bolla88 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hei. Jeg er aleinemamma til en jente på 2,5 år og har hatt delt omsorg og samværsavtale på 4 netter annenhveruke med faren hennes. Faren til snuppa mi ble i februar kastet ut av leiligheten sin pga manglende betaling og andre ting. Etter at ingen andre ville leie ut leiligheten sin til han og nav sluttet og hjelpe han pga brudd på diverse ting i forbindelse med arbeidsledighetstrygd o.l endte det opp med at han reiste til sin far som bor 600km her ifra for en liten periode. Den lille perioden har nå blitt til 4 mnd og ryktene sier at han søker seg jobb og leilighet der han er nå. Til meg sier han andre ting, men han har aldri vært til å stole på! I samværsavtalen står det at han skal ha snuppa i 2 uker av sommerferien, noe han vil ha fordiom han ikke har hatt henne slik som han skulle ha hatt henne. Dette har ikke jeg noe problem med, så lenge han kommer og er her noen dager før de drar og at han tar henne med til farmoren og bestefaren, som snuppa har jevnlig kontakt med og som jeg stoler på og kjenner godt. Det viser seg nå at han prøver å lure meg til å tro han skal til farmoren til snuppa, men egentlig skal ta henne med seg til Farfaren og damen, mennesker jeg aldri har fått møte, men har fått hørt en hel del om som virkelig uroer meg. Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har i denne forbindelse når han har brutt hele samværsavtalen. Kan jeg nekte faren til jenten min å ta henne med seg hvor det skulle passe han? evt hvem ringer jeg for å høre med dette om? nav er det ingen hjelp i hvertfall, det var de som heiet på at han skulle forlate byen. Håper noen har noen erfaringer å dele med meg eller svar på det jeg lurer på =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Min erfaring er at du har lite rettigheter. Faren kan ikke tvinges til samvær og du har heller ingen mulighet til å påvirke hvordan han utfører samværet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg har vært igjennom hele suppa fra A til Å med barnevern, politi, advokater og rettssak. Jeg tar ikke hele denne historien nå. Men erfaringsmessig så er det dessverre enklest at du bare bestemmer selv, nekter at han har henne i ferien og lar det stå til. Så får du se hva han gjør. Evt kan du selv starte en barnevernsak og få en midlertidig forføyning, men da må det, på lik linje med at du nekter samvær, være en god grunn til det. Hvis det er grunn til bekymring kan du få god hjelp, ihvertfall en liten stund, av barnevernet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Du kan i og for seg nekte ham, så lenge du kan begrunne ut fra at dette er til barnets beste. Jeg vil anbefale deg å gjøre dette på en ryddig måte. Har du råd til advokat (eller rett på fri rettshjelp) ville jeg gått til advokat og fått hjelp til å få satt opp et brev til far. Her må du skrive at du ikke nekter far ferie, men at du setter krav/vilkår for måten dette skal gjennomføres på siden far har vært fraværende så lenge. Du gir ham da mulighet til å svar på dette, og du gir ham også mulighet til å rette seg etter de vilkår du har satt. Din begrunnelse og dine vurderinger høres fornuftige ut, så du vil i liten grad bli kritisert for dette dersom far skulle finne på å gjøre noe med dette rettslig sett. I og med at ferien er her snart så har du ingen annen måte å gjøre dette på. En rettslig prosess vil ta tid, men dette betyr også at far ikke vil klare å gjøre noe rettslig mot deg. Det viktigste er å ivareta barnet, og så lenge du gir far mulighet til å gjennomføre samværet så oppfyller du din plitk som mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg tror jeg ville ringt familievernkontoret der du bor for å be om råd der..... Der kan du fortelle historien din og de kan råde deg ift hvordan du bør reagere osv. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolla88 Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg tror jeg ville ringt familievernkontoret der du bor for å be om råd der..... Der kan du fortelle historien din og de kan råde deg ift hvordan du bør reagere osv. Lykke til! Takk for svar:) endte opp med at jeg ringte til familievernkontoret og hørte med de hva jeg kunne gjøre, etter pappaen dro ting litt lengre. Jeg hadde i min fulle rett lov til å nekte pappaen å gjøre som han vil! Hvertfall ettersom ting er som det er og vi har hatt en avtale om hvordan ferien dette året skulle være. Så etter enda noen lange samtaler med faren forstod han at han ikke hadde noe valg, så alt ordnet seg:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Takk for svar:) endte opp med at jeg ringte til familievernkontoret og hørte med de hva jeg kunne gjøre, etter pappaen dro ting litt lengre. Jeg hadde i min fulle rett lov til å nekte pappaen å gjøre som han vil! Hvertfall ettersom ting er som det er og vi har hatt en avtale om hvordan ferien dette året skulle være. Så etter enda noen lange samtaler med faren forstod han at han ikke hadde noe valg, så alt ordnet seg:) Så bra det ordna seg!!!! Puster lettet ut her sammen med deg ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.