Gå til innhold

Inkluderende på DIN arbeidsplass?


Anbefalte innlegg

Vi har hatt en med rusproblemer nå, som selv tok kontakt med oss og ba om å få ha praksis hos oss (barnehagen). Jeg har tro på praksis i barnehage fordi barn ikke dømmer, man har få voksne å forholde seg til - og det er ganske klare rutiner og regler. Samtidig er ikke barn noe man tuller med, så jeg sjekker dem alltid NØYE før jeg tar dem inn.

Denne personen har fungert veldig veldig godt. Vi fikk referanser fra stedet h*n har bodd på for å bli rusfri, men ellers ingenting - ettersom h*n er ganske ung. Perioden ble forlenget noen uker etter vedkommendes eget ønske, og i denne perioden inkluderte vi personen også mer i det faktiske arbeidet - vi stilte flere krav og forventninger fordi vi mente h*n var klar for det. Dessverre vil h*n ikke jobbe i barnehage, h*n skal tilbake til det yrket h*n egentlig hadde peilet seg inn på (kontorarbeid), ellers hadde jeg tilbud vedkommende jobb fra høsten.

Men h*n får en fin referanse fra oss, og vi har fulgt opp med det vi kan av opplæring underveis - og så er det jo bare å håpe at det går bra. I dette tilfellet tror jeg det vil gjøre det.

Nå tar vi inn en ny med språkutfordringer. H*n kan ikke ett ord norsk, men er utdannet pedagog i et annet land. Dersom h*n lærer seg norsk tilfredsstillende innen sommeren, så vil jeg hjelpe til med å finne en pedagogstilling i en større barnehage - fordi h*n har behov for å lære mer om norsk pedagogikk, og må derfor jobbe med flere pedagoger enn jeg har tilgjengelig. Alternativt kan h*n få jobbe her som assistent... Det får vi se litt på.

Jeg har hatt to med språkproblemer tidligere, den ene jobber her fortsatt - den andre har flyttet til et annet sted i landet og jobber innenfor barnevernet om jeg ikke husker helt feil. De var begge fra Europa, og søkte lavere stillinger hos oss for å lære seg språket. De snakket noe (men veldig dårlig) norsk da de begynte begge to (ikke samtidig).

Vedkommende med psykiske problemer fungerte ikke i det hele tatt. Nå var det en kompleks problemstilling, og i utgangspunktet ikke en praksisplass - men det ble rett og slett alt for vanskelig å forholde seg til for alle. Det skjer jo uventede ting med barn, og da blir det vanskelig med en voksen som konsekvent gjør alle situasjoner verre. Man må fokusere på barna når ting skjer, ikke de voksne.

Men det kommer kanskje litt an på hva slags type psykiske problemer man har....? Og hvor alvorlige de er.

Det som er avgjørende når jeg velger hvem vi tar inn og hvorfor, er deres eget ønske om å _ville_ gjennomføre noe. Det er ikke SÅ nøye hva de "lider" av, dersom de selv har et ønske om å komme tilbake, bidra, fungere og være tilstede. Det er f.eks en vesentlig forskjell om de tar kontakt med oss selv, eller om det ringer en konsulent fra NAV...

Og jeg er også veldig klar på hva jeg forventer FØR vi starter samarbeidet. De skal møte opp i tide, de skal gjøre de tingene de blir bedt om å gjøre, de skal være edru/rusfrie, og de skal delta i de daglige rutinene. Dersom de ikke kan/vil, så må de si fra FØR noe skjer. De kan altså ikke la være å møte opp, uten å gi beskjed.

Jeg er også opptatt av at de må forstå at et slikt samarbeid også skaper arbeid og risiko for oss - det er ikke bare vanskelig for dem. Om noe skjer, så må jeg svare for foreldrene. Om de ikke gjør som avtalt, så blir det merarbeid på de som allerede jobber her. Om de ikke møter opp, så mister vi kanskje tid vi skulle brukt på noe annet, osv.

Det er ikke en veldedighetsgreie fra vår side, det er merarbeid - derfor må de også forplikte seg til de enkle "reglene" som følger med det å ha en jobb. Utover det forventer jeg bare at de er tilstede (fysisk og psykisk), de trenger ikke møte med kompetanse eller evner - det kan vi jo lære dem.

Det er litt som når man ansetter en tenåring i sin første jobb, forventningene må være klare - det er ikke en lek. De må holde sin del av avtalen, og forstå at det er alvor. Og så skal jeg sørge for at de får en god opplevelse med sin første arbeidsplass, at de blir tatt på alvor, at de blir hørt, at de får bidra, får anerkjennelse, tilbakemeldinger - og selvfølgelig de rettighetene de har krav på. Det blir som å oppdra gode arbeidstakere :P

Den som har skrevet her flere ganger om praksisplassen i en vernet bedrift er en jeg ikke ville vurdert å ta inn, utelukkende pga holdningene. Jeg gidder rett og slett ikke bruke masse tid, kompetanse og energi på en som ikke vil tilbake i arbeidslivet selv. Da har jeg ingenting å bidra med. Men de som kommer hit, vil bidra med noe og vil prøve (selv om de kanskje ikke får til), de er velkomne - og så skal jeg hjelpe så godt jeg kan ut fra de forutsetningene.

