Gå til innhold

FAS/FAE hvilke tegn ser jeg etter?

Anbefalte innlegg

Jeg har en som er til utredning nå, å jeg drakk en gang i svangerskapet før jeg visste at jeg var gravid, jeg vil bare utelukke at han har dette? Hva ser jeg etter da?

Jeg har selfølgeligt sagt fra til BUP om den ene gangen, noe jeg også gjorde til legen, som sa at det var så tildig at han var ikke festet til mitt blodsystem da, men jeg gikk med dårlig samvittighet i hele svangerskapet, å nå når jeg igjen fikk spørsmålet i intervjuet, gnager det i meg igjen, om det er min feil at han sliter sånn, pga den ene gangen før jeg visste det :(

De har spurt om han så spesiell ut som liten, om noen kommenterte utsende hans, å det gjorde aldri noen, å han har hatt helt vanlig utvikling hos helsesøster, ingen kommentarer der frem til han var 10 år.

Hva ser jeg etter, så jeg kan slippe å tenke mer på dettem jeg får det bare ikke ut av hodet, uansett hva folk rundt meg sier akuratt nå, så må se på faktaene, å eliminere de selv.

Kort historie om han, han hadde litt dramatikk under fødselen, med knute på navlestrengen, men elles ingenting, ble tatt til nyfødt for å varme seg, å fikk motgift for petidin.

Rolig barn, ammet han til han var 1 år, snakket når han skulle, gikk ved 13 mnd, satte seg, osv til riktig tid, aldri noe ting, før han begynte i bhg da slet han litt med sosiale koder syns jeg, men ingen andre, han tok en leke å sprang, å trodde han var med de andre å lekte, istedetfor å spørre om å få være med, etter skolestart ble det verre, jeg gav eskejd om at far har dysleksi, men det fikk han ikke før noen år siden nå, å han er 14 nå, fikk vite denne uken at han har nok dyskalkuli også, som jeg har spurt etter diagnose for de siste årene.

han har fått diagnosen adhd etter flere år hos bup og ppt, men den vil de nå ta bort, å nå lurer de på asperger, men han bestod autisme testen. han mistet sin far i en bilulykke da han var 7 år, å han ble mobbet mye med der kommer han med den daue pappen, han fikk ikke leke med unger pga at adhd`en kunne smitte, han fikk til og med drapstrussel p åskolen at om han lekte med 1 klassingene (når han gikk i 4-5, da han trakk ned i alder hele tiden) skulle de drepe han... han ble kastet stein på når han reilte, å jeg tok opp alle disse med skolen, men de gjorde ikke noe særlig,de snakket med klassen en gang, mens han var hjemme, men da sa alle at det var hans feil, så det ble glemt. han hadde tatt en reile mens en annen passte på den for en annen kamerat, å det var ikke lov å holde av reiler, ifølge skolen, så han gjorde det riktig ifølge skolen, men fikk likevel pes, han rømte fra skolen utallige ganger, hjem til oss.. til slutt så ble han ikke mobbet så mye lenger, de tok kanskje luen han osv, men ikke "grove" ting lenger, da sluttet de bare å se han, noe som er like vondt mener jeg..

Det var hans liv i et nøtteskall......men etter at jeg byttet skole på han har ting løsnet han har det bedre, ikke noe særlig med venner, helst ingen vil jeg si, ingen ringer, han går ikke til noen, men han selv mener han har mange, for han virker det som om det er nok at de sier hei.. så han har det fint.

han har lyst å gå på skolen, å han gjør bittesmå fremskritt faglig, men ikke mye.

Hjemme går det med det samme, han sliter litt med ene søsteren av og til,de går ikke alltid like godt overens, men elles har vi det flott som familie :) Mye humor, å vi har det kjekt sammen syns jeg, så er heldig med familien vår :) Han er utrolig, snill, rolig, høflig, å vi gjør mye kjekt sammen :) han har en stefar nå som han går veldig bra sammen med, å de har en egen humor, så de har mye gøy sammen, nå var vi nettopp på tur vi tre, å så på en severdighet han hadde så lyst å vise stefarens in, å det var kjempe koselig, idag skal vi til sjøen å bade og grille , bare vi tre, og ene søskenet hans, så jeg føler at det går flott her hjemme,s å lenge vi ikke skal ta han med på ting han ikke liker, lekser, eller noe utenom rutinene, som ikke passer, hans,spesielt noe sosialt så innebærer flere folk enn de nærmeste,d et liker han nemlig ikke..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379843-fasfae-hvilke-tegn-ser-jeg-etter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

FAS hadde vært like vanlig som å være venstrehendt dersom det kunne forårsakes av moderat alkoholinntak før man kan vite at man er gravid. Så jeg synes ikke du skal tenke på det.

