Gå til innhold

Har ingen sympati med de streikende

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Men 42 timer i uken er IKKE mer enn den jevne arbeidstaker. Det kan jeg love deg.

Om du hadde sagt 52 timer, så kanskje. Men ikke 42.

Jeg vil tippe at den jevne arbeidstaker har minst 45-50 timers arbeidsuke om man medregner all tid man bruker til å svare på mail, telefoner og andre ting utenfor arbeidstiden.

Jada, mange arbeidstakere i mange bransjer jobber i perioder mer enn den avtalefestede tiden. Som jeg skriver, gjør jeg også det - altså at det ofte blir langt mer enn 42,5 timers arbeidsuke. Og det overskytende får jeg altså ikke noe ekstra for, jeg heller - verken i avspasering eller overtid.

Nå sitter jeg for eksempel og tar en kveldsøkt som sannsynligvis kommer til å vare til 23-tida. Det kommer jeg nok til å gjøre de fleste kveldene akkurat denne uka, for det er mye som skal gjøres unna.

Men at den jevne arbeidstaker jobber 45-50 timer i uka, er vel en sannhet med modifikasjoner. Det finnes fremdeles en god del jobber hvor man er ferdig når man går for dagen. Og andre hvor man er online og tilgjengelig døgnet rundt, selv i ferien. Spennet er stort.

Jeg har aldri hatt en jobb av den førstnevnte typen (ferdig når man går), så jeg lever helt godt med å legge inn litt ekstra når det trengs og være tilgjengelig utenfor oppsatt tid. Jeg synes for eksempel jeg har en kjempefin fleksibilitet i forhold til å ha barn i skolealder, ettersom jeg kan være hjemme i rimelig tid om ettermiddagen og heller jobbe når de har lagt seg. Og det er klart det er fint å ha fri i skoleferien (selv om jeg som regel alltid legger inn en del arbeidsøkter da også, men igjen, det er fleksibelt).

Men totalt sett har vi altså ikke noen færre arbeidstimer enn den jevne arbeidstaker. Da snakker jeg både om beregnede timer i året, arbeidstidstidsundersøkelser og egen opplevelse av arbeidstid/fritid i forhold til tidligere bransjer jeg har vært i.

Fortsetter under...

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

53

• Sør

23

• Mrs. Wallace

11

• black wealch

5

Mrs. Wallace

Ja, det er rart... Men det handler vel om at om de innrømmer det, så taper de på en måte ansikt i form av at de da ikke kan hevde at de har så dårlige vilkår lenger.

Om jeg ikke husker helt feil så hadde vi ni uker sommerferie i Oslo i fjor sommer. Eller så var det året før. I tillegg til påske, jul, høstferie, vinterferie og alle de inneklemte dagene - så var det også plandager ila året (som er arbeidsdager for lærere). Det blir mye fritid ila et år altså...

Og som du sier; det har ikke vi. Du har mobiltelefon og kantine i stedet. Det har ikke lærerne. Men alle arbeidsplasser kan jo ikke ha det samme? Og jobber du i det private har du garantert dårligere pensjon enn de har i det offentlige (om du ikke har en veldig sjenerøs arbeidsgiver), i tillegg til at du har dårligere permisjonsordninger. Sånne ting ser de helt ut til å glemme i disse diskusjonene....

Stort sett alle lærere jeg kjenner innrømmer glatt at vi er fornøyde med at arbeidsåret er lagt opp som det er. Jeg synes selv det er en kjempefordel. Men det betyr altså ikke at vi har færre arbeidstimer totalt, og det er det mange sliter med å forstå. Og da blir det nok raskt en viss polarisering i debatten, som i så mange andre situasjoner.

