Gå til innhold

Overvekt = å havne i helvete

Gjest tykke barn er utsatt for omsorgssvikt

Anbefalte innlegg

Overvekt skyldes mange og sammensatte problemstillinger, men jeg mener fremdeles at en svært overvektig helsesøster ikke er skikket til å veilede foreldre med overvektige barn om hva som skal til for at barnet deres ikke blir så tykk.

''Overvekt skyldes mange og sammensatte problemstillinger, men jeg mener fremdeles at en svært overvektig helsesøster ikke er skikket til å veilede foreldre med overvektige barn om hva som skal til for at barnet deres ikke blir så tykk.''

Skjønner godt hva du mener, men det kan jo hende at den overvektige helsesøsteren vet hva som skal til, selv om hun ikke greier å følge dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

15

• frosken

11

• Mandolaika

8

• Angustia

7

Det er to grunner til at barn er overvektige. Den ene er at foreldrene er overvektige selv, og ikke har peiling på sunt kosthold. Den andre grunnen er at foreldrene gir blaffen, og lar ungen spise det h*n vil.

Tullball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er ikke mot veiing av barn nå, forutsatt at kompetansen er på plass hos dem som gjør det. Det tror jeg det fremdeles mangler på, dessverre. Og det mangler gode tiltak, for de som har problemer. med vekten.''

Nettopp - her er du inne på hovedpoenget... kompetansen og oppfølgingen må være på plass for at dette skal ha noen som helst hensikt. Å veie bare for veiingens skyld har jo ingen hensikt...

Og den kompetansen og de pengene som trengs for å følge opp den økende overvekten finnes dessverre ikke rundt omkring i kommunene.

Det blir så utrolig feil å starte på noe som umulig kan følges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den kompetansen og de pengene som trengs for å følge opp den økende overvekten finnes dessverre ikke rundt omkring i kommunene.

''Og den kompetansen og de pengene som trengs for å følge opp den økende overvekten finnes dessverre ikke rundt omkring i kommunene.

Det blir så utrolig feil å starte på noe som umulig kan følges opp.''

Det er en typisk ting myndighetene kan "sette i gang", for deretter å overlate ansvaret til kommunene, som de vet ikke har midler. Men så har politikerne liksom "gjort noe da" vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dét er jeg overhodet ikke uenig i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to grunner til at barn er overvektige. Den ene er at foreldrene er overvektige selv, og ikke har peiling på sunt kosthold. Den andre grunnen er at foreldrene gir blaffen, og lar ungen spise det h*n vil.

Tull!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og den kompetansen og de pengene som trengs for å følge opp den økende overvekten finnes dessverre ikke rundt omkring i kommunene.

Det blir så utrolig feil å starte på noe som umulig kan følges opp.''

Det er en typisk ting myndighetene kan "sette i gang", for deretter å overlate ansvaret til kommunene, som de vet ikke har midler. Men så har politikerne liksom "gjort noe da" vet du.

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, det hjelper overhodet ingenting om helsesøster veier barnet, skriver det ned journalen og mumler noe om aktivitet.

Det må selvfølgelig lages retningslinjer og oppfølgingsplaner til de barna som trenger dette...

Og i mellomtiden er det nokså fjernt å beskylde moren som ikke vil ha hengt ut barnet sitt mer enn nødvendig, som en som "nekter å ta imot hjelp".

Det er fint lite hjelp å hente før situasjonen blir alvorlig. Før det er det stort sett moral og fordømmelse man får. Ref. innlegget til frosken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Er det virkelig et generelt problem at overvektige stigmatiserer undervektige??

Du har rett i at ting ikke alltid er lett for oss normalvektige heller. Vi opplever nedturer og oppturer, ting vi må kjempe for og andre ting vi kommer lett til...Men hva er egentlig poenget? Er det ikke slik for alle mennesker da? Overvektige har det da også slik, _i tillegg_til problematikken rundt sin overvekt.

