Gå til innhold

Barneteater-konflikter

Gjest teatermamma

Anbefalte innlegg

Gjest teatermamma

Datteren min på 12 går i barneteater, hun har vært med på 2 forestillinger, og har endt opp med den "viktigste" jenterollen for sin aldersgruppe, begge ganger. Nå har de akkurat fått rollene til neste stykke de skal sette opp, og datteren min er igjen "utvalgt".

Hun er flink, men jeg ser ikke at hun er SÅ mye flinkere enn de andre. Hun er deimot litt ekstra søt og yndig, og jeg lurer på om instruktøren ser seg litt blind på dette.

Denne gangen ble et par av de andre jentene på samme alder, skikkelig skuffet, sier hun. Og det skjønner jeg jo egentlig godt. Jeg lurer jo på hvor lenge de gidder å se på at datteren min stikker av med rollene de vil ha, jenter er jo ikke de mest barmhjertige, akkurat.

Det virker generelt som om det er en liten gruppe barn som stikker av med de mest attraktive rollene i denne teatergruppen, hver gang. På sikt får de jo mest erfaring også, så det blir enda lettere å velge disse, naturligvis.

Jeg er mer sosialist av meg, og synes rollene burde fordeles mer etter hvem som hadde attraktive roller sist gang,og at de får mindre roller neste gang. Jeg ser likevel poenget med at forestillingen også må bli best mulig, fordi man faktisk skal selge billetter. Men jeg skjønner ikke helt at det kan ha så mye å si hvem som får rollene, det er nå barn, uansett - og Nationaltheater- kvaliteter har forestillingene tross uansett ikke. Dessuten synes jeg det er mange flinke barn, jeg.

Jeg er naturligvis glad på min datters vegne, men jeg synes konseptet er ganske rart. Jeg er også litt redd for at venninnene hennes kan bli skikkelig sjalu etter hvert, og kanskje finne på å straffe henne sosialt for dette.

Sønnen min går på fotball, og der er det mer "alle er med", enten man er god eller dårlig (foreløpig, han er 10). Alle får en sjans. Det synes jeg ikke alle får i teatergruppen.

Er det sånn det pleier å være i barneteater-gruppen, skikkelig teater - fokus fra dag1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Teatermamma 2

Datteren vår går på privat teaterskole. De har ikke så store forestillinger men har en liten hvert halvår.

De ungene som blir plukket ut til de største rollene er kort og godt de som kan både synge (hvis det er sang med da), danse og spille. Det viktiste av alt er at de har utstråling.

De har prøvd i det siste at det ikke er EN stor rolle men flere litt større. Og noen har bare en replikk... Vet at foreldre til de barna som bare får en replikk semester etter semester har reagert.

Men den ene replikken de har fått klarer de kanskje ikke si med innlevelse eller de husker den ikke? Eller de tør ikke å synge/virker veldig stive i begynnelsen av semesteret når alle som vil får prøve å synge alene. Det er jo som en liten audition. De nye får sjelden større roller før de har vært med en gang.

Enig i at det er litt ubarmhjertig men slik er nok denne bransjen. Mange fra gruppa mi jente går i har prøvd seg på auditioner til store forestillinger. Man ser at de samme jentene kommer med der.

På de større er det også mange av de samme som får de største rollene. Det er fordi de har erfaring og har vært dyktige tidligere. Og selvfølgelig hva slags barn de trenger og hvor mange.

Jenta mi har vært med i et par store forestillinger men har ikke hatt noen replikker ennå (jo en...) men ikke en stor rolle. Hun er ung og flink så mulig hun får en senere hvis hun fortsetter. Det kjekkeste er å bare få være med.

Tror det er viktig at jenta di er ydmyk og ikke blir "høy på pæra" det er du sikkert bevisst på. Og at dere forklarer de andre jentene at det jo ikke er jenta deres feil at hun alltid blir plukket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

En ting til - jeg har hørt at noen barneteater har plikt til å gi halvparten av rollene i stykkene til "nye" barn...

Men det er som du sier ofte de samme som får de største rollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dine synspunkter. Både i idrett og teater så blir ikke unger bedre av "å sitte på benken". Trenere og instruktører bør forsøke å gi flest mulig av barna en mulighet til å utfolde seg - og når datteren din hadde hovedrollen forrige semester, så kunne instruktøren ha latt en annen få den største rollen denne gangen. Det ville på sikt ha fungert best for dem alle, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på sånt på samme måte som deg. Men jeg har ikke peiling på teatergrupper og dermed ingen råd.