Jeg synes for øvrig at denne læreren snakker fint og nyansert om arbeidstida si - og andres (hun er lærer i ungdomsskolen, for ordens skyld):

http://livetleker.wordpress.com/2011/10/30/mye-a-gjore-men-ikke-stressa/

Gjest togli

Stort sett alle lærere jeg kjenner innrømmer glatt at vi er fornøyde med at arbeidsåret er lagt opp som det er. Jeg synes selv det er en kjempefordel. Men det betyr altså ikke at vi har færre arbeidstimer totalt, og det er det mange sliter med å forstå. Og da blir det nok raskt en viss polarisering i debatten, som i så mange andre situasjoner.

Jeg synes for øvrig at denne læreren snakker fint og nyansert om arbeidstida si - og andres (hun er lærer i ungdomsskolen, for ordens skyld):

Det var en fin link :)

Tror jeg må prøve å la være å ta meg nær av at folk tror jeg ikke jobber mange nok timer i uka jeg også - enklere det :P

Persille1365381127

Men det er ingen som sier at dere jobber for lite. Vi sier bare at dere ikke jobber noe mer enn andre folk. Og at dere (i motsetning til mange andre) tross alt får avspasere det dere jobber mer enn vanlig uke ila året - dermed har dere et gode ingen andre har.

Dere har 7 uker med avspasering fordi dere skal jobbe tre timer mer hver uke enn alle andre. Svært mange arbeidstakere jobber mer enn tre timer ekstra hver uke (det er jo ikke mer enn en halvtime om dagen), og får ikke avspasere noe av det.

Det gjør lærernes ordning svært gunstig.

Så når disse "andre" dere snakker om tjener 60.000 mer enn dere, så har de også 7 uker mindre fri enn dere...

Mrs. Wallace

Men det er ingen som sier at dere jobber for lite. Vi sier bare at dere ikke jobber noe mer enn andre folk. Og at dere (i motsetning til mange andre) tross alt får avspasere det dere jobber mer enn vanlig uke ila året - dermed har dere et gode ingen andre har.

Dere har 7 uker med avspasering fordi dere skal jobbe tre timer mer hver uke enn alle andre. Svært mange arbeidstakere jobber mer enn tre timer ekstra hver uke (det er jo ikke mer enn en halvtime om dagen), og får ikke avspasere noe av det.

Så når disse "andre" dere snakker om tjener 60.000 mer enn dere, så har de også 7 uker mindre fri enn dere...

''Men det er ingen som sier at dere jobber for lite. Vi sier bare at dere ikke jobber noe mer enn andre folk.''

Jo, det er det mange som sier, deriblant i denne tråden.

''Og at dere (i motsetning til mange andre) tross alt får avspasere det dere jobber mer enn vanlig uke ila året - dermed har dere et gode ingen andre har.''

Nei, vi avspaserer ikke det vi jobber utover normalarbeidstiden. Forskjellen er at vår normalarbeidstid er annerledes fordelt i løpet av året. Som at noen jobber skift, for eksempel. Det vi jobber utover det igjen, får vi ikke avspasering for.

''Dere har 7 uker med avspasering fordi dere skal jobbe tre timer mer hver uke enn alle andre.''

Normalarbeidsuke for en vanlig arbeidstaker er 37,5 timer. Det utgjør altså 5 timer mer i uka, ikke tre. Sånn for ordens skyld.

''Svært mange arbeidstakere jobber mer enn tre timer ekstra hver uke (det er jo ikke mer enn en halvtime om dagen), og får ikke avspasere noe av det.''

Ja, svært mange arbeidstakere gjør det. Og svært ofte jobber jeg mer enn 42,5 timer i uka også. Det får jeg som sagt ikke avspasere noe av, det heller.

''Det gjør lærernes ordning svært gunstig.''

Jeg synes det er gunstig med et arbeidsår som er lagt opp på den måten. Andre synes det er gunstig å jobbe skift. Atter andre synes det er gunstig med ni-til-fire-jobb.

''Så når disse "andre" dere snakker om tjener 60.000 mer enn dere, så har de også 7 uker mindre fri enn dere.''

Nei, det har de ikke. De har bare fordelt arbeidsåret sitt annerledes. Ønsker de å fordele det med lenger arbeidsuker og konsentrerte avspaseringer, finnes det flere yrker som opererer med dette. Deriblant læreryrket.