Det kommer vel an på hvilken kategori man tilhører? For søsteren min som er undervektig er dette et problem, ja.

Når en overvektig person er singel, så er det åpenbart pga overvekten - det kan jo ikke være noe annet. Når en normalvektig person er singel, hva kan det skyldes da? Man ser jo så bra ut? Og er så hyggelig og grei og det er ikke måte på?

Så ja, jeg synes generelt en del overvektige har svært dårlige holdninger når det kommer til dette. Og slenger ut av seg denne type bemerkninger uten tanke for at det kan såre noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Men tror du veiing er rette veien å gå? Man _ser_ jo på et barn om det er overvektig eller ikke....

Jeg tror helsestasjonene må komme langt mer på banen i forhold til overvekt hos barn, men da ikke mht vektmåling. Helsesøstre bør ha klar tale overfor foreldre om at barnet står i fare for å utvikle helseskader dersom vektøkningen fortsetter, og gi dem tilbud om veiledning og hjelp for å kunne hjelpe barnet. Har selv snakka med ei helsesøster som sa at de rett og slett ikke våget å ta opp problematikken med foreldrene, da enkelte foreldre ble grådig fornærma.... Kanskje burde det bli påbudt å ta det opp? Akkurat som det er for oss lærere i skolen - enkelte ting bare MÅ vi ta opp med foreldrene fordi vi er pliktige til det, selv om vi kan synes det er fryktelig vanskelig.

Da bør helsesøstre også utstyres med kompetanse på området, ikke bare mot til å preke moral.

Å videreføre mange helsestasjoners trang til å få alle babyer inn i gjennomsnittsrubrikkene for høyde og vekt, oppover på skolenivå, tror jeg har svært begrenset nytteverdi. Ungene er ikke store før de vet at de "burde" vært høyere og tynnere (evt. lavere og mindre spinkle). Det hjelper ikke å skrive på en lapp til foreldrene at h*n bør "vokse seg slank" (som min venninnes sønn fikk med seg hjem fra helsesøster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yassine

Hva er hensikten med å veie barn? Det synes jo på barn som er overvektige, at de er det.

Og det er da ikke rart at moren til det overvektige barnet var mest negativ til veiing. Det kan jo være noe med at fokuset på mat og vekt allerede tar så mye fokus i familien, at veiing bare blir en ekstra belastning.

Jeg var lett overvektig som barn, og jeg trengte ikke å bli veid på skolen for å vite det. Ikke moren min heller. Veiing er av de aller verste minnene jeg, for min del, har.

Jeg er ikke mot veiing av barn nå, forutsatt at kompetansen er på plass hos dem som gjør det. Det tror jeg det fremdeles mangler på, dessverre. Og det mangler gode tiltak, for de som har problemer. med vekten.

En viktig hensikt med å veie barn, er å få god, relevant statistikk for å kunne mene noe om utviklingen på nasjonalt nivå. Man kan ikke sette inn tiltak hvis man ikke vet om det faktisk er en bekymringsfull økning i vekt. Nå vet man faktisk ikke veldig godt om det virkelig er slik at flere og flere barn er overvektige, i hvor stor grad og hvor fort det skjer. Man må ha solide tall på det, eller blir det synsing, slik som i denne artikkelen. Hvis man har veiinger på hele alderskull over tid, vil man vite hvordan det står til. Disse tallene vil være anonyme, men kan gi et beslutningsgrunnlag mht økt timeantall i gym, mer "mat og helse", styrke helsesøstertjenesten med fokus på ernæring, skolematordninger, forby brus osv. Det er ikke alltid det enkelte barnet det fokuseres på, men utviklingen.

