Gå til innhold

Hvilket språk er lurt å velge på ungdomsskole?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har tenkt som så at det er ikke det viktigste hvilket språk de velger, men at de velger det de er mest motivert for å lære. Hva man evt får nytte av i jobbsammenheng senere er umulig å si i en alder av 13 år. Men å lære seg å lære språk er nyttig. Har det lært ett og to fremmedspråk greier de helt sikkert å tilegne seg mer språkkunnskap senere om det blir aktuelt.

Mine barn har hhv tysk og fransk. Spanskklassene på denne ungdomsskolen er så overfylte at de skygget unna spansk. Det er vanskelig å lære når det er altfor mange elever i klassen.

Egentlig skulle jeg ønske at flere elever ikke valgte fremmedspråk nr to på ungdomsskolen. Det er en del jeg tror ville hatt bedre utbytte av fordypning i engelsk, og det ville blitt bedre læringsmiljø i klassen om alle var motivert for å lære. I en del tilfeller tror jeg det er foreldrene som har valgt fremmedspråket, ikke barna.

Jeg valgte tysk på skolen, og har siden aldri hatt bruk for det.

Jeg jobber utenlands, og mitt arbeidsspråk er engelsk.

Skulle jeg valgt noe (i tillegg til engelsk) idag, så ville de helt klart blitt spansk. Når dette er sagt, så finnes der en del skoler hvor en kan ta engelsk fordypning.

Svært mange land har spansk som hovedmål.

Kan man spansk, så foratår en mye italiensk og litt fransk også.

Tysk ? Kun i Tyskland.

''Når dette er sagt, så finnes der en del skoler hvor en kan ta engelsk fordypning.''

Det er nok mange steder det tilbys. Men det er viktig å være klar over at hvis man vil gå Studiespesialisering på vgs uten å ha hatt annet enn engelsk, er man forpliktet til å bruke mange av valgfagstimene på språk.

Spesielt hvis man søker Studiespesialisering med idrett eller formingsfag, er mange av valgfagstimene som ellers ville bli brukt til idrett / forming, avsatt til fremmedspråk 2.

Mrs. Wallace

Det sies at fransk og spansk har såpass mange likheter, at en med gode kunnskaper i fransk relativt lett vil kunne sette seg inn i vesentlige elementer av f.eks. den spanske gramatikken - men dette har jeg ingen egenerfaring med å prøve. Derimot har jeg god erfaring med hvor fort jeg klarer å få oversikt over den tyske grammatikken jeg syntes var uoverskuelig den gangen jeg hadde tysk. Som følge av min nevø i 9., så har jeg nå full kontroll på setningsanalyse, akkusativ og dativ, substantivbøyninger og delvis også verbbøyninger... Alt "lært" i løpet av noen uker - han har nemlig snart tyskprøve...*s* Så svaret på spørsmålet ditt avhenger litt av hvor villig faren hans er til å repetere tysken sin. Jeg ville forøvrig også forsøkt å finne ut av hvordan lærerkreftene i de to språkene er på skolen han skal gå på. Niesen min valgte spansk og hadde seks-syv lærere på tre år. Nevøen min sin tysk-lærer har derimot vært helt stabil; dette får selvfølgelig også betydning for læringsutbyttet.

(Denne uka har jeg forøvrig også lært meg substantiv-reglene i nynorsk, og neste uke skal vi lære oss verb-reglene...)

''Niesen min valgte spansk og hadde seks-syv lærere på tre år. ''

Jeg kjenner til påfallende mange med lignende erfaringer, samtlige i spanskfaget. Tror nok det henger sammen med at spansk er et relativt nytt fremmedspråk i skolen, og når det plutselig har fått en sånn enorm utbredelse, er det vanskelig å skaffe tilstrekkelig erfarne, skolerte lærere.

Jfr disse tre eksemplene, fra vidt forskjellige steder i landet:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5722887.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.8102875

http://www.gjengangeren.no/nyheter/klarer-ikke-a-mote-spansk-interessen-1.7134034

Gjest Hulderen

Jeg ser at noen anbefaler fordypning i engelsk. Ikke gjør det! Det vil barnet lide under når det begynner på vgs. Sørg også for å velge et språk det gis undervisning i på vgs. Neste kriterium er å velge et språk som dere kan hjelpe h*n med.

