Gå til innhold

Har ingen sympati med de streikende

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

''Om de har jobbet over pga avslutning el. er det avspasering for hvert minutt. Om jeg skulle hatt det slik på min jobb ville det ikke gått rundt.

''

Jeg får ikke et sekunds avspasering for avslutninger, foreldresamtaler eller lignende. Ofte er jeg tvert om med på turer o.l. på min egen fritid.

Samme her.. jeg fatter ikke hvor folk får denne feilaktige infoen fra.....?

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• Sør

23

• Mrs. Wallace

11

• black wealch

5

Skrevet

Det er nok lærerne som ikke har undervist dem godt nok!

:D

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Det er nok lærerne som ikke har undervist dem godt nok!

:D

Med vennlig hilsen

Ja, vi begynner alt å se ringvirkningene etter år med dårlig lønn :P

Persille1365381127
Skrevet

''Dere må akseptere normal fem ukers ferie, arbeide på inneklemte dager, arbeidstid fra 08.00 til 16.00 - ikke alltid med overtidsbetalt, tilgjengelighet på telefon etter kl 17.00, at dere stiller opp ekstra når det er mye å gjøre osv. Først da kan dere si noe om at ingeniørene får mer....''

Nå vet ikke jeg hvilke "dere" du refererer til, men på min arbeidsplass (i videregående skole) får jeg slett ikke overtidsbetalt (med mindre jeg tar vikartimer for en kollega), jeg har arbeidsdager som vanligvis strekker seg lenger enn 08-16, jeg er tilgjengelig på telefon og nett lenge etter kl 17 og jeg stiller opp på messer, avslutninger, møter, turer osv - uten å få noen ekstra avspasering for det.

At jeg har mer enn 5 ukers ferie skyldes at min normalarbeidstid i de resterene ukene er beregnet til flere timer pr uke enn andre arbeidstakeres, nettopp for å kunne være tilgjengelig og til stede. Men det totale timetallet er altså ikke noe mindre enn andres.

Jeg har for øvrig jobbet mange år i privat næringsliv, så jeg har et visst sammenligningsgrunnlag.

Jeg har inntrykk av at lærere i videregående skole jobber langt mer enn lærere i barneskolen for å være helt ærlig.

Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg har bare referanser til barne- og ungdomsskole. Men jeg opplever at det forventes mer i de høyere nivåene. Samme på universitetene og høyskolene.

Persille1365381127
Skrevet

Det er nok mye synsing der ute når det gjelder lærernes arbeidsvilkår, men de fleste skjønner såpass som at synsing ikke nødvendigvis er basert på sannhet ;)

Nei, men lærere på også akseptere at vi som betrakter dere ikke er amøber hele gjengen.

Jeg sier jo ikke dette for å være dust mot deg, jeg sier det fordi det er det jeg ser og hører når jeg snakker med lærerne. Jeg hadde senest en samtale med mamma om dette i dag (pga denne tråden), og hun er helt enig i at dere har svært gode vilkår - og dere ikke kan sammenligne dere med ingeniører, finansnæringen eller andre bransjer.

Det betyr ikke at det dere gjør er dårlig av den grunn, det betyr bare at det ikke er sammenliknbart.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er i hvert fall mange som har veldig bastante meninger om læreres arbeidsdager, uten noengang å ha vært i nærheten av et klasserom etter at de selv sluttet på skolen.

Black wealch sier jo at "jeg tror faktisk at mange lærere tror de jobber mye. helt til de starter i en jobb med "vanlig" arbeidstid. Da ser hvor mye fritid de har hatt. ;)".

Det er ganske fristende å snu utsagnet til "jeg tror faktisk mange tror at lærere jobber lite, helt til de starter i en lærerjobb selv. Da ser de hvor mye arbeid de får."

Jeg ble i hvert fall overrasket selv da jeg gikk fra en travel jobb i privat sektor til skolen, over hvor mye arbeid det faktisk er, hvis man skal gjøre jobben på anstendig vis. Og vi ser jo stadig eksempler på nyutdannede kolleger som ikke mestrer arbeidsmengden.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har inntrykk av at lærere i videregående skole jobber langt mer enn lærere i barneskolen for å være helt ærlig.

Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg har bare referanser til barne- og ungdomsskole. Men jeg opplever at det forventes mer i de høyere nivåene. Samme på universitetene og høyskolene.

Det er iallefall langt mer retting av prøver etc fra ungdomstrinnet.. , men på barnetrinnet bruker man enormt mye mer tid på å lage konkretiseringsmateriell og å organisere skolehverdagen - samt jobbing med spesialpedagogiske tiltak og tilrettelegginger. Dette er iallefall min erfaring etter å ha jobba både i småskolen, på mellomtrinnet og på ungdomsskolen. Kjenner igjen alt i Mrs Wallaces beskrivelse, selv om jeg dette skoleåret jobber "bare" i 1.klasse ;) En jeg kjenner jobba i flere år på u-trinnet og i videregående skole, før hun dette året har jobba på mellomtrinnet. Hun sa hun ble utslitt av all jobbinga dette året, så hun hopper tilbake til u-skolen neste skoleår. Jeg tror altså ikke det er så store forskjeller i arbeidsmengde, men typen arbeid kan være ganske ulik...

Gjest togli
Skrevet

Det er i hvert fall mange som har veldig bastante meninger om læreres arbeidsdager, uten noengang å ha vært i nærheten av et klasserom etter at de selv sluttet på skolen.

Black wealch sier jo at "jeg tror faktisk at mange lærere tror de jobber mye. helt til de starter i en jobb med "vanlig" arbeidstid. Da ser hvor mye fritid de har hatt. ;)".

Det er ganske fristende å snu utsagnet til "jeg tror faktisk mange tror at lærere jobber lite, helt til de starter i en lærerjobb selv. Da ser de hvor mye arbeid de får."

Jeg ble i hvert fall overrasket selv da jeg gikk fra en travel jobb i privat sektor til skolen, over hvor mye arbeid det faktisk er, hvis man skal gjøre jobben på anstendig vis. Og vi ser jo stadig eksempler på nyutdannede kolleger som ikke mestrer arbeidsmengden.

Er helt enig med deg! Det er vel også sånn at det først og fremst er de lærerne som ikke tar jobben sin alvorlig man husker ;)

Jeg kjenner mange i andre jobber som heller ikke tar jobben sin alvorlig, men de får jo ikke gå hjem før arbeidsdagen er slutt.... og jeg vet jo ikke at de har sittet på Facebook halve dagen :P (og ja.. de finnes det mange av, men vi vet ikke om dem - eller vi bryr oss ikke :P)

Persille1365381127
Skrevet

Du har ikke fått med deg at dette er avspasering for all overtida vi har i løpet av året? Det vanligste er at arbeidstakere får overtidsbetalt eller kan avspasere. Vi får ikke overtidsbetalt (eller dvs når vi er med på leirskole, så kan vi velge enten avspasering eller overtidsbetalt, men ellers gjelder kun avspasering) og må avspasere. Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne velge litt friere når man skulle velge avspasering, men det er jo mest naturlig å avspasere når elevene har skoleferier. Senest for et par uker siden satt jeg med en lærervenninne som gråt fordi hun var utslitt av å måtte jobbe nesten hver eneste søndag fra ni til seks for å kunne holde seg a'jour med alt hun skulle få gjort..... Da føles det trasig når utenforstående tror man jobber langt færre timer enn andre arbeidstakere i løpet av et år.

Joda, jeg har fått med meg det. Jeg er 33 og mamma har vært lærer like lenge. Det har gått noen lærere gjennom dørene her disse årene for å si det sånn.

Med den bundne tiden du skrev om her i sted, så etterlater det omtrent 8 arbeidstimer for å få en full uke. Det vil si at du skal jobbe minst en time hver kveld, og tre timer i helgen for å jobbe full uke.

