Gå til innhold

Klarte ikke å forlate sin voldelige samboer.

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2012/04/01/tema/klikk/helse/samliv/20936203/#comment-482842617

''Anne ville ikke forlate sin voldelige samboer hvis det betød å miste hus og karriere.''

Hva betyr hus og karriere hvis man nesten går til grunne selv? Dette helvetet her i 2 år for en oppreisning på bare 40.000 kr. og bare 6 mndr. i fengsel på han.

Kjempebra at hun kom seg unna, men er overrasket over at en så ressurssterk dame valgte å bli så lenge i dette. Tror jeg ikke jeg ville gjort, men så har jeg heldigvis ikke vært i hennes sko.

Fortsetter under...

''Kjempebra at hun kom seg unna, men er overrasket over at en så ressurssterk dame valgte å bli så lenge i dette. Tror jeg ikke jeg ville gjort, men så har jeg heldigvis ikke vært i hennes sko.''

Dette er jo vanlig, og jeg tror det er få som forstår det før de en dag er der selv. Det skjer gradvis, og plutselig så tror man ikke at man klarer seg uten kreket. Og da er det ofte for sent i langt tid fremover.

Med vennlig hilsen

Gjest sangsol

''Kjempebra at hun kom seg unna, men er overrasket over at en så ressurssterk dame valgte å bli så lenge i dette. Tror jeg ikke jeg ville gjort, men så har jeg heldigvis ikke vært i hennes sko.''

Dette er jo vanlig, og jeg tror det er få som forstår det før de en dag er der selv. Det skjer gradvis, og plutselig så tror man ikke at man klarer seg uten kreket. Og da er det ofte for sent i langt tid fremover.

Med vennlig hilsen

''Dette er jo vanlig, og jeg tror det er få som forstår det før de en dag er der selv. Det skjer gradvis, og plutselig så tror man ikke at man klarer seg uten kreket.''

Du er inne på noe her.

Mens man står i det, er det lett å skylde på seg selv eller finne på mange unnskyldinger for sin volderlige partner.

Jeg måtte selv reise bort for å få oversikt. Deretter klarte jeg bryte ut.

Man skal ikke undervurdere betydningen av behovet for å opprettholde den arenaen som funker når det så til de grader ikke fungere på andre. Ad trist og uforståelig syns jeg politiets håndering var begge deler.

Ja, bra gjort at hun greide å fungere på jobb.

Med vennlig hilsen

Har inntrykk av at en del kvinner blir i slike destruktive forhold fordi de tror at de ikke vil greie seg alene. Hun her hadde jo en skikkelig jobb og sikkert en god inntekt. Hun ville utmerket godt greie å forsørge seg selv.

Men som du skriver så er det nok slikt som skjer gradvis og til slutt mangler man krefter til å bryte ut.

Annonse

Gjest sangsol

Har inntrykk av at en del kvinner blir i slike destruktive forhold fordi de tror at de ikke vil greie seg alene. Hun her hadde jo en skikkelig jobb og sikkert en god inntekt. Hun ville utmerket godt greie å forsørge seg selv.

Men som du skriver så er det nok slikt som skjer gradvis og til slutt mangler man krefter til å bryte ut.

I slike forhold så ryker lett kvinnens selvtillitt. Alle andre vet hun ville klart seg- men selv er hun usikker.

Dessuten føles det fryktelig nedverdigende å ha havnet i slik situasjon, og noen forsøker late som ingenting- og håpe det går over. Dermed går tiden...

Gjest Kayia

Ja, bra gjort at hun greide å fungere på jobb.

Kan godt se for meg at det var tilfredstillende å være på jobb der hun mesteret og ikke følte skam over ikke å sette grenser hun visste hun burde satt. Gjetter at det hadde vært værre i ettertid om også den delen av livet hennes lå i grus. Bille sikkert bidratt ytterligere til dårlig selvfølelse og følelse av skam vil jeg tro.

