Gjest togli Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hehe... Her sitter vesla som ikke har lett for tall alene hele timen uten å få hjelp til noe. Mens gutta bråker og lærer bruker hele timen på å skape ro nok til å gjøre noe som helst. Hvilket medfører enda mer spetakkel og uro. Slik har de jobba seg inn i en fin sirkel siden første skoledag. Og så "løser" de problemene med å ringe hjem til den enkelte elev og si at denne eleven er ansvarlig for alt, og at "de andre foreldrene har klaga". Dette gjør de til ALLE har jeg funnet ut.. :0) Genialt. Jeg ser for meg den her; Huff.... trasige greier Greide ikke oppfatte særlig av det som ble sagt på linken - han fyren der var jo plent umulig å munnavlese pga tenna! Bare prøv selv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Det hjalp ikke. Det ble ikke gjort likevel og det var alle årene på barneskolen. Dessverre ikke alle som egner seg som lærere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 "Sløve ifht", betyr det sløve i forholdt til? "I forhold til" betyr "sammenlignet med", og ingenting annet. Jeg prøver iherdig å få min 9-åring til å forstå det. Læreren slenger rundt seg med "i forhold til" i alle mulige sammenhenger, så det er litt av en jobb å avlære henne feilene læreren praktiserer. Glosene i engelsk må sjekkes, det er ofte en feil eller to i de glosene lærerne har skrevet på lekseplanen. Lekseplanen er et studium å finne fram i. Ikke oversiktelig i det hele tatt. Læreren hører "aldri" min datter i lesing, så han vet nok ikke hvordan hun ligger an der. Jeg får ikke konkrete svar når jeg spør Jeg hører henne selvsagt i lesing, men vet ikke hva som forventes av et barn på hennes alder når det gjelder lesing. At noen foreldre ikke kan/gidder å følge opp skolearbeidet kan da ikke være av nyere dato? Det blir kanskje bare tydeligere i vår tid, da svært mye mer er pålagt foreldrene enn bare for noen tiår siden. Dette pålegget fra skolen kalles også skole-hjemsamarbeid. Mener man noe med at skolen skal bidra til å utviske sosiale forskjeller må det innføres lengre skoledager. Det må være minimalt med lekser, og de leksene må være tydelige, og stoff som er gjennomgått. I tillegg må det tilbys mat på skolen. Det er det nok ikke politisk vilje til å gjennomføre dette kostnadskrevende opplegget med det første Jeg synes det er overraskende at barnet ditt f.eks. aldri blir hørt i lesing... På min skolen "luses" (lesetest) elevene to ganger i året - dvs at kontaktlærer sjekker hver enkelts leseferdigheter nøye hver høst/vår.... i tillegg blir elevene hørt individuelt i lesning hver eneste skoledag bortsett fra mandagene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 ''Jeg mener det er omsorgsvikt å ikke hjelpe barna sine med leksene!'' Det er greit det, men da får dere lærere lære dere og sette gangestykkene under hverandre, slik at dere ikke ødelegger det jeg lærer bort.Ihvertfall hvis dere mener at lekser er foreldrenes ansvar. Dere saborterer jo så fryktelig! ;-) Ungene blir forvirret av at jeg lærer bort på min måte, slik jeg lærte det som barn og læreren på sin måte. Hei! Problemet tror jeg er at noen lærere ikke er flinke selv i matematikk. Vi kjenner til en med kun lærerhøyskole som er lærer i matematikk på småtrinnet, hun kunne ikke sette opp gangestykker, ei heller andre regneoperasjoner uten kalkulator. Jeg husker at hun lånte feil og det ble mye rot, og hun sa noe om at det gikk bedre i klassen. Tror lærerhøyskolestudenter er så dårlig i realfag at de har en stor skyld i at barn i Norge er så dårlige i matematikk, samt lærebøker av dårlig kvalitet, og struktureringen og organiseringen på undervisningen. Feks viste den samme læreren ikke hva enkle brøker var i desimaltall, da mener jeg av typen 4/11 osv.. det var veldig spesielt, jeg sa ikke noe, for jeg fikk jo noe å tenke på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hei! Problemet tror jeg er at noen lærere ikke er flinke selv