Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Men det er prate jeg ikke vil!

Jeg stivner av skrekk av ord.

Jeg vil bare ting skal være i orden, at han sier at han ikke mente det sånn, men jeg vil ikke prate... det har jeg dårlig erfaring med.

Takk for det andre du skrev :) ja jeg har fått mange råd, men jeg må tenke litt nå, for ikke så lett som du skriver og alltid måtte si unnskyld.

Jeg skjønner deg godt.

Og man trenger ikke ha asperger for å reagere på samme måte som deg.

Nå kan jeg på et vis sammenlgne meg selv med deg. Far til mine to eldste døtre var 8 år eldre enn meg. Mann her hjemme nå, er omtrent jevngammel med meg. Trives mye bedre med dette, for selv om vi har vokst opp på hver vår kant av landet, har vi di samme minnene fra oppveksten. Alt fra barnetv, pastellfargene på 80 tallet og regler i forhold til for eksempel billappen... og masse annet. Det føles veldig riktig. Men av og til når vi er uenige, så har han ei tone som gjør at jeg føler meg ung og dum i forhold til ham. Han gjør det ikke med vilje, men det er hans måte å argumentere på. Og da kan jeg finne på å trekke meg unna. For det er slitsomt å føle seg underlegen og dum.

Så ja, jeg skjønner deg.

Og ut fra det at du har asperger, så skjønner jeg jo at det å gi ham en klem også blir feil for deg.

Men jeg håper på sikt at dere får prata ut. Og om han sier du er dum, at ingen rådgiver vil forstå deg, så stemmer ikke dette.

Fortsetter under...

• Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

87

• frosken

20

• bustebeisa

8

• Colette

4

Gjest togli

Hei!

Min mann føler det du skriver om den saken der, han sier jeg er unormal på det området også, jeg syns nakenhet blir blotting, og jeg liker å komme i orden på badet alene før jeg legger meg.

Der har min mann også et savn skjønner du, jeg syns bare det følese unormalt, jeg viste ikke at flere driver med slikt. trodde det mer var på film.

Siden du spør etter prosent, så tror jeg nesten jeg vil si at det nok er nærmere 100 % av alle norske par som viser seg nakne for hverandre.... Det er helt normalt at man ser sin partner naken! Kanskje du kunne jobbe med deg selv der? Jeg vil tro mannen din har et savn etter mer "frimodighet" fra din side?

Du finner aldri meg på en nudiststrand, men med partneren min våger jeg selvsagt å vise meg selv helt naken. Det er jo noe av det som gjør at forholdet blir spennende - å kjenne på at man ønsker å bryte egne grenser tror jeg er veldig sunt. Dessverre er det nok mange som har vokst opp med en forestilling om at nakenhet og sex er tabu/skam, men det er det selvsagt ikke!

Gjest togli

''Jeg ønsker bare å forsvare hennes rett til å være seg selv, og fortelle henne at hun ikke skal ta på seg skylden for dette...''

Det ønsker jeg også. Merker faktisk at jeg kan få litt hønemortendenser akkurat nå og bli opptatt av at ingen må si noe sårende...*s*

Hehe, det er jammen ikke lett å vite hva man skal svare - har fiksa og retta opp flere steder før jeg har sendt ;)

Gjest prust

Hei!

Min mann føler det du skriver om den saken der, han sier jeg er unormal på det området også, jeg syns nakenhet blir blotting, og jeg liker å komme i orden på badet alene før jeg legger meg.

Der har min mann også et savn skjønner du, jeg syns bare det følese unormalt, jeg viste ikke at flere driver med slikt. trodde det mer var på film.

Jeg leser hele tråden, men synes du får så mange gode råd her at jeg ikke trenger å blande meg så mye inn.

Når det gjelder det med å være naken for hverandre når en er gift/samboer, så er jo ikke det noe en pleier å snakke med andre om, men jeg tror som Nickløsheiletida at det er veldig vanlig, kanskje rundt 90 eller 95 % som gjør det - men jeg vet jo ikke dette, og har heller ikke sett noen undersøkelse om det.

Håper dere får pratet sammen i morgen!

Hei!

