Gå til innhold

Har ingen sympati med de streikende

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

''Alternativt, som hos det lille gatekjøkkenet i Kristiansand, la de holde på til selskapet er konkurs, så de ikke har noen jobb å gå tilbake til. Snakk om å skyte seg selv i kneet.''

Det er jo ikke helt klart hvem det er som skyter seg selv i kneet - eieren som ikke vil betale høyere lønn (og som står på sitt inntil butikken er konkurs og han/hun mister alt), eller arbeidstakerne (som trolig kan finne en annen jobb).

Arbeidsgiveren skyter også seg selv i kneet ved å kjøre det så langt.

Med vennlig hilsen

Jah, så du tror det handler om vilje?

Det sier jo sitt.

Fortsetter under...

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• Sør

23

• Mrs. Wallace

11

• black wealch

5

Persille1365381127

''Vi ville ikke hatt en skole hvor lærerne tjente så mye penger at det var det som fikk dem til å bli lærere heller. Da har de ikke de kvalitetene jeg mener man må ha for kunne gjøre en slik jobb. – Persille''

Hæ?

Hvis ønsket om å tjene penger er "diskvalifiserende" så tror jeg at det er fryktelig mange i Norge som ikke bør ha den jobben de har, enten de er brannmenn, leger, ingeniører, bankfolk, sykepleiere og stort sett alt annet.

Tiden da å være lærer og sykepleier var et "kall" er nok over.

Med vennlig hilsen

Alle vil tjene penger, men penger kan ikke være den enste motivasjonsfaktoren i en slik type jobb. Ei heller som sykepleier, barnehageassistent eller tilsvarende - hvor omsorg for mennesker står i hovedfokus.

Men ser du virkelig ikke at dette er to forskjellige ting??

Toppsjefer i finans. Finansbransjen har alltid tjent mye penger. Leger og advokater også. Jeg har en toppleder i finans som tilnærmet nabo, han tjente 34 millioner eller noe sånt i fjor. Jeg tjente 160.000. Vi har omtrent samme utdannelse, han er noen år eldre enn meg. Jeg har 20 ansatte, han har ingen. Vi jobber omtrent like mye, mulig han har noen timer mer enn meg i ukedagene - men jeg jobber helgene også.

Men so what?

Han er i en bransje hvor det er mye penger i omløp. Slik er det med olje, jurister, bank, leger og meglere også. Det betyr da ikke jeg skal streike fordi jeg får mindre??

Hadde det vært sånn at medarbeiderne i finansbransjen tjente så forferdelig dårlig, så hadde dette vært oppsiktsvekkende nyheter. Men det gjør de jo ikke! De tjener svært godt. I likhet med lederne sine. Men det betyr vel ikke at lærere og barnehageansatte skal nyte godt av finansnæringen for det?

''Men det betyr vel ikke at lærere og barnehageansatte skal nyte godt av finansnæringen for det?''

Det betyr at lærere og barnehageansatte ser på hva andre i samfunnet tjener, og får forventninger. Det er tross alt gjerne deres barn som går i barnehagen og på skolen.

Når disse lederne så maner til "moderasjon" generelt (ikke bare hos de i finansnæringen) så er det åpenbart provoserende.

I tillegg vil jeg påstå at lærere og barnehagefolk tar vare på barn - noe som er mer verdifullt enn det de fleste finansfolk gjør.

Med vennlig hilsen

Jah, så du tror det handler om vilje?

Det sier jo sitt.

Ja, i svært mange tilfeller gjør det nok det, selv om det selvsagt er mange eiere som ikke tjener så godt.

Resultatet var jo at eieren i Kristiansand (som vi ikke vet om tjente godt eller dårlig) i hvert fall mistet hele forretningen.

Med vennlig hilsen

''Litt på samme måte som enkelte butikker som må stenge fordi de ikke tjener nok hvis de skal betale betjeningen en grei lønn.''

Og da blir spørsmålet, hvor mye er du villig til å betale for en kopp kaffe du får servert av noen andre?

Så hvem er det som bidrar til å holde lønningene nede? Det er forbrukerne. Hadde det vært masse penger i disse bransjene, så hadde det kommet mer til arbeiderne også, det er jeg overbevist om. Jeg kjenner ikke et eneste selskap som gjør det bra som ikke lar det gjenspeile seg overfor de ansatte. Men jeg vet om en del ansatte som forventer ganske mye, på tross av at selskapet de jobber for knapt overlever fra måned til måned.