Årsaken til at de spør om bl.a. utseendet, er at ett av kjennetegnen på FAS er bestemte ansiktstrekk. Her er et sammendrag:

http://sites.google.com/site/rusbarn/fas,fae,nas

FAS hadde vært like vanlig som å være venstrehendt dersom det kunne forårsakes av moderat alkoholinntak før man kan vite at man er gravid. Så jeg synes ikke du skal tenke på det.

Årsaken til at de spør om bl.a. utseendet, er at ett av kjennetegnen på FAS er bestemte ansiktstrekk. Her er et sammendrag:

Ok tusen takk for svar, skal inn på linken nå :) Alle sier at jeg ikke skal tenke over det, men jeg har ikke fått det helt ut av systemet enda, om det var pga det, siden jeg så film på youtube som sa etter 1 glass, å jeg hadde mer enn ett glass, den ene kvelden..er derfor jeg tenker på det enda.

Uff nå fant jeg dette, å dette passer jo også....:( han sliter jo sosialt, store atferds og lærevansker osv, men det samme har jo asperger også men der var han for god, kanskje det er min feil likevel :( Føler meg elendig akuratt nå, jeg var kun 19 år, å gikk på p-piller, så derfor var ikke graviditet det første jeg tenkte på, så derfor har jeg hatt en kveld før jeg var klar over at jeg ventet han..

Fant dette på linken du sendte:

FAE - føtal alkohol effekt

Dette kan oppstå selv med små inntak av alkohol under svangerskapet.

Barnet vil ikke bli født med de kjennetegnene som FAS barn, de ser helt vanlige ut, og dersom en ikke vet at mor har inntatt alkohol vil en sjelden få gitt barnet en diagnose.

De har som oftest ingen større intellektuell forsinkelse, med de vil kunne ha store atferds- og lærevansker. De vil ha konsentrasjonsvansker, dårlig impulskontroll, nedsatt fokusert oppmerksomhet, og de vil kunne slite sosialt. Kan lett forveksles med ADHD. Disse barna ser ikke sammenheng mellom sine handlinger og den konsekvensen som kommer, ser ikke at deres egen oppførsel kan skade andre, og sliter med å tilpasse seg i det daglige liv. De blir ofte oppfattet av omgivelsene som vanskelige og umulige.

Det vil være svært viktig for disse barna å få stilt en diagnose, slik at en kan legge til rette for en så optimal utvikling som mulig, både hjemme og på skolen.

Uff nå fant jeg dette, å dette passer jo også....:( han sliter jo sosialt, store atferds og lærevansker osv, men det samme har jo asperger også men der var han for god, kanskje det er min feil likevel :( Føler meg elendig akuratt nå, jeg var kun 19 år, å gikk på p-piller, så derfor var ikke graviditet det første jeg tenkte på, så derfor har jeg hatt en kveld før jeg var klar over at jeg ventet han..

Fant dette på linken du sendte:

FAE - føtal alkohol effekt

Dette kan oppstå selv med små inntak av alkohol under svangerskapet.

Barnet vil ikke bli født med de kjennetegnene som FAS barn, de ser helt vanlige ut, og dersom en ikke vet at mor har inntatt alkohol vil en sjelden få gitt barnet en diagnose.

De har som oftest ingen større intellektuell forsinkelse, med de vil kunne ha store atferds- og lærevansker. De vil ha konsentrasjonsvansker, dårlig impulskontroll, nedsatt fokusert oppmerksomhet, og de vil kunne slite sosialt. Kan lett forveksles med ADHD. Disse barna ser ikke sammenheng mellom sine handlinger og den konsekvensen som kommer, ser ikke at deres egen oppførsel kan skade andre, og sliter med å tilpasse seg i det daglige liv. De blir ofte oppfattet av omgivelsene som vanskelige og umulige.

Det vil være svært viktig for disse barna å få stilt en diagnose, slik at en kan legge til rette for en så optimal utvikling som mulig, både hjemme og på skolen.

Bare husk på at den beskrivelsen kan passe på svært mange gutter (sikkert jenter også for den saks skyld), uten at man finner noen bestemt årsak til det ;-)

Lykke til med utredningen, det er godt å få faglig kvalifisert hjelp uansett!

Annonse

Bare husk på at den beskrivelsen kan passe på svært mange gutter (sikkert jenter også for den saks skyld), uten at man finner noen bestemt årsak til det ;-)

Lykke til med utredningen, det er godt å få faglig kvalifisert hjelp uansett!

Det er jo sant.. Forholder meg til de ja, å de gjør det de kan, å er kjempeflinke, er kjempespent på resultatene som vil komme nå i nærmeste fremtid :)

Men vet nå at uansett hva han får, eller ikke får, vil han uansett få kjempegod hjelp av kompetansesenter her i landet, å det gleder meg stort at han endelig får den hjelpen han trenger, å vi skulle få veiledning, å det trenger vi også, vet ikke alltid hvordan vi skal være så han skal forstå oss osv, så den delen gleder meg ihvertfall stort :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...