I slike forhold så ryker lett kvinnens selvtillitt. Alle andre vet hun ville klart seg- men selv er hun usikker.

Dessuten føles det fryktelig nedverdigende å ha havnet i slik situasjon, og noen forsøker late som ingenting- og håpe det går over. Dermed går tiden...

Ja, fasaden er nok viktig.

Kan godt se for meg at det var tilfredstillende å være på jobb der hun mesteret og ikke følte skam over ikke å sette grenser hun visste hun burde satt. Gjetter at det hadde vært værre i ettertid om også den delen av livet hennes lå i grus. Bille sikkert bidratt ytterligere til dårlig selvfølelse og følelse av skam vil jeg tro.

Men hun kunne jo beholdt jobben selv om hun dro fra denne mannen?

Men hun kunne jo beholdt jobben selv om hun dro fra denne mannen?

Hei,

Jo, men det som er åpenbart når man er "ute", er ikke åpenbart når man er "inne" i et slikt forhold. Da kan selv ressurssterke kvinner bli overbevist om at de aldri vil klare seg alene uten mannen.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jo, men det som er åpenbart når man er "ute", er ikke åpenbart når man er "inne" i et slikt forhold. Da kan selv ressurssterke kvinner bli overbevist om at de aldri vil klare seg alene uten mannen.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg ser den. Det er derfor man ofte ikke bør ha veldig sterke meninger i slike saker og lignende før man har vært i slike sko selv. Ting skjer gradvis og alt er prosesser, man forstår nok ikke før man har vært der selv.

Annonse

Gjest mazda cx5

Den der høres litt tvilsom ut.

Tror at for hennes del handlet det minst like mye om å hevde seg selv, å sette han på plass.

Det som skurrer for meg, er at søsteren ble tvunget til å se på at alt dette skjedde, uten å gjøre noe. Hvor ressurssterk er man hvis man velger å involvere sine nærmeste i et slikt helvete over så lang tid, for å redde sin ære og stolthet?

Har selv vært i et slikt forhold ja, så ingen fordommer sånn sett.

Gjest Psyk av alt

Grensesetting stopper i svært liten grad voldelige, psykopatiske menn.

Den der høres litt tvilsom ut.

Tror at for hennes del handlet det minst like mye om å hevde seg selv, å sette han på plass.

Det som skurrer for meg, er at søsteren ble tvunget til å se på at alt dette skjedde, uten å gjøre noe. Hvor ressurssterk er man hvis man velger å involvere sine nærmeste i et slikt helvete over så lang tid, for å redde sin ære og stolthet?

Har selv vært i et slikt forhold ja, så ingen fordommer sånn sett.

Hun ville nok ut av det med æren i behold, ja, og hun brukte litt tid på å få skaffet bevis nok.

Gjest Hulderen

Ja, det er helt merkelig hva kvinner velger å bli værende i. Jeg har en venninne som har blitt ydmyket av sin mann i årevis, til han valgte å gå. Jeg har hatt problemer med å tro alt det vanvittige hun forteller, nettopp fordi hun aldri gikk. Av den grunn er det litt godt å lese at andre kvinner kan være like handlingslammede. Det gjør det lettere for meg å tro min venninne.

Ja, det er helt merkelig hva kvinner velger å bli værende i. Jeg har en venninne som har blitt ydmyket av sin mann i årevis, til han valgte å gå. Jeg har hatt problemer med å tro alt det vanvittige hun forteller, nettopp fordi hun aldri gikk. Av den grunn er det litt godt å lese at andre kvinner kan være like handlingslammede. Det gjør det lettere for meg å tro min venninne.

Det ligger nok mye i det som Sør skrev lengre ned her:

''Jo, men det som er åpenbart når man er "ute", er ikke åpenbart når man er "inne" i et slikt forhold.''

Ting skjer gradvis og man ser ikke galskapen mens man er i den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...