LINKSYS Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei, jeg har i flere år vært ekstremt plaget av dermatitt iflg. pleiere på rikshospitalet det værste de har sett noen gang. I tillegg har jeg nå også Blefaritt altså har det satt seg i øyelokkene. Min mening med flere leger er at det er konstant bakterieangrep som " spiser huden min " men ingen har så langt klart å finne årsak eller en endelig kur for dette. Det blir gjerne penicillin og kortisonsalver. Har du noen råd om hvordan jeg kan bli kvidt disse plagene for godt da nattesøvn og jobb er umulig for meg. Svært fortvilet. Mvh en fra Drammen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380013-blefaritt-og-dermatitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Henger meg på denne, for jeg er også plaget med blefaritt og rosacea. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380013-blefaritt-og-dermatitt/#findComment-3346532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Seborrhoisk eksem er et rødt, ofte litt kløende utslett som opptrer i ansiktet der man har størst konsentrasjon av talgkjertler, gjerne på sidene av nesen og midt i pannen. Det blir rødt og tørt. Det kommer i pubertet og gjennom voksen alder hos menn, hos kvinner etter overgangsalder, men kan også debutere i godt voksen alder hos menn. Det kan ha et litt svingende forløp, er gjerne verst om vinteren og i stressperioder. Man vet ikke alt om årsakene til seborrhoisk eksem som også kalles talgkjerteleksem eller flasseksem. Men det henger altså sammen med aktive talgkjertler og en sopp som finnes hos alle, men mest hos dem som har dette utslettet, nemlig pityrosporum ovale som lever av talgen og bidrar til å gi hudirritasjonen. Hei ! Høres veldig plagsomt ut og verre enn det som er vanlig . Seborrhoisk dermatitt er vanligvis en moderat plage, , men kan komme ut av kontroll og bli betydelig verre ved bruk av sterkere kortisonsalver. Dette skjer særlig dersom det også er en komponent av rosacea som er en "kvisesykdom" i voksen alder. I så fall kan det være nødvendig med en antibiotikakur med noe som kalles tetracyclin. For øvrig benytter vi for eksemet Fungoral krem som kan redusere soppaktiviteten, mild kortisonsalve som kan dempe irritasjonen i huden, eller ev. en kombinasjon, Dactacort, som kan hjelpe på begge deler. Dactacort og Fungoral krem kan også benyttes på øyelokk . Har altså ingen kur som tar det vekk for godt , men bør være mulig å få det under kontroll ved hjelp av de midlene jeg har nevnt. Unntaksvis kan man også benytte en svært lav dose av kvisetablettene isotretinoin for å få ned talgproduksjonen. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380013-blefaritt-og-dermatitt/#findComment-3355579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.