Og jada, de kan sikkert få høyere lønn. Men da kan de ikke få permisjon for begravelser, barnehagestreiker og annet det skrives jevnlig her inne om at kjipe arbeidsgivere ikke vil dekke for arbeidstakerne sine. Penger til mobil, internett, arbeidsklær, osv. Det er nok å ta av. Og man kan ikke få i pose og sekk.

Jeg har også vært arbeidsgiver i mange år, for øvrig.

Jeg sier ikke det er lett, og jeg er helt enig i at det er mange ting annet enn lønn som er verdifulle goder.

Men det du nevner (om forbrukere) er jo nettopp poenget (og problemet) med kapitalismen - at til syvende og sist i en konkurransesituasjon så blir konkurransen om hvem som kan betale arbeidstakerne minst, slik at de kan være billigst og fremdeles tjene litt penger.

Med vennlig hilsen

Persille1365381127

''Men det betyr vel ikke at lærere og barnehageansatte skal nyte godt av finansnæringen for det?''

Det betyr at lærere og barnehageansatte ser på hva andre i samfunnet tjener, og får forventninger. Det er tross alt gjerne deres barn som går i barnehagen og på skolen.

Når disse lederne så maner til "moderasjon" generelt (ikke bare hos de i finansnæringen) så er det åpenbart provoserende.

I tillegg vil jeg påstå at lærere og barnehagefolk tar vare på barn - noe som er mer verdifullt enn det de fleste finansfolk gjør.

Med vennlig hilsen

''Det betyr at lærere og barnehageansatte ser på hva andre i samfunnet tjener, og får forventninger.''

Han fikk mer sjokolade enn meg, det vil jeg også ha...

Da burde de brukt fem år på skolen og lært seg det faget, jobbet dag og natt i fem år for å i det hele tatt komme inn i bransjen, og så forsaket familie og venner for å holde seg der. Spør gjerne barna til disse folkene hvor mange fotballkamper de har vært på.

''Det er tross alt gjerne deres barn som går i barnehagen og på skolen.''

Ja, og det er like vanlige folk som ringer advokater når de trenger hjelp og eller havner på gamlehjem når de er gamle. Sånn er det for oss alle.

''Når disse lederne så maner til "moderasjon" generelt (ikke bare hos de i finansnæringen) så er det åpenbart provoserende.''

Er det virkelig disse lederne som har manet til moderasjon? Og moderasjon betyr ikke at alle skal få mindre, det betyr like fullt at man ikke får en stor stigning.

''I tillegg vil jeg påstå at lærere og barnehagefolk tar vare på barn - noe som er mer verdifullt enn det de fleste finansfolk gjør.''

Det er jeg helt enig med deg i, og en mening jeg stadig havner i konflikt for når jeg diskuterer med andre ledere.

Men for samfunnet er det dessverre ikke slik, og så lenge man ikke betrakter barnehager og skoler som arbeidsplasser med voksne mennesker som har behov for autonomi, bekreftelse, anerkjennelse, anstendig lønn og gode arbeidsforhold, bare som steder som passer på barna våre" - så vil det aldri bli annerledes.

Forsøk å si noe sånt til den gjengse forelder der ute? At de betaler 11 kroner i timen for at kvalifisert personell skal passe på barna deres og lære dem alt de trenger for å komme ut i verden? De synes som oftest det er mer enn nok... Og hva skal jeg som arbeidsgiver si da? Din ignorante idiot, min assistents arbeid er verdt minst like mye som ditt! Problemet er bare at vårt arbeid er regulert av en lov som sier at vi ikke skal få lov til å ta bedre betalt for tjenesten vi yter. Som den eneste næringen er vi faktisk inntektsregulert...

Annonse

Persille1365381127

Ja, i svært mange tilfeller gjør det nok det, selv om det selvsagt er mange eiere som ikke tjener så godt.

Resultatet var jo at eieren i Kristiansand (som vi ikke vet om tjente godt eller dårlig) i hvert fall mistet hele forretningen.

Med vennlig hilsen

Ja, det gjorde han. Fordi de som jobbet for ham ikke skjønte at det ikke var mer penger å hente. Fordi han jobbet doble skift hver eneste dag selv for å slippe å betale ett skift hver dag. Fordi han trodde han kunne få til å skape noe, og at noen vil være med å bygge noe - som kunne bli bra på sikt. Så feil kan man ta.

I de aller fleste tilfeller handler det faktisk ikke om vilje.

black wealch

Nei, man burde helt klart hatt visse kriterier å følge og en viss kontroll på dette, men det bør ikke gå ut over lærerne at man ikke har funnet ut hvordan man skal løse problemet. Hvorfor er det forøvrig ingen som ber om slike kontroller hos arbeidtakere som har hjemmekontor? Jeg tenker at når man har en jobb, så er det snakk om gjensidig tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Dårlige arbeidstakere finnes i alle yrker, ikke bare hos lærere. Dessverre er det slike dårlige lærere som ødelegger for oss andre som virkelig føler vi jobber minst så mange timer som vi skal, og vel så det.

