Gjest Nanne-mamma Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hei! Jeg bekymrer meg en del over min datters hud. Hun er 13 måneder nå, og av typen blondt hår og meget lys hud. (Etter meg dessverre). Jeg har de siste 4 månedene observert at hun har så veldig røde kinn og nese. (Bare tuppen av nesen, ikke neseryggen) Alle tror hun har vært ute i kaldt vær og/eller sol, selv om hun kun har vært inne. Jeg har lest at barn/babyer i sjeldne tilfeller kan ha rosacea, og pga øyeaffeksjon er det viktig å finne ut av tidlig. Er det sannsynlig at det er rosacea? Jeg er redd hun skal oppleve mobbing på skolen, selv om det er langt opp og frem, særlig siden nesen er rød. Jeg prøver å smøre henne med milde kremer nå og da, bruker trygge solkremer, beskytter huden hennes mot vær og vind osv. Men det går ikke over. Når jeg ser bilder av henne ser jeg dette røde veldig tydelig. Hun holder på å få tenner, men jeg har ikke hørt at det skal gi rød nese? Hun har ikke noe utslett på nesen, den er kun rød. Kinnene kan se ganske såre ut, små nupper, rødhet, hudoverflaten kan se litt flakete ut. Har tenkt på eksem også, mat-allergier osv, men forstår ikke at de skal kunne gjøre nesen rød men ikke påvirke nensehudens kvalitet , kun fargen. Jeg har ikke rosacea, men har alltid vært kraftig plaget med rødming og rødhet ved trening osv. Jeg blir aldri brun, kun brent og rød. Jeg tror hun er likedan. Men jeg har ikke hatt slike røde kinn og nese, hverken som barn eller voksen. Hun blir ekstra rød av å være ute, eller om vi har vært i badekaret, og noen ganger når hun får flaske kan hun bli helt flekkete. Også når hun gråter kan hun bli helt rødflekket. Men det går over, nesen og kinnene er røde hele tiden. Håper jeg har forklart nok til at du kan danne deg et bilde. Venter spent på svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379082-rosacea-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hei ! Jeg kan forstå din bekymring, men vil nok si at rosacea må være en svært sjelden diagnose for spedbarn og små barn i det hele tatt. Men at det som for mange andre tilstander kan foreligge en disposisjon må vel kunn si generelt. Det går imidlertid på det å ha mye talgkjertler som kan komme til uttrykk som talgkjerteleksem som spedbarn bl a . Det er nok mange spedbarn som er ganske røde spesielt i kinnene , ikke så vanlig på nesen. Hos mange forsvinner det , hos enkelte kan det vedvare som rødhet, ytre blodkar eller mer sjeldent noe som kalles ulerythem . I så fall kan man i mange tilfeller redusere det med karlaserbehandling. Ellers er det også relativt vanlig med eksemutbrudd av type barneeksem ved 1-2 års alder , dette kan i mange tilfeller være helt forbigående. Du får vel bare se det litt an hvordan det utvikler seg uten å bekymre deg for mye evt ta henne med til en hudlege på et eller annet tidspunkt dersom du synes at det virker utenfor det normale og trenger en vurdering og forklaring. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379082-rosacea-baby/#findComment-3339506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hei ! Jeg kan forstå din bekymring, men vil nok si at rosacea må være en svært sjelden diagnose for spedbarn og små barn i det hele tatt. Men at det som for mange andre tilstander kan foreligge en disposisjon må vel kunn si generelt. Det går imidlertid på det å ha mye talgkjertler som kan komme til uttrykk som talgkjerteleksem som spedbarn bl a . Det er nok mange spedbarn som er ganske røde spesielt i kinnene , ikke så vanlig på nesen. Hos mange forsvinner det , hos enkelte kan det vedvare som rødhet, ytre blodkar eller mer sjeldent noe som kalles ulerythem . I så fall kan man i mange tilfeller redusere det med karlaserbehandling. Ellers er det også relativt vanlig med eksemutbrudd av type barneeksem ved 1-2 års alder , dette kan i mange tilfeller være helt forbigående. Du får vel bare se det litt an hvordan det utvikler seg uten å bekymre deg for mye evt ta henne med til en hudlege på et eller annet tidspunkt dersom du synes at det virker utenfor det normale og trenger en vurdering og forklaring. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379082-rosacea-baby/#findComment-3339507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.