i matematikk. Vi kjenner til en med kun lærerhøyskole som er lærer i matematikk på småtrinnet, hun kunne ikke sette opp gangestykker, ei heller andre regneoperasjoner uten kalkulator. Jeg husker at hun lånte feil og det ble mye rot, og hun sa noe om at det gikk bedre i klassen. Tror lærerhøyskolestudenter er så dårlig i realfag at de har en stor skyld i at barn i Norge er så dårlige i matematikk, samt lærebøker av dårlig kvalitet, og struktureringen og organiseringen på undervisningen. Feks viste den samme læreren ikke hva enkle brøker var i desimaltall, da mener jeg av typen 4/11 osv.. det var veldig spesielt, jeg sa ikke noe, for jeg fikk jo noe å tenke på. Når jeg leser slikt så blir jeg bare enda mer overbevist om at det er riktig at lærerne streiker i disse dager... Pr. idag er det få faglig sterke elever som velger lærerutdanning fordi lønna er så mye lavere enn i andre yrker de kan utdanne seg i (med like langt utdanningsløp)..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Når jeg leser slikt så blir jeg bare enda mer overbevist om at det er riktig at lærerne streiker i disse dager... Pr. idag er det få faglig sterke elever som velger lærerutdanning fordi lønna er så mye lavere enn i andre yrker de kan utdanne seg i (med like langt utdanningsløp)..... Hei! Ja kanskje har du rett i det, men kanskje bør de også begrense inntak av studenter slik at ikke alle kommer inn. Samt syns jeg offentlige skoler bør omlegge sin praksis og ha faglærere spesielt i matematikk fra 1 klasse. Det ville hjelpe. Faktisk har jeg opplevd flere ganger at mennesker ikke har begreper om brøk og jeg tror mange ikke husker at det bare er et tall delt på et annet, jeg vet ikke hva det er, mange må ha kalkulator for de enkleste regneoperasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hei! Ja kanskje har du rett i det, men kanskje bør de også begrense inntak av studenter slik at ikke alle kommer inn. Samt syns jeg offentlige skoler bør omlegge sin praksis og ha faglærere spesielt i matematikk fra 1 klasse. Det ville hjelpe. Faktisk har jeg opplevd flere ganger at mennesker ikke har begreper om brøk og jeg tror mange ikke husker at det bare er et tall delt på et annet, jeg vet ikke hva det er, mange må ha kalkulator for de enkleste regneoperasjoner. Kan nesten ikke begrense inntaket av søkere heller... for vi er på vei til å få stor mangel på kvalifiserte lærere - dessverre.... gjennomsnittsalderen er høy :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Huff.... trasige greier Greide ikke oppfatte særlig av det som ble sagt på linken - han fyren der var jo plent umulig å munnavlese pga tenna! Bare prøv selv Jeg glemte et øyeblikk at du er døv. Men når jeg sitter her så husker jeg at jeg stusset når du skrev "hører alltid leseleksa"... ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg glemte et øyeblikk at du er døv. Men når jeg sitter her så husker jeg at jeg stusset når du skrev "hører alltid leseleksa"... ;0) Haha ) Mange som lurer på om vi døve bruker uttrykket "å høre" leseleksa f.eks - men det gjør vi En tegnspråklig kan f.eks. si "hør på meg da!" til en annen tegnspråklig Litt snodig kanskje, men.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg glemte et øyeblikk at du er døv. Men når jeg sitter her så husker jeg at jeg stusset når du skrev "hører alltid leseleksa"... ;0) Forøvrig _hører_ jeg i leseleksa.... har alltid på CI når jeg sjekker leseleksa til ungene. De bruker ikke så mye tegnspråk i det daglige -helst når vi er sammen med andre døve. De leser aldri på tegnspråk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Forøvrig _hører_ jeg i leseleksa.... har alltid på CI når jeg sjekker leseleksa til ungene. De bruker ikke så mye tegnspråk i det daglige -helst når vi er sammen med andre døve. De leser aldri på tegnspråk. :0) Jeg tenkte at det var noe jeg ikke hadde skjønt. Pleier å være det gjerne. hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hei! Som