Når det gjelder nakenhet, er alle forskjellige. Noen ønsker privatliv. Ønsker ikke å vise seg nake for partneren. Av og til av sjenanse, men også mange ganger fordi man er usikker på kroppen. De føler seg kanskje for tykke, lite vakre, for tynne, for store pupper, for små osv....

Andre igjen føler det helt normalt å gå naken rundt i huset/leiligheten. De elsker å se sin partner naken, og finner partneren som verdens vakreste, på tross av valker eller andre defekter, fordi de elsker partneren sin.

Når man opp gjennom årene her på DOL har lest på seksualitetsforumet, er det mange, både menn og kvinner som klager over at de aldri får se sin partner naken.

Og om du sovner på kontoret ditt fra tid til annen, så er dette også noe som kan føles ensomt for din mann som ligger alene i senga. Jeg vet at du ikke gjør det for å være slem, eller straffe ham, du er bare oppslukt i det du holder på med. Men så lenge din mann trenger å se litt mer følelser, så kan det at du sover på kontoret gjøre gapet mellom dere enda større.

På mange måte hadde kanskje verden vært mye enklere om alle hadde asperger, for da hadde man ikke kvernet rundt alle disse følelse greiene. Vi hadde sagt hva vi mente, og ikke gjemt meninger i ord som sier det motsatte av hva vi mener. Vi hadde stolt på ordene jeg elsker deg, og ikke sett på handling og lidenskap til andre ting.

Annonse

Gjest prust

Når det gjelder nakenhet, er alle forskjellige. Noen ønsker privatliv. Ønsker ikke å vise seg nake for partneren. Av og til av sjenanse, men også mange ganger fordi man er usikker på kroppen. De føler seg kanskje for tykke, lite vakre, for tynne, for store pupper, for små osv....

Andre igjen føler det helt normalt å gå naken rundt i huset/leiligheten. De elsker å se sin partner naken, og finner partneren som verdens vakreste, på tross av valker eller andre defekter, fordi de elsker partneren sin.

Når man opp gjennom årene her på DOL har lest på seksualitetsforumet, er det mange, både menn og kvinner som klager over at de aldri får se sin partner naken.

Og om du sovner på kontoret ditt fra tid til annen, så er dette også noe som kan føles ensomt for din mann som ligger alene i senga. Jeg vet at du ikke gjør det for å være slem, eller straffe ham, du er bare oppslukt i det du holder på med. Men så lenge din mann trenger å se litt mer følelser, så kan det at du sover på kontoret gjøre gapet mellom dere enda større.

På mange måte hadde kanskje verden vært mye enklere om alle hadde asperger, for da hadde man ikke kvernet rundt alle disse følelse greiene. Vi hadde sagt hva vi mente, og ikke gjemt meninger i ord som sier det motsatte av hva vi mener. Vi hadde stolt på ordene jeg elsker deg, og ikke sett på handling og lidenskap til andre ting.

Må bare si at jeg synes du gir Madeleinemie så kloke ord i kveld :-)

Gjest Annve

Hei!

Føler med deg om dagen, håper alt ordner seg,

Når det kommer til nakenhet, så er det nok mer vanlig å være nakne sammen, enn det ikke er det, og er nok noe som skjer i det virkelige liv hver dag, og ikke bare på film.

Gjest Nickløsheletida

Jeg er enig med prust. Du gir veldig fine svar :-)

mariaflyfly

Hei!

Takk.

Jeg er så glad for at jeg nå får støtte, omtanke, alt det gjør det lettere for meg å holde motet oppe, uansett hva det blir til.

Jeg kjente i går at jeg skal holde ut, jeg skal lære meg nettbank og betalinger og oversikter må jeg lage, jeg skal klare det for barna sin skyld. De elsker oss begge like mye.

Men det er lettere å orke mer når man får så mye hjelp og støtte av dere her inne.

''Jeg er så glad for at jeg nå får støtte, omtanke, alt det gjør det lettere for meg å holde motet oppe, uansett hva det blir til.''