Arbeidstakere som har hjemmekontor bli som oftest målt i forhold til hva de presterer og leverer. Og leverer man ikke mister man jobben, enkelt og greit.

Jeg har mulighet til hjemmekontor dersom barna eller jeg selv er syk. Eller en sjelden gang om jeg venter på Telenor el.

Gjest togli

I tillegg til at du har fri 7 uker om sommeren, en uke hver høst, hele julen, hele påsken, en uke hver vinter og mange inneklemte dager.

Mao: mer enn folk flest.

Du har ikke fått med deg at dette er avspasering for all overtida vi har i løpet av året? Det vanligste er at arbeidstakere får overtidsbetalt eller kan avspasere. Vi får ikke overtidsbetalt (eller dvs når vi er med på leirskole, så kan vi velge enten avspasering eller overtidsbetalt, men ellers gjelder kun avspasering) og må avspasere. Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne velge litt friere når man skulle velge avspasering, men det er jo mest naturlig å avspasere når elevene har skoleferier. Senest for et par uker siden satt jeg med en lærervenninne som gråt fordi hun var utslitt av å måtte jobbe nesten hver eneste søndag fra ni til seks for å kunne holde seg a'jour med alt hun skulle få gjort..... Da føles det trasig når utenforstående tror man jobber langt færre timer enn andre arbeidstakere i løpet av et år.

Ja, det gjorde han. Fordi de som jobbet for ham ikke skjønte at det ikke var mer penger å hente. Fordi han jobbet doble skift hver eneste dag selv for å slippe å betale ett skift hver dag. Fordi han trodde han kunne få til å skape noe, og at noen vil være med å bygge noe - som kunne bli bra på sikt. Så feil kan man ta.

I de aller fleste tilfeller handler det faktisk ikke om vilje.

Nei, da handler det om kapitalisme, og konkurranse.

Han forventet at de skulle jobbe for mindre enn sin pris (standard lønn), men kunne ikke love dem at de skulle få tilbakebetalt i fremtiden.

Kapitalismen rammer ikke bare arbeidstakerne men også arbeidsgiverne.

Med vennlig hilsen

Alle vil tjene penger, men penger kan ikke være den enste motivasjonsfaktoren i en slik type jobb. Ei heller som sykepleier, barnehageassistent eller tilsvarende - hvor omsorg for mennesker står i hovedfokus.

Vel, jeg tror ikke de som jobber der har andre banklån og ønsker om hus og ferier og biler enn oss andre.

Jeg tror ikke de forventer "aksjemegler"-beløp, men lærermangelen viser jo at det nok ikke er mange (nok) som ofrer seg fordi de føler et kall for omsorg. Verken jeg eller andre.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Det jeg synes er rart er at dere ikke kan si at det er en gode å ha fri 7 uker om sommeren i tillegg høst, jul, vinter, påske.

Ikke mange andre har det..

Men jeg forstår at det er krevende å være lærer, og at det er behov for fri. Men hvorfor kan dere ikke være glad for lang ferie, og si at det er en av fordelene med å være lærer?

Klart det er et gode - men det er tross alt avspasering for overtid gjort i løpet av året - og det er det mange som ikke forstår ;)

For meg som er mamma er det fantastisk å jobbe som lærer og ha fri når ungene mine har skoleferier! Jeg har bunden arbeidstid tre dager i uka fra 8.15-15.45, en dag fra 8.15-15.00 og en dag fra 8.15-14.00. I tillegg jobber jeg nesten hver kveld med jobbrelatert arbeid, men jeg prøver så godt jeg kan å ha fri i helgene (som regel blir det noen telefoner eller mailer, men dette er fort gjort). Hadde jeg vært kontaktlærer hadde jeg måttet jobbe langt mer enn dette også.

Når ungene flyr ut av redet og ikke trenger meg i skoleferiene, så tror jeg at jeg kan tenke meg en annen type jobb. Det virker fristende å slippe kvelds- og helgearbeid, og å kunne jobbe overtid når jeg selv har behov for det - og selv kunne ha større valgfrihet om når jeg ønsker å avspasere. Har en god venn som har samme utdanning som meg, og som sier han aldri orker å jobbe som lærer igjen fordi det eneste han likte var undervisningen - ikke alt for- og etterarbeidet. Han tjener idag dobbelt så mye som meg og stortrives med all fleksitida. Ingen ber ham dokumentere at han jobber nok, og ingen kritiserer ham for at han krever den lønna han får ;)

''Det betyr at lærere og barnehageansatte ser på hva andre i samfunnet tjener, og får forventninger.''

