Gjest Kvinnen 48 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg er en kvinne på 48 år som til tider er plaget med noe som jeg innbiller meg er urinveisinfeksjon. Jeg var hos lege for plagene i 2009, og tok en urinprøve som de testet der og da, og det var ikke utslag for urinveisinfeksjon. Men siden jeg skulle ut på reise så fikk jeg selexid (tror jeg det var), og det hjalp på plagene umiddelbart. Siden den tid har jeg i perioder hatt nye plager, men plagene er ikke så store at jeg har gått til lege med problemet. Plagene har bestått i trang til hyppig vannlating, endret lukt på urin, av og til "krampe" i urinrøret akkurat når jeg er ferdig å tisse, men ikke noe sviing. Har aldri hatt smerter i underlivet i forbindelse med disse plagene. En stund kunne jeg relatere plagene til seksuell omgang, og da kom plagene vanligvis 2 dager etter sex. Har aldri vært plaget om natten, men merkes oftes om morgenen. Jeg har klart å egenkurere meg med å drikke vann og skylle ut, og da går det vanligvis over i løpet av 1 time, varme rundt underlivet, har spist D-mannose og har også gått til akupunktur for plagene. Jeg kan være helt fin i månedsvis, og så får jeg en raptus som kan vare flere måneder. Nå har jeg hatt slike plager i en månedstid, men ikke hver dag og minimalt plagsomme. Nå er det mer som oftes at jeg kjenner at det er noe murring nedentil, eller at jeg kan få frysninger, så enten må jeg skylle meg en halvtimes tid, eller varme opp undrelivet, og så er plagene borte. Jeg har vært testet for klamydia, og prøven kom ut negativ. Så jeg har følgende spørsmål: Jeg har nettopp lest om Mycoplasma genitalium, og lurer på om jeg kan ha det ? Leser at det smitter via seksuell kontakt, men er det en kjønnssykdom eller en kjønnsinfeksjon ? Og er det en bakterie som jeg kan få av meg selv, som urinveisinfeksjon, og så smitte andre ? Eller har jeg måtte fått det fra noen andre ? Jeg har aldri fått noen tilbakemelding fra sexpartnere om at de har fått plager av noe slag. Og urinrørskatarr er det en egen sykdom, eller er det et samlebegrep for sykdommer relatert til urinveiene ? Og hvis det er en egen sykdom smitter det ved seksuell kontakt ? Hva bør jeg be min fastlege gjøre for meg i denne henseende ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380331-urinveisplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Det er selvfølgelig umulig for meg å stille noen diagnose på dine plager. Beskrivelsen peker sterkt i retning av en infeksjon, men jeg kan ikke si noe bestemt om hvilke mikroorganismer som er innvolvert. Du nevner muligheten for Mycoplasma genitalium. Det er riktig at den kan forårsake lokale infeksjoner i urinrøret og blæren, som urethritt og cystitt, men det kan mange andre bakterier også. Den kan overføres ved sexuell kontakt, men ikke nødvendigvis. Overføringen kan skje uten sex også. Som vanlig urinveisinfeksjon. Urinveiskatarr sier bare at det er en lokalisert infeksjon i urinrøret. Noen bakterier har en forkjærlighet til cellene i urinrøret. Siden du har residiverende (tilbakevendende flere ganger) symptomer må jeg tenke på at det er et eller annet i din blære eller urinrør som gjør deg utsatt for slike nye infeksjoner. Det kan være anatomiske forandringer, som et eksempel. Jeg ville anbefale at du ber om en undersøkelse på det: cystoscopi, eller kombinert med røntgenologiske metoder. Jeg ville også gjenta bakteriologiske undersøkelser på vanlige urinveisbakterier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380331-urinveisplager/#findComment-3349511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.