Forskningsmiljøene har ønsket slike tall i alle år, det beste man har er fra 18-årige menn på sesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig hensikt med å veie barn, er å få god, relevant statistikk for å kunne mene noe om utviklingen på nasjonalt nivå. Man kan ikke sette inn tiltak hvis man ikke vet om det faktisk er en bekymringsfull økning i vekt. Nå vet man faktisk ikke veldig godt om det virkelig er slik at flere og flere barn er overvektige, i hvor stor grad og hvor fort det skjer. Man må ha solide tall på det, eller blir det synsing, slik som i denne artikkelen. Hvis man har veiinger på hele alderskull over tid, vil man vite hvordan det står til. Disse tallene vil være anonyme, men kan gi et beslutningsgrunnlag mht økt timeantall i gym, mer "mat og helse", styrke helsesøstertjenesten med fokus på ernæring, skolematordninger, forby brus osv. Det er ikke alltid det enkelte barnet det fokuseres på, men utviklingen.

Forskningsmiljøene har ønsket slike tall i alle år, det beste man har er fra 18-årige menn på sesjon.

Det stemmer. Det pågår et prosjektet nå (Barnevekst, der 9-åringer blir veid og målt, også rundt livet), for å skaffe slikt tallmateriale. Der blir den enkeltes måltall ikke opplyst til barnet, men foreldrene kan henvende seg og få det i etterkant, hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høstløv

''Overvekt skyldes mange og sammensatte problemstillinger, men jeg mener fremdeles at en svært overvektig helsesøster ikke er skikket til å veilede foreldre med overvektige barn om hva som skal til for at barnet deres ikke blir så tykk.''

Skjønner godt hva du mener, men det kan jo hende at den overvektige helsesøsteren vet hva som skal til, selv om hun ikke greier å følge dette selv?

Ja, de fleste overvektige personer vet hva som skal til for å bli kvitt overvekten, men kunnskap er ikke det samme som at en greier å følge dette.

Det er sammenheng mellom liv og lære, for at en skal bli oppfattet som troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste overvektige personer vet hva som skal til for å bli kvitt overvekten, men kunnskap er ikke det samme som at en greier å følge dette.

Det er sammenheng mellom liv og lære, for at en skal bli oppfattet som troverdig.

''Det er sammenheng mellom liv og lære, for at en skal bli oppfattet som troverdig.''

Ja, det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er ikke lett

Enten er du dum eller et troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På siste foreldremøte vi var på, ble det informert om at de igjen starter med veiing og måling av elevene på skolen - den som da roper høyest om at man uansett grunn kan nekte å gjennomføre dette, var moren til trinnets tykkeste barn!

Jeg kan ikke forstå hva som er problemet med å se denne utfordringen i øynene (sannsynligvis føler de fleste foreldre seg skyldige i at barnet er overvektig), for hvis dette blir tatt tak i av helsepersonell, kan barnet få hjelp før det er "for sent".''

Selvfølgelig er det foreldrene til de tykke barna som ikke ønsker dette, men det trenger ikke nødvendigvis være fordi de lukker øynene for problemet.

For de tynne barna blir det jo enda en arena å være "vellykket" på, mens det for de tykke barna blir enda et nederlag. Veiing i skoletiden kan jeg heller ikke se kan være så konstruktivt, da må i såfall foreldrene være med, og det må settes av god tid til samtale til de som behøver veiledning og oppfølging etterpå.

Det er relativt mange spiseforstyrrelser ute og går, og jeg må innrømme at jeg er ganske opptatt av å unngå slike problemer. Jeg er selvfølgelig også opptatt av å unngå overvekt for barna, men det er viktig å finne balansegangen her.

''Selvfølgelig er det foreldrene til de tykke barna som ikke ønsker dette, men det trenger ikke nødvendigvis være fordi de lukker øynene for problemet.

For de tynne barna blir det jo enda en arena å være "vellykket" på, mens det for de tykke barna blir enda et nederlag. Veiing i skoletiden kan jeg heller ikke se kan være så konstruktivt, da må i såfall foreldrene være med, og det må settes av god tid til samtale til de som behøver veiledning og oppfølging etterpå.

''

Enig!

