Gå til innhold

Har ingen sympati med de streikende

Anbefalte innlegg

Jeg har bare egen erfaring med videregående, men jeg jobber i hvert fall minst like mye (og i perioder mer) i skolejobb enn jeg gjorde i privat næringsliv.

Min normalarbeidsuke er beregnet til 42,5 timer gjennom skoleåret.

Av disse er det 18-20 undervisningstimer (beregningen varierer, avhengig av nivå og fag). Resten er til for- og etterarbeid. Det høres forsåvidt greit ut, det syntes i hvert fall jeg da jeg begynte.

Jeg liker ikke å "snu bunken", så jeg lager skikkelige undervisningsopplegg til alle klassene mine, prøver ut forskjellige ting og leter etter stoff andre steder. Da blir det raskt en del forberedelsestid til hver arbeidsøkt.

Så er det vurdering/retting: Det tar ca 6 timer å rette én prøve- eller innleveringsbunke for en vanlig skoleklasse, og det skal holdes ganske mange vurderingssituasjoner per klasse per termin. Det sier seg selv at det blir mer enn 42,5-timersuke innimellom. I hvert fall hvis man vil gjøre jobben på en skikkelig måte og gi elevene ordentlige tilbakemeldinger. Da er feks søndager gode å ha - eller de inneklemte dagene, såfremt det er "fri" da, og ikke planleggingsdager som brukes til møter.

Vi skal også gjennomføre minst to fagsamtaler med hver elev utenom undervisningen. Hvis man f.eks har 90 elever (et moderat anslag), blir det ganske mange timer, selv om man klarer å holde samtalen innenfor 10-20 minutter. Jeg er også tilgjengelig for elever utenom skoletid for spørsmål om fag og skolearbeid.

Dertil kommer foreldremøter og foreldresamtaler, møter for fagsamarbeid, fellesmøter, vurderingsmøter, klasselærerråd - og møter med PPT og BUP for de elevene som trenger ekstra oppfølging. Dem er det ganske mange av etter hvert. Ja, og ekskusjoner, klasseturer og avslutninger.

Jeg er veldig glad i jobben min, og synes ikke jeg lider på noe vis, men det er litt frustrerende å høre folk synse om den korte arbeidstida mi og den lange ferien, når jeg i realiteten jobber minst like mye som dem. Ferien er avspasering, så enkelt er det.

Klart det finnes udugelige lærere som jobber minst mulig og ikke fortjener lønna si. Sånn er det over alt. Men i fylkeskommunen vår blir vi nå målt og sjekket på alle tenkelige vis, blant annet gjennom årlige undervisningsevalueringer (fra elever), så på skolen min blir denslags i hvert fall fulgt opp nå.

Signerer på alt du skriver her! Har nesten 10 års erfaring som lærer i vgs, og har inntrykk av at enda meir tid er bundet opp av "møter for møtets skyld" nå enn da jeg jobba der...

Jeg stortrivdes og savner på mange måter den jobben, men du verden så deilig det er å ha _fri_ når jeg går hjem for dagen ;-)

Fortsetter under...

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• Sør

23

• Mrs. Wallace

11

• black wealch

5

Gjest Nickløsheletida

Hos oss har dette med stempling vært oppe til diskusjon, og de fleste sier "bring it on" siden antall timer innfris så det holder. Problemet er imidlertid at man ikke nødvendigvis jobber fra kontoret, så man måttte kunne stemple på nett eller noe, men det er vel ikke langt unna mulig. I ett av prosjektene mine er vi en stab på 15, og med unntak av kjernegruppen sitter alle stasjonert på ulike avdelinger. Vi bruker sugarsynk som database, og der plopper det opp melding til alle med tilgang til fellesmapper hver gang en har endret på et dokument. Lett å se at vi alle leverer langt utover avtalte timer og til alle døgnets tider med slike system gitt.

