Gå til innhold

Menstruasjon og graviditet etter hormonspiral

Anbefalte innlegg

Gjest FrkSofie76

Hei, Jeg er en jente på 36 år som i begynnelsen av mars tok ut en hormonspiral som hadde sittet inne i 8 år. Har ikke barn, og fikk satt inn spiralen pga gjentatte graviditerer på p pillen. Hadde normal syklus før innsetting men veldig lite mens mens spiralen satt inne. Begynte rett på p piller etter uttaket, og gikk over på p ring måneden etter og har nå brukt det i 2 perioder. Jeg har enda ikke fått tilbake menstruasjonen. Er dette normalt? Kjærsten min og jeg har lyst på barn, men har hørt at man burde ha en mens før man blir prøver å bli gravid etter spiral. Stemmer dette? Hva er i tilfelle risikoen ved å bli gravid uten at mensen er tilbake etter hormonspiral? Er det noen mulighet for at menstruasjonen kommer fortere tilbake dersom jeg ikke går på prevensjon? Jeg bruker ikke noen medisiner, har ingen sykdommer. På forhånd takk.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal ta en graviditetstest, for det er rart at du ikke har fått blødning. Hormonspiralen hemmer ikke eggløsning, så det er mulig å bli gravid rett etter at hormonspiralen ble fjernet selv om du brukte p-pille. Hvis det har skjedd er det ikke grunn til bekymring, selv om du har brukt prevensjon i 2-3 måneder. Uansett bør du stoppe med prevensjon og se om menstruasjonen kommer. Da kommer du fortere tilbake til ’normalen’, men jeg mistenker altså at du kan være gravid. Hvis det ikke er tilfelle og du ikke har fått menstruasjon innen 3-4 måneder, bør du søke lege. Om man skal ha en menstruasjon etter hormonspiralen er fjernet før evt graviditet? Det kan være logisk at livmorslimhinnen er normal igjen, men hvis egget kan feste seg, så er det tegn på at den er i orden, og det kan skje ganske fort.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS fint om du legger inn resultat av graviditetstest, jeg er litt nysgjerrig.

Gjest FrkSofie76

Jeg synes at du skal ta en graviditetstest, for det er rart at du ikke har fått blødning. Hormonspiralen hemmer ikke eggløsning, så det er mulig å bli gravid rett etter at hormonspiralen ble fjernet selv om du brukte p-pille. Hvis det har skjedd er det ikke grunn til bekymring, selv om du har brukt prevensjon i 2-3 måneder. Uansett bør du stoppe med prevensjon og se om menstruasjonen kommer. Da kommer du fortere tilbake til ’normalen’, men jeg mistenker altså at du kan være gravid. Hvis det ikke er tilfelle og du ikke har fått menstruasjon innen 3-4 måneder, bør du søke lege. Om man skal ha en menstruasjon etter hormonspiralen er fjernet før evt graviditet? Det kan være logisk at livmorslimhinnen er normal igjen, men hvis egget kan feste seg, så er det tegn på at den er i orden, og det kan skje ganske fort.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS fint om du legger inn resultat av graviditetstest, jeg er litt nysgjerrig.

Hei igjen,

Tok en test og den var negativ... Har nå hvert fall tatt ut p ringen så får vi se om jeg kommer tilbake til normalen snart.

• 8 år senere...
På 5.6.2012 den 23.01, Gjest FrkSofie76 skrev:

Hei igjen,

Tok en test og den var negativ... Har nå hvert fall tatt ut p ringen så får vi se om jeg kommer tilbake til normalen snart.

Hvordan endte det? 

Anonymkode: 98cb6...7aa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...