Gjest kjempeforvirret Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Etter at NHD har vært innom dette med å ikke ha opphold med p-piller har jeg fått en del forvirring. For det første har jeg aldri før hørt at det var mulig, kjenner ingen som har nevnt noe sånn. Har heller ikke hørt at det var noe som het monofasiske og trefasiske p-piller. Når jeg fikk piller av legen min, så var det aldri noe spørsmål om hva som skulle velges. Jeg bare fikk Trinordiol. Jeg søkte på monofasiske og fikk ditt svar som følger: Monofasiske p-piller som Microgynon har samme hormon i alle tabletter, trefase har tre forskjellige kombinasjoner (Trionetta). Du kan gå rett fra Trionetta ( aktive piller) til Microgynon og utsette mensen. Jeg lurer nå på hvorfor man velger det ene foran det andre. Hvorfor velger man de monofasiske fremfor de trefasiske, eller omvendt. Hva er fordelene og ulempene med de? Hvorfor står det ikke på pakningene at man ikke trenger å hoppe over en uke til mensen hvis det ikke er nødvendig? Det må jo være en grunn til at det omhyggelig står at man skal ha et opphold? Hvorfor fikk jeg f.eks trefasisk, det aner jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni1365379972 Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 Min forrige lege fortalte meg litt om dette. Hun sa at det var ulike typer hormoner i trefasepiller og monofase-piller. Jeg gikk på trefasepiller (Har prøvd Triordinol, trionetta og synfase) før - men klaget til legen over humørsvingngninger - spesielt ved bruk av synfase. Triordinol og Trionetta er like - forskjellen er at triordinol har 28 piller på brettet, mens trionetta har 21. Trefasepiller har ulike farger. Monofasepiller - som jeg bruker nå, har en farge - og alle pillene er like. Jeg har brukt Microgynon i to år nå, og har vært mer fornøyd med dem enn med trefasepillene. Jeg har heller aldri hørt om at man kan ta pillene "i ett" uten pause og sånn sett slippe mensen. Jeg leste om det her - og det MÅ da være noen bivirkninger med dette....??? Jeg tar 21 piller, har en uke opphold og fortsetter på neste brett. Nå har jeg nettopp startet med Yasmin, som er noen helt nye monofasepiller - som skal virke enda bedre på humøret : ) Jeg håper de funker bra. Dette ble langt, men altså: Jeg har personlig bedre erfaring med monofasepiller enn med trefasepiller, men ble også satt på Triordinol første gangen - sånn automatisk. Spør legen din hvis du lurer på om noe annet er bedre/ har bivirkninger med pillene du bruker nå. Jeg har mensen hver måned - når jeg har en ukes oppphold i pillene, og har ikke tenkt å ta sjansen på å ta pillene i ett og slippe mensen, slik det er antydet i noen innlegg her at man kan. Ble du klokere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Helt i orden å hoppe direkte fra brett til brett så lenge pillene er monofasiske. Absolutt ikke farlig, og ingen spesielle bivirkninger. Heller sunt, for underlivet får en pause, og ..ja, jeg er ikke lege, så språket er litt på kanten.. og dette skal visstnok være bra og ikke dårlig.. Bivirkninger : du kan få blødninger, men vanligvis gir det seg i løpet av et brett eller to.. hvis ikke kan man ha mensen hver 3 mnd. Legene er litt gammelmodige på dette, og følger den gode gamle oppskrifta. De mener jo det er så psykologisk viktig å ha en mnd. lig blødning. bare tull, spør du meg. Kan være greit å ta en gr. test i ny og ne, siden du ikke får mensen, og kanskje føler deg litt utrygg. Men, det er absolutt ingenting i veien for å hoppe over mensen, slett ikke farlig, bare en gammel oppfatning. Det som ikke er sunt er å ikke ha mensen uten tilførsel av hormoner.. men