Gjest Gro Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Var hos jordmor i går, er 31 uker på vei. Går på høyskole første år via attføringsopplegg. Barnefar flytta ut fra "oss" i juni, og har heller ikke noen andre nære venner og slektninger i nærheta. For en liten stund siden (2 uker) hadde jeg et tre ukers migrene "opplegg" (har clusters hodepine og dvs flere sterke anfall om dagen) Mye styr siden jeg ikke kunne ta medisin og ble også innlagt på den lokale sykestua et par dager til observ. Mista jo endel skole da, og henger ennå litt etter de andre.(må jo prøve å forstå og ikke bare rase gjennom alt ) Har også fått innvilga husmorvikar til rengjøring pga migrena og begynnende bekkenløsning. Men dette var da bakgrunnen for mitt spm. Var som sagt hos kordmor i går, og hun anbefalte meg å IKKE ta eksamener (har fire før jul) men å snakke med legen min og få en sykemelding ut året ( går uansett ut i permisjon fra 17.12) Jeg ble litt paff, det er jo stikk motsatt av omtrent "resten av samfunnet"!! Man skal jo stå på, bite tenna sammen, være sterk .... osv! Derfor spurte jeg heller ikke hva hun egentlig begrunnet dette med, uten om at jeg fikk med meg noe om at morkakefunksjonene kunne svekkes. Hadde ok urin, og 110/70 i blodtrykk. Vekstkurven er fin (har vært jamt innafor, men litt over "normalstreken" helt siden uke 18 .... Føler at jeg henger litt i en tråd når jeg skal ta kontakt med doktor, vet ikke helt hva jeg skal si lissom. Føler meg rimelig OK,men er sliten fordi det er tungt å være alene, har mye å gjøre, sover dårlig (sover i 3 omganger litt om etterm, litt om sein kveld og litt om natta), og er litt svimmel innimellom. Har bestandig hørt at leger ikke sykemelder gravide, fordi vi ikke skal se på det som en sykdom. men det er jo en stor belstning på "systemet", iallefall psykisk (gråter nok mer enn en skvett hvar uke) Håper på snarlig svar, skal treffe legen på mandag. Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38023-morkake-funkskjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Jeg er faktisk enig med din jordmor som sier at det kunne være lurt å trappe ned litt før barnet kommer, og evt. få utsatt eksamener og skole til du er litt mer på høyden. Det er først og framst fordi man vet at en sliten/utslitt mor ikke nødvendigvis har mest å by på i forhold til barnet. I svangerskapet kan man bli så sliten at det kan gå på helsa løs, uten at jeg vil påstå at morkakefunksjonen vil bli svekket i første omgang. Du trenger i hovedsakelighet å få litt overskudd før fødsel og ta vare på din helse, så du kan ha overskudd til å gå gjennom fødselen og ikke minst, få en god start på mor-barn-bindingen. Man vet at kvinner som er svært slitne, letter får negative tanker i forhold til barnet sitt, og det er du overhodet ikke tjent med i.o.m. at du skal være alene om hovedansvaret for barnet. Hvis du skulle bli sykemeldt, så er det fordi du har et helseproblem (migrene), som gjør at du trenger mer hvile og søvn enn du kan få når du er heltidsstudent. Når man har ansvaret for et lite barn i tillegg, må legen ta hensyn til hvordan man kan forebygge at problemstillingen medfører problemer for den lille. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38023-morkake-funkskjon/#findComment-144690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.