Jeg kan fint håndtere at folk ikke får til ting, så lenge de prøver. Og så er det vår jobb å finne en balanse mellom trygg grunn, og nye utfordringer så de skjønner at de kan klare flere ting enn de trodde de kunne før de kom.

Og det hører med til historien at jeg ikke lover noen jobb etter endt praksis. Det er ikke sikkert vi har ledige stillinger, og det er ikke sikkert de passer. Men målet er at de skal ut i jobb, så jeg hjelper dem å finne en jobb om jeg kan. Jeg har jobbet med rekruttering tidligere, så jeg har fortsatt en del kontakter i den bransjen - og sender dem videre til dem med en personlig anbefaling. De jeg sender til vet også at de aldri ville fått en kandidat av meg jeg ikke selv går god for.

Jeg vet ikke om det var svar på spørsmålet ditt, men det er hvertfall (noen av) mine tanker rundt praksisplass :)

''Det som er avgjørende når jeg velger hvem vi tar inn og hvorfor, er deres eget ønske om å _ville_ gjennomføre noe. Det er ikke SÅ nøye hva de "lider" av, dersom de selv har et ønske om å komme tilbake, bidra, fungere og være tilstede. Det er f.eks en vesentlig forskjell om de tar kontakt med oss selv, eller om det ringer en konsulent fra NAV... ''

Dette er interessesant, skal sitere deg og 'tonie' aktivt på dette poenget. Mange praksisplasskandidater har klart for seg hvor de vil jobbe om med hva, men er hellig overbevist om at det er bedre at NAV kontakter arbeidsgiveren...

Og PS: Sikker på at du ikke vil ha en liten deltidsjobb i NAV eller hyres inn som ekstern konsulent? ;-)

Fortsetter under...

  • Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bella Dotte

    42

  • Persille1365381127

    39

  • frosken

    16

  • Sør

    13

Det er så forskjellig fra sted til sted. Jeg har gjort samme jobb som vanlige ansatte og jeg har blitt plassert til å gjøre drittjobben enda jeg hadde utdannelsen og praksisen for å kunne alt på jobben.

''Det er så forskjellig fra sted til sted. Jeg har gjort samme jobb som vanlige ansatte og jeg har blitt plassert til å gjøre drittjobben enda jeg hadde utdannelsen og praksisen for å kunne alt på jobben.''

Du har dessverre rett i at det er store forskjeller fra sted til sted. Retningslinjene er ganske klare, men ikke alle arbeidsgivere er like bevisste som 'Persille', ei heller gjør NAV alltid de beste bedømmelsene. Summa summarum vil jeg likevel påstå at ordningen fungerer hensiktsmessig for veldig mange. NAV har naturligvis ansvar for å fange opp de tilfellene der det ikke fungerer, samt ikke bruke arbeidsgivere som viser seg å "utnytte" systemet.

Persille1365381127

''Det som er avgjørende når jeg velger hvem vi tar inn og hvorfor, er deres eget ønske om å _ville_ gjennomføre noe. Det er ikke SÅ nøye hva de "lider" av, dersom de selv har et ønske om å komme tilbake, bidra, fungere og være tilstede. Det er f.eks en vesentlig forskjell om de tar kontakt med oss selv, eller om det ringer en konsulent fra NAV... ''

Dette er interessesant, skal sitere deg og 'tonie' aktivt på dette poenget. Mange praksisplasskandidater har klart for seg hvor de vil jobbe om med hva, men er hellig overbevist om at det er bedre at NAV kontakter arbeidsgiveren...

Og PS: Sikker på at du ikke vil ha en liten deltidsjobb i NAV eller hyres inn som ekstern konsulent? ;-)

Haha, ekstrajobb som konsulent høres bra ut! Men ikke ansettelse i NAV, det tror jeg ikke jeg har tålmodighet til :P

Det du kan si til dem er at det for oss som arbeidsgivere handler om å få inn noen som for det første VIL bidra med noe, og for det andre vil LÆRE noe og OPPNÅ noe for sin egen del. Dersom de kommer fordi de må, så er resultatet sjelden godt.

Om de tenker at de jobber gratis og ikke egentlig gidder det, så er det ikke noe poeng. Det er jo veldig langt fra gratis for oss å ha inn ekstra folk som trenger ekstra oppfølging - og det er greit å ha en forståelse for at det i seg selv er en kostnad, selv om det ikke koster penger direkte.