I tillegg til det, for å "fortjene" de 7 avspaseringsukene dine, så skal du jobbe drøyt 260 timer til. Iom at du har tre måneder med ferie, så gjenstår det ni måneder å jobbe inn disse timene på. Det vil si 30 timer i måneden, det vil si 7 timer i uken.

Altså: du må jobbe minst 14 timer utover den bundne tiden din _hver eneste_ uke for å ha "rett" til den avspaseringen du får. Da har jeg sett bort fra de fem ferieukene alle har. Det vil si tre timer hver eneste kveld, eller som venninnen din - 7 timer på søndager, og 1,5 timer de andre dagene.

Ingen lærere jeg kjenner jobber så mye. Ikke en eneste en.

Med unntak av nå, i eksamensperioden - når de er sensorer. Men da får de jaggu meg ekstra betalt! Så nei, jeg synes ikke dere jobber så vanvittig mye...

Og alle vi andre bruker også lunsjen til møter og telefonsamtaler, så der er dere ikke spesielt unike.

Gjest Kayia
Skrevet

Du har ikke fått med deg at dette er avspasering for all overtida vi har i løpet av året? Det vanligste er at arbeidstakere får overtidsbetalt eller kan avspasere. Vi får ikke overtidsbetalt (eller dvs når vi er med på leirskole, så kan vi velge enten avspasering eller overtidsbetalt, men ellers gjelder kun avspasering) og må avspasere. Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne velge litt friere når man skulle velge avspasering, men det er jo mest naturlig å avspasere når elevene har skoleferier. Senest for et par uker siden satt jeg med en lærervenninne som gråt fordi hun var utslitt av å måtte jobbe nesten hver eneste søndag fra ni til seks for å kunne holde seg a'jour med alt hun skulle få gjort..... Da føles det trasig når utenforstående tror man jobber langt færre timer enn andre arbeidstakere i løpet av et år.

Jeg skjønner ikke helt hvem du sammenligner med jeg egentlig. Mens jeg studerte hadde jeg jobb innenfor butikk og servering og der fikk jeg overtidsbetalt, men etter endt utdannelse har jeg aldri hatt en jobb med avtaler hverken om overtid eller 1/1 avspasering. Derimot er det en forventning at man leverer, og mitt gode har vært stor fleksibilitet. Den har jeg skrevet om gjentatte ganger her inne. Jeg prøver å tenke, men kan egentlig ikke komme på noen i min omgangskrets som ikke sjekker mail, leser dokumenter eller rapporter etc på kveld og i helg uten å notere så mye som en time for det, og ingen av oss har 7 uker sommerferie, julefri, påskefri, høstferie etc av den grunn. Derimot hører jeg mange si at de håper at 6-timers dag aldri blir innført, for det betyr at de må levere 8+ og lønnes for 6...

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg har bare egen erfaring med videregående, men jeg jobber i hvert fall minst like mye (og i perioder mer) i skolejobb enn jeg gjorde i privat næringsliv.

Min normalarbeidsuke er beregnet til 42,5 timer gjennom skoleåret.

Av disse er det 18-20 undervisningstimer (beregningen varierer, avhengig av nivå og fag). Resten er til for- og etterarbeid. Det høres forsåvidt greit ut, det syntes i hvert fall jeg da jeg begynte.

Jeg liker ikke å "snu bunken", så jeg lager skikkelige undervisningsopplegg til alle klassene mine, prøver ut forskjellige ting og leter etter stoff andre steder. Da blir det raskt en del forberedelsestid til hver arbeidsøkt.

Så er det vurdering/retting: Det tar ca 6 timer å rette én prøve- eller innleveringsbunke for en vanlig skoleklasse, og det skal holdes ganske mange vurderingssituasjoner per klasse per termin. Det sier seg selv at det blir mer enn 42,5-timersuke innimellom. I hvert fall hvis man vil gjøre jobben på en skikkelig måte og gi elevene ordentlige tilbakemeldinger. Da er feks søndager gode å ha - eller de inneklemte dagene, såfremt det er "fri" da, og ikke planleggingsdager som brukes til møter.