'' Problemet er imidlertid at man ikke nødvendigvis jobber fra kontoret, så man måttte kunne stemple på nett eller noe, men det er vel ikke langt unna mulig''

Det er da mulig allerede. Ihvertfall der jeg jobber.

Gjest Tante Rødgrønn

Jeg har inntrykk av at lærere i videregående skole jobber langt mer enn lærere i barneskolen for å være helt ærlig.

Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg har bare referanser til barne- og ungdomsskole. Men jeg opplever at det forventes mer i de høyere nivåene. Samme på universitetene og høyskolene.

''Jeg har inntrykk av at lærere i videregående skole jobber langt mer enn lærere i barneskolen for å være helt ærlig.''

Der tar du grundig feil. Det kan jeg godt skrive under på med hånden på hjertet. Jeg har gode kunnskaper om skolesystemet fra førskole til universitet.

Persille1365381127

Det eneste jeg gjør er å forsvare hvorfor lærerne avspaserer i feriene sine - hvordan andre arbeidstakere gjør det bryr meg ikke så mye ;)

Nei, men det er kanskje det som er problemet?

Dere tror dere jobber så veldig mye mer enn alle andre, og dermed hevder dere deres rett til å avspasere. Vi andre jobber minst like mye, men vi har ikke de samme godene som lærerne har. Og du kan godt vri det til at det er vi som dermed har dårlige avtaler, men for alle oss som ser det dere får - så virker det bare som syting når dere ber om ennå mer.

Og det er jo dere som streiker, ikke vi. Dermed blir det hele litt uforståelig når dere ikke kan innrømme noen av disse godene som det de faktisk er: goder.

Persille1365381127

Og de fleste kontaktlærerne jeg kjenner jobber så mye.... Nå er det jo ikke slik at jeg alltid jobber på kvelden. De ukene jeg ikke har barna kan jeg sitte på jobb utover ettermiddagen. Når jeg har barna drar jeg senest kvart på fire og jobber heller på kvelden. Når jeg jobber hjemme går jeg til og fra, er på ulike nettsider relatert både til jobb og hobby - noe som er ganske vanlig for mange arbeidstakere ellers også. Jeg lurer på hvordan du kan vite at ingen av de lærerne du kjenner jobber så mye? Lager de regnskap overfor deg slik at du har kontroll på det?

Jeg forventer ikke svar, men greit at det du ikke skriver står uimotsagt ;)

Jeg svarte deg på dette et annet sted.

Poenget er uansett at jeg tror du tror at dere jobber så mye mer enn alle andre, og det gjør dere ikke. Alle jeg kjenner i andre yrker gjør de samme tingene som du gjør kveld og helg - men de får fortsatt ikke avspasere 7 uker i året av den grunn.

Og om dere er så himla misfornøyde, kan dere ikke bare begynne å være på jobben fra 8 til 16 hver dag da? Og ha fem ukers ferie som oss andre? Så er problemet løst.

Gjest Kayia

'' Problemet er imidlertid at man ikke nødvendigvis jobber fra kontoret, så man måttte kunne stemple på nett eller noe, men det er vel ikke langt unna mulig''

Det er da mulig allerede. Ihvertfall der jeg jobber.

Ok, det visste jeg ikke. Lærer stadig noe på dol :)

Annonse

Gjest togli

''Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne velge litt friere når man skulle velge avspasering, men det er jo mest naturlig å avspasere når elevene har skoleferier'' På samme måte som det er mest naturlig å legge retting av prøver og rapportering til inneklemtdager ;-)

Hehe, det gjør vi da også ;) Forøvrig bruker jeg to av sommerferieukene på for- og etterarbeid - tro det eller ei :P

( i tillegg er vi på jobb en uke før elevenes skolestart, men det regner jeg med alle vet )

Gjest togli

Jeg svarte deg på dette et annet sted.

