Gjest Ufresh Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hei! Jeg lurer på hva nyeste forskning sier i fht. min problemstilling. Jeg begynte med Marvelon da jeg var ca. 20 år og fyller nå snart 44. Jeg har kun gått av pillen da vi forsøkte å få barn (lyktes aldri ved div. metoder), og fra medio desember og fremdeles pga. kjempestor vanncyste i ene brystet. Jeg har muligens PCOs - litt forskjellig synspunkt hos ulike gynekologer. Jeg får migrene under antatt eggløsning og mens, og i den pillefrie perioden når jeg går på disse. Når jeg er uten pillen, får jeg ekstremt håravfall, vedvarende fort og veldig fett hår, samt fet og uren hud - dette har skjedd hver gang. Fordi jeg føler meg så ufresh slik som det er nå, føler jeg for å begynne med Marvelon igjen fram til overgangsalder(?). Jeg ser også for meg at jeg vil bruke østrogen når jeg kommer i overgangsalderen fordi jeg også til vanlig (både med og uten p-pillen) er plaget med søvnforstyrrelser og humørsvingninger. 1 Hvilke risikoer ser du for meg med så langvarig p-pillebruk? 2 Hvordan er samspillet mellom hormoner og håravfall? 3 Jeg mister mye hår, diffust over hele hodet, over mange uker, 2-3 ganger i året også på pillen. Hvilke forklaringer foreslår du som "kvinnelege" i fht. dette? På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380213-p-pillebruk-ved-44-%C3%A5rlangvarig-bruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hvis du er frisk uten sykdommer eller disposisjon for sykdommer, uten overvekt og ikke- røker, så skulle det ikke være noe i veien for å fortsette med p-pille til overgangsalder. Problemet er at du ikke vet når du kommer i overgangsalder da du fortsatt vil blø med pillene. Jeg foreslår derfor at du holder pause når du er ca 50 år og ser om det kommer blødning, evt. får tatt blodprøve. Så vil jeg foreslå at du reduserer p-pille-dosen til den svakere Mercilon, og den kan du bruke uten pause så du slipper pillefri intervaller. Skulle det komme blødninger likevel, så stopp i tre dager og start på ny. Til dine spørsmål: 1. Risiko er lett øket risiko for brystkreft og blodpropp. Har du brukt p-pille i så mange år, er risiko for blodpropp nok ikke særlig øket. Du har med så langvarig bruk redusert din risiko for eggstokkreft og for livmorkreft ganske mye. Sannsynligvis også for tykktarmskreft. Du har beskyttelse mot blødningsforstyrrelser som er vanlige i overgangsalderen og redusert risiko for beinskjørhet. Så alt i alt er det nok gevinst. 2. Hvis du har håravfall både med og uten p-pille er det neppe relatert til hormonelle forhold. Jeg har ikke tilstrekkelig innsikt i håravfall til å kunne forklare evt. annen årsak, det er hudlegenes domene. 3. se under 2. PS man har ikke eggløsning under p-pille bruk. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380213-p-pillebruk-ved-44-%C3%A5rlangvarig-bruk/#findComment-3348322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.