Gjest jentee 21 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Hei. Jeg fikk nettopp bekreftet at min kjæreste har kjønnsvorter, og ettersom vi har hatt ubeskyttet sex, har mest sannsynlig jeg også fått det. Jeg tror kanskje jeg kan se ett par veldig små, flate "utvekster" i den nedre delen av skjedeåpningen. Det er vanskelig å si om det er vorter, men det er litt ubehagelig ved sex. Ellers har jeg ingen synlige vorter. Jeg har også fått en ganske stor økning i utflod. Den er tyntflytende og gul-hvit, men lukter ikke spesielt vondt. Kan dette være et tegn på kjønnsvorter inne i skjeden? Leste på nettet at økt utflod kan være et tegn på skjedekatarr, utløst av f.eks. virus (i dette tilfellet HPV), men jeg er ikke plaget med kløe eller svie ved vannlating. Det jeg lurer på er følgende: Hvis jeg har kjønnsvorter inni skjeden/skjedeåpningen, skal disse behandles eller skal jeg vente til de går bort av seg selv? Isåfall, må de brennes/fryses bort ettersom pensling ikke er mulig inni skjeden? Kan den økte utfloden forklares av skjedekatarr utløst av innvendige kjønnsvorter? Isåfall, hvordan bør det behandles? Hva kan ellers være årsaken til den økte utfloden? Har fått legetime om 6 uker, er det for lenge å vente før en eventuell behandling? Kan vi fortsette å ha ubeskyttet sex hvis begge er smittet, eller kan dette føre til spredning av vortene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379242-kj%C3%B8nnsvorter-og-%C3%B8kt-utflod/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Hei, Kjønnsvorter forekommer svært hyppig. De skyldes, som du er klar over, spesielle typer av HPV (human papillomavirus). De overføres i all hovedsak ved sexuell kontakt, men også indirekte, f. eks. med finger, tøy, osv. De fleste tilfeller går over etter en stund (det er vanskelig å gi noe nærmere definisjon av tiden, men det kan dreie seg om måneder, av og til år). Andre ganger krever det behandling. Jeg tror ikke at utflod er noe typisk symptom ved HPV infeksjon. Det kan gjerne være noen andre mikroorganismer. Soppen Candida og Chlamydia er de hyppigste årsak til det. Det er klart at hvis dere har HPV begge to overfører dere til hverandre ved sex. Men det skulle ikke gjøre noe. Hvis ikke dere har plager av det under samleie behøver ikke å tenke på det. Det er i alle fall en god ide å få forholdet undersøkt, om det er aktuelt med behandling for den ene eller den andre. Jeg tror ikke at ventetiden på 6 uker skulle være grunn til bekymring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379242-kj%C3%B8nnsvorter-og-%C3%B8kt-utflod/#findComment-3337631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.