p-pillene forskyner deg med de. skjønte du opplegget?.. ble litt rotete.. Moen kan sikkert gi deg en mye bedre forklaring, men tenkte kanskje du ville ha svar litt raskt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni1365379972 Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Helt i orden å hoppe direkte fra brett til brett så lenge pillene er monofasiske. Absolutt ikke farlig, og ingen spesielle bivirkninger. Heller sunt, for underlivet får en pause, og ..ja, jeg er ikke lege, så språket er litt på kanten.. og dette skal visstnok være bra og ikke dårlig.. Bivirkninger : du kan få blødninger, men vanligvis gir det seg i løpet av et brett eller to.. hvis ikke kan man ha mensen hver 3 mnd. Legene er litt gammelmodige på dette, og følger den gode gamle oppskrifta. De mener jo det er så psykologisk viktig å ha en mnd. lig blødning. bare tull, spør du meg. Kan være greit å ta en gr. test i ny og ne, siden du ikke får mensen, og kanskje føler deg litt utrygg. Men, det er absolutt ingenting i veien for å hoppe over mensen, slett ikke farlig, bare en gammel oppfatning. Det som ikke er sunt er å ikke ha mensen uten tilførsel av hormoner.. men p-pillene forskyner deg med de. skjønte du opplegget?.. ble litt rotete.. Moen kan sikkert gi deg en mye bedre forklaring, men tenkte kanskje du ville ha svar litt raskt.. Hei du som er anonym. Jeg skjønner begrunnelsen din godt - men jeg tenker at siden dette ikke står på pakken - og siden legen (jeg har gått til kanskje 3-4 ulike) aldri har sagt noe om det, kan det ikke være helt trygt. Jeg er redd for å få redusert sjansene til å bli gravid senere når jeg ønsker det. Mener du at dette ikke er noen fare? hilsen en litt skeptisk hanni 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjempeforvirret Skrevet 2. november 2001 Del Skrevet 2. november 2001 Helt i orden å hoppe direkte fra brett til brett så lenge pillene er monofasiske. Absolutt ikke farlig, og ingen spesielle bivirkninger. Heller sunt, for underlivet får en pause, og ..ja, jeg er ikke lege, så språket er litt på kanten.. og dette skal visstnok være bra og ikke dårlig.. Bivirkninger : du kan få blødninger, men vanligvis gir det seg i løpet av et brett eller to.. hvis ikke kan man ha mensen hver 3 mnd. Legene er litt gammelmodige på dette, og følger den gode gamle oppskrifta. De mener jo det er så psykologisk viktig å ha en mnd. lig blødning. bare tull, spør du meg. Kan være greit å ta en gr. test i ny og ne, siden du ikke får mensen, og kanskje føler deg litt utrygg. Men, det er absolutt ingenting i veien for å hoppe over mensen, slett ikke farlig, bare en gammel oppfatning. Det som ikke er sunt er å ikke ha mensen uten tilførsel av hormoner.. men p-pillene forskyner deg med de. skjønte du opplegget?.. ble litt rotete.. Moen kan sikkert gi deg en mye bedre forklaring, men tenkte kanskje du ville ha svar litt raskt.. Takk for svar begge to. Jeg har på følelsen at det er mye usikkerhet blant legene når det gjelder dette. Det er vel kanskje ikke gjort nok forskning på dette med monofasiske og trefasiske p-piller. Jeg er fortsatt like forvirret jeg. Hvis det er sunt med monofasiske og fravær av mens, hvorfor gir de fleste ut trefasiske da. Et rent anatomisk spørsmål jeg også lurer på er følgende: Når vi tar p-piller så har jeg hørt at vi på en måte narrer kroppen til å tro at vi er gravide. Når vi da tar en ukes opphold og får mensen, så kommer det blodet som skulle vært der for fosteret ut, fordi vi ikke lenger er gravide. Hvis vi ikke tar p-piller så produseres det blodet likevel i tilfelle vi blir gravide. Men når den biologiske perioden er