Gå til innhold

Brudd på taushetsplikten?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor går grensen?

Dikuterte nylig taushetsplikten for lærere i skolen.

Eks.: En lærer og en mor diskuterer et problem om hennes barn. Læreren blir provosert av morens uttalelser.

Læreren går til en veninne som moren også kjenner delvis. Læreren rister på hodet når morens navn blir nevnt. Hun gir tydelig uttrykk for at hun er negativ til moren men sier ikke noe mer. Hun gir uttrykk av dette på en slik måte at veninnen får et dårlig inntrykk av moren og læreren sier hun ikke kan si noe mer..

Moren får høre i ettertid av andre felles veninner dette og blir sint fordi hun føler det som ubehagelig at hun har signalisert et dårlig inntrykk. Hun ville følt det bedre om læreren sa alt enn dette negative uttrykket.

Er slik tydelig negativ nonverbal uttrykk brudd på taushetsplikten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378469-brudd-p%C3%A5-taushetsplikten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes egentlig ikke læreren burde ha signalisert noe slikt nei, og jeg ville ha følt det veldig ubehagelig. På den annen side så er det vel større sjanser for at slikt kan skje når man har flere felles venner.

Læreren har nok ikke brutt noen taushetsplikt da, for læreren sa vel ingenting om den saken moren og læreren diskuterte?

Nå baksnakker vel foreldre lærere åpent til den store gullmedaljen, og selv om det ikke er brudd på noen taushetsplikt så er ikke det bra heller.

''Læreren rister på hodet når morens navn blir nevnt. Hun gir tydelig uttrykk for at hun er negativ til moren men sier ikke noe mer.''

Jeg tror ikke dette kan sies å utgjøre brudd på lærerens taushetsplikt. Derimot er det jo alltid en uting å "baksnakke" folk som ikke er tilstede - men det er en ganske utbredt aktivitet, dessverre.

Gjest hvor går grensen?

Jeg synes egentlig ikke læreren burde ha signalisert noe slikt nei, og jeg ville ha følt det veldig ubehagelig. På den annen side så er det vel større sjanser for at slikt kan skje når man har flere felles venner.

Læreren har nok ikke brutt noen taushetsplikt da, for læreren sa vel ingenting om den saken moren og læreren diskuterte?

Nå baksnakker vel foreldre lærere åpent til den store gullmedaljen, og selv om det ikke er brudd på noen taushetsplikt så er ikke det bra heller.

Om det ikke skulle vise seg å være brudd på taushetsplikten, så kan det jo allikevel føre til tillitsbrudd vel. Eller kan en lærer fritt frem gå ut med tydelig negativt kroppspråk? Om dette er lov, så bør vel loven endres vel?

Om det ikke skulle vise seg å være brudd på taushetsplikten, så kan det jo allikevel føre til tillitsbrudd vel. Eller kan en lærer fritt frem gå ut med tydelig negativt kroppspråk? Om dette er lov, så bør vel loven endres vel?

'' Eller kan en lærer fritt frem gå ut med tydelig negativt kroppspråk? Om dette er lov, så bør vel loven endres vel?

''

Hvorfor tenker du at dette bør omfattes av taushetsplikten? På små steder så vil jo mange foreldre også omgå lærere privat eller i det minste treffe dem i ulike sammenhenger. Lærere kan jo like eller mislike mennesker ut i fra helt andre erfaringer enn dem som stammer fra skolehverdagen; mener du at de skal være juridisk forpliktet til alltid å være helt nøytrale i forhold til hvilke signaler de sender ut om alle voksne som er foreldre til barn på skolen?

Gjest hvor går grensen?

'' Eller kan en lærer fritt frem gå ut med tydelig negativt kroppspråk? Om dette er lov, så bør vel loven endres vel?

''

Hvorfor tenker du at dette bør omfattes av taushetsplikten? På små steder så vil jo mange foreldre også omgå lærere privat eller i det minste treffe dem i ulike sammenhenger. Lærere kan jo like eller mislike mennesker ut i fra helt andre erfaringer enn dem som stammer fra skolehverdagen; mener du at de skal være juridisk forpliktet til alltid å være helt nøytrale i forhold til hvilke signaler de sender ut om alle voksne som er foreldre til barn på skolen?

Hvis man velger å jobbe i samme bygd hvor flere kjenner hverandre så mener jeg læreren bør ha et stort ansvar for ikke å spre falske rykter om foreldre eller elever. Dette er viktig for å bevare foreldrene og elevenes tillit til læreren. I dette tilfellet er det helt gir læreren også signal på at det har med skolen å gjøre, da hun ikke kan si noe mer når de andre lurer spent på hva det gjelder. Læreren har røpet seg at hun har et problem med foreldrene og at hun mener noen negativt om moren.

