Gå til innhold

Bekreftet eggløsning men uteblitt menstruasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Babylengsel

Hei! Jeg er en jente på 28 år. Har ett barn på to år, unnfanget ved hjelp av IVF i 2010. Har PCOS. Aktuelt: Har siden fødsel opplevd 5 episoder med akutte smerter i underlivet. Smertene kommer helt plutselig og varer i 20- 40 minutt. Den ene gangen besvimte jeg på grunn av disse smertene, og ble henvist gynekolog. Første dag i siste mens var 12. 04. Ved UL 19.04 sa gynekologen at alt så fint ut, og ga meg klare forhåpninger om at jeg kan bli gravid på egenhånd. Han antok eggløsning en uke etterpå, men eggløsningstest dager før og etter antatt tidspunkt for EL var negativ. 9. mai hadde jeg et nytt smerteanfall, og kom til gynekolog få timer etter. Han så ved UL at etter eller annet hadde sprukket, og lurte på om det var en cyste. Det ble tatt blodprøver. Ble oppringt dagen etter, og fikk beskjed om at jeg hadde hatt EL. Min mann og jeg hadde hatt sex kvelden før EL, men han var på jobbreise de påfølgende dager... Seks dager etter EL fikk jeg en stor blødning som varte i 3- 4 dager, men helt uten mens- smerter. Hadde store blødninger gjennom hele forrige svangerskapet, og mistet derfor ikke håpet om evnt. graviditet. Lurte på om det var festeblødning. Tok graviditetstest to dager før forventet mens, som var negativ + en negativ i dag. Jeg lurer på hva som kan være årsaken til uteblitt mens? Jeg har jo fått påvist EL, og trodde mensen skulle komme etter ca. 14 dager uansett da? Bør jeg oppsøke gynekolog, eller er det en mulighet for at "festeblødningen" var mensen? Antar det er usannsynlig med graviditet? Har forøvrig fått påvist veldig lettblødende slimhinner, derfor store blødninger. Kan nevne at jeg har hatt graviditets- symptomer, eks. stikninger i underlivet siste uken.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver med kortvarige og intense smerter kan passe med at en eggstokkcyste har sprukket, vanligvis i forb. med eggløsning. Med PCOS har du sannsynligvis uregelmessige menstruasjoner og usikkert med eggløsning?

Du hadde menstruasjon 12. april og fikk ny blødning 15.mai. Det passer med normale menstruasjonsblødninger. Gynekologen mente at du hadde eggløsning i forb. med smertene 9.mai utfra blodprøve. Jeg ville gjerne høre hvilken test det baserer seg på. Har du mulighet for å sjekke det? Det er spørsmål om det var LH (øker omkring eggløsning) eller progesteron (øker etter eggløsning). Det stemmer ikke helt med ‘menstruasjon’ som altså kom etter 6 dager, det skulle normalt gå minst 10 dager. Det med festeblødning tror jeg ikke helt på, og det stemmer ikke med en ‘stor blødning’. Lettblødende slimhinner er lokalisert til livmorhalsen, og de kan ikke forsterke en menstruasjon hvor blødningen kommer fra livmorhulen, så det kan heller ikke være en forklaring.

Det er altså mange åpne spørsmål fortsatt, men hvordan skal du forholde deg? For en ordens skyld kan du ta en ny graviditetstest test om en uke. Hvis den også er negativ og du ikke har blødning, synes jeg at du skal se det an.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...