over, og kroppen ikke har blitt gravid denne gang heller, så kvitter den seg med det oppsparte blodet for så og produsere nytt til neste periode. Når vi da tar p-piller hele tiden, hvor blir det da av det blodet som vi produserer, eller setter av til fosteret da vi liksom er gravide hele tiden? Har også hørt at vi kvinner har en fordel som menstruerer, fordi vi får skiftet ut blodet med jevne mellomrom. Det er jo sunt og være blodgiver på grunn av dette. Dette ble nok noe rotete og uforståelig, men som dere skjønner er jeg fortsatt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 2. november 2001 Del Skrevet 2. november 2001 Takk for svar begge to. Jeg har på følelsen at det er mye usikkerhet blant legene når det gjelder dette. Det er vel kanskje ikke gjort nok forskning på dette med monofasiske og trefasiske p-piller. Jeg er fortsatt like forvirret jeg. Hvis det er sunt med monofasiske og fravær av mens, hvorfor gir de fleste ut trefasiske da. Et rent anatomisk spørsmål jeg også lurer på er følgende: Når vi tar p-piller så har jeg hørt at vi på en måte narrer kroppen til å tro at vi er gravide. Når vi da tar en ukes opphold og får mensen, så kommer det blodet som skulle vært der for fosteret ut, fordi vi ikke lenger er gravide. Hvis vi ikke tar p-piller så produseres det blodet likevel i tilfelle vi blir gravide. Men når den biologiske perioden er over, og kroppen ikke har blitt gravid denne gang heller, så kvitter den seg med det oppsparte blodet for så og produsere nytt til neste periode. Når vi da tar p-piller hele tiden, hvor blir det da av det blodet som vi produserer, eller setter av til fosteret da vi liksom er gravide hele tiden? Har også hørt at vi kvinner har en fordel som menstruerer, fordi vi får skiftet ut blodet med jevne mellomrom. Det er jo sunt og være blodgiver på grunn av dette. Dette ble nok noe rotete og uforståelig, men som dere skjønner er jeg fortsatt Det med blodgiver-greia er nok sant. Så sånn sett er det jo greit å ha mensen. men det lille man blør når man går på p-piller spiller kanskje ikke noen rolle?... vet ikke jeg.. Tror de fleste gir trefasiske først, fordi de etterligner kroppens egen syklus. I utgangspunktet skulle kroppen kanskje tåle de best.. Men alle er jo forskjellige, og hvis man er litt ustabil, kan monofasiske piller stabilisere litt. Hvis du skjønner.. Hvem som er best, vet jeg ikke.. tror ingen er blitt helt enige ennå.. Men det har ingenting å gjøre men å hoppe over mensen. Grunnen til at du ikke skal hoppe fra brett til brett med trefasiske, er at du lager kluss med syklusen, siden de er "tilpassa.." Med monofasiske er det samme f...., fordi alle pillene er like. Så i teorien skulle du kunne hoppa fra brett til brett med tref. også, men da blir det litt kluss med "jukse-syklusen", og det skal visst av en eller annen grunn ikke være bra..Litt mye hormoner der, og for lite der kanskje... = ustabil?.. Hvis du spør legen, kanskje du får et ordentlig svar. Men særlig mannfolka kan nok være litt skeptiske, siden det jo er helt normalt at kvinner skal slite med mensen og slikt... Men, jeg kan berolige deg med at jeg har fohørt meg med en gynekolog, som har alaang erfaring (ikke Moen.., men hun svarer det samme..) , og det skal være helt risikofritt. Men hvilke piller som er de beste og minst farlige i utgangspunktet, det vet jeg ikke. Det er vel endel for-og imot med begge. Klokere? Vet ikke helt om jeg ble det men.