Gå til innhold

Potetmos eller potetpurè

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stor forskjell. Mosingen. Purè er svært finmalt/blendet. Mos er mer rustikk.

Det stemmer ikke med det en av våre mesterkokker sa på tv. Husker ikke om det var Hellstrøm, eller en av de andre. Hvor finmost stappen/mosen/pureen blir avhenger mest av alt av potettypen man bruker.

Gjest I.Kokken

Det stemmer ikke med det en av våre mesterkokker sa på tv. Husker ikke om det var Hellstrøm, eller en av de andre. Hvor finmost stappen/mosen/pureen blir avhenger mest av alt av potettypen man bruker.

Det er ingen motsetning til det jeg skrev. Når det gjelder purè så er dette langt mer finmalt/blendet enn mos. Mos er på en måte mer "hjemmelaget" (nå snakker jeg ikke om kvalitet begge deler er fantastiske). Mos og stappe er tykt, mer struktur. For å si det kort. Poteter er en hel vitenskap.

Annonse

Gjest Psyk av alt

''Potetstappe, potetkrem, potetmos eller potetpuré. Kjært barn har mange navn''

http://www.nrk.no/mat/1.6545362

Når jeg lager potetmos er det med melk og minimalt med smør.Pure lager jeg med fløte og masse, masse smør. Den er mer flytende.

Det er ingen motsetning til det jeg skrev. Når det gjelder purè så er dette langt mer finmalt/blendet enn mos. Mos er på en måte mer "hjemmelaget" (nå snakker jeg ikke om kvalitet begge deler er fantastiske). Mos og stappe er tykt, mer struktur. For å si det kort. Poteter er en hel vitenskap.

Når jeg lager potet...., så blir den forskjellig fra gang til gang. Og det som er mest avgjørende er hvilket potetslag jeg bruker, og hvor mye melk jeg tilfører. Jeg liker best potet...av Beate-poteter, da de tåler mye veske og mosing før den blir tyntflytende og finmost.

Gjest I.Kokken

Når jeg lager potet...., så blir den forskjellig fra gang til gang. Og det som er mest avgjørende er hvilket potetslag jeg bruker, og hvor mye melk jeg tilfører. Jeg liker best potet...av Beate-poteter, da de tåler mye veske og mosing før den blir tyntflytende og finmost.

Helt korrekt. Noen fungerer bedre i gratenger, noen til mos, osv. Men åpoenget er at purè og mos(generelt) er helt ulikt.

Gjest Psyk av alt

Ja, jeg bruker også faste poteter til mos og mandelpotet, som knapt nok henger sammen etter koking, til pure, nettopp for at det skal bli mer tyntflytende.

Annonse

Ja, jeg bruker også faste poteter til mos og mandelpotet, som knapt nok henger sammen etter koking, til pure, nettopp for at det skal bli mer tyntflytende.

Jeg ser på 4-stjerners middag. Og jeg tror det var kokken der som sa at mos/stappe/pure var akkurat det samme.

Gjest I.Kokken

Jeg ser på 4-stjerners middag. Og jeg tror det var kokken der som sa at mos/stappe/pure var akkurat det samme.

Ok :-) Det er ikke det på de fleste restauranter eller fra kokkeskolen, men for folk flest er det sikkert et fett. godt er det nå okke som :-)

Ok :-) Det er ikke det på de fleste restauranter eller fra kokkeskolen, men for folk flest er det sikkert et fett. godt er det nå okke som :-)

Jeg hang meg spesielt opp i svaret fra mesterkokken, i og med at jeg har lurt på det samme selv...Og jeg ble litt lettet da mesterkokken svarte så enkelt og greit som han gjorde. Det var det samme - men at pure var et litt mer jålete ord for mos.

Godt er det ja:-)

Jeg bruker mandelpotet uansett, syns de er best til både mos og puré.

Jeg synes ikke mandelpotet er så veldig godt. Jeg bruker stort sett Beate, og til vanlig skreller jeg dem, og salter godt. Det er ikke så lenge siden jeg fikk kommenataren:" Du har alltid så gode poteter:-)"

Men smaken er så forskjellig :-)

Jeg synes ikke mandelpotet er så veldig godt. Jeg bruker stort sett Beate, og til vanlig skreller jeg dem, og salter godt. Det er ikke så lenge siden jeg fikk kommenataren:" Du har alltid så gode poteter:-)"

Men smaken er så forskjellig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...