Veiing alene fører ikke med seg noe annet enn stigmatisering av de overvektige ungene. Sålenge man ikke har ressurser og kompetanse til å hjelpe de som trenger det, så ser jeg ingen grunn til at noen skal føle seg forpliktet til å la sin unge bli veid på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En viktig hensikt med å veie barn, er å få god, relevant statistikk for å kunne mene noe om utviklingen på nasjonalt nivå. Man kan ikke sette inn tiltak hvis man ikke vet om det faktisk er en bekymringsfull økning i vekt. Nå vet man faktisk ikke veldig godt om det virkelig er slik at flere og flere barn er overvektige, i hvor stor grad og hvor fort det skjer. Man må ha solide tall på det, eller blir det synsing, slik som i denne artikkelen. Hvis man har veiinger på hele alderskull over tid, vil man vite hvordan det står til. Disse tallene vil være anonyme, men kan gi et beslutningsgrunnlag mht økt timeantall i gym, mer "mat og helse", styrke helsesøstertjenesten med fokus på ernæring, skolematordninger, forby brus osv. Det er ikke alltid det enkelte barnet det fokuseres på, men utviklingen.

''

Dette er et godt poeng, men i såfall bør veiingen organiseres på en slik måte at det enkelte barn ikke opplever stigmatisering og offentliggjøring av vekten. De som veier kunne f.eks. være de eneste som fikk kjennskap til hva ungene veide (dette vil forutsette at det lages en ny type vekter til dette formålet, men dersom man mener at disse opplysningene er nødvendig av folkehelsemessige grunner, så burde det være overkommelig. )

Helsesøstrene vil så evt. kunne vurdere om de vil tilby noen av foreldrene ekstra veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men foreldrene til tykke ban kan faktisk slanke dem. ''

Er du sikker på det? Det er ikke bare å "slanke" barn. Hva gjør man feks når barnet gråter etter mat, fordi det er sultent? Hvordan håndteres barnas psykologiske behov i en slik fase? Hvem har kompetanse om dette, som foreldrene kan dra nytte av? Hvem hjelper familiene slik at dette blir gjort på en måte som verken ødelegger barnas selvbilde underveis, eller legger grunnlaget for spiseforstyrrelser - ikke nødvendigvis anorexi, men feks overspisingslidelse, som er ganske vanlig hos sterkt overvektige?

Og hva med barn som beviselig ikke spiser mye, men som likevel er "lubne"? De finnes faktisk, og det går som kjent ikke an å spise "ingenting".

Overvekt er en veldig enkel problemstilling for dem som aldri har vært borte i det. Og en veldig komplisert, for oss som har.

Jeg var overvektig tidligere, og vet veldig godt hvor vanskelig denne problemstillingen er. Nå er jeg mamma, og har to vidt forskjellige barn. Den ene spiser som en hest, og er sylskank- den andre spiser ganske lite, og er tykkere (men ikke i nærheten av å være overvektig). Vekt er sannsynligvis i stor grad bestemt av gener, på samme måte som høyde er det.

Jeg er helt enig i at foreldre og helsetjeneste har et ansvar for å hjelpe barn til å holde en noenlunde normal vekt. Men at det nødvendigvis er så enkelt, er ikke min erfaring.

''Overvekt er en veldig enkel problemstilling for dem som aldri har vært borte i det. Og en veldig komplisert, for oss som har.

''

Godt poeng! Det er rart å lese hvor mange overforenklede oppfatninger det er om barns fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare veiing ført til at foreldrene tok tak i problemet, så - men det tror jeg neppe det gjør...... Man trenger ikke en vekt for å se at barnet er overvektig. Sjekk forøvrig mitt svar til Bookworm....

''Hadde bare veiing ført til at foreldrene tok tak i problemet, så - men det tror jeg neppe det gjør...... ''

Jeg lurer på hva det er som gjør at så mange tror at foreldre med overvektige barn ikke forsøker å gjøre noe med overvekten. Det finnes _noen_ som ut fra personlige erfaringer og oppfatninger mener man ikke skal forsøke å regulere barns vekt, men de er neppe i flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...