Han fikk mer sjokolade enn meg, det vil jeg også ha...

Da burde de brukt fem år på skolen og lært seg det faget, jobbet dag og natt i fem år for å i det hele tatt komme inn i bransjen, og så forsaket familie og venner for å holde seg der. Spør gjerne barna til disse folkene hvor mange fotballkamper de har vært på.

''Det er tross alt gjerne deres barn som går i barnehagen og på skolen.''

Ja, og det er like vanlige folk som ringer advokater når de trenger hjelp og eller havner på gamlehjem når de er gamle. Sånn er det for oss alle.

''Når disse lederne så maner til "moderasjon" generelt (ikke bare hos de i finansnæringen) så er det åpenbart provoserende.''

Er det virkelig disse lederne som har manet til moderasjon? Og moderasjon betyr ikke at alle skal få mindre, det betyr like fullt at man ikke får en stor stigning.

''I tillegg vil jeg påstå at lærere og barnehagefolk tar vare på barn - noe som er mer verdifullt enn det de fleste finansfolk gjør.''

Det er jeg helt enig med deg i, og en mening jeg stadig havner i konflikt for når jeg diskuterer med andre ledere.

Men for samfunnet er det dessverre ikke slik, og så lenge man ikke betrakter barnehager og skoler som arbeidsplasser med voksne mennesker som har behov for autonomi, bekreftelse, anerkjennelse, anstendig lønn og gode arbeidsforhold, bare som steder som passer på barna våre" - så vil det aldri bli annerledes.

Forsøk å si noe sånt til den gjengse forelder der ute? At de betaler 11 kroner i timen for at kvalifisert personell skal passe på barna deres og lære dem alt de trenger for å komme ut i verden? De synes som oftest det er mer enn nok... Og hva skal jeg som arbeidsgiver si da? Din ignorante idiot, min assistents arbeid er verdt minst like mye som ditt! Problemet er bare at vårt arbeid er regulert av en lov som sier at vi ikke skal få lov til å ta bedre betalt for tjenesten vi yter. Som den eneste næringen er vi faktisk inntektsregulert...

Det er jo NHO som er mot økningene for fagforeningene, mens deres egne medlemmer får større økning. (Ikke bare høyere lønn, men større økning.)

====

Vedr. det siste du skrev:

Men da må man sette hardt mot hardt, og si at "det koster det det koster", og hvis ingen betaler så er behovet ikke stort nok.

(Jeg forstår selvsagt at dette er mye lettere sagt enn gjort når du har jobbet i årevis for å starte dette.)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest togli

Arbeidstakere som har hjemmekontor bli som oftest målt i forhold til hva de presterer og leverer. Og leverer man ikke mister man jobben, enkelt og greit.

Jeg har mulighet til hjemmekontor dersom barna eller jeg selv er syk. Eller en sjelden gang om jeg venter på Telenor el.

Jeg har heldigvis opplevd lærere som har fått sparken.... Det som er vanskelig er å be elever om å vurdere læreren - så man bør finne et rettferdig system for å kvalitetssikre lærere. Det finnes udugelige folk i alle yrker...

Gjest togli

Det er ikke min kamerat, det er hennes kollega.

Og som du ser under her, det er ikke bare jeg som synes at lærerne sitter svært godt i det.

Det er nok mye synsing der ute når det gjelder lærernes arbeidsvilkår, men de fleste skjønner såpass som at synsing ikke nødvendigvis er basert på sannhet ;)

Mrs. Wallace

Vet du, jeg tror faktisk at mange lærere tror de jobber mye. helt til de starter i en jobb med "vanlig" arbeidstid. Da ser hvor mye fritid de har hatt. ;)

Om de har jobbet over pga avslutning el. er det avspasering for hvert minutt. Om jeg skulle hatt det slik på min jobb ville det ikke gått rundt.

Jeg setter stor pris på _gode_ lærere, og unner dem godt betalt. Men hvorfor er det så vanskelig å innrømme at de har goder vi andre kan se langt etter?

Jeg har jobbet mange år i privat næringsliv, i en veldig konkurranseinnstilt bransje - og jeg har jobbet i skolen (vgs).

