Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved uke 34+2 var jeg på sykehuset for å ta en "flow"

Det var beskjed fra min egen jordmor om også få sjekket urin og blodtrykk fordi noen dager tidligere var blodtrykket litt høyt, og hun fant sukker i urinen.

Blodtrykket var på 150/90 og de fant spor av proteiner i urinen. I tillegg hadde jeg 3+ på ketoner. Det ble tatt masse blodprøver av meg, og ctg av barnet. Siden disse var i orden fikk jeg reise hjem igjen.

Jeg føler meg litt trøtt og sliten for tiden, og er litt hoven, spesielt i anklene. Det at jeg er sliten tror jeg kommer av at jeg har 3 barn fra før, og en mann som jobber mye.

Men hvorfor kan jeg ha fått ketoner i urinen tror du? Jeg spiser forholdsvis normalt, og har ikke vært syk.

Nå er det 1 uke til neste jordmor kontroll. Bør jeg vente så lenge?

( jeg er blitt gjort oppmerksom på symptomene ved svangerskapsforgiftning og har ikke merket noe ennå.)

Hva kan proteinene i urinen komme av? noe jeg har spist? Men blodprøvene var i hvertfall ok.

hilsen lyon 34+6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37859-hva-kan-dette-bety/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Årsaken til at du hadde ketoner i urinen, er ikke så lett si noe om, så lenge du spiser normalt og drikker bra. Jeg regner med at det ble gjort sukkerbelastning på bakgrunn av disse funnene samt funn av sukker i urinen. Svangerskapsdiabetes er noe alle gravide kan utvikle en eller annen gang i svangerskapet, og det uavhengig av om du er første eller fjerde-gangsfødende. Når det gjelder utvikling av svangerskapsforgiftning, er det vanligvis førstegangsfødende som får de alvorligste tilfellende. Har du ikke hatt slike tendenser før, er det ikke så sansynlig at du utvikler den alvorlige sorten nå. Likevel synes jeg blodtrykket ditt er veldig høyt, og siden du også har spor av proteiner i urinen, bør du følges opp nøye nå framover. Hvis du føler deg sliten, så er det et tegn på at du må få avlastning. Det er ikke riktig at du skal ha overoppsyn med tre barn i tillegg til at du går høygravid og ikke er i god form. Prøv å finn en løsning som fungerer for deg, og hvis dette ikke lar seg ordne i privat regi, bør du ta det opp med din lege i hvilken grad du kan få avlastning på annet vis.

Selv om det er en uke til neste jordmorkontroll, går det helt sikkert an å få en ekstra BT-sjekk hvis du føler behov for det. Skulle du føle deg dårlig på noen måte, må du ikke nøle med å kontakte lege/legevakt/sykehuset umiddelbart. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37859-hva-kan-dette-bety/#findComment-144041
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...