Annonse

Hvis man velger å jobbe i samme bygd hvor flere kjenner hverandre så mener jeg læreren bør ha et stort ansvar for ikke å spre falske rykter om foreldre eller elever. Dette er viktig for å bevare foreldrene og elevenes tillit til læreren. I dette tilfellet er det helt gir læreren også signal på at det har med skolen å gjøre, da hun ikke kan si noe mer når de andre lurer spent på hva det gjelder. Læreren har røpet seg at hun har et problem med foreldrene og at hun mener noen negativt om moren.

''Hvis man velger å jobbe i samme bygd hvor flere kjenner hverandre så mener jeg læreren bør ha et stort ansvar for ikke å spre falske rykter om foreldre eller elever.''

Du skrev ingenting om at det var snakk om falske rykter før nå da. Jeg svarte ikke med det som bakgrunn.

Gjest hvor går grensen?

''Hvis man velger å jobbe i samme bygd hvor flere kjenner hverandre så mener jeg læreren bør ha et stort ansvar for ikke å spre falske rykter om foreldre eller elever.''

Du skrev ingenting om at det var snakk om falske rykter før nå da. Jeg svarte ikke med det som bakgrunn.

Det jeg egentlig mente var at når læreren uttrykte en slik negativ holdning av en mor til en elev hun har i klassen, så kan det gi grobunn for falske rykter. Om ikke falske rykter så kan det gjøre at de andre får et dårlig inntrykk av denne moren. Etter min mening så kan sånt skape dårlig tillit til læreren.

''Hvis man velger å jobbe i samme bygd hvor flere kjenner hverandre så mener jeg læreren bør ha et stort ansvar for ikke å spre falske rykter om foreldre eller elever''

Dette er jeg helt enig i ! Problemet med historien du forteller, er at læreren ikke har sagt noe konkret, hun har kun signalisert nonverbalt at hun ikke har noe positivt forhold til moren. Det at hun følger opp med at hun ikke kan si noe mer, er jeg enig i at nærmer seg et brudd på taushetsplikt.

Selv om noe ikke er brudd på den formelle taushetsplikten, så kan det allikevel være relevant å rapportere episoden til skolens ledelse.

Det jeg egentlig mente var at når læreren uttrykte en slik negativ holdning av en mor til en elev hun har i klassen, så kan det gi grobunn for falske rykter. Om ikke falske rykter så kan det gjøre at de andre får et dårlig inntrykk av denne moren. Etter min mening så kan sånt skape dårlig tillit til læreren.

Ja, situasjonen er absolutt uheldig. Læreren burde selvfølgelig ha holdt seg helt profesjonell, men grensene flyter mye mer i hverandre når det er snakk om små steder hvor man også kanskje er venner utenom osv.

Jeg klarer ikke ta stilling til om jeg ville gått videre med saken.

Hvis hun omtrent himlet med øynene mens hun ristet på hodet er det både upassende og uproft, men det er vel neppe brudd på taushetsplikten. Kan hoderistingen ha vært for å avverge at det ble gått nærmere inn på ting, fordi hun hadde taushetsplikten i tankene, og ikke fordi hun syntes denne moren var et mareritt? Det vil hun uansett kunne hevde hvis saken blir tatt videre.

Noe vil man alltid røpe med kroppspråket. Jeg tror det er mulig å se det på meg når jeg snakker med noen jeg misliker, selv om jeg er normalt høflig. Jeg ser det ofte ganske lett når andre gjør det også.

Gjest hvor går grensen?

Ja, situasjonen er absolutt uheldig. Læreren burde selvfølgelig ha holdt seg helt profesjonell, men grensene flyter mye mer i hverandre når det er snakk om små steder hvor man også kanskje er venner utenom osv.

Jeg klarer ikke ta stilling til om jeg ville gått videre med saken.

Takk for innspill. Uansett viktig å tenke over for alle hvordan de opptrer for å skape tillit, og for hvordan de skal skape et godt samarbeid mellom skole og hjem.

Annonse

Gjest Oksen Ferdinand

Takk for innspill. Uansett viktig å tenke over for alle hvordan de opptrer for å skape tillit, og for hvordan de skal skape et godt samarbeid mellom skole og hjem.

Er du sikker på at en lærer har taushetsplikt?

Trodde det bare var leger,politi og advokater

''Er du sikker på at en lærer har taushetsplikt? Trodde det bare var leger,politi og advokater''

Det er mange som har taushetsplikt. Jeg jobber i bibliotek og vi har taushetsplik, har ikke lov til å fortelle noen hva andre låner. Selv ikke foreldrene får vite hva barna låner om barna er 14 år eller eldre, under den alderen er det foreldrene som står ansvarlige for det barna låner og da får de vite.

Lærere har taushetsplikt ja.

Det samme har andre som jobber på div kontorer i det offentlige. Kemner, lønningskontor, personalkontor etc etc.

Jeg har også taushetsplikt i min jobb, og jeg jobber i kulturskolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...