Gå til innhold

Hjelp meg, vær så snill ! (langt)

Anbefalte innlegg

Gjest isirkel

Er 34 år, har et barn på 18 mnd.

Var på UL på mandag - i 19. uke, og fosteret var da dødt. Har vært innlagt på sykehus denne uken, til abort og utskrapning. Fosteret anslås å ha dødd i 14. uke. De så ingen typiske tegn på misdannelser på fosteret, men en sykepleier sa at det var "noe rart" i munnpartiet, og vi så at det ene kneet/leggen var mye tynnere enn det andre. Fosteret skal obduseres.

En i min familie (mor er ikke i slekt med meg - jeg er i slekt med far) har opplevd 4 aborter av denne type, fosterdød omtrent på samme tid. Fikk først to barn, men i begge sv. skap var det trøbbel med morkakefunksjonen. Det var det ikke i mitt forrige, men fikk høyt blodtrykk fra uke 16, og var deretter sykmeldt. Blodprøvene var alltid helt fine, og ingen problemer ved fødsel, bortsett fra at det tok lang tid.

Nå er jeg så lei meg som jeg aldri før har vært, og jeg vet ikke om jeg tør dette igjen. Det var helt forferdelig å gå gjennom aborten på sykehuset - følelsesmessig, ikke fysisk.

Jeg ville følt det bedre om aborten hadde skjedd før uke 12, slik det "skal" være. Både legen min, og alle artikler jeg leser, sier at det er enormt sjelden at fosteret dør etter uke 12, og at det liksom ikke er noen "grunn" til det da. Betyr det at det sannsynligvis er noe feil med meg, og at dette sannsynligvis vil gjenta seg ?

Jeg har vært utrolig trist og opprørt etter 11. september - kan det ha noe å si ?

Jeg er overvektig, og mistet mensen i 8 mnd. etter fødselen (etter at den hadde kommet igjen). Har slanket meg, og hadde 2. normale mens før jeg ble gravid igjen. Kan dette ha betydning ? Bør jeg vente til jeg når fullstendig normalvekt før jeg blir gravid igjen ? (Var overvektig før forrige svangerskap også).

Kan dette skyldes en familiesvakhet ?

Er jeg for gammel ? Har forresten blitt gravid begge ganger på første forsøk. Kan fruktbarheten være forandret nå ?

Er det sannsynlig at obduksjonen vil gi noen svar ?

Og - vil dette sannsynligvis skje igjen, eller er det ikke så unormalt med abort etter 12. uke som jeg har fått inntrykk av ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37999-hjelp-meg-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

eg forstår at du er veldig lei deg, men årsaken kan ikke forklares ved noe du har gjort feil, og ikke ytre påvirkning. Det kan muligens ha vært noe feilutvikling på fosteret som gjorde at det ikke var levedyktig. Obduksjon kan muligens gi et svar. Hvis du kan bli gravid, skulle det ikke være avgjørende hvor høy din vekt er. Med økende alder blir det økende risiko for at noe går galt, men det at du har født et barn for ikke så veldig lenge siden teller positivt.

Jeg synes du skal få en samtale med gynekologisk avdeling og få svar på prøver de har tatt og legge en plan for neste svangerskap, tidlig ultralyd f.eks. De vil også kunne si noe om gjentakelsesrisiko, men uansett vil jeg ikke tro at den er spesielt høy når du har et friskt barn

Mette Moen, Gynekolog

eg forstår at du er veldig lei deg, men årsaken kan ikke forklares ved noe du har gjort feil, og ikke ytre påvirkning. Det kan muligens ha vært noe feilutvikling på fosteret som gjorde at det ikke var levedyktig. Obduksjon kan muligens gi et svar. Hvis du kan bli gravid, skulle det ikke være avgjørende hvor høy din vekt er. Med økende alder blir det økende risiko for at noe går galt, men det at du har født et barn for ikke så veldig lenge siden teller positivt.

Jeg synes du skal få en samtale med gynekologisk avdeling og få svar på prøver de har tatt og legge en plan for neste svangerskap, tidlig ultralyd f.eks. De vil også kunne si noe om gjentakelsesrisiko, men uansett vil jeg ikke tro at den er spesielt høy når du har et friskt barn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...