Gå til innhold

Gravid, men usikker på når jeg ble det

Anbefalte innlegg

Gjest Celine33

Gravid, men usikker på når jeg ble det Hei. Jeg er en kvinne på 34 år som nylig fant ut at jeg er gravid (tok test 2. April, 3 dager etter ventet menstruasjon. Tok da en digital test som det sto gravid 2-3 på. Det jeg lurer på er om det er mulig at jeg er kommet lengre, om det går an at jeg ble gravid rundt eggløsningen i februar, altså måneden før? Menstruasjonen min har vært slik: Fikk mens 3. februar.(har syklus på 28 dager). Hadde samleie 16.februar, men han fikk ikke utløsning inne i meg da. 12 timer etterpå tok jeg en angrepille. Lørdag 25. Februar og hver dag påfølgende uke gikk jeg og småblødde hver dag. Fredag 2. Mars fikk jeg vanlig mens (tror jeg). Den kraftige blødningen kom ihvertfall til den tiden jeg hadde forventet å få menstruasjonen, og jeg var helt ferdig den 8.mars. 12. Og 13. Mars hadde jeg samleie, og mannen kom inne i meg. Er det under noen omstendigheter mulighet for at den digitale testen viser feil, at jeg er 6-7 uker når det står 2-3? ( det står i pakningsvedlegget at det er uker siden unnfangelse som kommer fram i displayet), men jeg er som sagt usikker på om unnfangelsen skjedde i februar. Jeg har gått uten prevensjon lenge,(siden 2010), har fast partner og blitt gravid med han en gang tidligere. Tok da abort, og har etter denne tenkt at jeg ikke kunne bli gravid. Er derfor så usikker ettersom jeg i februar tok en angrepille, noe jeg aldri har gjort før. Menstruasjonene mine har alltid kommet til samme tid hver måned, men det må nevnes at jeg ofte starter med å småblø litt de første dagene. Mvh Celine– Celine33

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil ikke stole så meget på den digitale test, men den passer jo godt inn i mønsteret med at du ble gravid i mars. Du brukte ikke prevensjon, var på rett tidspunkt for å bli gravid, og du ble gravid med en mann du tidligere har oppnådd graviditet med (du angir ikke når det var!).

Med hensyn til muligheten for at du kunne være blitt gravid i februar er den eneste faktor at du hadde samleie på ‘rett tidspunkt’ i syklus. Men det meste taler imot: ikke sædavgang, angrepille og at du fikk menstruasjon etterpå til vanlig tid.

Vil du være helt sikker, synes jeg du skal få foretatt en ultralydundersøkelse så fort som mulig. Du kan nevne for din fastlege at du har hatt uregelmessig blødning i det siste (du behøver ikke å fortelle at du brukte angrepille), men bare fortelle at blødningen i februar var annerledes i og med at den varte i nesten to uker. Hvis du får det avklart med ultralyd, vil du kunne slå deg til ro i resten av graviditeten.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...