Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått fullstendig dilla på osten Brie med ferst paprika på.

Kan jeg spise dette? Har bare så sinnsykt lyst på dette, men har jo hørt at man skal holde seg unna muggoster. Men gjelder ikke dette bare blåskimmeloster?

...og det er jo ikke Brie?

Jeg har forresten antistoffer moto toxoplasmose, så jeg slipper å være superforsiktig...!

Takker for svar, HELST FØR LUNSJ! JEG ER SULTEN!!!! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38043-kan-jeg-spise-osten-brie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Ååjaa, det lurer jeg også på. Har helt sinnsynkt lyst på Brie og Blåmugg (men det er det vel verre med?)............... Håper på svar.

Så vidt jeg har hørt er det bare Brie av upasteurisert melk som kan være farlig, da den kan inneholde listeria-bakterien. Jeg har aldri hørt at Brie laget på vanlig pasteurisert melk, noe de fleste som selges her i Norge er; er noe verre enn andre oster. Det står merket (og man lukter det) dersom osten er laget av upasteurisert melk. Men jeg er ingen ekspert på dette da.

Du får ikke toxoplasmose av ost. Smitten KAN overføres via katter (unngå derfor stell, tømming av kattesand e.l. hvis du har katt), via uvaskede/ ukokte grønnsaker (bakterien overlever godt i jord) og via rått eller dårlig kokt/ stekt kjøtt.

Det man skal være forsiktig med myk ost og muggost for er pga listeriabakterier. Vær sikker på at osten er laget på pasteurisert melk - det er den upasteuriserte som er "skummel"! Andre matvarer som også kan inneholde listeria er patéer og (igjen) dårlig kokt/ stekt kjøtt.

Listeria representerer generelt ikke noen stor risiko for friske mennesker. Men gravide og de som har svekket immunforsvar kan bli syke av denne bakterien som finnes normalt i miljøet og som kan vokse og formere seg i kjøleromstemperatur.

F.eks. pastasaus med blåskimmelost går imidlertid bra, fordi kokeprosessen tar knekken på listeria.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...