Poenget er uansett at jeg tror du tror at dere jobber så mye mer enn alle andre, og det gjør dere ikke. Alle jeg kjenner i andre yrker gjør de samme tingene som du gjør kveld og helg - men de får fortsatt ikke avspasere 7 uker i året av den grunn.

Og om dere er så himla misfornøyde, kan dere ikke bare begynne å være på jobben fra 8 til 16 hver dag da? Og ha fem ukers ferie som oss andre? Så er problemet løst.

''Og om dere er så himla misfornøyde, kan dere ikke bare begynne å være på jobben fra 8 til 16 hver dag da? Og ha fem ukers ferie som oss andre? Så er problemet løst.''

Hvem har sagt at vi er himla misfornøyde? Vi ønsker bare rettferdighet... Hvert år øker lønna til ulike yrkesgrupper. Vi ligger nå 60 000 kroner lavere enn de vi hadde samme lønn som i 2000, og gapet bare vokser. Det eneste vi ønsker er å fylle gapet, slik at det ikke skal vokse seg enda større. Det handler ikke om mye penger for hver enkelt av oss i dette lønnsoppgjøret, men det vil bety mye for yrkesgruppen lærere - og for våre barn og barnebarn - i fremtiden.

Det er vanskelig å være på jobb fra 8-16 hver dag når vi ikke har gode nok arbeidsplasser å jobbe på. Det er trangt og vanskelig å konsentrere seg nå vi er mange på et sted. Da gjør vi en bedre jobb hjemme. Det er også slik at det å jobbe så tett på barn og være så intenst tilstede hele dagen, gjør at en ofte trenger en pause før en setter igang å jobbe igjen.

Siden det er så lukurativt å være lærer, så skjønner jeg heller ikke hvorfor så mange slutter og begynner i andre yrker med fastere arbeidstid...

Uansett - nå har jeg forsvart min yrkesgruppe godt nok synes jeg - så jeg føler ikke for å si så mye mer enn dette (blir bare smør på flesk).

Gjest Kayia

Hehe, det gjør vi da også ;) Forøvrig bruker jeg to av sommerferieukene på for- og etterarbeid - tro det eller ei :P

( i tillegg er vi på jobb en uke før elevenes skolestart, men det regner jeg med alle vet )

''Hehe, det gjør vi da også ;)'' Som mor vet jeg det veldig godt :) Men alvorlig snakket, det er ikke gitt at det er mest naturlig at alle lærere avspaserer 7 uker på sommeren, hele påskeferien, hele juleferien, hele høst- og vinterferien. Selv oppgir du en temmelig begrenset tvungentid og du kan selvfølgelig avspasere etter 14:00 de dagene du ikke trenger være på skolen selvfølgelig.

Dessuten er det ingenting som tilsier at det er mer naturlig å avspasere alle skoeferier for så å k o n s e k v e n t legge planleggingsdager til første arbeidsdag etter ferie evt på inneklemtdager. Dette gjør dere utelukkende fordi dere kan, og fordi det er bekvemt for dere som yrkesgruppe, ikke for noe annet. Jeg er overrasket over at dere ikke skjønner at vi ikke-lærere ser at dette neppe er tilfeldig, og skjønner ikke at dere ikke kan være ærlige og si at deres fagforening har forhandlet fra eventyrlig gode ordinger og rettigheter på deres vegne.

black wealch

Nei, men det er kanskje det som er problemet?

Dere tror dere jobber så veldig mye mer enn alle andre, og dermed hevder dere deres rett til å avspasere. Vi andre jobber minst like mye, men vi har ikke de samme godene som lærerne har. Og du kan godt vri det til at det er vi som dermed har dårlige avtaler, men for alle oss som ser det dere får - så virker det bare som syting når dere ber om ennå mer.

Og det er jo dere som streiker, ikke vi. Dermed blir det hele litt uforståelig når dere ikke kan innrømme noen av disse godene som det de faktisk er: goder.