Som sagt flere ganger før: Jeg har brorparten av yrkeserfaringen min fra privat sektor og er vant til flytende arbeidstid og ubetalt overtid, så jeg sitter ikke bare og fabulerer om "den virkelige verden" fra klasserommet.

Men nå må jeg jobbe litt igjen. ;)

''Og at dere (i motsetning til mange andre) tross alt får avspasere det dere jobber mer enn vanlig uke ila året - dermed har dere et gode ingen andre har. ''

Det er jo mange (de fleste?) som får avspasere det de jobber mer enn vanlig uke, det er ikke et gode bare lærere har.

''Så når disse "andre" dere snakker om tjener 60.000 mer enn dere, så har de også 7 uker mindre fri enn dere...''

Togli sa ikke at de tjener 60 000 mer enn lærerne, men at lærerne har hatt en lønnsvekst som er 60 000 mindre enn disse andre gruppene. Lærerne har vel ikke akkurat fått mer fritid i den samme tidsperioden? Så for at lærerlønningene skal holde tritt med lønnsveksten ellers i samfunnet, streiker de nå.

(Jeg har ikke sjekket disse tallene, men det var slik jeg forsto Togli)

Annonse

Gjest togli

''Og at dere (i motsetning til mange andre) tross alt får avspasere det dere jobber mer enn vanlig uke ila året - dermed har dere et gode ingen andre har. ''

Det er jo mange (de fleste?) som får avspasere det de jobber mer enn vanlig uke, det er ikke et gode bare lærere har.

''Så når disse "andre" dere snakker om tjener 60.000 mer enn dere, så har de også 7 uker mindre fri enn dere...''

Togli sa ikke at de tjener 60 000 mer enn lærerne, men at lærerne har hatt en lønnsvekst som er 60 000 mindre enn disse andre gruppene. Lærerne har vel ikke akkurat fått mer fritid i den samme tidsperioden? Så for at lærerlønningene skal holde tritt med lønnsveksten ellers i samfunnet, streiker de nå.

(Jeg har ikke sjekket disse tallene, men det var slik jeg forsto Togli)

Det stemmer AV - disse tallene fikk jeg vite på streikemøte i UNIO idag.

Gjest Kayia

Jeg orker ikke gjenta meg selv mer ;)

Hvordan mener du vi skal kunne bremse lærerflukten fra skolene - samt gjøre lærerutdanningen mer attraktiv? Det virker skummelt at vi kan risikere å mangle 180 000 lærere i 2020 (dette tallet har jeg fra muntlig hold, så kan ikke garantere at det stemmer).

Hvorfor skal ikke lærerne få samme lønnsutvikling som andre. Det er ikke snakk om store lønnsøkningen, men snakk om å tette gapet mellom oss og de vi hadde samme inntekt som i år 2000 (de har nå 60 000 mer enn oss). Dette er ikke så viktig foreløpig, men når gapet bare blir større og større, så er det viktig å foreta seg noe.

For ordens skyld: Det jeg først og fremst har reagert på er at lærere jevn over - og i denne tråden representert ved deg - ikke kan si at "ja, vi har forhandlet fra en gunstig ordning mht arbeidstidsbestemmelser og avspasering"

Så til spørsmålene som forsåvidt er litt på siden i forhold til det jeg har tatt opp:

''Hvordan mener du vi skal kunne bremse lærerflukten fra skolene - samt gjøre lærerutdanningen mer attraktiv? Det virker skummelt at vi kan risikere å mangle 180 000 lærere i 2020 (dette tallet har jeg fra muntlig hold, så kan ikke garantere at det stemmer)'' Jeg har også sett 180 000 og da fra lærere/ fagforening, senest i en artikkel i Aftenposten. I samme artikkel kom det fram at svært mange gode nyutdannede lærere ikke får tilbud om fast stilling, men blir gående i mindre stillingsandeler i vikariat. I en periode kan man leve med dette, men etterhvert vil også lærere ha behov for forutsigbar økonomi, så det første man må gjøre er å forhindre denne flukten. I mitt hode må man da bruke mer penger - ikke på å lønne helt greit lønnede lærere som allerede ER i jobb, men på å øke andelen hele faste stillinger. På denne måten fanges unge flinke lærere opp før de har tatt seg en annen jobb, som var hovedproblemet. Det samme gjelder forsåvidt for sykepleiere - med unntak av at fagforeningen deres burde kjempe for økt bemanning framfor merlønnogendalønn som er det eneste jeg hører også fra den kanten.