Arbeidsbyrden er omtrent den samme, bortsett fra at i skolen er den mer konsentrert, jfr avspaseringsukene, noe som gjør at det blir mye kvelds- og helgearbeid i visse perioder - og at de fleste lunsjpauser blir brukt til møter. Til gjengjeld har man altså fri alle skoleferier.

Men antall arbeidstimer totalt pr år er det altså ingen forskjell på.

Mrs. Wallace

Vet du, jeg tror faktisk at mange lærere tror de jobber mye. helt til de starter i en jobb med "vanlig" arbeidstid. Da ser hvor mye fritid de har hatt. ;)

Om de har jobbet over pga avslutning el. er det avspasering for hvert minutt. Om jeg skulle hatt det slik på min jobb ville det ikke gått rundt.

Jeg setter stor pris på _gode_ lærere, og unner dem godt betalt. Men hvorfor er det så vanskelig å innrømme at de har goder vi andre kan se langt etter?

''Om de har jobbet over pga avslutning el. er det avspasering for hvert minutt. Om jeg skulle hatt det slik på min jobb ville det ikke gått rundt.

''

Jeg får ikke et sekunds avspasering for avslutninger, foreldresamtaler eller lignende. Ofte er jeg tvert om med på turer o.l. på min egen fritid.

Mrs. Wallace

Jeg har ikke sagt jeg ikke er bekymret for det. Jeg er bekymret for hele skoleverket, ikke bare lærerne.

Men om dere skal sammenligne dere med andre yrkesgrupper, både på lønn og annet - så må dere også akseptere annen arbeidstid, kvalifikasjonskrav, pålagt kompetanseheving og et par andre ting som forventes i andre yrkesgrupper. Blant annet forventninger om personlig innsats.

Og så lenge dere holder på som dette, kjemper som om dere er like alle sammen, alle har krav på det samme, alle yter det samme, og alle bør få det alle andre har - så vil det ikke bli noe bedre.

Dere må akseptere normal fem ukers ferie, arbeide på inneklemte dager, arbeidstid fra 08.00 til 16.00 - ikke alltid med overtidsbetalt, tilgjengelighet på telefon etter kl 17.00, at dere stiller opp ekstra når det er mye å gjøre osv. Først da kan dere si noe om at ingeniørene får mer....

''Dere må akseptere normal fem ukers ferie, arbeide på inneklemte dager, arbeidstid fra 08.00 til 16.00 - ikke alltid med overtidsbetalt, tilgjengelighet på telefon etter kl 17.00, at dere stiller opp ekstra når det er mye å gjøre osv. Først da kan dere si noe om at ingeniørene får mer....''

Nå vet ikke jeg hvilke "dere" du refererer til, men på min arbeidsplass (i videregående skole) får jeg slett ikke overtidsbetalt (med mindre jeg tar vikartimer for en kollega), jeg har arbeidsdager som vanligvis strekker seg lenger enn 08-16, jeg er tilgjengelig på telefon og nett lenge etter kl 17 og jeg stiller opp på messer, avslutninger, møter, turer osv - uten å få noen ekstra avspasering for det.

At jeg har mer enn 5 ukers ferie skyldes at min normalarbeidstid i de resterene ukene er beregnet til flere timer pr uke enn andre arbeidstakeres, nettopp for å kunne være tilgjengelig og til stede. Men det totale timetallet er altså ikke noe mindre enn andres.

Jeg har for øvrig jobbet mange år i privat næringsliv, så jeg har et visst sammenligningsgrunnlag.

Mrs. Wallace

I så fall er han en lærer som ikke tar jobben sin særlig alvorlig og har havna på feil plass i yrkeslivet ;)

Jeg er ikke engang kontaktlærer, men hadde aldri rukket over alt jeg skulle gjøre om jeg jobba så lite..... Svært mange av mine kollegaer jobber mange timer på kontoret hver søndag f.eks.... Det er leit at udugelige lærere uttaler seg om om dette gjelder også for de lærerne som virkelig tar ansvar for jobben sin...

Helt enig. Jeg kan ikke forstå hvordan en lærer kan få gjort jobben sin brukbart uten å jobbe noen ettermiddager/kvelder og helger. Men folk som sluntrer unna finner en jo dessverre flere steder.

Gjest togli

Helt enig. Jeg kan ikke forstå hvordan en lærer kan få gjort jobben sin brukbart uten å jobbe noen ettermiddager/kvelder og helger. Men folk som sluntrer unna finner en jo dessverre flere steder.

Takk for at du forstår :)

Selv er jeg rimelig stressa nå når vi streiker ;) Har en haug rapporter som må leveres før sommerferien, og flere ansvarsgruppemøter som skulle vært gjennomført.... og ...hjeeelp...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...