hoppsideisi Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Nok et bursdagstema. Jeg er imot godteposer av den grunn at jeg synes alt som serveres i bursdag kan spises der. Å komme hjem med masse godteri på kvelden er ikke noe greit , og ofte er det så mye "tullgodteri" ungene har fått. Det meste blir liggende til det er uspiselig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg skjønner ikke problemstillingen jeg, eller at dette er noe å henge seg opp i? Får barna mine med seg godterpose hjem fra en bursdag, så er det jeg som mor som bestemmer når og om de får spise godteriet. Er det midt i uka, må de vente til lørdag (godteriet holder seg da bra i en plastpose). Jeg har aldri opplevd problemer rundt dette og aldri tenkt over at det kan være noe problem heller. Det er sikkert like mange meninger og synsinger rundt bursdagsfeiringer som det er antall bursdagsbarn i løpet av et år. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Det er vel ikke så mange foreldre som synes godteposer er nødvendig eller har noen spesiell verdi. Men når ungene er i en viss alder, blir det (for noen) ustyrtelig viktig. Å sløyfe godteriet blir som å sløyfe drikke til serveringen - det får selskapet til å bli "verdiløst" i hovedpersonens øyne. Og da, inntil de blir store nok til å forsyne seg av skåler uten at det bryter ut en krig eller noen spiser til de får magesmerter, kan løsningen være en liten godtepose. De har ofte mest symbolverdi, det trenger ikke være så mye oppi dem. Hos oss har de fått den mot slutten, gjerne som en del av leken, f.eks. i et rebusløp. Da rekker de å spise den før de går, hvis de orker. Tullegodteri vet jeg ikke helt hva er, tror ikke jeg har puttet det oppi noen gang. Jeg liker at det er innpakket, f.eks. småfox eller dumle fra pose ("twist-pakket"), da blir det ikke så klinete. Hvis det blir liggende til det er uspiselig, er det vel ikke noe stort problem? Men jeg ser ingen grunn til å dele ut eller servere godteri hvis ikke bursdagsbarnet er veldig innstilt på det. Dessuten er jeg tilhenger av at arrangøren bestemmer over sin egen bursdag, jeg har liten sans for at noen skal diktere hva andre gjør i sine egne selskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Det er vel ikke så mange foreldre som synes godteposer er nødvendig eller har noen spesiell verdi. Men når ungene er i en viss alder, blir det (for noen) ustyrtelig viktig. Å sløyfe godteriet blir som å sløyfe drikke til serveringen - det får selskapet til å bli "verdiløst" i hovedpersonens øyne. Og da, inntil de blir store nok til å forsyne seg av skåler uten at det bryter ut en krig eller noen spiser til de får magesmerter, kan løsningen være en liten godtepose. De har ofte mest symbolverdi, det trenger ikke være så mye oppi dem. Hos oss har de fått den mot slutten, gjerne som en del av leken, f.eks. i et rebusløp. Da rekker de å spise den før de går, hvis de orker. Tullegodteri vet jeg ikke helt hva er, tror ikke jeg har puttet det oppi noen gang. Jeg liker at det er innpakket, f.eks. småfox eller dumle fra pose ("twist-pakket"), da blir det ikke så klinete. Hvis det blir liggende til det er uspiselig, er det vel ikke noe stort problem? Men jeg ser ingen grunn til å dele ut eller servere godteri hvis ikke bursdagsbarnet er veldig innstilt på det. Dessuten er jeg tilhenger av at arrangøren bestemmer over sin egen bursdag, jeg har liten sans for at noen skal diktere hva andre gjør i sine egne selskap. ''Men jeg ser ingen grunn til å dele ut eller servere godteri hvis ikke bursdagsbarnet er veldig innstilt på det. Dessuten er jeg tilhenger av at arrangøren bestemmer over sin egen bursdag, jeg har liten sans for at noen skal diktere hva andre gjør i sine egne selskap. '' Godt poeng! synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Godteposer som bringes hjem på en hverdag legges i skuffen til lørdag. Selvfølgelig er det ofte at det er noe ungene ikke liker oppi der, sånn er det bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei! Jeg syns godteposer er greit nok, det jeg imidlertid ikke liker er frekke barn som etterspør og maser om dette hvis de ikke får, men da er det vel egentlig foreldrene som har ansvaret for en sånn dårlig oppførsel. Da vi lagde alternative godteposer med økologisk godteri samt en spennende stein i hver, ble godteriet respektløst kastet rundt, Jeg kjøper derfor nå alminnelig godteri fult av E-stoffer, billig og akkurat det alle liker og vil ha, jeg gjør det rett og slett fordi jeg orker ikke at barna maser på meg og skriker meg inn i ørene fordi de ikke får godtepose. Jeg syns det er mer naturlig å sette skåler på bordene men etter klaging gjør jeg som alle andre, lager godteposer, og fisker disse på slutten av barneselskapet, det er da min mann som står bak en gardin mens barna fisker, det er egentlig litt søtt, for sånn lat-som-lek har jeg selv aldri likt. man vet jo at noen henger på godteposene bak gardinen, men barna vil ha det slik. Man må inni mellom henge på en sko også later man som om man var skikkelig uheldig, prøver på nytt