Gå til innhold

Havrefras kontra halvgrovt brød

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg har en syltynn datter (12) som er ganske så kresen i matveien. Det gjør det ikke bedre at hun er matlei også.... Hun spiser rikelig når det er mat hun liker, men det er dessverre ikke alltid denne maten er av den sunneste....

Til middag spiser hun helst pizza, pølser, pannekaker, kjøttkaker etc.... fisk og kylling vil hun IKKE ha! Nudler går ned på høykant...

Når det gjelder brødmat er det helt håpløst å få henne til å spise brød med hele korn i - og det skal ikke store korn til heller.... Hun studerer skivene på langs og på tvers for å sjekke at jeg ikke "lurer" henne :P

Hun spiser helst grovt brød, men det blir vanskeligere og vanskeligere å finne grove brød uten hele korn i butikken.... Det ender som regel opp med at jeg kjøper inn halvgrove/halvfine brød... Generelt sett er hun lei av brød, men det er ikke lett å finne alternativer til en kresen unge... Aller helst ville hun spist havrefras hver dag, men jeg er skeptisk til ferdige kornblandinger pga næringsinnhold etc. Jeg ser at havrefras ikke er av verstingene, så sånn sett er det kanskje bedre å gi henne havrefras enn halvgrovt brød?? Noen som har peiling her?

Link til havrefras: http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article697232.ece

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Mammantil3

5

• ....AV

3

• Mandolaika

2

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Rimelig mye salt. Bak selv! Det er salt overalt.

Gjest togli
Skrevet

Rimelig mye salt. Bak selv! Det er salt overalt.

Men mer salt enn i halvgrove brød?

Hjembakt brød hjelper fint lite når ungen helst ikke vil ha brød.....

Skrevet

Hva med å variere mellom grove baguetter med godt pålegg og havregrøt?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men mer salt enn i halvgrove brød?

Hjembakt brød hjelper fint lite når ungen helst ikke vil ha brød.....

Trur ikke det. Det er sikkert et bra produkt.

Skrevet

Havregrøt? (lag selv, ikke bruk ferdig-grøtene, de inneholder MYE sukker!) Omelett? Kokt egg? Eggerøre? Yoghurt med firkorn og litt tørket frukt?

Gjest Elextra
Skrevet

Havrefras er langt fra det verste hun kan få i seg (mine barn elsker det også), men det inneholder jo mye sukker i forhold til brød og en del andre produkter. Hva med å forsøke havregrøt i mellom? Havregryn eller kornblandinger/müsli uten tilsatt sukker?

Kjenner ellers til problemet med barn som ikke spiser om de ikke får mat de liker :/. Har selv en som ikke er glad i brød, og en som helst ikke spiser annet.

Gjest mener jeg
Skrevet

Jeg hadde foretrekket at vesla mi spiste havrefras framfor brød..

Synes også generelt det er en grei ting å følge nøkkelmerkingen.

Gjest togli
Skrevet

Hva med å variere mellom grove baguetter med godt pålegg og havregrøt?

Vi har funnet noen grove baguetter hun liker godt (Hafler), men det blir dyrt å bare spise slike.. så det har vi begrensa til lørdags- og sønsdagfrokostene...

Havregrøt (varm med sukker og kanel) liker hun... men sukker er ikke akkurat det den ungen trenger mer av :P

Gjest togli
Skrevet

Havregrøt? (lag selv, ikke bruk ferdig-grøtene, de inneholder MYE sukker!) Omelett? Kokt egg? Eggerøre? Yoghurt med firkorn og litt tørket frukt?

Hun liker ikke eggeplomma............................

Havgregrøt med sukker og kanel liker hun, men det MÅ være sukker på.... så kan ikke spise det hver dag....;)

Gjest togli
Skrevet

Havrefras er langt fra det verste hun kan få i seg (mine barn elsker det også), men det inneholder jo mye sukker i forhold til brød og en del andre produkter. Hva med å forsøke havregrøt i mellom? Havregryn eller kornblandinger/müsli uten tilsatt sukker?

Kjenner ellers til problemet med barn som ikke spiser om de ikke får mat de liker :/. Har selv en som ikke er glad i brød, og en som helst ikke spiser annet.

Har prøvd diverse hjemmelaga kornblandinger med havregryn, men det er bare cornflakes og havrefras som går ned... og da foretrekker jeg havrefras...

Havregrynsgrøt med sukker og kanel er godt, men da var det sukkeret igjen....

Blir til tider sprø av den ungen, men det hjelper å vite at flere har samme problem :P

Gjest togli
Skrevet

Jeg hadde foretrekket at vesla mi spiste havrefras framfor brød..

