Gjest meseda Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hei! Jeg er gravid, men etter å ha lest i utallige nettforum er jeg blitt veldig usikker på hvor mange uker jeg faktisk er på vei. Jeg er 28 år, har ikke gått på p- piller siden sommeren i fjor. Har en veldig uregelmessig menstruasjonssyklus, og regnet at den siste syklusen var på minst 34 dager ( fra 3. jan til 6. el 7. feb) , og syklusen før der var på mellom fem og seks uker. Jeg tok en graviditetstest den 21. 03 , og ukeindikatoren viste da 2- 3 uker. Dette kan stemme ganske bra , da jeg sist hadde sex den 4. og 5. mars. Har imidlertid skjønt at man ikke skal stole veldig på disse ukeindikatorene. Jeg var i dag(11.04) hos legen og tok innvendig ultralyd. Jeg er veldig i tvil om jeg skal beholde barnet, men hun sa i alle fall at jeg ikke var kommet så langt som min første lege antok og at hun kom fram til 7+ 1 som hun sa. Jeg har til nå i utgangspunktet vært sikker på at befruktningen skjedde den 4. el 5. mars, men er nå usikker på om det kanskje kan ha skjedd den 18. februar der vi var noe uforsiktig, men hvor jeg tror det skal være minimale sjansen for å bli gravid. Spørsmålet mitt er derfor som følger; er det på bakgrunn av denne informasjonen mulig å si når befruktningen skjedde? Videre lurer jeg på hvor sikker ultralyd er så tidlig i svangerskapet for å tallfeste antall uker man har vært gravid. Jeg vet ikke om legen jeg var hos brukte informasjonen om siste menstruasjon eller funn på ultralyden for å avgjøre hvor langt jeg er på vei, hun sa som sagt kun 7+ 1 til sykepleieren som var tilstede uten at jeg tenkte mer på dette før etterpå. Det hadde vært en lettelse å få klarhet i dette. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/378218-tallfeste-svangerskapsuker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Her er en del å rydde opp i. Når en ’vanlig’ lege regner svangerskapets varighet, så brukes siste menstruasjon, men da må det være normal syklus på ca 28-30 dager. Det stemmer ikke i ditt tilfelle. Jeg mener at ukeindikatoren (som jeg ikke har så veldig stor tro på) regner tiden fra befruktning. Ved ultralyd bestemmes fosterets størrelse i uker som svarer til en ’tenkt siste menstruasjon’ eller antatt eggløsning. Det er det mest presise. Du er nå 7 uker gravid, det ville svare til eggløsning for 5 uker siden, altså 6.mars, det er det tidspunkt du har størst sjanse for å bli gravid. Det stemmer også med ukeindikatoren som 21.3. viste 2-3 uker etter befruktning. Så alt passer perfekt sammen. Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/378218-tallfeste-svangerskapsuker/#findComment-3327025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.