sinemine Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Jeg og samboeren min sliter. Hovedsaken er økonomi, eller min samboerns manglende økonomiske evne. Vi har separat økonomi. Han har en jobb med svært varierende inntekt. Vi deler alle regninger og husleie på to (vi leier). Min samboer må låne ganske mye av meg, fordi inntekter er variabel mht tid og mengde. Det er får så vidt greit, men det som er dumt er at det alltid jeg som har oversikten, holder orden. Jeg føler meg som en mor, og ikke kjæreste overfor ham. Det nytter heller ikke gi ham noe ansvar på det området, for han greier ikke håndtere penger og økonomi. Jobben betyr svært mye for ham, og han synes ikke det er aktuelt å bytte. Problemet er at jeg synes han, når han først har penger, kun bruker det på seg selv. Jeg har ikke fått en oppmerksomhet i form av en blomst e.l på rundt 2 år. (Vi har vært sammen i 2 1/2 og samboere i 1). Han kjøper heller aldri inn vin slik at vi kan kose oss sammen. Jeg føler han stort sett går ut og drikker øl og er sosial - fordi det er uhyre viktig for ham å være sosial. Jeg er den som handler inn slike ting som vaskemidler o.l. og selvsagt passer på at alle regninger betales til riktig tid. Han på sin side mener han bruker mye penger på å gjøre ting sammen med meg, og han fortjener å gå ut og ta noen øl alene. Men dette er snakk om kanskje 1-3 ganger i uka, og at bruker penger han faktisk ikke har. Jeg mener jo at disse pengene, dersom han eventuelt har noe, burde brukes på oss som par. Jeg føler rett og slett at jeg blir en morsfigur, og at han neglisjerer meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38013-%C3%B8konomien-sliter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Hei! Penger og økonomi kan ha stor innvirkning på trivselen i et parforhold. Og slik jeg oppfatter brevet ditt er temperaturen mellom dere to ikke særlig god. Å føle seg mer som mor enn som kjæreste vil neppe gå bra i lengden. Men tror du at din mistrivsel først og fremst er knyttet til hans pengebruk? Eller sagt på en annen måte: Hvis din partner ble flink med penger, ville du da være kvitt problemet ditt? Jeg spør sånn fordi økonomi ofte viser seg å være det som får begeret til å renne over. Det ligger annen misnøye under. Råd: 1. Ta en oppklaring og lag et budsjett. Beregn hvilke utgifter dere har hver mnd. Sett av penger på en egen konto, så blir forholdet mellom inntekter og utgifter mer forutsigbare. Dere vet jo alle tallene, men mangler en plan. 2. Hvis du ikke får din partner med på det, synes jeg du kan være mer skeptisk til at han skal låne av deg. Det er ingen selvfølge. 3. Orker du å ta en prat om parforholdet også? Det er viktig å fortelle din partner at du faktisk ser på han mer som en mor enn som kjæreste. De fleste vil steile da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38013-%C3%B8konomien-sliter/#findComment-144078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enundrendesjel Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Mitt råd : Ikke vær bank for han. La han ordne opp i alle regningene sine selv, regninger dere har felles må dere dele. Opprett en regningskonto i bank hvor dere fører over et fast beløp hver måned. Jeg gjorde selv samme tabbe som deg med ekskona. Vi jobbet begge to, jeg betalte alt av regninger til huset, bilen, ferier og så videre. Minimum 10.000.- hver måned. Det eneste hun bidro med var innkjøp av mat. Ellers gikk pengene til hun selv f.eks. klær, sminke,frisør, hobbyer, byturer, mer klær m.m.m. Hvis hun en sjelden gang fylte bensin på bilen hun kjørte rundt , ble det nevnt titt og ofte. Hvis typen ikke skjerper seg: Kutt han ut !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38013-%C3%B8konomien-sliter/#findComment-144080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.