Det er ikke alltid vi kan gi jobb etter endt praksis heller, men det er mest fordi vi ikke tar inn praksisplasser som reell arbeidskraft og dermed utnytter systemet. Vi er bemannet som vi skal, og gjør dette i _tillegg_. Det vi derimot kan gjøre, er hjelpe til med å skaffe arbeid i tilsvarende virksomhet, gi en god referanse, og sette dem i kontakt med et nettverk de kanskje vil ha behov for for å komme tilbake i arbeid. Det kan være greit å fokusere litt på dette nettverket også. Jeg kjenner f.eks mange barnehager, og det er alltid noen som har bruk for noen. Om man jobbe i produksjon er det alltid leverandører, kunder, samarbeidspartnere osv. Det er alltid noen flere man får tilgang til :)

Men jeg kommer GJERNE og holder foredrag om forventningsavklaring, hvilke avtaler man MÅ overholde og hvilke man kan fire litt på, hva som er viktig når man skal ut i arbeid, og hva som ikke er like viktig. Jeg tror det er mange som har mange rare oppfatninger om disse tingene der ute...

Haha, ekstrajobb som konsulent høres bra ut! Men ikke ansettelse i NAV, det tror jeg ikke jeg har tålmodighet til :P

Det du kan si til dem er at det for oss som arbeidsgivere handler om å få inn noen som for det første VIL bidra med noe, og for det andre vil LÆRE noe og OPPNÅ noe for sin egen del. Dersom de kommer fordi de må, så er resultatet sjelden godt.

Om de tenker at de jobber gratis og ikke egentlig gidder det, så er det ikke noe poeng. Det er jo veldig langt fra gratis for oss å ha inn ekstra folk som trenger ekstra oppfølging - og det er greit å ha en forståelse for at det i seg selv er en kostnad, selv om det ikke koster penger direkte.

Det er ikke alltid vi kan gi jobb etter endt praksis heller, men det er mest fordi vi ikke tar inn praksisplasser som reell arbeidskraft og dermed utnytter systemet. Vi er bemannet som vi skal, og gjør dette i _tillegg_. Det vi derimot kan gjøre, er hjelpe til med å skaffe arbeid i tilsvarende virksomhet, gi en god referanse, og sette dem i kontakt med et nettverk de kanskje vil ha behov for for å komme tilbake i arbeid. Det kan være greit å fokusere litt på dette nettverket også. Jeg kjenner f.eks mange barnehager, og det er alltid noen som har bruk for noen. Om man jobbe i produksjon er det alltid leverandører, kunder, samarbeidspartnere osv. Det er alltid noen flere man får tilgang til :)

Men jeg kommer GJERNE og holder foredrag om forventningsavklaring, hvilke avtaler man MÅ overholde og hvilke man kan fire litt på, hva som er viktig når man skal ut i arbeid, og hva som ikke er like viktig. Jeg tror det er mange som har mange rare oppfatninger om disse tingene der ute...

Det er ikke det NAV sier til oss som har/har hatt arbeidspraksis. De lover oss egentlig fast jobb hos de vi har praksis hos. Så når folk kommer i arbeidspraksis og har utdannelsen og jobber ræva av seg så blir de kjempeskuffet over at de ikke blir ansatt etterpå.

Etterat jeg fortalte venninna mi det NAV sa til deg når du skulle ha folk i praksis bare sluttet hun ganske enkelt og ble så forbannet for hun har hatt minst 10 praksisplasser uten å få jobb og hun er sosionom og nå tenker hun at ingen vil ansette henne fordi de tror antagelig at det er noe gærnt med henne siden hun har hatt så mange arbeidspraksisplasser. Hun er rullestolbruker da.

Det er ikke det NAV sier til oss som har/har hatt arbeidspraksis. De lover oss egentlig fast jobb hos de vi har praksis hos. Så når folk kommer i arbeidspraksis og har utdannelsen og jobber ræva av seg så blir de kjempeskuffet over at de ikke blir ansatt etterpå.

Etterat jeg fortalte venninna mi det NAV sa til deg når du skulle ha folk i praksis bare sluttet hun ganske enkelt og ble så forbannet for hun har hatt minst 10 praksisplasser uten å få jobb og hun er sosionom og nå tenker hun at ingen vil ansette henne fordi de tror antagelig at det er noe gærnt med henne siden hun har hatt så mange arbeidspraksisplasser. Hun er rullestolbruker da.

Dette lurer jeg også på. Hvor mye mer attraktive for arbeidsgivere gjør praksisplasser arbeidssøkere? Kan det ikke like gjerne trekke inntrykket ned, som opp?? Helt ærlig?

Og dette lurer jeg på: En utdannelse er fint å ha, og kan hjelpe deg til å få en jobb. Det viser arbeidsgiver at du er disiplinert og kan jobbe selvstendig osv. Men hva med en utdannelse som er gjennomført på mer enn normert tid? Kunnskapen har man jo. Men vedkommende har ikke jobbet like fort/effektivt, og man kan være redd for at det samme skal vise seg i jobben. Synspunkter?