Guttungen min valgte spansk, de hadde valget mellom spansk, tysk, engelsk fordypning eller norsk fordypning. Sistnevnte var det nesten ingen som valgte så det ble det ikke noe. De fikk ikke tilbud om fransk fordi skolen ikke hadde noen lærer å tilby.

Av spansk, tysk og engelsk fordypning synes jeg han valgte det riktige språket. Engelsk klarer han seg utmerket i allerede og jeg tror bestemt han får mer bruk for spansk enn tysk. Han har dessuten språkmektige tanter som kan hjelpe ham om det trengs. Så langt går det utmerket uten hjelp, han kommer stadig hjem med 5 og 6 på spansk-prøvene (og engelskprøvene)! :o)

Annonse

Jeg ser at noen anbefaler fordypning i engelsk. Ikke gjør det! Det vil barnet lide under når det begynner på vgs. Sørg også for å velge et språk det gis undervisning i på vgs. Neste kriterium er å velge et språk som dere kan hjelpe h*n med.

Behøver ikke fremmedspråk nr 2 om man ikke skal ta studiespes på vgs. For noen kan engelsk fordypning (eller norsk fordypning for den del) gjøre at man mestrer det faget bedre istedetfor å slite med å lære to fremmedspråk. Karakteren blir bedre og mestring i faget blir bedre.

Mrs. Wallace

Behøver ikke fremmedspråk nr 2 om man ikke skal ta studiespes på vgs. For noen kan engelsk fordypning (eller norsk fordypning for den del) gjøre at man mestrer det faget bedre istedetfor å slite med å lære to fremmedspråk. Karakteren blir bedre og mestring i faget blir bedre.

Nemlig. :)

Spansk er vel det språket av de du nevner som snakkes av flest på verdensbasis, tysk snakkes av flest i Europa, fransk er nyttig å kunne dersom man vil inn i diplomatiet.. Spørs hvor du tror han kommer til å ha flest relasjoner i fremtiden, Europa eller verden (Sør-Amerika særlig..), men tror ikke hva han lærer nå er avgjørende for dette. Når man har norsk som morsmål er min erfaring at det er lettere å komme opp et nivå hvor man kan kommunisere på tysk enn på spansk, da språkstrukturen og ordforrådet likner veldig.

Jeg ville oppfordret til å velge et språk han kunne fortsatt med på videregående.

Gjest Hulderen

Behøver ikke fremmedspråk nr 2 om man ikke skal ta studiespes på vgs. For noen kan engelsk fordypning (eller norsk fordypning for den del) gjøre at man mestrer det faget bedre istedetfor å slite med å lære to fremmedspråk. Karakteren blir bedre og mestring i faget blir bedre.

Ok, jeg burde tatt med at det gjaldt om man tar studiespesialisering på VGS. Og det er det tross alt veldig mange som gjør. Jeg må innrømme at når det er snakk om VGS, så tenker jeg automatisk på studiespesialisering. Fjerner du den muligheten for barnet ditt, så begrenser du kraftig valgmulighetene videre.

Ok, jeg burde tatt med at det gjaldt om man tar studiespesialisering på VGS. Og det er det tross alt veldig mange som gjør. Jeg må innrømme at når det er snakk om VGS, så tenker jeg automatisk på studiespesialisering. Fjerner du den muligheten for barnet ditt, så begrenser du kraftig valgmulighetene videre.

Jeg er helt uenig med deg i at alle skal forberede seg til studiespesialisering. Skolen er blitt svært teoretisk (ungdomsskolen ikke minst), og det er ikke alle som mestrer all teorien.

Samfunnet har heller ikek bruk for at alle har en høyere teoretisk utdanning. Utdanning har vi behov for, også slik som gir yrkeskompetanse etter videregående. Pluss at vi behøver ungdom som mestrer det de holder på med, og dermed trives.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...