Det er dessuten en myte at lærermangelen er absolutt. Dette gjelder først og fremst på småsteder samt på bygda. Der mangler man i tillegg til lærere godt kvalifiserte leger, sykepleiere, førskoleassistenter, psykologer etc. Som kjent er leger og psykologer relativt høyt lønnet også i offentlig tjeneste, så det tyder på at dette ikke er et rent lønnsspørsmål slik din fagorganisasjon liker å framstille det.

''Hvorfor skal ikke lærerne få samme lønnsutvikling som andre'' Med respekt å melde, det har dere hatt, faktisk høyere. I forhold til utdanningsnivå, den gunstige avspaseringsordningen (dere aldri ønsker å snakke om;-), lånebetingelser i statens pensjonskasse på garantert 1% (pr i dag 1 1/2 % lavere enn laveste rente fra bank) opp til 3,4 mill pr husstand samt gode pensjonsrettigheter har dere faktisk svært konkurransedyktige vilkår.

Gjest Kayia

Jeg jobber aldri hjemmefra selv, men det hender jeg er på seminar og da registerer jeg det på tidbank etterpå siden jeg ikke kan stemple :-)

Men blir ikke det litt det samme som jeg gjør, nemlig noterer alle arbeidstimer fordelt på de prosjektene jeg fakturerer på?

Persille1365381127

For ordens skyld: Det jeg først og fremst har reagert på er at lærere jevn over - og i denne tråden representert ved deg - ikke kan si at "ja, vi har forhandlet fra en gunstig ordning mht arbeidstidsbestemmelser og avspasering"

Så til spørsmålene som forsåvidt er litt på siden i forhold til det jeg har tatt opp:

''Hvordan mener du vi skal kunne bremse lærerflukten fra skolene - samt gjøre lærerutdanningen mer attraktiv? Det virker skummelt at vi kan risikere å mangle 180 000 lærere i 2020 (dette tallet har jeg fra muntlig hold, så kan ikke garantere at det stemmer)'' Jeg har også sett 180 000 og da fra lærere/ fagforening, senest i en artikkel i Aftenposten. I samme artikkel kom det fram at svært mange gode nyutdannede lærere ikke får tilbud om fast stilling, men blir gående i mindre stillingsandeler i vikariat. I en periode kan man leve med dette, men etterhvert vil også lærere ha behov for forutsigbar økonomi, så det første man må gjøre er å forhindre denne flukten. I mitt hode må man da bruke mer penger - ikke på å lønne helt greit lønnede lærere som allerede ER i jobb, men på å øke andelen hele faste stillinger. På denne måten fanges unge flinke lærere opp før de har tatt seg en annen jobb, som var hovedproblemet. Det samme gjelder forsåvidt for sykepleiere - med unntak av at fagforeningen deres burde kjempe for økt bemanning framfor merlønnogendalønn som er det eneste jeg hører også fra den kanten.

Det er dessuten en myte at lærermangelen er absolutt. Dette gjelder først og fremst på småsteder samt på bygda. Der mangler man i tillegg til lærere godt kvalifiserte leger, sykepleiere, førskoleassistenter, psykologer etc. Som kjent er leger og psykologer relativt høyt lønnet også i offentlig tjeneste, så det tyder på at dette ikke er et rent lønnsspørsmål slik din fagorganisasjon liker å framstille det.