Haha, ekstrajobb som konsulent høres bra ut! Men ikke ansettelse i NAV, det tror jeg ikke jeg har tålmodighet til :P

Det du kan si til dem er at det for oss som arbeidsgivere handler om å få inn noen som for det første VIL bidra med noe, og for det andre vil LÆRE noe og OPPNÅ noe for sin egen del. Dersom de kommer fordi de må, så er resultatet sjelden godt.

Om de tenker at de jobber gratis og ikke egentlig gidder det, så er det ikke noe poeng. Det er jo veldig langt fra gratis for oss å ha inn ekstra folk som trenger ekstra oppfølging - og det er greit å ha en forståelse for at det i seg selv er en kostnad, selv om det ikke koster penger direkte.

Det er ikke alltid vi kan gi jobb etter endt praksis heller, men det er mest fordi vi ikke tar inn praksisplasser som reell arbeidskraft og dermed utnytter systemet. Vi er bemannet som vi skal, og gjør dette i _tillegg_. Det vi derimot kan gjøre, er hjelpe til med å skaffe arbeid i tilsvarende virksomhet, gi en god referanse, og sette dem i kontakt med et nettverk de kanskje vil ha behov for for å komme tilbake i arbeid. Det kan være greit å fokusere litt på dette nettverket også. Jeg kjenner f.eks mange barnehager, og det er alltid noen som har bruk for noen. Om man jobbe i produksjon er det alltid leverandører, kunder, samarbeidspartnere osv. Det er alltid noen flere man får tilgang til :)

Men jeg kommer GJERNE og holder foredrag om forventningsavklaring, hvilke avtaler man MÅ overholde og hvilke man kan fire litt på, hva som er viktig når man skal ut i arbeid, og hva som ikke er like viktig. Jeg tror det er mange som har mange rare oppfatninger om disse tingene der ute...

''Det du kan si til dem er at det for oss som arbeidsgivere handler om å få inn noen som for det første VIL bidra med noe, og for det andre vil LÆRE noe og OPPNÅ noe for sin egen del. Dersom de kommer fordi de må, så er resultatet sjelden godt.''

Amen!

''Om de tenker at de jobber gratis og ikke egentlig gidder det, så er det ikke noe poeng. Det er jo veldig langt fra gratis for oss å ha inn ekstra folk som trenger ekstra oppfølging - og det er greit å ha en forståelse for at det i seg selv er en kostnad, selv om det ikke koster penger direkte.''

Nettopp! En i denne tråden nevnte at arbeidsgivere får betalt for å ha brukere i praksis, det stemmer ikke med mindre det er en APS- eller VTA-plass, ergo ikke praksis i ordinær virksomhet. Man kan søke tilretteleggingstilskudd etter strenge regler, men det er ikke noe en arbeidsgiver profitterer på:

http://www.nav.no/Arbeid/Oppf%C3%B8lging+av+sykmeldte/Tilretteleggingstilskudd/Tilretteleggingstilskudd.813.cms

''Det er ikke alltid vi kan gi jobb etter endt praksis heller, men det er mest fordi vi ikke tar inn praksisplasser som reell arbeidskraft og dermed utnytter systemet. Vi er bemannet som vi skal, og gjør dette i _tillegg_.''

Det er heller ikke en "klausul", men noen ender opp med jobb i samme bedrift i etterkant, ofte i form av vikariat i forkant.

''Det vi derimot kan gjøre, er hjelpe til med å skaffe arbeid i tilsvarende virksomhet, gi en god referanse, og sette dem i kontakt med et nettverk de kanskje vil ha behov for for å komme tilbake i arbeid. Det kan være greit å fokusere litt på dette nettverket også. Jeg kjenner f.eks mange barnehager, og det er alltid noen som har bruk for noen. Om man jobbe i produksjon er det alltid leverandører, kunder, samarbeidspartnere osv. Det er alltid noen flere man får tilgang til :)''

Erfaring, økt kompetanse, avklaring og ikke minst referanser er gull verdt. At du som arbeidsgiver yter "ekstraservice" er en stor bonus :)

''Men jeg kommer GJERNE og holder foredrag om forventningsavklaring, hvilke avtaler man MÅ overholde og hvilke man kan fire litt på, hva som er viktig når man skal ut i arbeid, og hva som ikke er like viktig. Jeg tror det er mange som har mange rare oppfatninger om disse tingene der ute...''

Oppriktig talt, dette hadde vært en gavepakke til NAV! Sier ikke at NAV ikke samarbeider med arbeidsgivere og har ulike arenaer i så måte, men det er et ørlite forbedringspotensiale på denne fronten...

