PieLill Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Jeg synes det er veldig positivt om barna får hjelp og tilrettelegging basert på reelle behov og ikke bare papirdiagnoser. For det første kan man tape mye verdifull tid om skal vente på diagnose før man tar tak i problemene. Det er ikke alltid tiltakene blir vesentlig forskjellig med og uten diagnose. Lærer ikke barnet å lese, må man ta tak i det - uansett hvilken etikett man setter på flasken. Et annet problem med at diagnose skal være avgjørende for å utløse midler er at det kan gjøre skolen og andre faginnstanser svært så diagnosekåte. Trenger en klasse ekstra resurser, ser de seg om etter noen elever å tre en ADHD-diagnose på. Dessverre kan det være store forskjeller mellom både skoler, klasser og lærere, hvilken hjelp og tilrettelegging som blir gitt. Virker som du/dine barn har vært uheldige, mens din venninne har hatt mer klaff. Kanskje mer hensiktsmessig å rette frustrasjonen mot systemet der problemet egentlig ligger, fremfor å surne i forhold til dem som opplever at det fungerer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hva som er tilfelle i denne saken, vet jeg selvsagt ikke. Men det er ikke så uvanlig at ADHD barn ikke får hjelp de faktisk trenger pga manglende utagering. Altså, sørger du ikke for å være et problem for oss andre, bryr vi oss ikke om de problemene du måtte ha. mvh ''Hva som er tilfelle i denne saken, vet jeg selvsagt ikke. Men det er ikke så uvanlig at ADHD barn ikke får hjelp de faktisk trenger pga manglende utagering. '' Det er jeg klar over. Jeg har imidlertid klart størst tro på opplegget til de skolene som bruker ressurser på mest mulig to-lærer system og tilstedeværelse av fagutdannede lærere, enn der hvor ufaglærte assistenter blir satt til å ta seg av dem som har lærevansker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 ''Hva som er tilfelle i denne saken, vet jeg selvsagt ikke. Men det er ikke så uvanlig at ADHD barn ikke får hjelp de faktisk trenger pga manglende utagering. '' Det er jeg klar over. Jeg har imidlertid klart størst tro på opplegget til de skolene som bruker ressurser på mest mulig to-lærer system og tilstedeværelse av fagutdannede lærere, enn der hvor ufaglærte assistenter blir satt til å ta seg av dem som har lærevansker. Enig. Særlig på småtrinnet er det mye dill og dårlig konsentrasjon uten at det behøver å være en mer alvorlig diagnose enn '7 år gammel'. Da er høy lærertetthet er den beste medisinen. Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Enig. Særlig på småtrinnet er det mye dill og dårlig konsentrasjon uten at det behøver å være en mer alvorlig diagnose enn '7 år gammel'. Da er høy lærertetthet er den beste medisinen. Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning. mvh ''Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning. '' Det er jeg _helt_ enig i. Det jeg er kritisk til er når assistenter primært brukes til å "holde problemunger unna de andre så det ikke blir forstyrrelser eller bråk". Også skulle jeg ønsker meg at skolen var like opptatt av å utvikle gode metoder til å jobbe med barns sosiale kompetanse som leseopplæring (jeg vet at det langt fra alltid fungerer bra med leseopplæringen også, men jeg hører i det minste flere suksesshistorier på det området enn på det sosial...*s*) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 ''Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning. '' Det er jeg _helt_ enig i. Det jeg er kritisk til er når assistenter primært brukes til å "holde problemunger unna de andre så det ikke blir forstyrrelser eller bråk". Også skulle jeg ønsker meg at skolen var like opptatt av å utvikle gode metoder til å jobbe med barns sosiale kompetanse som leseopplæring (jeg vet at det langt fra alltid fungerer bra med leseopplæringen også, men jeg hører i det minste flere suksesshistorier på det området enn på det sosial...*s*) Tror vi er heldige med en skole som er over gjennomsnittet mhp å bygge sosial kompetanse. De har også blitt flinkere på leseopplæringen etter som de har blitt flinkere til å gi blanke i stadig nye pedagokkiske moter og kjøre opplegg som fungerer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei! Jeg har et barn med samme vansker som meg men fordi ingen diagnose, ingen tilrettelegging. Det med at alle barn uavhengig av diagnoser har rett på dette mener jeg er fagre ord og lovnader. Av den grunn satte SSBU en diagnose på min datter fordi de sa " ja så får hun hjelp" Det er realiteten, unntakene fins sikkert blant lovene. Og BUP vet dette at hva som er lovfestet rett ikke egentlig er noe man kommer særlig langt med, derimot kommer man langt med en diagnose 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maiapril Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Hei! Jeg har et barn med samme vansker som meg men fordi ingen diagnose, ingen tilrettelegging. Det med at alle barn uavhengig av diagnoser har rett på dette mener jeg er fagre ord og lovnader. Av den grunn satte SSBU en diagnose på min datter fordi de sa " ja så får hun hjelp" Det er realiteten, unntakene fins sikkert blant lovene. Og BUP vet dette at hva som er lovfestet rett ikke egentlig er noe man kommer særlig langt med, derimot kommer man langt med en diagnose Da har du samme erfaring og oppfatning som meg, Madelenemie! Godt å se at det iallefall er èn som skjønner hva jeg mener! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.