Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi hadde brullupsfest etter brullup i utlandet og jeg var litt usikker på om jeg var gravid så jeg tok graviditetstest på dagen før festen. Denne var negativ , men i etterkant har det vist seg at jeg var 2-3 uker gravid da... Jeg drakk vel i overkant av en flaske med rødvin i løpet av kvelden..

Etter alle skriveriene om alkohol i svangerskapet den siste uken er jeg redd!!

Er nå gravid i uke 21. Og alt virker greit på ultralyden, men jeg er jo redd for hjerneskade....

Er det noen mulighet for å undersøke dette?

Vil nødig gå og tenke på dette i over 4 måneder til hvis det ikke er nødvendig.

Håper på svar.

-Urolig-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37945-alkohol-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne erfaringen deler du med veldig mange andre gravide. Selv om alkohol er spesielt skadelig de første ukene (når de fleste ikke vet de er gravide), er det også slik at blir skadene store, aborterer man også lettere.

Jeg var i en tilsvarende situasjon- svangerskapet kom uventet, og i en periode med mye festligheter. Da jeg fant ut at jeg var gravid, plaget dette meg endel, og jeg var redd for å ha skadet barnet. Nå er datteren min 2 år, og har vært tidlig ute med det meste siden hun ble født - ingen tegn til skader.

I en perfekt verden hadde man visst om graviditeten med en gang, og man hadde kunne avstå fra alle potensielt skadelige stoffer fra dag én. Slik er det ikke.

Sannsynligheten for at barnet ditt er friskt, er meget stor. Ikke plag deg selv med dette, men fokuser heller på å leve et sunt liv resten av svangerskapet. Stadig bekymring er kanskje ikke bra for barnet heller!

Denne erfaringen deler du med veldig mange andre gravide. Selv om alkohol er spesielt skadelig de første ukene (når de fleste ikke vet de er gravide), er det også slik at blir skadene store, aborterer man også lettere.

Jeg var i en tilsvarende situasjon- svangerskapet kom uventet, og i en periode med mye festligheter. Da jeg fant ut at jeg var gravid, plaget dette meg endel, og jeg var redd for å ha skadet barnet. Nå er datteren min 2 år, og har vært tidlig ute med det meste siden hun ble født - ingen tegn til skader.

I en perfekt verden hadde man visst om graviditeten med en gang, og man hadde kunne avstå fra alle potensielt skadelige stoffer fra dag én. Slik er det ikke.

Sannsynligheten for at barnet ditt er friskt, er meget stor. Ikke plag deg selv med dette, men fokuser heller på å leve et sunt liv resten av svangerskapet. Stadig bekymring er kanskje ikke bra for barnet heller!

Tusen takk for oppmuntrende ord Cady!!!

HÅPER at alt er i orden....

Ha en fin-fin dag!

Gjest (Anonymous)

Jeg hadde også en "heidundrane" fest like etter jeg ble gravid. (eller mulig det var nettopp denne kvelden det klaffet?)

Ut fra det jeg har sett på Dols graviditetskalender, er det et liten periode fra like etter at du har blitt gravid og fram til noen uker på vei (4-5) som ikke er så kritiske. Den mest kristikse perioden er altså etter noen uker og fram til 12 svangerskapsuke.

Jeg hadde også en "heidundrane" fest like etter jeg ble gravid. (eller mulig det var nettopp denne kvelden det klaffet?)

Ut fra det jeg har sett på Dols graviditetskalender, er det et liten periode fra like etter at du har blitt gravid og fram til noen uker på vei (4-5) som ikke er så kritiske. Den mest kristikse perioden er altså etter noen uker og fram til 12 svangerskapsuke.

Dette høres oppløftende ut!!!

Takk til deg...... Anonymous!!!

Alkohol er IKKE mest skadelig de første ukene i svangerskapet. De aller første ukene har den spede begynnelse til et barn ennå ikke utviklet den "faste forbindelsen" til mor. Dvs at morkake og navlestreng først kommer etter 4 uker (hvis jeg husker riktig? Kanskje en lege kan si sikkert?) - og før dette deler ikke barnet verken næringsstoffer eller giftsstoffer med moren, og alkohol kan dermed ikke være skadelig for barnet. For alt hva jeg vet kan en skikkelig fyllekule gjøre det vanskeligere for egget å feste seg??? Men dette har jeg aldri hørt / lest noe om....

Men altså, fosterskader pga at mor drikker, kan først komme etter barnet er begynt å få næring fra mor. Altså ikke de aller første ukene.

Annonse

Alkohol er IKKE mest skadelig de første ukene i svangerskapet. De aller første ukene har den spede begynnelse til et barn ennå ikke utviklet den "faste forbindelsen" til mor. Dvs at morkake og navlestreng først kommer etter 4 uker (hvis jeg husker riktig? Kanskje en lege kan si sikkert?) - og før dette deler ikke barnet verken næringsstoffer eller giftsstoffer med moren, og alkohol kan dermed ikke være skadelig for barnet. For alt hva jeg vet kan en skikkelig fyllekule gjøre det vanskeligere for egget å feste seg??? Men dette har jeg aldri hørt / lest noe om....

Men altså, fosterskader pga at mor drikker, kan først komme etter barnet er begynt å få næring fra mor. Altså ikke de aller første ukene.

Ja, men da trenger ikke metten å bekymre seg,da!

Såvidt jeg vet, er alle giftstoffer spesielt farlige mht misdannelser i den såkalte organogenetiske periode - i begynnelsen av svangerskapet - men etter at eget blodomløp er etablert hos fosteret.

Trine Endsjø, jordmor

Det er helt vanlig at man tar seg noen glass for mye før man faktisk har fått vite at man er gravid. Dette gir ikke noen alvorlige skader, så vidt man vet. Det er det regelmessige forbruket av alkohol i svangerskap, som man med sikkerhet vet kan føre til store skader på barnet.

Trine Endsjø, jordmor

Det er helt vanlig at man tar seg noen glass for mye før man faktisk har fått vite at man er gravid. Dette gir ikke noen alvorlige skader, så vidt man vet. Det er det regelmessige forbruket av alkohol i svangerskap, som man med sikkerhet vet kan føre til store skader på barnet.

På en forelesning for en tid tilbake sa professor Stein Erik Ulvund at nyere forskning viser at alkohol helt i begynnelsen av svangerskapet dessverre kan medføre vesentlig riskiko. Problemet er selvfølgelig at på dette tidspunktet vet man ofte ikke at man er gravid...

Hvor lenge har alkohol i svangerskapet vært kjent som skadelig på fosteret? Vet om kjerringer som drakk med begge hendene under svangerskapet før i tida. Uten at barna fikk noen skavanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...