Da jeg jobba i tidligere Aetat hadde vi i mitt fylke fellesmøter og informasjonsmøter med arbeidsgivere og -søkere, tett samarbeid, utstrakt bedriftsbesøk osv, tror det er alfa og omega for å oppnå gode resultater for alle parter.

Annonse

''Da har jeg misoppfattet det som har blitt sagt om at det stilles samme krav til en som er i praksisplass, som til de ordinært ansatte, da?''

Det stilles samme krav til oppmøte og punktlighet (innenfor avtalte rammer), det å utføre avtalte arbeidsoppgaver, gjennomføre avtalt opplæringsplan, følge regelverk på arbeidsplassen, gi beskjed ved fravær, o.l.

Forøvrig skal ikke praksisplassdeltakere erstatte ordinær arbeidskraft, de skal få nødvendig tilrettelegging og oppfølging osv.

''Det stilles samme krav til oppmøte og punktlighet (innenfor avtalte rammer), det å utføre avtalte arbeidsoppgaver, gjennomføre avtalt opplæringsplan, følge regelverk på arbeidsplassen, gi beskjed ved fravær, o.l.''

OK. Det var jo det jeg trodde. Hvordan skiller det seg fra ordinære betingelser for ordinære arbeidstakere da?

''Forøvrig skal ikke praksisplassdeltakere erstatte ordinær arbeidskraft, de skal få nødvendig tilrettelegging og oppfølging osv.''

Jeg har lest hva Persille forteller, men jeg kan ikke forstå hvordan en person som gjør det ovenfor, ikke vil erstatte noe av den ordinære arbeidskraften.

''Jeg har ingen ambisjoner, ville aldri ha fått en toppjobb''

Nå er det vel adskillig flere av oss som ikke har en såkalt toppjobb (om jeg tolker deg rett) enn de som har det. Og vet du - om ikke alle de små hjulene i maskineriet er der så går det ikke rundt lenger. Hadde det ikke vært for renholderne, søppeltømmerne, ekspeditørene og fabrikkarbeiderne så hadde samfunnet vårt stoppet opp.

Ja. Du har rett.

Men jeg har tenkt. Jeg kommer bare til å gå i veien, det er best for alle at jeg holder meg hjemme.

''Det stilles samme krav til oppmøte og punktlighet (innenfor avtalte rammer), det å utføre avtalte arbeidsoppgaver, gjennomføre avtalt opplæringsplan, følge regelverk på arbeidsplassen, gi beskjed ved fravær, o.l.''

OK. Det var jo det jeg trodde. Hvordan skiller det seg fra ordinære betingelser for ordinære arbeidstakere da?

''Forøvrig skal ikke praksisplassdeltakere erstatte ordinær arbeidskraft, de skal få nødvendig tilrettelegging og oppfølging osv.''

Jeg har lest hva Persille forteller, men jeg kan ikke forstå hvordan en person som gjør det ovenfor, ikke vil erstatte noe av den ordinære arbeidskraften.

Jeg lurer egentlig på hva den oppfølging består av, jeg har aldri fått verken tilrettelegging eller oppfølging på noen arbeidspraksis. Jeg har stort sett jobbet på lik linje med alle andre ansatte og jeg jobbet samme sted i over tre år en gang.

Venninna mi hadde arbeidspraksis et sted hvor hun gjorde psykologiske tester av folk som skulle ut i arbeidspraksis. Nesten litt groteskt egentlig. Hun skaffet mange jobb, men klarer ikke å finne jobb til seg sjøl og hun tar snart hva som helst bare det går an å komme inn i rullestol og det er et brukanes toalett.

Og mener absolutt at så mange arbeidspraksiser hun har hatt er negativt for som skrevet tidligere, alle lurer på hva som er gærnt med henne siden hun ikke finner jobb.

Jeg lurer egentlig på hva den oppfølging består av, jeg har aldri fått verken tilrettelegging eller oppfølging på noen arbeidspraksis. Jeg har stort sett jobbet på lik linje med alle andre ansatte og jeg jobbet samme sted i over tre år en gang.

Venninna mi hadde arbeidspraksis et sted hvor hun gjorde psykologiske tester av folk som skulle ut i arbeidspraksis. Nesten litt groteskt egentlig. Hun skaffet mange jobb, men klarer ikke å finne jobb til seg sjøl og hun tar snart hva som helst bare det går an å komme inn i rullestol og det er et brukanes toalett.

Og mener absolutt at så mange arbeidspraksiser hun har hatt er negativt for som skrevet tidligere, alle lurer på hva som er gærnt med henne siden hun ikke finner jobb.

Dette vil kunne hjelpe litt hvis det gjennomføres, men det er jo bare en skjerping av reglene slik de er i dag:

http://www.ungefunksjonshemmede.no/nyheter/foreslaar-ungdomspakke-fra-nav?fb_ref=.T4v-iH0ybsA.like&fb_source=home_multiline

For mange er ikke dette nok. Eller engang nødvendig.

