Gå til innhold

Hjort i frysern :D

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi hadde i påsken hjortestek som hadde ligget i fryseren siden høsten 2008 tror jeg... *hehe* Smakte nydelig! Vilt er så magert at det ikke harskner så lett.

Vi steker viltstek i leirgryte og det blir fantastisk! Steik tas opp et par dager før du skal steke den og legges i kjøleskapet (legg den i en form eller noe, det kan renne blod/kjøttsaft når den tiner). Gni den inn med godt med salt og pepper og legg den i leirgryta, som på forhånd har ligget helt nedsenket i kaldt vann i minst 20 min. Oppå steika legger i 3-4 gulrøtter i så små biter som du liker det, 1-2 løk grovhakket og 1-2 epler, skrellet og delt i biter. Vi pleier å tømme i ca. 1,5 dl kaldt vann, deretter settes lokket på og gryta settes inn i _kald_ stekeovn.

Først 30-40 min på 180 grader, skru så ned til 150 grader og la den stå i enda 2-2,5 time, jo lengre den står jo mørere blir den. :o) Lag saus av kraften (bruning + kraft + fløte/rømme + tyttebær og evt. litt buljongpulver) og server poteter og grønnsakene fra formen til. Mmmm....!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378337-hjort-i-frysern-d/#findComment-3328947
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi hadde i påsken hjortestek som hadde ligget i fryseren siden høsten 2008 tror jeg... *hehe* Smakte nydelig! Vilt er så magert at det ikke harskner så lett.

Vi steker viltstek i leirgryte og det blir fantastisk! Steik tas opp et par dager før du skal steke den og legges i kjøleskapet (legg den i en form eller noe, det kan renne blod/kjøttsaft når den tiner). Gni den inn med godt med salt og pepper og legg den i leirgryta, som på forhånd har ligget helt nedsenket i kaldt vann i minst 20 min. Oppå steika legger i 3-4 gulrøtter i så små biter som du liker det, 1-2 løk grovhakket og 1-2 epler, skrellet og delt i biter. Vi pleier å tømme i ca. 1,5 dl kaldt vann, deretter settes lokket på og gryta settes inn i _kald_ stekeovn.

Først 30-40 min på 180 grader, skru så ned til 150 grader og la den stå i enda 2-2,5 time, jo lengre den står jo mørere blir den. :o) Lag saus av kraften (bruning + kraft + fløte/rømme + tyttebær og evt. litt buljongpulver) og server poteter og grønnsakene fra formen til. Mmmm....!

Dette var virkelig en for meg helt ny måte å tilberede stek på.

Ingen sviing/bruning av kjøttet først?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378337-hjort-i-frysern-d/#findComment-3328950
Del på andre sider

Gjest tindogting

'' Vi pleier å tømme i ca. 1,5 dl kaldt vann, deretter settes lokket på og gryta settes inn i _kald_ stekeovn.

Først 30-40 min på 180 grader, skru så ned til 150 grader og la den stå i enda 2-2,5 time, jo lengre den står jo mørere blir den. :o) ''

Jeg stusser alltid litt på sånne oppskrifter det ting skal settes inn i kald stekeovn og stå så og så lenge. Min ovn bruker fort 60 minutter bare på å nå 180 grader (god og gammel ovn), og jeg antar din ovn ikke gjør det? I så fall vil de første 30-40 minuttene utgjøre et helt annet resultat hos meg enn hos deg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378337-hjort-i-frysern-d/#findComment-3328952
Del på andre sider

'' Vi pleier å tømme i ca. 1,5 dl kaldt vann, deretter settes lokket på og gryta settes inn i _kald_ stekeovn.

Først 30-40 min på 180 grader, skru så ned til 150 grader og la den stå i enda 2-2,5 time, jo lengre den står jo mørere blir den. :o) ''

Jeg stusser alltid litt på sånne oppskrifter det ting skal settes inn i kald stekeovn og stå så og så lenge. Min ovn bruker fort 60 minutter bare på å nå 180 grader (god og gammel ovn), og jeg antar din ovn ikke gjør det? I så fall vil de første 30-40 minuttene utgjøre et helt annet resultat hos meg enn hos deg...

Da hadde jeg ventet bortimot halvannen time før jeg skrudde ned til 150 grader. :o) Vanligvis bruker en stekeovn 10-15 min på å bli 180 grader varm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378337-hjort-i-frysern-d/#findComment-3328957
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Hjort er magert så det holder seg lenge i frysen. Mange år.

Er det grytekjøtt du har så er stroganoff eller viltgryte veldig godt. Det finnes gode og enkle oppskrifter, bare å søke på nett.

Cluet er dersom det er grytekjøtt er at du bruner bitene på sterk varme, så heller vann på og lar det koke lenge, minst en time, gjerne to. Bruk kraften som blir i gryta.

Stek har vi svært sjelden så der er jeg blank. Er det biff så er det veldig godt med å brune den før, hel, så ettersteke i ovnen.

Er det kjøttdeig du har, eller litt grove biter med grytekjøtt er det supert å lage karbonader.

Tin det gjerne i kjøleskapet, men pakk det ut etterpå og la det ligge litt fremme før du steker det. Kjøtt bør ikke være kjøleskapskaldt når det stekes.

Kjøttet kan også med fordel krydres, bruk det du har, hjort har lite viltsmak nå om dagen, så det meste som passer til kjøtt går til hjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378337-hjort-i-frysern-d/#findComment-3329373
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...