Gå til innhold

Rett til tilrettelegging på skolen


Gjest maiapril

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig positivt om barna får hjelp og tilrettelegging basert på reelle behov og ikke bare papirdiagnoser.

For det første kan man tape mye verdifull tid om skal vente på diagnose før man tar tak i problemene. Det er ikke alltid tiltakene blir vesentlig forskjellig med og uten diagnose. Lærer ikke barnet å lese, må man ta tak i det - uansett hvilken etikett man setter på flasken.

Et annet problem med at diagnose skal være avgjørende for å utløse midler er at det kan gjøre skolen og andre faginnstanser svært så diagnosekåte. Trenger en klasse ekstra resurser, ser de seg om etter noen elever å tre en ADHD-diagnose på.

Dessverre kan det være store forskjeller mellom både skoler, klasser og lærere, hvilken hjelp og tilrettelegging som blir gitt. Virker som du/dine barn har vært uheldige, mens din venninne har hatt mer klaff.

Kanskje mer hensiktsmessig å rette frustrasjonen mot systemet der problemet egentlig ligger, fremfor å surne i forhold til dem som opplever at det fungerer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • PieLill

    4

  • Dorthe

    3

  • Løvemamma

    1

Mest aktive i denne tråden

Hva som er tilfelle i denne saken, vet jeg selvsagt ikke. Men det er ikke så uvanlig at ADHD barn ikke får hjelp de faktisk trenger pga manglende utagering.

Altså, sørger du ikke for å være et problem for oss andre, bryr vi oss ikke om de problemene du måtte ha.

mvh

''Hva som er tilfelle i denne saken, vet jeg selvsagt ikke. Men det er ikke så uvanlig at ADHD barn ikke får hjelp de faktisk trenger pga manglende utagering.

''

Det er jeg klar over. Jeg har imidlertid klart størst tro på opplegget til de skolene som bruker ressurser på mest mulig to-lærer system og tilstedeværelse av fagutdannede lærere, enn der hvor ufaglærte assistenter blir satt til å ta seg av dem som har lærevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva som er tilfelle i denne saken, vet jeg selvsagt ikke. Men det er ikke så uvanlig at ADHD barn ikke får hjelp de faktisk trenger pga manglende utagering.

''

Det er jeg klar over. Jeg har imidlertid klart størst tro på opplegget til de skolene som bruker ressurser på mest mulig to-lærer system og tilstedeværelse av fagutdannede lærere, enn der hvor ufaglærte assistenter blir satt til å ta seg av dem som har lærevansker.

Enig.

Særlig på småtrinnet er det mye dill og dårlig konsentrasjon uten at det behøver å være en mer alvorlig diagnose enn '7 år gammel'. Da er høy lærertetthet er den beste medisinen.

Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Særlig på småtrinnet er det mye dill og dårlig konsentrasjon uten at det behøver å være en mer alvorlig diagnose enn '7 år gammel'. Da er høy lærertetthet er den beste medisinen.

Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning.

mvh

''Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning.

''

Det er jeg _helt_ enig i. Det jeg er kritisk til er når assistenter primært brukes til å "holde problemunger unna de andre så det ikke blir forstyrrelser eller bråk". Også skulle jeg ønsker meg at skolen var like opptatt av å utvikle gode metoder til å jobbe med barns sosiale kompetanse som leseopplæring (jeg vet at det langt fra alltid fungerer bra med leseopplæringen også, men jeg hører i det minste flere suksesshistorier på det området enn på det sosial...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen assistener synes jeg er helt fantastiske og en enorm resurs for hele klassen. Da tenker man ikke så mye på at de ikke har pedagogisk utdanning.

''

Det er jeg _helt_ enig i. Det jeg er kritisk til er når assistenter primært brukes til å "holde problemunger unna de andre så det ikke blir forstyrrelser eller bråk". Også skulle jeg ønsker meg at skolen var like opptatt av å utvikle gode metoder til å jobbe med barns sosiale kompetanse som leseopplæring (jeg vet at det langt fra alltid fungerer bra med leseopplæringen også, men jeg hører i det minste flere suksesshistorier på det området enn på det sosial...*s*)

Tror vi er heldige med en skole som er over gjennomsnittet mhp å bygge sosial kompetanse.

De har også blitt flinkere på leseopplæringen etter som de har blitt flinkere til å gi blanke i stadig nye pedagokkiske moter og kjøre opplegg som fungerer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg har et barn med samme vansker som meg men fordi ingen diagnose, ingen tilrettelegging.

Det med at alle barn uavhengig av diagnoser har rett på dette mener jeg er fagre ord og lovnader. Av den grunn satte SSBU en diagnose på min datter fordi de sa " ja så får hun hjelp"

Det er realiteten, unntakene fins sikkert blant lovene.

Og BUP vet dette at hva som er lovfestet rett ikke egentlig er noe man kommer særlig langt med, derimot kommer man langt med en diagnose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest maiapril

Hei!

Jeg har et barn med samme vansker som meg men fordi ingen diagnose, ingen tilrettelegging.

Det med at alle barn uavhengig av diagnoser har rett på dette mener jeg er fagre ord og lovnader. Av den grunn satte SSBU en diagnose på min datter fordi de sa " ja så får hun hjelp"

Det er realiteten, unntakene fins sikkert blant lovene.

Og BUP vet dette at hva som er lovfestet rett ikke egentlig er noe man kommer særlig langt med, derimot kommer man langt med en diagnose :)

Da har du samme erfaring og oppfatning som meg, Madelenemie! Godt å se at det iallefall er èn som skjønner hva jeg mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...