Ja det er så rart at lærere ikke er positive til goden som lang ferie er! Jeg har også goder på min arbeidsplass, og jeg snakker gjerne positivt om dem. Og jeg er ikke misfornøyd fordi det også har noen bakdeler..

F.eks mobil/iPad, bakdel at man alltid er tilgjengelig. Firmabil, man betaler _ mye_ i skatt. Fri kantine, også trekk i skatt. Kurs/etterutdanning, man må være borte hjemmefra.

En kan alltid klage, selv om det er noe positivt ;)

Gjest togli

''Hehe, det gjør vi da også ;)'' Som mor vet jeg det veldig godt :) Men alvorlig snakket, det er ikke gitt at det er mest naturlig at alle lærere avspaserer 7 uker på sommeren, hele påskeferien, hele juleferien, hele høst- og vinterferien. Selv oppgir du en temmelig begrenset tvungentid og du kan selvfølgelig avspasere etter 14:00 de dagene du ikke trenger være på skolen selvfølgelig.

Dessuten er det ingenting som tilsier at det er mer naturlig å avspasere alle skoeferier for så å k o n s e k v e n t legge planleggingsdager til første arbeidsdag etter ferie evt på inneklemtdager. Dette gjør dere utelukkende fordi dere kan, og fordi det er bekvemt for dere som yrkesgruppe, ikke for noe annet. Jeg er overrasket over at dere ikke skjønner at vi ikke-lærere ser at dette neppe er tilfeldig, og skjønner ikke at dere ikke kan være ærlige og si at deres fagforening har forhandlet fra eventyrlig gode ordinger og rettigheter på deres vegne.

Jeg orker ikke gjenta meg selv mer ;)

Hvordan mener du vi skal kunne bremse lærerflukten fra skolene - samt gjøre lærerutdanningen mer attraktiv? Det virker skummelt at vi kan risikere å mangle 180 000 lærere i 2020 (dette tallet har jeg fra muntlig hold, så kan ikke garantere at det stemmer).

Hvorfor skal ikke lærerne få samme lønnsutvikling som andre. Det er ikke snakk om store lønnsøkningen, men snakk om å tette gapet mellom oss og de vi hadde samme inntekt som i år 2000 (de har nå 60 000 mer enn oss). Dette er ikke så viktig foreløpig, men når gapet bare blir større og større, så er det viktig å foreta seg noe.

Gjest Tatjana

Hvordan mener du vi skal kunne bremse lærerflukten fra skolene - samt gjøre lærerutdanningen mer attraktiv? Det virker skummelt at vi kan risikere å mangle 180 000 lærere i 2020 (dette tallet har jeg fra muntlig hold, så kan ikke garantere at det stemmer).

Hvorfor skal ikke lærerne få samme lønnsutvikling som andre. Det er ikke snakk om store lønnsøkningen, men snakk om å tette gapet mellom oss og de vi hadde samme inntekt som i år 2000 (de har nå 60 000 mer enn oss). Dette er ikke så viktig foreløpig, men når gapet bare blir større og større, så er det viktig å foreta seg noe.

''Det virker skummelt at vi kan risikere å mangle 180 000 lærere i 2020 (dette tallet har jeg fra muntlig hold, så kan ikke garantere at det stemmer). ''

Pst - du har bomma på en null. Det skal visst være 18 000, ikke 180 000.

*lusker stille ut av tråden igjen*

Annonse

Mrs. Wallace

Sånn for ordens skyld er det ikke lærerne som legger planleggingsdagene - det er det ledelsen som gjør.

Persille1365381127

Men hvem er det du mener dere skal sammenligne dere med lønnsmessig?

For de som tjener 60.000 mer i året enn deg nå, de har nemlig ikke de 7 ukene med avspasering som du har - de har bare vanlig fem ukers ferie som alle andre. De jobber ikke noe mindre enn deg de ukene de jobber, og likevel får de ikke denne avspaseringen.