mor til barn i barneskolen skal jeg si deg at mange mener at leksehjelpen dekker dette. Selv ønsker jeg ingen leksehjelp til mine, hjelpen blir gitt av ufaglærte og gjør at jeg mister kontrollen. Barna jobber bedre hjemme, i ro og selvstendig, men jeg etterspør en ting, gode matematikk bøker eller instruksjonshefter, mine barn har mattebøker som er så matematisk dårlige at det må deles ut informasjonshefter til hjemmet. tankegangen i matematikkbøkene er rett ut så dårlig at det ødelegger lysten til læring, jeg deler denne oppfattelsen med et foreldrepar fra Russland og et fra Polen, og de har ofte et bedre læringssystem enn vi i Norge, Dessuten bør faglærere innføres fra første klasse, slik er det heldigvis på vår skole, men vi betaler for skolen da. Hvilket læreverk har de, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg mener at skolen bør lære elevene at leksene er deres ansvar og at de er ansvarlige overfor læreren. Slik som det var da vi var små. Jeg følger opp lekser så godt jeg kan, dvs ser over det som er gjort på leksehjelp men det hender jeg glemmer det. Vet at hun ligger godt an faglig. Før leksehjelpen begynte var leksene et mareritt og hverdagen vår har blitt mye lettere. Det var utrolig mye syting og klaging. Og hva er egentlig "hjelp"? Jeg syns det er vanskelig. Skal man si hvordan de skal gjøre oppgaven? Da lærer de jo ingenting? Jeg er absolutt ingen pedagog - har aldri lært å lære fra meg. Feks i går hadde vi en lekse hvor hun skulle lese et eventyr og så skrive 3 "i hodet" setninger. Hva i helsike betyr det? Heldigvis trodde hun at hun visste det selv men visste ikke hva hun skulle skrive. Skal jeg da SI hva hun skal skrive - noe hun forventer? Hva lærer hun av det? Hun lærer jo bare av å komme på det selv? I hode-setninger er vel tre setninger hun sitter igjen med "i hodet" etter å ha lest stykket? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke enig i det hele tatt... Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 I hode-setninger er vel tre setninger hun sitter igjen med "i hodet" etter å ha lest stykket? Kan godt være det - eller 3 setninger som ikke direkte har med teksten å gjøre? For de skulle også skrive 3 faktasetninger fra teksten. Dermed må vel "i hode" setninger være noe annet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hvilket læreverk har de, da? Hei! Multi heter matte-bøkene, de er ganske forvirrende for barna. Jeg lærer derfor mine barn metoden fremfor noen, sette opp skikkelig, lånesystemet, samt hva skjer når går andre vei osv.... Da jeg forklarte lærerne dette sa de; " så flott", det betyr altså at det er hjemmet som må lære barna det grunnleggende når bøkene er så rotete fremstilt, og tanken bak rett og slett kan skape matte-vansker for en del. Jeg har snakket med to par foreldre fra kulturer der matematikk står sterkt de var sjokkert over bøkene selv. Det var egentlig de som på et foreldremøte ved skolestart rettet kritikk mot lærebøkene, men det var før jeg selv hadde sett på saken. Som året skred frem ble jeg mer og mer sjokkert, skulle ikke forundre meg om bøkene er laget av norsklærere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei! Problemet tror jeg er at noen lærere ikke er flinke selv i matematikk. Vi kjenner til en med kun lærerhøyskole som er lærer i matematikk på småtrinnet, hun kunne ikke sette opp gangestykker, ei heller andre regneoperasjoner uten kalkulator. Jeg husker at hun lånte feil og det ble mye rot, og hun sa noe om at det gikk bedre i klassen. Tror lærerhøyskolestudenter er så dårlig i realfag at de har en stor skyld i at barn i Norge er så dårlige i matematikk, samt lærebøker av dårlig kvalitet, og struktureringen og organiseringen på undervisningen. Feks viste den samme læreren ikke hva enkle brøker var i desimaltall, da mener jeg av typen 4/11 osv.. det var veldig spesielt, jeg sa ikke noe, for jeg fikk jo noe å tenke på. Denne artikkelen støtter opp under