Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest petronella2

Hei, Jeg dro til legen i fordi jeg følte med sliten, trøtt og giddalaus, samt deppa (tar lettere til tårene enn jeg pleier å gjøre, også samboeren min har lagt merke til det, og jeg synes ikke ting er like artig som før, sliter plutselig med motivasjon på jobb osv.). Jeg har også i perioder vært svimmel (når jeg reiser meg fort fra en stol f.eks.) og vært “nummen” i fingre/arm. Lurte først på om det kunne være jernnivået, så legen foreslo blodprøve. (spiser normalt til sunt, var ikke gravid, har ikke barn). Tok lang tid før jeg fikk svar på blodprøven, men den viste ok jernnivå, men b12 på 150, litt lavt hemoglobin, litt høy homocystein, litt høy mma, stoffskifte ok. Dette svaret fikk jeg per brev, og legen skrev at jeg skulle bestille meg legetime slik at vi kunne snakke litt nærmere. Men da jeg kom dit var legen (vikar) ganske så stressa, så jeg fikk ikke anledning til å ta opp alt jeg hadde sittet og mannet meg opp til å si om deppetheten, svimmelhet, at vi planlegger å prøve å bli gravid osv… Legen bare skrev ut b12-injeksjoner til meg (har tatt en sprøyte nå i fire uker, skal ta i neste uke og så hver 3 måned). Jeg følte meg bare enda mer nedfor da jeg gikk derifra. Har nå prøvd å få tak i legen i telefontreffetiden, men jeg kommer ikke igjennom. Så spørsmålet mitt er som følger: I og med at vi kunne tenke oss å prøve å bli gravid nå i mai/juni/utover (har vært sammen i nesten 10 år og kunne tenkt oss barn nå:) ) – hvordan er det med tanke på b12-nivået? Det bør vel ikke være så lavt når man er gravid? Bør jeg fortsette med injeksjoner hver uke fremover? Hva med folat? (Glemte å spørre legen om hvordan folatnivået var.) Bør jeg begynne å ta folattabletter nå – eller bør jeg vente til jeg har fått tatt en blodprøve først for å sjekke om b12-nivået har økt (for folat kamuflerer vel lavt b12-nivå?). Om jeg bytter fastlege, vil den nye fastlegen få tilgang til resultatene fra de gamle blodprøvene mine og ellers alt av opplysninger? Det hadde jo vært det mest praktiske. og ellers - hva tror du er årsaken til det lave b-12-nivået mitt? bør jeg utredes nærmere? På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378711-b12-mangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Beklager det sene svaret, men jeg måtte først sjekke litt. Ved vårt laboratorium er et nivå av B-12 på 150 nederste normalverdi, altså lavt i normalområdet. Det kan være andre normalområder ved andre laboratorier. Litt lav blodprosent, forhøyet homocystin og metylmalonat kan imidlertid passe med lett mangel på B-12, men jeg kjenner ikke de reelle verdier, så jeg med sikkerhet kan stille diagnosen B-12 mangel som er enganske sjelden tilstand. B-12 mangel kan ses spesielt hos vegetarianere/veganere. Et kosthold med kjøtt (spesielt lever), melk, ost og fet fisk gir bra tilskudd av B-12. Det finnes ikke i grønsaker. Kan årsaken være er dårlig kosthold? Jeg synes du skal be om en grundig samtale med legen og spørre om det er nødvendig med sprøyter. Jeg tviler litt på om det er nødvendig, og kan umiddelbart ikke se at det er nødvendig med nærmere utredning. Da du planlegger graviditet, vil jeg foreslå B-vitamin tabletter som inneholder både B-12 og folat (400 mikrogram daglig). Lurt å starte minst en måned før du prøver å bli gravid. Jeg synes ikke du skal være bekymret for å bli gravid. Hvis du bytter fastlege, kan du be om at dine papirer oversendes til den nye legen, men du kan jo be om utskrift av dine blodverdier som en sikkerhet.

Lykke til med graviditetsforsøket, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378711-b12-mangel/#findComment-3334056
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...