Dette vil kunne hjelpe litt hvis det gjennomføres, men det er jo bare en skjerping av reglene slik de er i dag:

http://www.ungefunksjonshemmede.no/nyheter/foreslaar-ungdomspakke-fra-nav?fb_ref=.T4v-iH0ybsA.like&fb_source=home_multiline

For mange er ikke dette nok. Eller engang nødvendig.

Dette burde gjelde alle og ikke bare unge.

Gjest navansatt

''Det du kan si til dem er at det for oss som arbeidsgivere handler om å få inn noen som for det første VIL bidra med noe, og for det andre vil LÆRE noe og OPPNÅ noe for sin egen del. Dersom de kommer fordi de må, så er resultatet sjelden godt.''

Amen!

''Om de tenker at de jobber gratis og ikke egentlig gidder det, så er det ikke noe poeng. Det er jo veldig langt fra gratis for oss å ha inn ekstra folk som trenger ekstra oppfølging - og det er greit å ha en forståelse for at det i seg selv er en kostnad, selv om det ikke koster penger direkte.''

Nettopp! En i denne tråden nevnte at arbeidsgivere får betalt for å ha brukere i praksis, det stemmer ikke med mindre det er en APS- eller VTA-plass, ergo ikke praksis i ordinær virksomhet. Man kan søke tilretteleggingstilskudd etter strenge regler, men det er ikke noe en arbeidsgiver profitterer på:

http://www.nav.no/Arbeid/Oppf%C3%B8lging+av+sykmeldte/Tilretteleggingstilskudd/Tilretteleggingstilskudd.813.cms

''Det er ikke alltid vi kan gi jobb etter endt praksis heller, men det er mest fordi vi ikke tar inn praksisplasser som reell arbeidskraft og dermed utnytter systemet. Vi er bemannet som vi skal, og gjør dette i _tillegg_.''

Det er heller ikke en "klausul", men noen ender opp med jobb i samme bedrift i etterkant, ofte i form av vikariat i forkant.

''Det vi derimot kan gjøre, er hjelpe til med å skaffe arbeid i tilsvarende virksomhet, gi en god referanse, og sette dem i kontakt med et nettverk de kanskje vil ha behov for for å komme tilbake i arbeid. Det kan være greit å fokusere litt på dette nettverket også. Jeg kjenner f.eks mange barnehager, og det er alltid noen som har bruk for noen. Om man jobbe i produksjon er det alltid leverandører, kunder, samarbeidspartnere osv. Det er alltid noen flere man får tilgang til :)''

Erfaring, økt kompetanse, avklaring og ikke minst referanser er gull verdt. At du som arbeidsgiver yter "ekstraservice" er en stor bonus :)

''Men jeg kommer GJERNE og holder foredrag om forventningsavklaring, hvilke avtaler man MÅ overholde og hvilke man kan fire litt på, hva som er viktig når man skal ut i arbeid, og hva som ikke er like viktig. Jeg tror det er mange som har mange rare oppfatninger om disse tingene der ute...''

Oppriktig talt, dette hadde vært en gavepakke til NAV! Sier ikke at NAV ikke samarbeider med arbeidsgivere og har ulike arenaer i så måte, men det er et ørlite forbedringspotensiale på denne fronten...

Da jeg jobba i tidligere Aetat hadde vi i mitt fylke fellesmøter og informasjonsmøter med arbeidsgivere og -søkere, tett samarbeid, utstrakt bedriftsbesøk osv, tror det er alfa og omega for å oppnå gode resultater for alle parter.

Jeg jobber på NAV og i ordinære praksisplasser så får arbeidsgiver "lav sats" som tilsier ca 1400 kr mnd. Har hendt at ordinære arbeidsgivere har fått høy sats - ca 13000 kr også. Det er opp til veileder å argumentere for dette. Med tanke på "place and train-metodikk" og gode erfaringer med praksis i ordinære bedrifter kontra i arbeidsmarkedsbedrifter så tror jeg at det blir mer av dette. Vårt kontor så veldig til et Oslokontor som gjorde det på den måten som jeg beskrev.

Dette burde gjelde alle og ikke bare unge.

Ja, det også. Pluss at de som sliter, må få formidlet hvor problemene er, det hjelper ikke å bare tre en ny reform ned over hodene på saksbehandlere og brukere.

Annonse

Jeg jobber på NAV og i ordinære praksisplasser så får arbeidsgiver "lav sats" som tilsier ca 1400 kr mnd. Har hendt at ordinære arbeidsgivere har fått høy sats - ca 13000 kr også. Det er opp til veileder å argumentere for dette. Med tanke på "place and train-metodikk" og gode erfaringer med praksis i ordinære bedrifter kontra i arbeidsmarkedsbedrifter så tror jeg at det blir mer av dette. Vårt kontor så veldig til et Oslokontor som gjorde det på den måten som jeg beskrev.