''Hvorfor skal ikke lærerne få samme lønnsutvikling som andre'' Med respekt å melde, det har dere hatt, faktisk høyere. I forhold til utdanningsnivå, den gunstige avspaseringsordningen (dere aldri ønsker å snakke om;-), lånebetingelser i statens pensjonskasse på garantert 1% (pr i dag 1 1/2 % lavere enn laveste rente fra bank) opp til 3,4 mill pr husstand samt gode pensjonsrettigheter har dere faktisk svært konkurransedyktige vilkår.

Imponerende :)

Gjest Nord og ned.

Har det best-sutrer mest, er vel i grunn lærernes offentlige profil anno 2012, med noen få unntak riktignok. Persolig kjenner jeg faktisk hele tre som åpent innrømmer at de har det fint. En av dem er høyskolelærer hvor 100% stilling er åtte undervisningstimer pr uke, eller seks klokketimer. og nei, h*n bruker ikke 31,5 timer til forberedeler og prøveretting.

Og, ikke minst, dersom tivsel med sitt liv og yrke også gjenspeiles i levealder, hvilket det er naturiig å tro, hvem troner på toppen også der, bare slått av prester? riktig gjettet: Lærerne http://www.tvucl.info/media/levealder.pdf

Gjest prust

Hos oss har dette med stempling vært oppe til diskusjon, og de fleste sier "bring it on" siden antall timer innfris så det holder. Problemet er imidlertid at man ikke nødvendigvis jobber fra kontoret, så man måttte kunne stemple på nett eller noe, men det er vel ikke langt unna mulig. I ett av prosjektene mine er vi en stab på 15, og med unntak av kjernegruppen sitter alle stasjonert på ulike avdelinger. Vi bruker sugarsynk som database, og der plopper det opp melding til alle med tilgang til fellesmapper hver gang en har endret på et dokument. Lett å se at vi alle leverer langt utover avtalte timer og til alle døgnets tider med slike system gitt.

Vi bruker Tidbank som stempling. når en jobber hjemmefra, logger jeg meg på serveren på jobb og stempler inn på Tidbank, akkurat som om jeg sitter på kontoret. Veldig greit dersom en sitter med kveldsarbeid.

Annonse

Gjest togli

Ja det er så rart at lærere ikke er positive til goden som lang ferie er! Jeg har også goder på min arbeidsplass, og jeg snakker gjerne positivt om dem. Og jeg er ikke misfornøyd fordi det også har noen bakdeler..

F.eks mobil/iPad, bakdel at man alltid er tilgjengelig. Firmabil, man betaler _ mye_ i skatt. Fri kantine, også trekk i skatt. Kurs/etterutdanning, man må være borte hjemmefra.

En kan alltid klage, selv om det er noe positivt ;)

Klart vi er positive til at vi kan ta ut avspasering så mange dager i strekk og dermed få lang ferie - er vel ingen som har sagt noe negativt om det ;)

Poenget her var å forklare at det ikke er slik at man skal jobbe mindre enn andre i full jobb bare fordi man er lærer - og at man derfor ikke kan bruke som argument at lærerne ikke fortjener mer lønn fordi de jobber mye mindre enn andre ;)

Gjest tidligere lærer

Klart vi er positive til at vi kan ta ut avspasering så mange dager i strekk og dermed få lang ferie - er vel ingen som har sagt noe negativt om det ;)

Poenget her var å forklare at det ikke er slik at man skal jobbe mindre enn andre i full jobb bare fordi man er lærer - og at man derfor ikke kan bruke som argument at lærerne ikke fortjener mer lønn fordi de jobber mye mindre enn andre ;)

Men det at lærere har anledning til å svapasere så mye, og så lenge i strekk, og rett før / etter ferie, gjør at de få avspasert mer av opptjent plusstid, enn man feks får i staten der jeg jobber.

Vi kan ikke avspasere så lenge i strekk, og kan ikke alltid avspasere rett før og etter en lang ferie (slik at man er borte fra arbeidsplassen i 2 mnd). Så selv om jeg opptjener mye plusstid, erfarer jeg nesten hvert år at veldig mye blir strøket ved nyttår (vi kan bare ha 45 timer plusstid over nyttår). Dette kan være plusstid som kunne utgjort flere ferieuker, men det får vi altså ikke lov til å ta ut.

