet er i orden igjen også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377700-lange-sykluser/#findComment-3321855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hva er det som gjør at min syklus ikke blir regelmessig? Svar: Vanligste årsak er uregelmessig eller fravær av eggløsning, og her er PCOS vanligste årsak. Man behøver ikke å ha ‘andre synlige tegn på PCOS’, men en hormonprøve vil avsløre det. Trening, slanking, lavt stoffskifte eller forhøyet prolaktin (et hypofysehormon) kan også være årsak. Hvor lang tid skal jeg forvente at det tar? Svar: det er umulig å si, det avhenger av årsaken. Regner ikke med at den plutselig skal bli stabil på 28 dager? Svar: Sannsynligvis ikke Påvirker jeg den selv ved å bruke tester og være bekymret for at den ikke kommer? Svar: Jeg tror ikke at du kan påvirke syklus med bekymringer, men det har ingen hensikt med disse testinger . Kan man også bli gravid i lange sykluser? Svar: hvis en syklus har eggløsning, kan du bli gravid, men har den ikke eggløsning blir du selvsagt ikke gravid. Eller er ikke eggene som de skal når det tar så lang tid? Svar: egg som kommer ut hos en kvinne i din alder (relativt ung) vil kunne befruktes. Hva gjør man så evt om ikke syklusen blir regelmessig innen et års tid? Svar: jeg synes at du allerede nå skal be om henvisning til gynekolog som dels kan utrede og som dels kan sette i gang eggløsning (med tabletter i første omgang). Jeg vil tro at det er forholdsvis enkelt å sette eggløsning i gang, så ikke vent på at tiden skal løse problemet. Jo yngre du er, jo lettere å få til en graviditet. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377700-lange-sykluser/#findComment-3321966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lange_sykluser Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hva er det som gjør at min syklus ikke blir regelmessig? Svar: Vanligste årsak er uregelmessig eller fravær av eggløsning, og her er PCOS vanligste årsak. Man behøver ikke å ha ‘andre synlige tegn på PCOS’, men en hormonprøve vil avsløre det. Trening, slanking, lavt stoffskifte eller forhøyet prolaktin (et hypofysehormon) kan også være årsak. Hvor lang tid skal jeg forvente at det tar? Svar: det er umulig å si, det avhenger av årsaken. Regner ikke med at den plutselig skal bli stabil på 28 dager? Svar: Sannsynligvis ikke Påvirker jeg den selv ved å bruke tester og være bekymret for at den ikke kommer? Svar: Jeg tror ikke at du kan påvirke syklus med bekymringer, men det har ingen hensikt med disse testinger . Kan man også bli gravid i lange sykluser? Svar: hvis en syklus har eggløsning, kan du bli gravid, men har den ikke eggløsning blir du selvsagt ikke gravid. Eller er ikke eggene som de skal når det tar så lang tid? Svar: egg som kommer ut hos en kvinne i din alder (relativt ung) vil kunne befruktes. Hva gjør man så evt om ikke syklusen blir regelmessig innen et års tid? Svar: jeg synes at du allerede nå skal be om henvisning til gynekolog som dels kan utrede og som dels kan sette i gang eggløsning (med tabletter i første omgang). Jeg vil tro at det er forholdsvis enkelt å sette eggløsning i gang, så ikke vent på at tiden skal løse problemet. Jo yngre du er, jo lettere å få til en graviditet. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Takk for informativt svar. Kan jeg bare spørre, er det pergotime du tenker på når du skriver tabletter? Og, det at jeg hoppet over pillefrie dager i perioder, kan det være grunnen til at syklusen ikke kommer i gang igjen? Er pcos noe man kan få, eller som er medfødt? Lurer siden jeg hadde normale syklulser fra jeg var 13 til 19. Vel, det var kanskje spsm som tilsvarer en ny betaling. Jeg har skrevet til min lege og spurt om henvising, så håper jeg at jeg får det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377700-lange-sykluser/#findComment-3322357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Takk for informativt svar. Kan jeg bare spørre, er det pergotime du tenker på når du skriver tabletter? Og, det at jeg hoppet over pillefrie dager i perioder, kan det være grunnen til at syklusen ikke kommer i gang igjen? Er pcos noe man kan få, eller som er medfødt? Lurer siden jeg hadde normale syklulser fra jeg var 13 til 19. Vel, det var kanskje spsm som tilsvarer en ny betaling. Jeg har skrevet til min lege og spurt om henvising, så håper jeg at jeg får det. Ja, pergotime er det som brukes for å få eggløsning i gang. Det betyr ikke noe at man hopper over menstruasjon med p-piller for fremtidig syklus. PCOS har man et anlegg for, det kan komme til uttrykk ved vektøking. P-pille vil skjule det. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377700-lange-sykluser/#findComment-3327043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.