Sidekommentar om det jeg _har_ greie på: Fotballen skal være slik du beskriver, fram til det året de fyller 13. Da kan det differensieres mer (og f.eks. deles i første- og andrelag, selv om det offisielle navnet er "treningsgrupper"). Dette fordi serien da blir oppdelt i divisjoner etter nivå. Men klubbene skal fortsette med å gi alle et tilbud - og noen er flinke til å gjøre dette, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg er helt enig med deg, alle barn som har lyst burde få en sjanse uavhengig av om de er søte eller flinke til å hevde seg.

De foreldrene som maser mest eller de barna som skriker høyest pleier å få roller ved både vår musikkskole og vår skole.

De er ikke så flinke heller, bare ekstroverte og flinke på å rope høyest.

Jeg har etterspurt større rettferdighet. Men lærerne ser ikke ut til å lytte. Min ene datter vil så gjerne ha en rolle, men får det i sin beskjedenhet ikke. Min sønn ønsker ingen rolle, avskyr å være på scenen og slike barn er det jo også mange av, så det burde ikke være så vanskelig.

Vi har opplevd sammen med en del andre foreldre at et barn med adhd ble favorisert i alle forestillinger dette pga av et opplegg der det gikk på å få henne mer populær, barnet, dette fordi hadde en diagnose og kravstore foreldre.

Hver eneste avslutning sang hun falskt foran mange skuffede barn som aldri fikk sjansen.

Barn er jo ofte så flinke hver på sine ting, og man burde lytte litt mer til at også de litt stille barna kan ha ønske om en rolle.

Derfor sa jeg til lærerne at jeg syns roller bør fordeles mellom de barna som har lyst, slik at ikke en elev går igjen, for det er jo alltid den jenten eller gutten som har veldig stor selvfølelse og foreldre som støter opp under at barnet sitt er suverent som får roller.

Mitt barn skal delta neste gang på unge talenter, (klassisk musikk konkurranse), men har ikke en gang stått på en skolescene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på sånt på samme måte som deg. Men jeg har ikke peiling på teatergrupper og dermed ingen råd.

Sidekommentar om det jeg _har_ greie på: Fotballen skal være slik du beskriver, fram til det året de fyller 13. Da kan det differensieres mer (og f.eks. deles i første- og andrelag, selv om det offisielle navnet er "treningsgrupper"). Dette fordi serien da blir oppdelt i divisjoner etter nivå. Men klubbene skal fortsette med å gi alle et tilbud - og noen er flinke til å gjøre dette, andre ikke.

''Fotballen skal være slik du beskriver, fram til det året de fyller 13.''

Skal være ja, men jeg vet om i alle fall ett lag der laget toppes med de beste spillerne, de bytter omtrent ikke i løpet av kampene og vinner stort sett tosifret. Ungene fyller 8 i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være ja, men jeg vet om i alle fall ett lag der laget toppes med de beste spillerne, de bytter omtrent ikke i løpet av kampene og vinner stort sett tosifret. Ungene fyller 8 i år...

Jada, det er mange som har erfart eller hørt om liknende tilfeller. Men det er stikk imot retningslinjene for barnefotballen som alle klubber er forpliktet til å følge, uansett hva slags filosofi de selv har.

Det går an å ta opp kampen, men det er ofte vanskelig fordi barneidretten er foreldredrevet. Av samme grunn kan det bli store forskjeller på hvordan årskullene behandles, hvis ikke klubben følger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt noen som topper lagene innen barneidrett. Men jeg har inntrykk av at det blir stadig mindre aksept for dette.

Vår idrettsklubb er kjempestrenge på dette. De krever dessuten at vi foreldre klapper på begge lag og opptrer oppmuntrende overfor _alle_ . Dessuten er det forbudt å kjefte på dommeren.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg.

I tillegg er det en lite strategisk linje å kjøre om de vil holde på ungene. De som stadig settes i skyggen vil selvsagt gå lei og slutte. Og da kan de ha skjøvet fra seg store talenter. Noen trenger litt tid for å blomstre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg ville tenkt som deg. Syns det er rart at instruktøren plukker ut de samme hver gang, det kan da neppe gå bra i lengden. Tilslutt er det bare datteren din igjen på teateret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...