Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en regelmessig menstuasjonssyklus på 27 dager. Sist mens startet 4. oktober.

Jeg hadde egentlig lovet meg selv å vente å teste til forventet mensdag (på onsdag)eller ved uteblitt mens, men så var det den tålmodigheten da.

Testet med clearblue en svak blå strek midt på dagen søndag. Testet igjen på mandag (ettermiddag). Denne streken var sterkere, men ikke knall blå.

Jeg har svake stikk/smerter i ventre side av magen. Ligner på menssmerter, men ikke helt like. Hadde litt større smerter på torsdag, også på venstre side.

Mine spørsmål er som følgende:

1. Kan smertene komme av at et eventuelt foster som fester seg?

2. Hvor mange oppdagede graviditeter ender i spontanabort?

3. I hvilke uker er faren for spontanabort størst?

4. Hvis jeg tester positivt igjen etter en ukes tid, tar jeg da kontakt med et legekontor eller helsestasjon i nærheten? Jeg har bodd en periode i utlandet og har ikke skaffet meg fastlege ennå. Hvem skal jeg eventuellt dra på kontroller hos?

5. Er det vanlig å levere blodprøve til en lege for å få skjekket om man er gravid, etter man har testet positivt på en hjemmetest?

6. I hvilken uke pleier man å dra på den første kontrollen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37853-gravid-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke uvanlig med mensmurringer den første tiden.

Vet ikke hvor mange som aborterer pr oppdaget svangerskap, men faren er størst de 12 første ukene.

Du tar kontakt med det legekontoret som hører til den regionen du bor i, der får du utlevert en fastlege som du forholder deg til gjennom hele svangerskapet. Du kan og eventuellt velge å gå til kontroll hos jordmor hvis det er en tigjengelig der du bor.

Legen min sjekket livmorhals og fastslo at jeg var gravid, samt regnet seg frem til termin. Deretter ble det tatt blodprøver, med stikk i finger og urinprøver jevnlig for å holde kontroll med eventuelle problemer underveis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37853-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143634
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Gratulerer med graviditeten. Du kan helt sikkert stole på de blå streken du har fått, så jeg ser egentlig ingen grunn til at du skal teste deg mer. Hvorvidt legen din vil kreve en ny test, varierer litt fra legekontor til kontor. De stikkingene du har, er det mange som opplever. Litt diffuse smerter i begynnelsen er ganske vanlig. Det viktigste er at de ikke øker på og blir vedvarende sterke smerter. Da må lege kontaktes med tanke på svangerskap utenfor livmoren. Hva smertene du kjenner, kommer av, er ikke så lett å si. Noen kjenner det i forb. med at fosteret fester seg.

Det varierer litt hvilke tall man forholder seg til når man skal vurdere abortrisiko, men hvis jeg sier at 15% av alle svangerskap ender i abort, så er det ikke helt feil. Noen opererer med ca 10 %, men da tar man ikke høyde for de som går til grunne før uteblitt mens, som altså blir oppfattet som forsinket mens. Uansett, du har statistikken på din side. Abortfaren er størst de første 12 ukene av svangerskapet, men helt tidlige aborter er det vanligste.

Jeg synes du skal kontakte trygdekontoret i kommunen din og be om navn på fastlegen du skal forholde deg til. Når du så har fått en slik, bør du bestille time så du har første kontroll ca ved 8 ukers svangerskap, altså siste uke av november.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37853-gravid-hva-n%C3%A5/#findComment-143768
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...