Vi skal også gjennomføre minst to fagsamtaler med hver elev utenom undervisningen. Hvis man f.eks har 90 elever (et moderat anslag), blir det ganske mange timer, selv om man klarer å holde samtalen innenfor 10-20 minutter. Jeg er også tilgjengelig for elever utenom skoletid for spørsmål om fag og skolearbeid.

Dertil kommer foreldremøter og foreldresamtaler, møter for fagsamarbeid, fellesmøter, vurderingsmøter, klasselærerråd - og møter med PPT og BUP for de elevene som trenger ekstra oppfølging. Dem er det ganske mange av etter hvert. Ja, og ekskusjoner, klasseturer og avslutninger.

Jeg er veldig glad i jobben min, og synes ikke jeg lider på noe vis, men det er litt frustrerende å høre folk synse om den korte arbeidstida mi og den lange ferien, når jeg i realiteten jobber minst like mye som dem. Ferien er avspasering, så enkelt er det.

Klart det finnes udugelige lærere som jobber minst mulig og ikke fortjener lønna si. Sånn er det over alt. Men i fylkeskommunen vår blir vi nå målt og sjekket på alle tenkelige vis, blant annet gjennom årlige undervisningsevalueringer (fra elever), så på skolen min blir denslags i hvert fall fulgt opp nå.

black wealch
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvem du sammenligner med jeg egentlig. Mens jeg studerte hadde jeg jobb innenfor butikk og servering og der fikk jeg overtidsbetalt, men etter endt utdannelse har jeg aldri hatt en jobb med avtaler hverken om overtid eller 1/1 avspasering. Derimot er det en forventning at man leverer, og mitt gode har vært stor fleksibilitet. Den har jeg skrevet om gjentatte ganger her inne. Jeg prøver å tenke, men kan egentlig ikke komme på noen i min omgangskrets som ikke sjekker mail, leser dokumenter eller rapporter etc på kveld og i helg uten å notere så mye som en time for det, og ingen av oss har 7 uker sommerferie, julefri, påskefri, høstferie etc av den grunn. Derimot hører jeg mange si at de håper at 6-timers dag aldri blir innført, for det betyr at de må levere 8+ og lønnes for 6...

Veldig enig med deg!!

Slik er det i min bransje også. Sender du en mail f.eks i helga får du stort sett svar. "Alle" har mail på mobil/iPad i dag, og denne sjekkes jevnlig. Det er en del av jobben for å kunne levere det en skal til rett tid. Ellers blir man ikke lenge..

Gjest togli
Skrevet

Joda, jeg har fått med meg det. Jeg er 33 og mamma har vært lærer like lenge. Det har gått noen lærere gjennom dørene her disse årene for å si det sånn.

Med den bundne tiden du skrev om her i sted, så etterlater det omtrent 8 arbeidstimer for å få en full uke. Det vil si at du skal jobbe minst en time hver kveld, og tre timer i helgen for å jobbe full uke.

I tillegg til det, for å "fortjene" de 7 avspaseringsukene dine, så skal du jobbe drøyt 260 timer til. Iom at du har tre måneder med ferie, så gjenstår det ni måneder å jobbe inn disse timene på. Det vil si 30 timer i måneden, det vil si 7 timer i uken.

Altså: du må jobbe minst 14 timer utover den bundne tiden din _hver eneste_ uke for å ha "rett" til den avspaseringen du får. Da har jeg sett bort fra de fem ferieukene alle har. Det vil si tre timer hver eneste kveld, eller som venninnen din - 7 timer på søndager, og 1,5 timer de andre dagene.

Ingen lærere jeg kjenner jobber så mye. Ikke en eneste en.

Med unntak av nå, i eksamensperioden - når de er sensorer. Men da får de jaggu meg ekstra betalt! Så nei, jeg synes ikke dere jobber så vanvittig mye...

Og alle vi andre bruker også lunsjen til møter og telefonsamtaler, så der er dere ikke spesielt unike.