Synes også generelt det er en grei ting å følge nøkkelmerkingen.

Du mener havrefras er sunnere enn brød? Og nøkkelmerkingen er jo der...... jeg er liksom oppdratt til å tenke at kornblandinger er usunne :P Selv elsker jeg min egen variant med havgregryn, solsikkekjerner, tørka frukt, nøtter og melk - men nytteløst å få tolvåringen til å like det ;)

Skrevet

Vi har funnet noen grove baguetter hun liker godt (Hafler), men det blir dyrt å bare spise slike.. så det har vi begrensa til lørdags- og sønsdagfrokostene...

Havregrøt (varm med sukker og kanel) liker hun... men sukker er ikke akkurat det den ungen trenger mer av :P

Jeg mener jeg har kjøpt helt greie Eldorado grove baguetter, de er mye billigere enn frosne typer.

Vedr. havregrøt så kan man ha eple, syltetøy eller rosiner oppi også. Hvis du har rosinene oppi mens havregrøten koker, blir de myke og gode.

Skrevet

Hun liker ikke eggeplomma............................

Havgregrøt med sukker og kanel liker hun, men det MÅ være sukker på.... så kan ikke spise det hver dag....;)

Har du prøvd å blande eplemos i grøten? Da trengs ikke sukker på etter min mening. :o) Man kan ha bananbiter eller rosiner i også, det er godt!

Gjest togli
Skrevet

Har du prøvd å blande eplemos i grøten? Da trengs ikke sukker på etter min mening. :o) Man kan ha bananbiter eller rosiner i også, det er godt!

Nytteløst å prøve noe sånt på den frøkna der :P

Gjest luftslott
Skrevet

Har dere prøvd å bake rundstykker sammen? Det går fint an å bake grovt/halvgrovt uten andre frø/korn enn litt havregryn, bare man bruker havremel, rugmel, byggmel eller sammalt hvete/fullkornshvete. Litt sirup for smakens skyld, rapsolje og en liter naturell yoghurt for saftighet og proteininnhold. Jeg synes spesielt havremel gir god smak, rug gjør fort bakverket litt tungt. La jenta være med på å bake så ser hun hva som er oppi. Om man baker det som rundstykker og fryser dem når de er nesten avkjølt kan hun ta opp og tine bare det hun trenger der og da, så blir de ikke så tørre som brød ofte blir. Noen minutter i varm ovn så er de nesten som ferske:-)

Skrevet

''Aller helst ville hun spist havrefras hver dag, men jeg er skeptisk til ferdige kornblandinger pga næringsinnhold etc. Jeg ser at havrefras ikke er av verstingene, så sånn sett er det kanskje bedre å gi henne havrefras enn halvgrovt brød??''

Jeg hadde ikke hatt motforestillinger mot havrefras med f.eks. lettmelk daglig.

Gjest togli
Skrevet

Har dere prøvd å bake rundstykker sammen? Det går fint an å bake grovt/halvgrovt uten andre frø/korn enn litt havregryn, bare man bruker havremel, rugmel, byggmel eller sammalt hvete/fullkornshvete. Litt sirup for smakens skyld, rapsolje og en liter naturell yoghurt for saftighet og proteininnhold. Jeg synes spesielt havremel gir god smak, rug gjør fort bakverket litt tungt. La jenta være med på å bake så ser hun hva som er oppi. Om man baker det som rundstykker og fryser dem når de er nesten avkjølt kan hun ta opp og tine bare det hun trenger der og da, så blir de ikke så tørre som brød ofte blir. Noen minutter i varm ovn så er de nesten som ferske:-)

Rundstykker liker hun - og da kan det faktisk være litt korn i også;) Det er bare det at jeg føler jeg har begrenset med tid og ork til å bake så ofte... full jobb, stort hus og så og si alenemor til tre barn :P

Gjest togli
Skrevet

''Aller helst ville hun spist havrefras hver dag, men jeg er skeptisk til ferdige kornblandinger pga næringsinnhold etc. Jeg ser at havrefras ikke er av verstingene, så sånn sett er det kanskje bedre å gi henne havrefras enn halvgrovt brød??''

Jeg hadde ikke hatt motforestillinger mot havrefras med f.eks. lettmelk daglig.

Takk:) Det var det jeg trengte å høre :P Da vet jeg hva hun skal få til frokost hver morgen ukedagene:P

Skrevet

Jeg synes havrefras er ok. Greit proteininnhold, bra med fiber, ikke alt for mye salt og sukker. Mine får havrefras eller lignende frokostblandinger med lettmelk hver morgen. Det metter bra, barna liker det og det er enkel mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...