Så hvis jeg jobber mange timer ekstra hver uke, så får jeg ikke nødvendigvis avspasert eller utbetalt dette.

Jeg unner læreren denne fordelen de har, men synes det er dumt hvis de tror at det er slik alle andre har det også.

Gjest Kayia

Vi bruker Tidbank som stempling. når en jobber hjemmefra, logger jeg meg på serveren på jobb og stempler inn på Tidbank, akkurat som om jeg sitter på kontoret. Veldig greit dersom en sitter med kveldsarbeid.

Fører du først og fremst for deg selv og ikke for arbeidsgiver da? Når man stempler på arbeidsplassen må man jo være der (= arbeidsgivers kontrollbehov innfries) mens når man stempler inn på nett er det tillitsbasert? Hvem ønsker at du skal stemple på nett? Som jeg skrev et annet sted fører jeg timer siden jeg jobber og fakturerer på flere eksternfinansierte prosjekt, og økonomiansvarlig har derfor behov for å vite hvilket prosjekt min inntekt skal trekkes fra. I tillegg er dette god egenkontroll (= vise oppdragsgiver/ vite selv at jeg har jobbet avtalte timer).

Gjest togli

Men det at lærere har anledning til å svapasere så mye, og så lenge i strekk, og rett før / etter ferie, gjør at de få avspasert mer av opptjent plusstid, enn man feks får i staten der jeg jobber.

Vi kan ikke avspasere så lenge i strekk, og kan ikke alltid avspasere rett før og etter en lang ferie (slik at man er borte fra arbeidsplassen i 2 mnd). Så selv om jeg opptjener mye plusstid, erfarer jeg nesten hvert år at veldig mye blir strøket ved nyttår (vi kan bare ha 45 timer plusstid over nyttår). Dette kan være plusstid som kunne utgjort flere ferieuker, men det får vi altså ikke lov til å ta ut.

Så hvis jeg jobber mange timer ekstra hver uke, så får jeg ikke nødvendigvis avspasert eller utbetalt dette.

Jeg unner læreren denne fordelen de har, men synes det er dumt hvis de tror at det er slik alle andre har det også.

Jeg tror det er få lærere som er misunnelige på andre yrkesgrupper... så det er ikke der det ligger. Jeg ser at som alenemor (nesten) er det fantastisk at jeg automatisk får avspasere i barnas skoleferier, så av den grunn tenker jeg at læreryrket er svært barnevennlig :)

Poenget med streiken er å tette et lønnsgap som bare blir større og større mht de vi kunne sammenligne oss med lønnsmessig fra for få år tilbake. Det tjener ingen at lønnsgapet bare vokser og vokser, og da tenker jeg mest på rekrutteringen av nye lærere. Selv tror jeg neppe jeg vil tjene merkbart på denne streiken.

Gjest prust

Fører du først og fremst for deg selv og ikke for arbeidsgiver da? Når man stempler på arbeidsplassen må man jo være der (= arbeidsgivers kontrollbehov innfries) mens når man stempler inn på nett er det tillitsbasert? Hvem ønsker at du skal stemple på nett? Som jeg skrev et annet sted fører jeg timer siden jeg jobber og fakturerer på flere eksternfinansierte prosjekt, og økonomiansvarlig har derfor behov for å vite hvilket prosjekt min inntekt skal trekkes fra. I tillegg er dette god egenkontroll (= vise oppdragsgiver/ vite selv at jeg har jobbet avtalte timer).

Det er både for min egen skyld og for arbeidsgiver - men det er jo tillitsbasert. Tidbank holder orden på hvor mange syke-barn dgaer jeg har hatt, hvor mange sykedager (egenmeldinger og sykemeldinger), feriedager og avsapseringsdager og jobbetimer jeg har. Synes det er et veldig greit system.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...