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 2. november 2001 Del Skrevet 2. november 2001 Hei du som er anonym. Jeg skjønner begrunnelsen din godt - men jeg tenker at siden dette ikke står på pakken - og siden legen (jeg har gått til kanskje 3-4 ulike) aldri har sagt noe om det, kan det ikke være helt trygt. Jeg er redd for å få redusert sjansene til å bli gravid senere når jeg ønsker det. Mener du at dette ikke er noen fare? hilsen en litt skeptisk hanni jeg mener det.ja...har svart "Kjempeforvirret".. Det er jo bare en "jukseblødning" det du har, så den er vel egentlig uten betydning. Og du kan jo ta en pause hver 3 mnd. Man går jo gravid lenge, og dette påvirker ikke fruktbarheten.. og p-piller er jo narre-gravid-pille.. Slimhinnene (blod og det der) bygger seg ikke like mye opp som under en vanlig syklus, og etter en periode med piller, slutter den å bygge seg opp mer.. du kan altså fålitt blødninger i begynnelsen, før alt er blitt stabilt. men ikke alle det funker like bra for, noen blør samme hva.. men tror ikke det gjelder å mange.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Trefasepillen har totalt sett litt mindre hormon og kan derfor tåles bedre av mange kvinner. Derfor er det ofte førstevalg. Noen får PMS-symptomer når de endrer dose, og det er litt mer risiko for blødningsproblem.. Det med pause mellom pillene er egentlig bare psykologisk, kvinner vil gjerne ha blødning, og det er også en sikkerhet for at man ikke er gravid, da vil mensen stoppe opp. Grunnen til at det ikke står råd om at man kan hoppe fra brett til brett er at firmaene ikke har gjort studier med dette mønster. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Takk for svar begge to. Jeg har på følelsen at det er mye usikkerhet blant legene når det gjelder dette. Det er vel kanskje ikke gjort nok forskning på dette med monofasiske og trefasiske p-piller. Jeg er fortsatt like forvirret jeg. Hvis det er sunt med monofasiske og fravær av mens, hvorfor gir de fleste ut trefasiske da. Et rent anatomisk spørsmål jeg også lurer på er følgende: Når vi tar p-piller så har jeg hørt at vi på en måte narrer kroppen til å tro at vi er gravide. Når vi da tar en ukes opphold og får mensen, så kommer det blodet som skulle vært der for fosteret ut, fordi vi ikke lenger er gravide. Hvis vi ikke tar p-piller så produseres det blodet likevel i tilfelle vi blir gravide. Men når den biologiske perioden er over, og kroppen ikke har blitt gravid denne gang heller, så kvitter den seg med det oppsparte blodet for så og produsere nytt til neste periode. Når vi da tar p-piller hele tiden, hvor blir det da av det blodet som vi produserer, eller setter av til fosteret da vi liksom er gravide hele tiden? Har også hørt at vi kvinner har en fordel som menstruerer, fordi vi får skiftet ut blodet med jevne mellomrom. Det er jo sunt og være blodgiver på grunn av dette. Dette ble nok noe rotete og uforståelig, men som dere skjønner er jeg fortsatt Jeg har på følelsen at det er mye usikkerhet blant legene når det gjelder dette. Det er vel kanskje ikke gjort nok forskning på dette med monofasiske og trefasiske p-piller. Svar: det forskes enormt på p-piller, det er god "forretning" Jeg er fortsatt like forvirret jeg. Hvis det er sunt med monofasiske og fravær av mens, hvorfor gir de fleste ut trefasiske da. Svar: Fordi kvinner ønsker det slik, de føler seg trygge ved å ha menstruasjon. (Det er bare hvis man tar monofasisk uten pause at mensen blir borte, nesten alle tar monofasisk med pause på en uke så de får mensen. Et rent anatomisk spørsmål jeg også lurer på er følgende: Når vi tar p-piller så har jeg hørt at vi på en måte narrer kroppen til å tro at vi er gravide. Når vi da tar en ukes opphold og får mensen, så kommer det blodet som skulle vært der for fosteret ut, fordi vi ikke