Gå til innhold

Arrvev

Anbefalte innlegg

Gjest lars0000

Har lichens på forhud av penis. Tok en biopsi for å finne ut av hva jeg hadde for noe (før de fant ut at jeg hadde lichens). Hun legen som tok biopsi var i turnus tror jeg. Ganske ung i 20 åra. Jeg syntes hun var ganske klønete og skar av et litt for stort kjøttstykke syntes jeg slik at jeg måtte sy fordi de ikke klarte å stoppe blødningen.Husker ikke hvor stort kjøttstykke det var men jeg tror det var ca 1 og 1/2- maks 2 knappehullhoder i volum,kan ikke si sikkert. Det var en biopsi som gikk litt i dybden og ikke bare på overflaten av huden. Jeg har fått ett arr etter dette. Men området ser fint ut uten fordypninger men med hvitlig farge etter arret. Spørsmålet mitt er om jeg har økt kreftfare i arrvevområdet siden jeg leste at kvinner som har tatt keisersnitt må operer arr siden det kan gå kreft i dette. I mitt tilfelle så har man jo med en slimhinne å gjøre men det gjør det ikke bedre tenker jeg. Den andre legen da jeg tok den andre biopsien brukte en saks og klippet av et overfladisk stykke der jeg nå har en ørliten fordypning men jeg måtte ikke sy og jeg fikk ikke arr. Har jeg noe å bekymre meg for? Tilslutt: Penis utvider seg jo ved ereksjon. Det vil ikke skje noe galt da siden biopsien ble gjort i slapp tilstand?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377922-arrvev/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! Lichern sclerosus er en hudsykdom som ofte sitter genitalt , men som ikke så lett blir diagnostisert og noen ganger kan biopsi være nødvendig. Arrvevet etter biopsien medfører ikke økt hudkreftfare. Imidlertid kan det i sjeldne tilfeller forekomme celleforandring og overgang til overflatecellekreft i områder med LSA. I så fall vil man merke en ydelig lokalisert forandring med fortykkelse/ klumpdannelse. Ved mistanke om slikt bør man kontakte lege for nærmere undersøkelse. At hudbiopsien er tatt i "slapp" tilstand skal ikke medføre ekstra problemer. Imidlertid er det slik at selve hudsykdommen kan forårsake stramhet og problemer for ereksjon . Da vil et kirurgisk inngrep kalt forhudsplastikk kunne hjelpe. Er du i tvil om dette er aktuelt for deg, bør du kontakte hudlege eller urolog for nærmere undersøkelse og vurdering . Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377922-arrvev/#findComment-3329330
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...