Og de fleste kontaktlærerne jeg kjenner jobber så mye.... Nå er det jo ikke slik at jeg alltid jobber på kvelden. De ukene jeg ikke har barna kan jeg sitte på jobb utover ettermiddagen. Når jeg har barna drar jeg senest kvart på fire og jobber heller på kvelden. Når jeg jobber hjemme går jeg til og fra, er på ulike nettsider relatert både til jobb og hobby - noe som er ganske vanlig for mange arbeidstakere ellers også. Jeg lurer på hvordan du kan vite at ingen av de lærerne du kjenner jobber så mye? Lager de regnskap overfor deg slik at du har kontroll på det?

Jeg forventer ikke svar, men greit at det du ikke skriver står uimotsagt ;)

Gjest togli
Skrevet

Det eneste jeg gjør er å forsvare hvorfor lærerne avspaserer i feriene sine - hvordan andre arbeidstakere gjør det bryr meg ikke så mye ;)

Gjest Kayia
Skrevet

Det eneste jeg gjør er å forsvare hvorfor lærerne avspaserer i feriene sine - hvordan andre arbeidstakere gjør det bryr meg ikke så mye ;)

Jeg oppfatter at du ønsker noe mer enn bare å forteklle hvorfor dere avspaserer i 7 uker, menlig sympati og forståelse for at dere avspaserer. Det er iallefall på det grunnlaget jeg svarer deg, og der er jeg uenig med deg. Dere arbeider ikke mer overtid enn andre med tilsvarende utdannelse (eller mer), men dere gjennom deres fagorganisasjon har oppnådd gjennomslag for en svært gunstig avtale.

Gjest Kayia
Skrevet

Oi her ble det mange skrivefeil - sikkert vondt å lese for en lærer ;-) iPad er skummel å dole på, litt for lett å taste feil i hyrten og styrten... :)

Gjest Elextra
Skrevet

''etter endt utdannelse har jeg aldri hatt en jobb med avtaler hverken om overtid eller 1/1 avspasering. Derimot er det en forventning at man leverer, og mitt gode har vært stor fleksibilitet.''

Det er min erfaring også. En kan avspasere et fåtall antall dager i året, resten av "plusstimer" forsvinner bare i det store intet. Og det blir temmelig mange timer og dager om en skulle summere. Slik er det vel ofte i det private næringsliv.

Gjest Kayia
Skrevet

''Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne velge litt friere når man skulle velge avspasering, men det er jo mest naturlig å avspasere når elevene har skoleferier'' På samme måte som det er mest naturlig å legge retting av prøver og rapportering til inneklemtdager ;-)

Gjest Kayia
Skrevet

''etter endt utdannelse har jeg aldri hatt en jobb med avtaler hverken om overtid eller 1/1 avspasering. Derimot er det en forventning at man leverer, og mitt gode har vært stor fleksibilitet.''

Det er min erfaring også. En kan avspasere et fåtall antall dager i året, resten av "plusstimer" forsvinner bare i det store intet. Og det blir temmelig mange timer og dager om en skulle summere. Slik er det vel ofte i det private næringsliv.

Hos oss har dette med stempling vært oppe til diskusjon, og de fleste sier "bring it on" siden antall timer innfris så det holder. Problemet er imidlertid at man ikke nødvendigvis jobber fra kontoret, så man måttte kunne stemple på nett eller noe, men det er vel ikke langt unna mulig. I ett av prosjektene mine er vi en stab på 15, og med unntak av kjernegruppen sitter alle stasjonert på ulike avdelinger. Vi bruker sugarsynk som database, og der plopper det opp melding til alle med tilgang til fellesmapper hver gang en har endret på et dokument. Lett å se at vi alle leverer langt utover avtalte timer og til alle døgnets tider med slike system gitt.

Gjest Tante Rødgrønn
Skrevet

Det vet du vel strengt tatt ingenting om :)

Jeg er ganske sikker på at du ikke er Erna Solberg f.eks. Jeg ville blitt veldig overrasket om du hadde en sentral posisjon i norsk politikk.

Og strengt tatt så vet jeg at ingen en person legger føringer helt alene for lønnsforhandlinger i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...