Gå til innhold

Anbefalte innlegg

VET AT DENNE TEKSTEN ER LITT LANG, MEN TRENGER VIRKELIG Å HØRE HVA DERE TROR. JEG ER GANSKE REDD OG TRENGER NOEN TIPS ANG. DETTE..

I de siste månedene har jeg følt at det høyre brystet føles anneledes. Jeg har aldri "sjekket" etter kuler eller noe slikt, har alltid vært redd for at det plutselig skulle dukke opp noe skummelt. Merket det i januar tror jeg, men har prøvd å ikke bry meg om det og bare tenke at "det er helt normalt og forsvinner snart". Men nå den siste mnd har jeg begynt å bekymre meg litt, brystene føles nå VELDIG forskjellige og tankene går så klart til brystkreft.

Vet ikke om det har noe å si, men jeg er 19 år (blir 20 om et par mnd), ca 170 høy og vekten varier fra 50-52 kilo. Brystene mine har alltid vært så godt som 100% like og fra det jeg kan huske har de aldri føltes forskjellige heller. Jeg har gått opp litt i vekt det siste halvåret (4 kilo - "frivillig"), men tviler på at all vekten har lagt seg på den ene puppen min, for det er buksene som er blitt trangere, ikke bh'en. Jeg er ikke sikker på om det har vært noe brystkreft tidligere i familien min, men det har vært en del annen kreft.

Nå tilbake til det mistenksomme brystet. Det er mye hardere enn det andre, og på høyre side av brystet er den en stor hard "klump" som ikke er på det andre brystet og som jeg ikke har merket tidligere. Og da mener jeg virkelig stor, denne klumpen er drøyt 1/3 av brystet nå. Jeg leste på en side at kløe kunne være et skjeldent symptom, og i februar/mars klødde det fælt rundt brystvorten på dette brystet (men dette har sluttet nå). Brystet har også blitt større, eller det føles hvertfall slik, og mer "fyldig" enn det andre og slik begge var tidligere.

Jeg er ikke glad i å dra til legen eller slenge frem puppene mine til hver og en, så det å dra til legen for å få sjekket dette er en tanke som er veldig ubehagelig for meg. Men med tanke på at de fleste i slekten min enten blir 100 år eller dør tidlig av kreft så føler jeg et behov for å finne ut av dette før det er for sent. Men høres dette ut som brystkreft, eller kan det være noe annet? Hadde det vært begge brystene hadde jeg ikke bekymret meg, men det er bare det ene brystet som har forandret seg. Vil ikke dra til legen og plage han med noe helt ubetydelig og virke som en hypokonder, men vil ikke dø av brystkreft heller om det viser seg at det er det. Hva burde jeg gjøre? Høres det ut som at det kan være brystkreft? Isåfall, hva kan jeg si til legen/spørre legen om? Hvordan skal jeg gå frem med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379583-kan-jeg-ha-brystkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Du skulle gått til lege for lenge siden. En lege vil ikke oppfatte dette som hypokonderi. Når bryst forandrer seg, og blir ulike, så må det undersøkes.

Dette kan være kreft, og i så fall haster det.

Siden du er såpass ung, så kan det bare være at brystene ikke er ferig utviklet, og de kan da vokse i utakt. Men jeg liker ikke den klumpen du beskriver. Uansett må du til lege, og det raskt.

Gjest prust

Det er sjelden så unge mennesker som deg får brystkreft, men det kan skje. Dersom det er brystkreft, så kan den ha utviklet seg fort nå i vinter og vår, og det haster.

Det kan selvsagt være noe helt uskyldig også. Men for å bli sikker og for å få ro for hva dette er, så synes jeg faktisk du skal ringe lege eller legevakt i dag, og bli undersøkt nå i helga, hvis det er mulig - seinest mandag.

Ønsker deg alt godt! Min mor fikk brystkreft for tre år siden, og jeg var så redd for at dette skulle gå helt galt. Men hun ble operert, fikk strålebehandling, og er helt frisk nå :-)

Du skulle gått til lege for lenge siden. En lege vil ikke oppfatte dette som hypokonderi. Når bryst forandrer seg, og blir ulike, så må det undersøkes.

Dette kan være kreft, og i så fall haster det.

Siden du er såpass ung, så kan det bare være at brystene ikke er ferig utviklet, og de kan da vokse i utakt. Men jeg liker ikke den klumpen du beskriver. Uansett må du til lege, og det raskt.

tusen takk for raskt svar. har nå bestemt meg for at jeg skal kontakte legen.

Det er sjelden så unge mennesker som deg får brystkreft, men det kan skje. Dersom det er brystkreft, så kan den ha utviklet seg fort nå i vinter og vår, og det haster.

Det kan selvsagt være noe helt uskyldig også. Men for å bli sikker og for å få ro for hva dette er, så synes jeg faktisk du skal ringe lege eller legevakt i dag, og bli undersøkt nå i helga, hvis det er mulig - seinest mandag.

Ønsker deg alt godt! Min mor fikk brystkreft for tre år siden, og jeg var så redd for at dette skulle gå helt galt. Men hun ble operert, fikk strålebehandling, og er helt frisk nå :-)

tusen takk for raskt svar :) godt å høre at alt gikk bra med moren din!

tok tipset ditt og ringte legen. først legekontoret mitt, de sa at jeg måtte ringe på mandag fordi de bare tok imot "hastesaker" på dette tidspunktet. så prøvde jeg legevakten og da fikk jeg beskjed om at det ikke var de som skulle sjekke det og at jeg skulle dra til fastlegen min på mandag. uff, nå er jeg så stresset og nervøs at jeg begynner å grine. føler at jeg bare burde ha latt dette ligge.

Gjest Hulderen

tusen takk for raskt svar. har nå bestemt meg for at jeg skal kontakte legen.

Jeg ser at du må vente til mandag. Det er ikke rart at du er redd nå. Prøv å tenke på noe annet i helgen, og så kontakter du fastlegen på mandag.

Som prust, så vet jeg også om kvinner som har hatt brystkreft og som det har gått bra med. Og det er jo ikke sikkert det er noe galt. De fleste kuler i bryst er godartede. Men du MÅ få det sjekket.

Annonse

Gjest minnah

tusen takk for raskt svar :) godt å høre at alt gikk bra med moren din!

tok tipset ditt og ringte legen. først legekontoret mitt, de sa at jeg måtte ringe på mandag fordi de bare tok imot "hastesaker" på dette tidspunktet. så prøvde jeg legevakten og da fikk jeg beskjed om at det ikke var de som skulle sjekke det og at jeg skulle dra til fastlegen min på mandag. uff, nå er jeg så stresset og nervøs at jeg begynner å grine. føler at jeg bare burde ha latt dette ligge.

Huff, jeg føler med deg, det er så vondt å starte på sånt rett før en helg. Jeg har hatt noen runder selv, med både kul i brystet og andre ting som har måttet vente til mandag. Det er lange timer :-(

Finnes det et privat legesenter du har mulighet å komme deg til? Jeg synes nok du har ventet lenge nok allerede, og ville lagt en del ressurser i å få tak i lege i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...