Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en datter på 18 år. Det siste året har jeg lagt merke til at håret hennes stadig tynnes ut, særlig oppe ved hodebunnen er det plutselig blitt veldig synlig. Hun har alltid hatt langt og ganske tykt hår og tidligere virket det også mye fyldigere. Nå er det så tynt at hodebunnen skimtes gjennom flere steder. Jeg vet ikke om hun har lagt merke til det selv, det er kanskje enklere for meg som lettere ser hele hodebunnen hennes. Synes også det er vanskelig å ta det opp med henne, det kan jo være veldig sårende og vondt dersom hun ikke er oppmerksom på det fra før. (det virker ikke sånn) Jeg lurer rett og slett på hva jeg kan gjøre? Bør jeg gjøre henne oppmerksom på det, og bør vi gå til hudlege? Eller kan jeg prøve ut noe, b-vitaminer, ølgjær etc. Kan det skyldes hormoner i puberteten? At det bare er en periode som går over? Hun er ellers frisk og bruker ingen medisiner. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380477-mister-h%C3%A5ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Forstår at det kan være vanskelig¨å gripe an dette. Det som kan foreligge er nok mest sannsynlig et synkronisert hårtap som vanligst kommer noen mnd etter febersykdom, slutt på p piller, blodgivning eller annet som kan påvirke kroppen med en plutselig forandring eller påkjenning. Da går alt håret i hvilefase samtidig , så blir det ganske mye avfall og uttynning noen mnd før det igjen normaliserer seg. Den tredje typen rammer først fremst menn og kalles androgenetisk hårtap. Svært sjelden hos så unge kvinner og dermed lite sannsynlig, gir mest uttynning over hele isseområdet. Tenker at dere kan gå litt forsiktig frem, men godt mulig hun bekymrer seg , men ikke vil si noe. Så går jo an å nevne det ved en passende anledning og høre hva hun tenker, så kan dere ta det derfra. Evt oppsøke lege/ hudlege for nærmere undersøkelse . Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380477-mister-h%C3%A5ret/#findComment-3355153
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...