lenger er gravide. Hvis vi ikke tar p-piller så produseres det blodet likevel i tilfelle vi blir gravide. Men når den biologiske perioden er over, og kroppen ikke har blitt gravid denne gang heller, så kvitter den seg med det oppsparte blodet for så og produsere nytt til neste periode. Når vi da tar p-piller hele tiden, hvor blir det da av det blodet som vi produserer, eller setter av til fosteret da vi liksom er gravide hele tiden? Svar: P-pillen bevirker at livmorslimhinnen ikke vokser ut fordi den hemmes i veksten. Ved hver menstruasjon mister kvinnen ca 30 ml blod og det gjendannes fort, så det betyr ikke noe som helst i den store sammenhang (kroppen har ca 4 liter blod). Blodet renses i nyrene, ikke i livmoren. Har også hørt at vi kvinner har en fordel som menstruerer, fordi vi får skiftet ut blodet med jevne mellomrom. Det er jo sunt og være blodgiver på grunn av dette. Svar: Blodet skiftes ut etter 120 dager uansett om man er blodgiver eller har menstruasjon.. Det er ikke spesielt sunt å gi blod, men heller ikke farlig fordi blodet gjendannes etter behovet Dette ble nok noe rotete og uforståelig, men som dere skjønner er jeg fortsatt Spørsmål fra Moen: Fortsatt forvirret ??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke forvirret lenger Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Jeg har på følelsen at det er mye usikkerhet blant legene når det gjelder dette. Det er vel kanskje ikke gjort nok forskning på dette med monofasiske og trefasiske p-piller. Svar: det forskes enormt på p-piller, det er god "forretning" Jeg er fortsatt like forvirret jeg. Hvis det er sunt med monofasiske og fravær av mens, hvorfor gir de fleste ut trefasiske da. Svar: Fordi kvinner ønsker det slik, de føler seg trygge ved å ha menstruasjon. (Det er bare hvis man tar monofasisk uten pause at mensen blir borte, nesten alle tar monofasisk med pause på en uke så de får mensen. Et rent anatomisk spørsmål jeg også lurer på er følgende: Når vi tar p-piller så har jeg hørt at vi på en måte narrer kroppen til å tro at vi er gravide. Når vi da tar en ukes opphold og får mensen, så kommer det blodet som skulle vært der for fosteret ut, fordi vi ikke lenger er gravide. Hvis vi ikke tar p-piller så produseres det blodet likevel i tilfelle vi blir gravide. Men når den biologiske perioden er over, og kroppen ikke har blitt gravid denne gang heller, så kvitter den seg med det oppsparte blodet for så og produsere nytt til neste periode. Når vi da tar p-piller hele tiden, hvor blir det da av det blodet som vi produserer, eller setter av til fosteret da vi liksom er gravide hele tiden? Svar: P-pillen bevirker at livmorslimhinnen ikke vokser ut fordi den hemmes i veksten. Ved hver menstruasjon mister kvinnen ca 30 ml blod og det gjendannes fort, så det betyr ikke noe som helst i den store sammenhang (kroppen har ca 4 liter blod). Blodet renses i nyrene, ikke i livmoren. Har også hørt at vi kvinner har en fordel som menstruerer, fordi vi får skiftet ut blodet med jevne mellomrom. Det er jo sunt og være blodgiver på grunn av dette. Svar: Blodet skiftes ut etter 120 dager uansett om man er blodgiver eller har menstruasjon.. Det er ikke spesielt sunt å gi blod, men heller ikke farlig fordi blodet gjendannes etter behovet Dette ble nok noe rotete og uforståelig, men som dere skjønner er jeg fortsatt Spørsmål fra Moen: Fortsatt forvirret ??? Tusen hjertelig takk for en meget god forklaring, og ikke minst ditt engasjement. Så nå er jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37908-monofasiske-p-piller/#findComment-144676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.