Er ikke dette skillet stort sett mellom AB og APS? VTA-plassene er innbringende også. Jeg har hatt praksis på et slikt sted og sett i regnskapet.

Gjest nav-ansatt

Er ikke dette skillet stort sett mellom AB og APS? VTA-plassene er innbringende også. Jeg har hatt praksis på et slikt sted og sett i regnskapet.

Arbeidsmarkedsbedrifter tjener godt på sine tjenester som de tilbyr NAV, jeg tror det er ca 13000 pr mnd pr bruker uansett AB eller APS - men det er jeg ikke 100 % sikker på. Mulig det fins lokale variasjoner også, - det vet jeg ikke.

Og så er det alle de firmaene som driver med "individuell oppfølging" - som egentlig er arbeid som offentlig ansatte kunne gjort for en brøkdel av prisen,- dersom det var nok folk til å gjøre jobben... At ikke Brennpunkt el.l. snart ser NAV i kortene på det økonomiske fatter jeg ikke.

Arbeidsmarkedsbedrifter tjener godt på sine tjenester som de tilbyr NAV, jeg tror det er ca 13000 pr mnd pr bruker uansett AB eller APS - men det er jeg ikke 100 % sikker på. Mulig det fins lokale variasjoner også, - det vet jeg ikke.

Og så er det alle de firmaene som driver med "individuell oppfølging" - som egentlig er arbeid som offentlig ansatte kunne gjort for en brøkdel av prisen,- dersom det var nok folk til å gjøre jobben... At ikke Brennpunkt el.l. snart ser NAV i kortene på det økonomiske fatter jeg ikke.

Jeg har gått på kurs gjennom en arbeidsmarketsbedrift og kostet et par hundre tusen på 3 mnd ;)

Arbeidsmarkedsbedrifter tjener godt på sine tjenester som de tilbyr NAV, jeg tror det er ca 13000 pr mnd pr bruker uansett AB eller APS - men det er jeg ikke 100 % sikker på. Mulig det fins lokale variasjoner også, - det vet jeg ikke.

Og så er det alle de firmaene som driver med "individuell oppfølging" - som egentlig er arbeid som offentlig ansatte kunne gjort for en brøkdel av prisen,- dersom det var nok folk til å gjøre jobben... At ikke Brennpunkt el.l. snart ser NAV i kortene på det økonomiske fatter jeg ikke.

Kanskje et tips pr mail hadde vært på sin plass?

Arbeidsmarkedsbedrifter tjener godt på sine tjenester som de tilbyr NAV, jeg tror det er ca 13000 pr mnd pr bruker uansett AB eller APS - men det er jeg ikke 100 % sikker på. Mulig det fins lokale variasjoner også, - det vet jeg ikke.

Og så er det alle de firmaene som driver med "individuell oppfølging" - som egentlig er arbeid som offentlig ansatte kunne gjort for en brøkdel av prisen,- dersom det var nok folk til å gjøre jobben... At ikke Brennpunkt el.l. snart ser NAV i kortene på det økonomiske fatter jeg ikke.

Jeg har sendt en mail til Brennpunkt via skjemaet deres:: http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.6261618 og oppfordrer alle andre som reagerer, til å gjøre det samme.

Jeg fant denne oversikten på NAVs sider:

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Tiltak+i+arbeidsmarkedsbedrift/_attachment/805355675?_ts=1349e6f2fb0&download=true'>http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Tiltak+i+arbeidsmarkedsbedrift/_attachment/805355675?_ts=1349e6f2fb0&download=true

(Tilskuddsatser under Kap. 634, kap. 2620, Kap. 2653 og kap. 2661.pdf) på siden

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Tiltak+i+arbeidsmarkedsbedrift

Her går det fram hvordan satsene er. Les og gråt:

ARBEIDSPRAKSIS ORDINÆR VIRKSOMHET

lav sats 1 400 per måned

ARBEIDSPRAKSIS ORDINÆR VIRKSOMHET

høy sats 13 905 per måned

ARBEIDSPRAKSIS SKJERMET VIRKSOMHET

høy sats 13 905 per måned

TEKNISK TILRETTELEGGING FOR YRKESHEMMEDE

Maksimalsats 116 395 per år

ARBEID MED BISTAND

-lønn/driftsutgifter til tilrettelegger 53 230 per måned

VARIG TILRETTELAGT ARBEID I ARBEIDSSAMVIRKER

Driftsstøtte 132 323 per år

VARIG TILRETTELAGT ARBEID I ORDINÆR VIRKSOMHET

Driftsstøtte 55 518 per år

DRIFTSTILSKUDD

Avklaring 133 800 per år

ARBEIDSMARKEDSBEDRIFTENE

Attføringstilskudd

Kvalifisering i arbeidsmarkedsbedrift 101 390 per år

Tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrift 28 395 per år

-Lønnstilskudd

Kvalifisering i arbeidsmarkedsbedrift 16 600 per måned

Tilrettelagt arbeid i arbeidsmarkedsbedrift 16 600 per måned

Dette er altså penger bedriftene/tiltaksarrangør får, ikke brukeren. Og det er ingen kontroll på om brukeren er kvalifisert for ordinært arbeid etter endt tiltak.

