Gå til innhold

Overflødig hud

Anbefalte innlegg

nealzen1365381501

Kjære dr.Kveim, Beklager fraværet av muligheten for å lage avsnitt i denne forholdsvis lange teksten! Jeg er en mann på 38 år som har gått ned rundt 40 kilo. (Fra 135 til 95 kilo) - jeg er 193cm høy For 2 år siden "tok jeg meg sammen" etter ca 10 års "stillesitting" og usunt kosthold. Jeg var aktiv i min ungdom, frem til ca jeg var ca 25 år, men kom så inn i noen dårlige vaner som altså varte i ca 10år før jeg "våknet". Påska 2010 startet jeg med lavkarbo og trening og kiloene raste av. De første 30 kiloene gikk på ca. 5mnd, mens de neste 10 tok ca 6-7 måneder. Så stabiliserte vekta seg og har vært stabil i ca 1 år. Legger til at jeg pga den hurtige vektnedgangen gikk til lege og sjekket alle relevante verdier (bla. kolesterol, boldsukker, blodtrykk) og alt var bedre enn noen gang. Grunnet lavkarbo og diskusjonene rundt denne dietten går jeg til kontroller en gang i halvåret og alle prøver er fine. MEN - en ting har plaget meg. Nederst på magen har jeg en fettrand som jeg ikke blir kvitt. Den buler utover uten å direkte "henge". Eller rettere sagt, jeg vet ikke helt hva dette er... Grunnet min hurtige vektnedgang så kan dette kanskje også tenkes å være overflødig hud? Min hypotese er at det kanskje er en slags kombinasjon - en rest av underhudsfett som nekter å gi seg + overskuddshud. Dette på tross av 3-5 intense 1,5timers treningsøkter i uka hvor jeg kombinerer båre cardio og et utarbeidet styrkeprogram som skal trene alle deler av magemusklene. Trening har jeg som sagt bedrevet 2 år men styrke programmet har jeg kun implementert de siste 6mnd. I tillegg til et tøft lavkarboprogram som jeg kun unntaksvis bryter. Grunnen til at jeg tror det er mye fett "igjen" der og ikke KUN overflødig hud er at når jeg slapper av og har en naturlig stående kroppsposisjon så er huden "glatt" (selv om nedre del av mage altså er utbulende). Men om jeg trekker magen LITT inn så skal det ikke mye berøring og "sammenklemming" av megehuden til, før den fortoner seg "skrukkete og gammelmannsaktig" - omtrent som de bildene man ser av overlødig hud. Jeg har de siste 14 månedene tatt ukentlige midjemål og det holder seg forbløffende konstant rundt 96-98cm - ikke så aller verst i seg selv, men likevel "godt synlig" på en etterhvert ellers ganske så godt trent overkropp. Konturene av magemuskulaturen har også vist seg det siste månedene i form av vertikale "linjer" ca 10-15 cm fra siden. Så treningen/kosten virker på det meste ja, men den nedre utbulingen av fett/overflødig hud er like urokkelig og samtidg like synlig som før...ingen foranmdring det siste året med tanke på det, isolert sett (jmf midjemål og visuelt inntrykk). Jeg kan også legge til at jeg har 2-3 vertikale strekkmerker på begge sidene (i mangel på begreper - der som "sideflesket" vanligvis ligger). Sideflesk har jeg derimot ikke vært særlig plaget etter vektnedgangen forøvrig. Så mitt spm er for såvidt enkelt og todelt: 1. Utifra beskrivelsene over - hva tror det det er som forårsaker at nedre del av magen forstsatt gjør en uestetisk godt synlig utbulning? (fett, overskuddshud eller en kombinasjon?) 2. Hvordan bli kvitt dette nedre magefettet eller overskuddshuden eller kombinasjonen av dette? Jeg vet at ved mye overflødig hud kan man få dekket et plastisk inngrep på statens regning, men jeg er ikke i nærheten av de kravene der. Privatklinikker og de bukplastikkoperasjoner som jeg har hørt om kan nok hjelpe meg, men de virker litt voldsomme og etterlater arr... er det ingen "enklere" inngrep som kan hjelpe meg mon tro...? (Laser, "fryse bort fettet" osv - bare for å nevne et par av noen tabloide overskrifter jeg har registrert) Kompresjons t-skjorter har jeg hørt om og tenker på dette siden det etter sigende kan kontraktere huden - men jeg har utsatt dette i den tro at dette først vil ha ordentlig virkning når fettet er borte og kun overskuddshuden gjenstår (dersom jeg har rett i mine antagelser om at utbulingen for øyeblikket dreier seg om en kombinasjon) Spendt på å høre dine råd og tanker rundt dette, dr. Kveim!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378408-overfl%C3%B8dig-hud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Det høres ut som om du mest sannsynlig har et overskudd av hud og trolig også noe fett i nedre del av maven. Skal du gjøre noe med dette kommer du neppe unna et qrr, men du kan trolig etter beskrivelsen slippe en full maveplastikk. Sannsynligvis snakker vi om fettsuging kombinert med fjernelse av noe hud. De ikke operative metodene vil neppe gi deg nok forandring til at du blir fornøyd. Jeg kan gjerne se deg og gi deg et mer presist råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378408-overfl%C3%B8dig-hud/#findComment-3329562
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...