en del av det du sier: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-larerstudenter-pa-niva-med-u-land-i-mattekunnskaper-6790547.html Problemet med matematikkundervisningen på lærerutdanningen har i stor grad vært at "alle må gjennom det". En stor andel av studentene bør holde seg langt unna matematikkfaget senere (deriblant meg selv!), men allmennlærerutdanningen har vært slik at alle må ha matematikk. I den nye lærerutdanningen som startet opp høsten 2011, velger studentene studieforløpet mer selv, ved å velge seg filolog- eller realfagsspesialisering fra dag 1. Dette vil igjen bety at framtidas lærere som skal undervise på barneskolen vil være mer faglig spisset i sine fag, noe jeg er enig med deg i at er en stor fordel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei! Multi heter matte-bøkene, de er ganske forvirrende for barna. Jeg lærer derfor mine barn metoden fremfor noen, sette opp skikkelig, lånesystemet, samt hva skjer når går andre vei osv.... Da jeg forklarte lærerne dette sa de; " så flott", det betyr altså at det er hjemmet som må lære barna det grunnleggende når bøkene er så rotete fremstilt, og tanken bak rett og slett kan skape matte-vansker for en del. Jeg har snakket med to par foreldre fra kulturer der matematikk står sterkt de var sjokkert over bøkene selv. Det var egentlig de som på et foreldremøte ved skolestart rettet kritikk mot lærebøkene, men det var før jeg selv hadde sett på saken. Som året skred frem ble jeg mer og mer sjokkert, skulle ikke forundre meg om bøkene er laget av norsklærere. Multibøkene er regnet for å være et svært godt og anerkjent læreverk slik barna lærer matematikk i 2012. For oss som gikk på barneskolen for ganske mange år sida, var læreverket bygd opp annerledes, og matematikkfaget ble lært på andre måter. Dette kan kanskje forklare hvorfor du mener at læreverket ikke holder mål? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Denne artikkelen støtter opp under en del av det du sier: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-larerstudenter-pa-niva-med-u-land-i-mattekunnskaper-6790547.html Problemet med matematikkundervisningen på lærerutdanningen har i stor grad vært at "alle må gjennom det". En stor andel av studentene bør holde seg langt unna matematikkfaget senere (deriblant meg selv!), men allmennlærerutdanningen har vært slik at alle må ha matematikk. I den nye lærerutdanningen som startet opp høsten 2011, velger studentene studieforløpet mer selv, ved å velge seg filolog- eller realfagsspesialisering fra dag 1. Dette vil igjen bety at framtidas lærere som skal undervise på barneskolen vil være mer faglig spisset i sine fag, noe jeg er enig med deg i at er en stor fordel. Hei! Interessant, bra det går fremover også med lærerutdanningen. Ja for den kvinnen vi kjenner som ikke kunne grunnleggende matematikk, underviste til skrekk og gru på småtrinnet. På vår skole har vi faglærere, men det er fordi den er privat og de vektlegger det, kanskje får man i fremtiden bedre lærer da, ja for de første årene er ganske avgjørende, både for at barna får en positiv følelse for faget, men også de grunnleggende inn på riktig og ryddig måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Multibøkene er regnet for å være et svært godt og anerkjent læreverk slik barna lærer matematikk i 2012. For oss som gikk på barneskolen for ganske mange år sida, var læreverket bygd opp annerledes, og matematikkfaget ble lært på andre måter. Dette kan kanskje forklare hvorfor du mener at læreverket ikke holder mål? Hei! Nei egentlig ikke. Jeg har snakket med russiske og polske foreldre om dette, de er mye flinkere enn nordmenn flest i matematikk, dette pga av god skolebakgrunn, det var de som først kritiserte lærerverket. Når jeg selv skulle bruke det, skjønte jeg ikke tankegangen, så den var forvirrende for barna og jeg spurte så på mail andre foreldre, de trodde deres barn bare var umotiverte og lite flinke, hadde