Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei I dag var en dag som alle andre bortsett fra at det var dagen da jeg fant ut at jeg fremdeles ikke er som alle andre. Fikk diagnosen lavt stoffskifte etter besøk hos bedriftslege som mistenkte høyt stoffskifte, var for tynn, men det er nå 10 år siden. Brukte 2-3 år på tilpassing av medisiner, spesialist etc. og så ble saken glemt. Etter det har jeg levd normalt i henhold til egen standard og har lagt all skyld på søvnmangel om det blir for tøft til tider. Men i dag, i dag våknet jeg opp og var trøtt som vanlig og utover dagen så var det noe som satte i gang en tankeprosess. Jeg begynte å snakke litt med kollegaer (ingen vet om min "diagnose") og spurte litt om hvor ofte de følte seg trett, hvor mye søvn de hadde behov for og hvordan dette påvirket dem fysisk. Og.. da innser jeg at det jeg har betraktet som en normal tilstand faktisk ikke er normalt! Det var i grunnen et lite sjokk. Jeg har en høy utdannelse og krevende jobb og anser meg selv som en oppegående og reflektert person. Likevel har jeg klart å fortrenge alt det jeg sliter med og bagatellisere det uten å tenke på at det kan være stoffskiftet eller andre reelle sykdommer som er problemet. Dess smartere, dess dummere, diverre! Jeg er alltid trett og mangler tiltakslyst, jeg må ha minst 10 timer søvn for å fungere som jeg skal, jeg har alltid vært opptatt av trening og kosthold men får vondt i muskler av å gå opp en! etasje hjemme. Har ingen problem med kondisjon men musklene er konstant utslitt og joggeturer/fjellturer er et mareritt. Og dette har jeg trodd var normalt og sett på som et utslag av dårlig form!!! Jeg passer på at jeg sover 7 til 8 timer hver natt, jeg trener 3 ganger i uken og har akseptert at jeg ikke klarer å løpe lenger enn 3 km uansett hvor mye jeg forsøker. Jeg presser meg selv så langt jeg klarer men kommer ikke i nærheten av kondisjonstrening, kroppen går til streik. En annen "morsom" ting er at jeg har mistet halvparten av håret mitt de siste årene, frisøren min gjorde meg oppmerksom på dette. Pokker og, dårlig kosthold tenkte jeg, så nå går det i stinkende ølgjær og flytende jern tilskudd hver dag, multivitaminer blahblah.. Men fremdeles trett av å gå opp en liten trapp. Vet at dere kommer til å råde meg til å kontakte fastlege for videre utredning og det har jeg faktisk gjort i dag! Skriver dette kun for å få gehør for mitt tankespinn og for at det kanskje finnes andre som har diagnosen og som har "glemt det".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378755-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Takk for en utfyllende beskrivelse om hvordan det er å ha lavt stoffskifte. Helt siden Per Egil Hegge (journalist i Aftenposten) satte ord på stoffskifteproblemer, bør vi tenke over at blodprøver er en ting og livskvalitet er en annen ting. På den ene siden siden har vi blodprøver som bør være innen normalområdet, men "normalområdet" er at tyroksin nivået i blodet kan være mellom 9-22. Det vel si at en person kan ha dobbelt så høye blodverdier som en annen og begge er innenfor det normale. Så når det gjelder å bedømme stoffskiftet skal man både se på blodprøver og registrere symptomer som temperatur, puls, søvnbehov, hårvekst osv. Muskelsmerter kan bety at man har lavere tyroksin nivåer enn man burde. Et annet viktig poeng at noen kan ha for lavt inntak av jod og det kan føre til at kroppen ikke klarer å produsere nok tyroksin. Da kan løsningen være at man burde undersøke inntaket av jod via døgnurin som kan sendes til for eksempel Aker sykehus (Oslo Universitetssykehus). Ved jodmangel kan man gi tilskudd av dette. Mange mennesker blir satt på tyroksin (Levaxin) selv om de egentlig mangler jod. Dette mineralet finnes i fisk, sjøplanter, melkeprodukter og alt som er tilsatt jod, f.eks. Jozo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378755-stoffskifte/#findComment-3333161
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...