og se det der fikk man en godtepose. En lek jeg syns er komisk, men jeg ser barna gleder seg. Mine barn er ikke så veldig på slike leker, for de vet jo hva som egentlig skjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei! Jeg syns godteposer er greit nok, det jeg imidlertid ikke liker er frekke barn som etterspør og maser om dette hvis de ikke får, men da er det vel egentlig foreldrene som har ansvaret for en sånn dårlig oppførsel. Da vi lagde alternative godteposer med økologisk godteri samt en spennende stein i hver, ble godteriet respektløst kastet rundt, Jeg kjøper derfor nå alminnelig godteri fult av E-stoffer, billig og akkurat det alle liker og vil ha, jeg gjør det rett og slett fordi jeg orker ikke at barna maser på meg og skriker meg inn i ørene fordi de ikke får godtepose. Jeg syns det er mer naturlig å sette skåler på bordene men etter klaging gjør jeg som alle andre, lager godteposer, og fisker disse på slutten av barneselskapet, det er da min mann som står bak en gardin mens barna fisker, det er egentlig litt søtt, for sånn lat-som-lek har jeg selv aldri likt. man vet jo at noen henger på godteposene bak gardinen, men barna vil ha det slik. Man må inni mellom henge på en sko også later man som om man var skikkelig uheldig, prøver på nytt og se det der fikk man en godtepose. En lek jeg syns er komisk, men jeg ser barna gleder seg. Mine barn er ikke så veldig på slike leker, for de vet jo hva som egentlig skjer. Vi har holdt på med den fieske-godtepose-leken frem til ungene har vært ganske store - og de synes det er gøy, selv om de selvsagt vet hva som skjer. Vi har hatt en annen vri også, og det er godteposebowling: Vi plasserer alle godteposene på golvet i en stor trekant, slik keglene i bowling står. Og så står alle gjestene i kø og kaster en ball eller noe annet mot posene. De får den første de treffer. Dersom de bommer, må de bakerst i køen. Leken har vært velidg populær hos oss, og den fungerer like greit inne som ute. Hvis det er noen som aldri klarer å treffe, hjelper en av de voksne til med å plassere en pose litt nærmere, eller hjelpe ballen til å treffe :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg synes godteposer er veldig OK. Forstår ikke hvorfor det skal være så galt. Jeg har et barn som takler urettferdighet dårlig, og som også er lite flink til å forsyne seg fint dersom det står boller med godteri på bordet. Hun grabber til seg mye om gangen, og det kan en jo unngå i en bursdag. I godteposene får alle like mye, og så bytter de seg i mellom dersom det er noe de ikke liker. Har aldri vært noe problem hos oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tvillingX2 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Her spises innholdet i godteposene før man går hjem. Bare noen få som har med posen hjem (hvis de ikke orker å spise opp alt). Jeg skriver alltid navn på godteposene også, forhindrer mye krangling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hehe, for en morsom ting å henge seg opp i - jeg sier som Mandolaika, hvis godteposten er med hjem er det jeg som mor som bestemmer om den kan spises eller ikke. Den holder seg til lørdag. Dessuten har jeg sjelden opplevd at godeposten er med hjem, siden denne som regel blir spist i bursdagen - og det syntes du var greit, så jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Vi har aldri tilbudt godteposer i barnebursdager her i huset, og det har bare hendt én eneste gang at én liten gjest spurte etter det. Han godtok uten problemer svaret "det har vi ikke her". Vi har i stedet brukt godteri som bordpynt og andre ting, i selve selskapet. Men folk må få gjøre som de vil med selskapene sine. Hvis de synes godteposer er stas, er det helt okei for meg at ungene mine kommer hjem med dem. Det de ikke har spist, legges i godteskuffen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg har merket meg at det er sjeldnere og sjeldnere ungene kommer hjem med godtepose, og jeg er kjempefornøyd med det Sluttet selv med godteposer for flere år siden - gadd bare ikke Det har vel vært et par barn som har etterspurt det, men da har jeg bare sagt det ikke var noe godtepose. De har derimot gjerne fått med seg en ballong hjem, og det har falt i smak En annen ting jeg med forundring ser at faller i smak både hos de største og de minste, er at jeg setter frem en stor bolle med sukkererter og oppskåret gulerot. Setter dette ved siden av bollene med potetgull osv. Og jammen er det ikke grønnsakene som forsvinner først 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Vi har ikke godteposer her i huset, rett og slett fordi mora ikke gidder Det har blitt spurt etter, men ingen katastrofe i det hele tatt når svaret er nei. Synes tendensen var at det var oftere før? Eller kanskje bare det er min datter som er blitt eldre og da er det ikke så farlig? (Hun fyller 7 i år) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg synes godteposer er veldig OK. Forstår ikke hvorfor det skal være så galt. Jeg har et barn som takler urettferdighet dårlig, og som også er lite flink