ikke tenkt på at lærerverket var dårlig/forvirrende. Jeg skal se om jeg kommer med noen eksempler, men det er bygget opp mer som lek, minner meg litt om barnehage, og, nei men se hva vi fant her da? et tall. Hvor kom det fra, ja men det passer jo inn her. osv Istedet for en god, ryddig og fornuftig fremstillingsmåte der man lærer grunnleggende artige metoder der alt er til å forstå. Der man ikke bare litt sånn tilfeldig fikk til noe, men der man får mestringsfølelse fordi man skjønner den meget fornuftige tanken bak matematikkens vidunderlige verden og opplever at man er med, det er da matematikk blir gøy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei! Nei egentlig ikke. Jeg har snakket med russiske og polske foreldre om dette, de er mye flinkere enn nordmenn flest i matematikk, dette pga av god skolebakgrunn, det var de som først kritiserte lærerverket. Når jeg selv skulle bruke det, skjønte jeg ikke tankegangen, så den var forvirrende for barna og jeg spurte så på mail andre foreldre, de trodde deres barn bare var umotiverte og lite flinke, hadde ikke tenkt på at lærerverket var dårlig/forvirrende. Jeg skal se om jeg kommer med noen eksempler, men det er bygget opp mer som lek, minner meg litt om barnehage, og, nei men se hva vi fant her da? et tall. Hvor kom det fra, ja men det passer jo inn her. osv Istedet for en god, ryddig og fornuftig fremstillingsmåte der man lærer grunnleggende artige metoder der alt er til å forstå. Der man ikke bare litt sånn tilfeldig fikk til noe, men der man får mestringsfølelse fordi man skjønner den meget fornuftige tanken bak matematikkens vidunderlige verden og opplever at man er med, det er da matematikk blir gøy. ''Jeg har snakket med russiske og polske foreldre om dette, de er mye flinkere enn nordmenn flest i matematikk, dette pga av god skolebakgrunn, det var de som først kritiserte lærerverket.'' Russiske og polske foreldre har antagelig lært matematikk etter mye puggemetode, så de forstår heller neppe hva som er vitsen med noe annet. Her er du inne på det som jeg mener er kjernen i problematikken med at mange lærere er dårlige i matematikk: Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg er teknisk helt ok i matematikk. Så lenge jeg veit hvilken formel jeg skal bruke, får jeg stort sett rett svar. Jeg har imidlertid svært lav matematikkforståelse. Jeg har aldri skjønt hvorfor jeg skal FORSTÅ matematikken, det er jo bare å bruke rett formel og få rett svar. Dagens tilnærming til matematikken er nettopp at barna skal ha en forståelse av hva de driver med. De skal skjønne hvorfor de får rett svar, ikke bare svare riktig. Dette gjøres mye ved hjelp av konkretiseringsmateriale, noe Multi-læreverket legger opp til. ''Jeg skal se om jeg kommer med noen eksempler, men det er bygget opp mer som lek, minner meg litt om barnehage, og, nei men se hva vi fant her da? et tall. Hvor kom det fra, ja men det passer jo inn her. osv'' Barna er små når de begynner på skolen. Fagene SKAL være litt lekebasert og gjøre det lystbetont å lære. Førsteklassingene er også ett helt år mindre enn da vi begynte på skolen, så at det er litt barnehageaktig er helt naturlig. Dette var den opprinnelige intensjonen med 6-årsreformen i 1997: Første klasse skulle være mye lek, og klassene skulle ha en lærer og en førskolelærer i hver klasse. Det var ikke så veldig mange årene dette varte... ''Istedet for en god, ryddig og fornuftig fremstillingsmåte der man lærer grunnleggende artige metoder der alt er til å forstå.'' Det er nettopp dette Multi-læreverket gjør - de gir barna en innføring i hovedområdene i læreplanen (tall og algebra, geometri, måling, statistikk og sannsynlighet) som er tilpasset nivåer helt fra første trinn. Jeg tenker også at du kanskje må huske på at verken du eller barna dine er helt A4 og representative for hvordan den gemene hop av elever og foreldre opplever læreverket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.