Jeg visste ikke at det var SÅ ille!

Persille1365381127

''Det du kan si til dem er at det for oss som arbeidsgivere handler om å få inn noen som for det første VIL bidra med noe, og for det andre vil LÆRE noe og OPPNÅ noe for sin egen del. Dersom de kommer fordi de må, så er resultatet sjelden godt.''

Amen!

''Om de tenker at de jobber gratis og ikke egentlig gidder det, så er det ikke noe poeng. Det er jo veldig langt fra gratis for oss å ha inn ekstra folk som trenger ekstra oppfølging - og det er greit å ha en forståelse for at det i seg selv er en kostnad, selv om det ikke koster penger direkte.''

Nettopp! En i denne tråden nevnte at arbeidsgivere får betalt for å ha brukere i praksis, det stemmer ikke med mindre det er en APS- eller VTA-plass, ergo ikke praksis i ordinær virksomhet. Man kan søke tilretteleggingstilskudd etter strenge regler, men det er ikke noe en arbeidsgiver profitterer på:

http://www.nav.no/Arbeid/Oppf%C3%B8lging+av+sykmeldte/Tilretteleggingstilskudd/Tilretteleggingstilskudd.813.cms

''Det er ikke alltid vi kan gi jobb etter endt praksis heller, men det er mest fordi vi ikke tar inn praksisplasser som reell arbeidskraft og dermed utnytter systemet. Vi er bemannet som vi skal, og gjør dette i _tillegg_.''

Det er heller ikke en "klausul", men noen ender opp med jobb i samme bedrift i etterkant, ofte i form av vikariat i forkant.

''Det vi derimot kan gjøre, er hjelpe til med å skaffe arbeid i tilsvarende virksomhet, gi en god referanse, og sette dem i kontakt med et nettverk de kanskje vil ha behov for for å komme tilbake i arbeid. Det kan være greit å fokusere litt på dette nettverket også. Jeg kjenner f.eks mange barnehager, og det er alltid noen som har bruk for noen. Om man jobbe i produksjon er det alltid leverandører, kunder, samarbeidspartnere osv. Det er alltid noen flere man får tilgang til :)''

Erfaring, økt kompetanse, avklaring og ikke minst referanser er gull verdt. At du som arbeidsgiver yter "ekstraservice" er en stor bonus :)

''Men jeg kommer GJERNE og holder foredrag om forventningsavklaring, hvilke avtaler man MÅ overholde og hvilke man kan fire litt på, hva som er viktig når man skal ut i arbeid, og hva som ikke er like viktig. Jeg tror det er mange som har mange rare oppfatninger om disse tingene der ute...''

Oppriktig talt, dette hadde vært en gavepakke til NAV! Sier ikke at NAV ikke samarbeider med arbeidsgivere og har ulike arenaer i så måte, men det er et ørlite forbedringspotensiale på denne fronten...

Da jeg jobba i tidligere Aetat hadde vi i mitt fylke fellesmøter og informasjonsmøter med arbeidsgivere og -søkere, tett samarbeid, utstrakt bedriftsbesøk osv, tror det er alfa og omega for å oppnå gode resultater for alle parter.

''Da jeg jobba i tidligere Aetat hadde vi i mitt fylke fellesmøter og informasjonsmøter med arbeidsgivere og -søkere, tett samarbeid, utstrakt bedriftsbesøk osv, tror det er alfa og omega for å oppnå gode resultater for alle parter.''

Det har du nok helt rett i. Og med bedre opplysning rundt dette så ville man kanskje fått flere praksisplasser også.

Persille1365381127

Dette lurer jeg også på. Hvor mye mer attraktive for arbeidsgivere gjør praksisplasser arbeidssøkere? Kan det ikke like gjerne trekke inntrykket ned, som opp?? Helt ærlig?

Og dette lurer jeg på: En utdannelse er fint å ha, og kan hjelpe deg til å få en jobb. Det viser arbeidsgiver at du er disiplinert og kan jobbe selvstendig osv. Men hva med en utdannelse som er gjennomført på mer enn normert tid? Kunnskapen har man jo. Men vedkommende har ikke jobbet like fort/effektivt, og man kan være redd for at det samme skal vise seg i jobben. Synspunkter?

Jeg har ikke fullført utdannelsen min på normert tid iom at jeg tok den på deltid. Det er mange grunner til at folk bruker lenger tid, det trenger ikke handle om verken sykdom eller manglende kapasitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...