til å forsyne seg fint dersom det står boller med godteri på bordet. Hun grabber til seg mye om gangen, og det kan en jo unngå i en bursdag. I godteposene får alle like mye, og så bytter de seg i mellom dersom det er noe de ikke liker. Har aldri vært noe problem hos oss. *liker* Jeg er helt enig med deg. Vi har alltid godteposer i våre barns bursdager, jeg skriver navn på posene på forhånd. Noen barn spiser alt med en gang, andre sparer og tar det med seg hjem. Men det blir likt og rettferdig. Jeg husker at jeg en gang la alt godteriet i skåler på bordet, og det var en gjestene som fikk mesteparten. H*n var grådig flink til å spise fort, og det viste seg etterpå at h*n til og med hadde greid å ta med seg bordpynten hjem... Det sier seg selv at dette ikke skapte spesielt god stemning... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 *liker* Jeg er helt enig med deg. Vi har alltid godteposer i våre barns bursdager, jeg skriver navn på posene på forhånd. Noen barn spiser alt med en gang, andre sparer og tar det med seg hjem. Men det blir likt og rettferdig. Jeg husker at jeg en gang la alt godteriet i skåler på bordet, og det var en gjestene som fikk mesteparten. H*n var grådig flink til å spise fort, og det viste seg etterpå at h*n til og med hadde greid å ta med seg bordpynten hjem... Det sier seg selv at dette ikke skapte spesielt god stemning... Nettopp slik kan mi jente finne på å gjøre (selv om jeg jo håper at hun ikke gjør det når hun er på besøk da...) - og da er jo godteposer mye greiere. Litt paradoksalt er det jo at hun som kan grabbe i seg mest, er den som er mest opptatt av at alt skal være rettferdig :-) Og jeg har nå aldri tenkt over at det skulle være dumt om ungene mine hadde noe godteri igjen når de kommer fra bursdag. Enten er de mette og sparer det, eller så spiser de det opp fø rde legger seg, eller deler med oss andre. Godteri holder seg jo vledig godt, så det kan jo ligge lenge (måneder - unntatt sjokolade da) uten å blir dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Nettopp slik kan mi jente finne på å gjøre (selv om jeg jo håper at hun ikke gjør det når hun er på besøk da...) - og da er jo godteposer mye greiere. Litt paradoksalt er det jo at hun som kan grabbe i seg mest, er den som er mest opptatt av at alt skal være rettferdig :-) Og jeg har nå aldri tenkt over at det skulle være dumt om ungene mine hadde noe godteri igjen når de kommer fra bursdag. Enten er de mette og sparer det, eller så spiser de det opp fø rde legger seg, eller deler med oss andre. Godteri holder seg jo vledig godt, så det kan jo ligge lenge (måneder - unntatt sjokolade da) uten å blir dårlig. Ja, ikke sant? Vi legger det gjerne vekk til neste gang det er lørdag, men da blir det ofte glemt. Mine unger er ikke så veldig på godteri de. Min yngste kom hjem med en godtepose for et års tid siden, og rakte den til meg med kommentaren: -Denne kan du få, mor, for jeg likte nesten ikke noe av det, men ikke ta kjærligheten. Den var god, for den smakte ingenting! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Ja, ikke sant? Vi legger det gjerne vekk til neste gang det er lørdag, men da blir det ofte glemt. Mine unger er ikke så veldig på godteri de. Min yngste kom hjem med en godtepose for et års tid siden, og rakte den til meg med kommentaren: -Denne kan du få, mor, for jeg likte nesten ikke noe av det, men ikke ta kjærligheten. Den var god, for den smakte ingenting! he-he :-) Vi er noen godtemumser alle fem - men hun minste blir fort mett og spiser lite. HUn har et lager med diverse rester fra bursdager på rommet sitt, men hun spiser det sjelden opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 he-he :-) Vi er noen godtemumser alle fem - men hun minste blir fort mett og spiser lite. HUn har et lager med diverse rester fra bursdager på rommet sitt, men hun spiser det sjelden opp. Her i huset er det jeg og far som er verst... Og særlig nå, pms så det virkelig kjennes. *Vil ha sjokolade!* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Vi har holdt på med den fieske-godtepose-leken frem til ungene har vært ganske store - og de synes det er gøy, selv om de selvsagt vet hva som skjer. Vi har hatt en annen vri også, og det er godteposebowling: Vi plasserer alle godteposene på golvet i en stor trekant, slik keglene i bowling står. Og så står alle gjestene i kø og kaster en ball eller noe annet mot posene. De får den første de treffer. Dersom de bommer, må de bakerst i køen. Leken har vært velidg populær hos oss, og den fungerer like greit inne som ute. Hvis det er noen som aldri klarer å treffe, hjelper en av de voksne til med å plassere en pose litt nærmere, eller hjelpe ballen til å treffe :-) Hei! God ide Jeg har sykt barn i kveld så kan ikke skrive mer nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Jeg er enig og gir ikke ut godteposer i bursdag! Istedet tømmer jeg et par nonstop-poser utover bordet der ungene skal spise, så får de godteriet samtidig med maten... Veldig populært:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.