Sånn er det alltid. Det er fint å vite at man ikke står helt aleine. Da jeg skilte meg fra min eksmann, var det noe jeg hadde tenkt på fryktelig lenge, men noe som jeg ikke turte å gjøre. Jeg så for meg at jeg stod på kanten av et stup, men ikke turte å hoppe fra det, selv om jeg visste at det var det eneste fornuftige å gjøre. Da jeg først turte å hoppe (altså ikke bokstavelig!), visste jeg at det var mange som stod der for å ta meg imot - altså hadde jeg mange støttespillere som var der og hjalp meg.

Du får se på alle oss her inne som dine støttespillere på samme måte, selv om vi ikke kjenner deg på ordentlig. Du har skrevet mye er inne som vi har lært av. Vi synes nesten vi kjenner deg på ordentlig, selv om du bare er Madeleinemie på Doktoronline for oss. Vi er ihvertfall veldig mange som heier på deg! :)

''Jeg kjente i går at jeg skal holde ut, jeg skal lære meg nettbank og betalinger og oversikter må jeg lage, jeg skal klare det for barna sin skyld. De elsker oss begge like mye.''

Jeg synes du er flink til å tenke praktisk oppi det som er sorg for deg. Du viser at du er skrekkelig glad i barna dine og vil dem alt godt.

Du er et godt menneske! :)

Gjest Kayia

Smiler litt her.

For veldig mange er du den perfekte partner. Og når det gjelder det følelsemessige, ville nok min mann ønsket at jeg hadde hatt noen av dine egenskaper. Han ville ønsket at jeg var fornøyd med alt det praktiske han gjør. Og jeg er veldig fornøyd. Men likevel savner jeg litt av den lidenskapen han kan vise i forhold til andre ting, som jeg ikke føler at han viser til meg på samme måte.

Når det gjelder deg og din mann nå, så har du fått mange gode råd om å ikke være sta. Ta første iniativ til en prat. Og på mange måter er jeg enig med dem. Samtidig skjønner jeg deg også. Det er tungt å skulle være den som alltid sier unnskyld først.

På mange områder har du jo ingen grunn til å si unnskyld heller. Men likevel kan det være det som skal til for å få ham til å prate.

Jeg må få rose deg for dine kloke, fine og rause svar i denne tråden bustebeisa. Du utviser dessuten en selvinnsikt som er få forundt, og jeg blir rett og slett rørt av å lese dialogen mellom deg og madelenemie.

Madelenemie

''Hva mener du med at du håper jeg tar litt hensyn til henne? Er det noe spesielt du mener jeg bør gjøre/ikke gjøre, vær så snill opplys meg så om det.''

Jeg lurte på om du kanskje kan se litt ekstra godt etter om hun ser trist eller bekymret ut, og hvis hun gjør det så kan du kanskje spørre om hun vil fortelle deg hvorfor eller evt. bare gjøre de tingene du pleier å gjøre for å vise at du er glad i henne. Prøv så godt du kan å se henne midt oppe i din egen smerte.

Hei!

det var et konkret råd jeg forstår meg på, det skal jeg gjøre!

Min datter er på fiolinseminar nå, men jeg skal snakke med henne når jeg kommer hjem.

Men hvis hun merker noe... hva sier jeg så?

Annonse

Madelenemie

Jeg skjønner deg godt.

Og man trenger ikke ha asperger for å reagere på samme måte som deg.

Nå kan jeg på et vis sammenlgne meg selv med deg. Far til mine to eldste døtre var 8 år eldre enn meg. Mann her hjemme nå, er omtrent jevngammel med meg. Trives mye bedre med dette, for selv om vi har vokst opp på hver vår kant av landet, har vi di samme minnene fra oppveksten. Alt fra barnetv, pastellfargene på 80 tallet og regler i forhold til for eksempel billappen... og masse annet. Det føles veldig riktig. Men av og til når vi er uenige, så har han ei tone som gjør at jeg føler meg ung og dum i forhold til ham. Han gjør det ikke med vilje, men det er hans måte å argumentere på. Og da kan jeg finne på å trekke meg unna. For det er slitsomt å føle seg underlegen og dum.

Så ja, jeg skjønner deg.

Og ut fra det at du har asperger, så skjønner jeg jo at det å gi ham en klem også blir feil for deg.

Men jeg håper på sikt at dere får prata ut. Og om han sier du er dum, at ingen rådgiver vil forstå deg, så stemmer ikke dette.

Hei!