De må ta seg fri fra jobb (les: ferie) når barna tvinges ut i ferie i høstferien, juleferien, vinterferien og påskeferien - i tillegg til at vi var så heldige å ha hele ni uker med skoleferie i Oslo i fjor sommer (eller var det året før?).

Og det er her dere mister poenget: dere jobber ikke noe mer enn andre når dere trekker fra all denne avspaseringen, tvert i mot, da kan dere heller ikke få så veldig mye mer penger.

Jeg skjønner at du er lei av å gjenta deg selv, og at du opplever at du jobber mer enn mange andre, men det betyr ikke at det er sannheten likevel.

Jeg er ganske sikker på at om du tok en lærer, en sykepleier, en ingeniør, en it-tekniker og en barnehagepedagog - og alle førte timer gjennom et helt år, så ville ikke læreren komme spesielt godt ut i forhold til de andre. Og jeg tror ikke dere er så langt fra hverandre i lønn som lærere ser ut til å tro at de er, om man legger til alle andre goder, og trekker fra all tiden dere avspaserer.

Mrs. Wallace

Jeg oppfatter at du ønsker noe mer enn bare å forteklle hvorfor dere avspaserer i 7 uker, menlig sympati og forståelse for at dere avspaserer. Det er iallefall på det grunnlaget jeg svarer deg, og der er jeg uenig med deg. Dere arbeider ikke mer overtid enn andre med tilsvarende utdannelse (eller mer), men dere gjennom deres fagorganisasjon har oppnådd gjennomslag for en svært gunstig avtale.

Neida, vi jobber ikke mer enn alle andre. Men vi jobber like mye som alle andre, bare at vi gjør det på andre tider.

Min normalarbeidsuke er beregnet til 42,5 timer gjennom skoleåret. Det er altså flere timer pr uke enn den jevne arbeidstaker, og de overskytende timene pr uke utgjør altså de ekstra ferieukene. See?

I noen perioder (som nå, for eksempel, med terminavslutninger, eller hvis det er noe spesielt med elever som må følges opp) jobber jeg kan hende mer enn det også, men det får jeg altså ingen ekstra avspasering for. Det er altså ikke sånn at vi har "1-1 avspasering" på alt vi jobber over.

Persille1365381127

Ja det er så rart at lærere ikke er positive til goden som lang ferie er! Jeg har også goder på min arbeidsplass, og jeg snakker gjerne positivt om dem. Og jeg er ikke misfornøyd fordi det også har noen bakdeler..

F.eks mobil/iPad, bakdel at man alltid er tilgjengelig. Firmabil, man betaler _ mye_ i skatt. Fri kantine, også trekk i skatt. Kurs/etterutdanning, man må være borte hjemmefra.

En kan alltid klage, selv om det er noe positivt ;)

Ja, det er rart... Men det handler vel om at om de innrømmer det, så taper de på en måte ansikt i form av at de da ikke kan hevde at de har så dårlige vilkår lenger.

Om jeg ikke husker helt feil så hadde vi ni uker sommerferie i Oslo i fjor sommer. Eller så var det året før. I tillegg til påske, jul, høstferie, vinterferie og alle de inneklemte dagene - så var det også plandager ila året (som er arbeidsdager for lærere). Det blir mye fritid ila et år altså...

Og som du sier; det har ikke vi. Du har mobiltelefon og kantine i stedet. Det har ikke lærerne. Men alle arbeidsplasser kan jo ikke ha det samme? Og jobber du i det private har du garantert dårligere pensjon enn de har i det offentlige (om du ikke har en veldig sjenerøs arbeidsgiver), i tillegg til at du har dårligere permisjonsordninger. Sånne ting ser de helt ut til å glemme i disse diskusjonene....

Gjest togli

''Det virker skummelt at vi kan risikere å mangle 180 000 lærere i 2020 (dette tallet har jeg fra muntlig hold, så kan ikke garantere at det stemmer). ''

Pst - du har bomma på en null. Det skal visst være 18 000, ikke 180 000.

