Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du en signaturrett? En forrett/hovedrett eller ei kake du er søkke god på å lage? Det hadde vært artig om noen av dere ville dele oppskrifter på mat dere serverer, som folk blir begeistra for!

Jeg får alltid masse skryt for ostekaka jeg lager. Men en ting jeg mislykkes totalt med (hver gang jeg prøver), er å bake sukkerbrød. Jeg får det rett og slett ikke til. Den blir flat, eller faller sammen og blir ubrukelig.

Tips er ønsket! :-)

Gjest aspartam + acesulfam K
Skrevet

Sukkerbrød. Du må følge med fra sekund til sekund, om den er ferdig. Er den for bløt detter den sammen. Er den for brent er den ikke så god. Du må også sørge for at kaka ikke får temperatursjokk når du tar den ut, og for all del aldri åpne stekeovnsdøren under steking.

Skrevet

Syns jeg er flink til å lage blåbærkake :P

Oppskrift:

200 g smør

3 dl sukker

4 stk egg

1 dl melk

4 ½ dl hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

ca. 2 dl blåbær , evt. solbær, bringebær eller jordbær

1. Pisk smør og sukker lyst og luftig. Rør inn ett og ett egg. Tilsett melken vekselsvis med mel iblandet bakepulver og vaniljesukker.

2. Fordel røren i en bakepapirkledd, liten langpanne. Dryss over bærene (evt. frosne bær trenger ikke å tine først). Stek kaken ved 175 °C i 30-35 minutter.

3. Dryss eventuelt melis over kaken når den er avkjølt.

Gjest luftslott
Skrevet

Det er ikke min oppskrift, men Fru Timian sin bolleoppskrift er noe av det beste jeg har laget noengang. Bollene som kan redde forholdet kaller hun dem, det er en god beskrivelse. Spesielt med sjokoladebiter i! Jeg har oppi litt mer krydder da, litt nellik, ingefær og kanel i tillegg til kardemomme. Dufter fantastisk og smaker like godt!

Skrevet

Oppskrift:

200 g smør

3 dl sukker

4 stk egg

1 dl melk

4 ½ dl hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1. Pisk smør og sukker lyst og luftig. Rør inn ett og ett egg. Tilsett melken vekselsvis med mel iblandet bakepulver og vaniljesukker.

2. Fordel røren i en bakepapirkledd, liten langpanne. Dryss over bærene (evt. frosne bær trenger ikke å tine først). Stek kaken ved 175 °C i 30-35 minutter.

Denne må lagres :-)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg er en jævel på risotto. Spesialiteten er med steinsopp og kantareller, men jeg lager også god klassisk med sjalottløk, hvitløk, gulrot og stangselleri som serveres til god kylling.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg får alltid masse ros for sjokoladekaka jeg baker. Det morsomme er at jeg fikk oppskriften her inne :-), for mange år siden.

Skrevet

Jeg synes sukkerbrød er kjempevanskelig og kjøper ferdige kakebunner når jeg skal lage bløtkake. :o)

Noen triks er å piske eggedosisen kjempelenge og deretter legge bort mikseren og bruke slikkepott når du forsiktig vender inn det siktede melet. Bruker du mikser slår du all lufta ut av eggedosisen igjen og ender opp med en liten skive skumgummi. *erfaring*

Skrevet

Jeg pleier noen ganger å lage en vidunderlig kake av 3 tynne (0,5 cm kanskje) nøttebunner og mellom dem legger jeg en blanding av krem og vaniljekrem og massevis av friske bringebær og jordbær (sikkert godt med blåbær også) + det samme på toppen! Det er aldri noe igjen av denne kaka! :o)

Skrevet

Ingrediensene i denne ligner på min: http://www.mineoppskrifter.no/sukkerbr%C3%B8d-3-2/

Men trikset er at du i en springform legger bakepapir på bunnen og klemmer rundingen oppå. så smører du IKKE sidene, for da "klatrer" røra opp og holder seg der. Med en gang kaka er ferdig stekt - hiver du den på hodet på en rist og lar den avkjøle seg på den måten.

Skrevet

Det er ikke min oppskrift, men Fru Timian sin bolleoppskrift er noe av det beste jeg har laget noengang. Bollene som kan redde forholdet kaller hun dem, det er en god beskrivelse. Spesielt med sjokoladebiter i! Jeg har oppi litt mer krydder da, litt nellik, ingefær og kanel i tillegg til kardemomme. Dufter fantastisk og smaker like godt!

Har du oppskrift?:) De hørtes nemelig goood ut

candyqueen_83
Skrevet

Oppskrift:

200 g smør

3 dl sukker

4 stk egg

1 dl melk

4 ½ dl hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

Ja, du er flink til det ;O)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...