:) takk for at du forstår, det er jammen fint for meg å kjenne at det er akkurat som min psykiater sier, "til tross for din asperger så er du nå høyst normal" det forundrer meg noen ganger, men det er fint og sant sagt :)

Da blir jeg linket opp til verden og menneskene og dere :)

Madelenemie

Siden du spør etter prosent, så tror jeg nesten jeg vil si at det nok er nærmere 100 % av alle norske par som viser seg nakne for hverandre.... Det er helt normalt at man ser sin partner naken! Kanskje du kunne jobbe med deg selv der? Jeg vil tro mannen din har et savn etter mer "frimodighet" fra din side?

Du finner aldri meg på en nudiststrand, men med partneren min våger jeg selvsagt å vise meg selv helt naken. Det er jo noe av det som gjør at forholdet blir spennende - å kjenne på at man ønsker å bryte egne grenser tror jeg er veldig sunt. Dessverre er det nok mange som har vokst opp med en forestilling om at nakenhet og sex er tabu/skam, men det er det selvsagt ikke!

Hei!

Jeg skal så spørre min sønns psykolog om han kunne gi meg 10 X med hypnoterapi for min angst for nakenhet. Kanksje kommer det en annen mann til gode :)

Madelenemie

Jeg leser hele tråden, men synes du får så mange gode råd her at jeg ikke trenger å blande meg så mye inn.

Når det gjelder det med å være naken for hverandre når en er gift/samboer, så er jo ikke det noe en pleier å snakke med andre om, men jeg tror som Nickløsheiletida at det er veldig vanlig, kanskje rundt 90 eller 95 % som gjør det - men jeg vet jo ikke dette, og har heller ikke sett noen undersøkelse om det.

Håper dere får pratet sammen i morgen!

Hei!

Det er fint du blander deg inn :)

Men mange gode omtanker og råd har jeg fått.

Og nyttig informasjon om det med nakenhet, jeg skal tenke på dette, det var nytt for meg.

Gjest luftslott

Hei!

det var et konkret råd jeg forstår meg på, det skal jeg gjøre!

Min datter er på fiolinseminar nå, men jeg skal snakke med henne når jeg kommer hjem.

Men hvis hun merker noe... hva sier jeg så?

Hva med "mamma og pappa har det litt vanskelig akkurat nå, men vi er akkurat like glade i dere ungene som før. Vi kommer til å fortelle dere mer om hva som skjer når vi vet mer selv, akkurat nå tenker vi mye begge to."

Eller noe sånt, men i dine ord.

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Jeg skal så spørre min sønns psykolog om han kunne gi meg 10 X med hypnoterapi for min angst for nakenhet. Kanksje kommer det en annen mann til gode :)

''Jeg skal så spørre min sønns psykolog om han kunne gi meg 10 X med hypnoterapi for min angst for nakenhet. Kanksje kommer det en annen mann til gode :)''

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt nevnte dette. Du skal selvfølgelig ikke gjøre noe du absolutt ikke har lyst til. Det er ikke en gang sikkert at dette er et problem. Men jeg synes ikke du skal forlange at mannen din går bak et forheng for å kle av seg. Det er sånt man gjør på et legekontor :-)

Madelenemie

Hei!

:)

''På mange måte hadde kanskje verden vært mye enklere om alle hadde asperger, for da hadde man ikke kvernet rundt alle disse følelse greiene. Vi hadde sagt hva vi mente, og ikke gjemt meninger i ord som sier det motsatte av hva vi mener. Vi hadde stolt på ordene jeg elsker deg, og ikke sett på handling og lidenskap til andre ting.''

der er du inne på det :)

Jeg vet min mann er veldig ensom derfor forstår jeg han, men jeg elsker han likevel svært mye. (på min måte)

Madelenemie

Føler med deg om dagen, håper alt ordner seg,

Når det kommer til nakenhet, så er det nok mer vanlig å være nakne sammen, enn det ikke er det, og er nok noe som skjer i det virkelige liv hver dag, og ikke bare på film.

Hei!

Dette er en ny informasjon til meg.

Jeg skal tenke på saken, kanskje snakke med min sønns psykolog, han kan hypnoterapi, en hyggelig mann.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...