*lusker stille ut av tråden igjen*

Da er jeg jammen glad jeg skrev at jeg ikke var sikker på tallet ;) Var datra mi på tolv som hadde lest dette skjønner du :P

Høres sikkert mer logisk ut med 18 000 ;)

Persille1365381127

Neida, vi jobber ikke mer enn alle andre. Men vi jobber like mye som alle andre, bare at vi gjør det på andre tider.

Min normalarbeidsuke er beregnet til 42,5 timer gjennom skoleåret. Det er altså flere timer pr uke enn den jevne arbeidstaker, og de overskytende timene pr uke utgjør altså de ekstra ferieukene. See?

I noen perioder (som nå, for eksempel, med terminavslutninger, eller hvis det er noe spesielt med elever som må følges opp) jobber jeg kan hende mer enn det også, men det får jeg altså ingen ekstra avspasering for. Det er altså ikke sånn at vi har "1-1 avspasering" på alt vi jobber over.

Men 42 timer i uken er IKKE mer enn den jevne arbeidstaker. Det kan jeg love deg.

Om du hadde sagt 52 timer, så kanskje. Men ikke 42.

Jeg vil tippe at den jevne arbeidstaker har minst 45-50 timers arbeidsuke om man medregner all tid man bruker til å svare på mail, telefoner og andre ting utenfor arbeidstiden.

Persille1365381127

''Og om dere er så himla misfornøyde, kan dere ikke bare begynne å være på jobben fra 8 til 16 hver dag da? Og ha fem ukers ferie som oss andre? Så er problemet løst.''

Hvem har sagt at vi er himla misfornøyde? Vi ønsker bare rettferdighet... Hvert år øker lønna til ulike yrkesgrupper. Vi ligger nå 60 000 kroner lavere enn de vi hadde samme lønn som i 2000, og gapet bare vokser. Det eneste vi ønsker er å fylle gapet, slik at det ikke skal vokse seg enda større. Det handler ikke om mye penger for hver enkelt av oss i dette lønnsoppgjøret, men det vil bety mye for yrkesgruppen lærere - og for våre barn og barnebarn - i fremtiden.

Det er vanskelig å være på jobb fra 8-16 hver dag når vi ikke har gode nok arbeidsplasser å jobbe på. Det er trangt og vanskelig å konsentrere seg nå vi er mange på et sted. Da gjør vi en bedre jobb hjemme. Det er også slik at det å jobbe så tett på barn og være så intenst tilstede hele dagen, gjør at en ofte trenger en pause før en setter igang å jobbe igjen.

Siden det er så lukurativt å være lærer, så skjønner jeg heller ikke hvorfor så mange slutter og begynner i andre yrker med fastere arbeidstid...

Uansett - nå har jeg forsvart min yrkesgruppe godt nok synes jeg - så jeg føler ikke for å si så mye mer enn dette (blir bare smør på flesk).

Det er ingen som sier at det er så lukrativt å være lærer, vi sier bare at det ikke er så ille som dere fremstiller det heller.

Men dårlige arbeidsplasser? Jeg har jobbet i konsulentfirmaer hvor det ikke finnes kontorplasser, hvor alle må finne seg en ledig plass når de kommer inn, og kommer de "for sent" er det ikke ledige plasser. Andre steder, i åpne landskap, er det også trangt og mye støy.

Og jeg bor i en barnehage, så jeg kan litt om å ha barn rundt seg hele dagen. Det er slitsomt. Men det er jaggu meg bra slitsomt å betjene kunder på kafeen hele dagen også!! Og da skal jeg love deg det er langt mindre slitsomt både å undervise og å være i barnehagen, jeg har prøvd alle tingene.

Det er sikkert slitsomt å være lærer, og dere jobber sikkert mye - men jeg tror ikke dette er så mye verre enn andre yrker, og at dere ikke får helt greit betalt i forhold til det dere faktisk bruker av tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...