Gjest Bekymret! Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg er ei jente på 28 år som i 1 år har slitt med hårtap. Det hele startet etter en tøff periode i livet mitt,sånn ca 3 mnd etter. Jeg antok at det var telogen effluvium det dreide seg om,men hårtapet bare fortsatte. Jeg mister en del korte hår nå også. Dette sliter veldig psykisk på meg. Har tatt blodprøver som var greie, ferritin på 21, hb på 11,9, og sink på 10, kanskje litt lavt? er også men del svimmel og fryser veldig mye,armer og ben blir for nummen.Mistet i en periode mer vipper,øyebryn og kjønnshår enn normalt også,men det har blitt mye bedre. Klør mye i hodebunn,får litt sår i bakhodet og flasser mye. Har prøvd diane uten noen som helst virkning,har veldig fine hormonprøver. Er veldig bekymret for jeg har en mor som har mistet sitt hår,og de klarer ikke finne ut hva årsaken er. Det hele startet med mørkerøde prikker i hodebunn for ca 4 år siden( Hun slet også psykisk da). Hun mistet håret der prikkene befant seg dvs. helt bak til midten av hodet også over ørene og en del i nakken. Hun fikk en hårtranslantasjon utført i fjor som resulterte i stor infeksjon i hodebunn,hun har gått på antibiotika i over et halvt år,det begynner å bli bra,men ingen av de transplanterte hårene kom opp.Hun har mistet alle sine øyevipper, litt kjønnshår og litt bryn. Hun har nå en del arrvev i hodebunnen, så for henne blir parykk løsningen. Det er ikke tatt hudprøver av henne,blodprøver er fine. Hårtapet hennes spiser seg lengre og lengre bak,det går i ring rundt hodet, og hun er helt hårløs der hun har mistet håret. Hva i alle dager tror du dette kan være? Lider vi kanskje av det samme( jeg har ikke de røde prikkene,Bare irritert og flassende hodebunn) Kan det være noe smittsomt eller arvelig? Har også lagt merke til at min datter på 4 år som har langt hår mister noen korte hår,slike babyhår,er det for at hun skal få nytt ordentlig hår? Er helt rådløs jeg,er ingen som klarer å stille noen diagnose på verken meg eller min mor. Håper du kan hjelpe oss! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379702-h%C3%A5rtap-og-flassende-hodebunn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hei ! De tre hyppigste typene hårtap er " synkronisert" (telogent effluvium), hormonelt("androgenetisk") og flekkvis("alopecia areata"). Som du beskriver , er det synkroniserte typisk etter sterke fysiske eller psykiske påkjenninger, mest vanlig etter fødsel, operasjon , sterk febersykdom, men også blodgivning , psykiske påkjenninger og stans av p-piler. Det hormonelle hårtapet kommer gradvis, hos kvinner mer uvanlig og sjelden før 35 års alder og gir en generell uttynning med hetteformet utbredelse. Flekkvis håravfall er en slags isolert immunsykdom som kan komme i alle aldre og gi et flekkvis håravfall med helt bare flekker, kan også være " total" for hele hodebunnen , eller "universell" og inkludere hår på hele kroppen. Årsaken til denne er ukjent og om noen, veldig liten grad av arvelighet. Etter din beskrivelse har du en kombinasjon av telogent effluvium og som senere har fortsatt med hormonelt håravfall Man ser vanligvis ikke utslag på hormonprøver. Du kan forsøke Recrea forte som kan hjelpe. Din mor har sannsynligvis alopecia areata av universell type og i tillegg etter den uheldige transplantasjonen "cicatriciell alopeci" som skyldes infeksjon og arrdannelse. Hun kan få dekket utgifter til parykk av NAV, må muligens ha bekreftelse fra hudlege først. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379702-h%C3%A5rtap-og-flassende-hodebunn/#findComment-3343763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.