Gå til innhold

Forskjeller i inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er 450 tusen nevnt? Og ser at det gjentar seg nedover i tråden.

Er forøvrig ikke enig med forslaget, enig om at det minner om kommunisme.

Det var jeg som bare tok et tilfeldig tall, var det ikke omtrent 450.000,- en norsk gjennomsnittslønn lå på i en tråd for noen dager siden? Da tenkte jeg at det var et greit tall å ta. :o)

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Apeldoorn

62

• PieLill

25

• megler Smekk

14

• Bookworm

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

I de "kommunistiske" landene, som vi kan kalle dem nå, så har det ofte vært diktatorer eller juntaer som har grafset til seg alt. Videre har de måttet kjempe krig på alle kanter, uten å få handle med noen, USA har jo f.eks. dømt dette "nedenom og hjem"...

De fleste har jo lyst til å bidra til samfunnet. Det vanker mye sosial prestisje ved å utdanne seg til f.eks. lege eller ingeniør. Videre er det jo ikke slik at det alltid lønner seg å ta utdannelse, økonomisk sett, sånn systemet er nå. En må jo betale utdannelsen selv. I mitt land, derimot, hadde dette selvsagt vært gratis (men med adgansbegrensning).

Når det gjelder tanken om at alle skal ha likt, så er jeg helt uenig - nettopp fordi folk da mister motivasjonen til å jobbe for pengene. Det er mulig enkelte velger utdanning og jobb ut fra prestisje, men prestisje kommer også av at man har en jobb med høyere lønninger enn det folk flest har.

Jeg tror neppe jeg hadde brukt tid og ressurser på å utdanne meg den gangen jeg gjorde det, om jeg uansett hadde fått samme lønna uten denne utdanningen.

Det er skremmende at endel mennesker faktisk idag ikke gidder å jobbe (da snakker jeg ikke om de med uføretrygd osv!), men heller velger å motta støtte fra staten så lenge det går.... Dette problemet ville garantert ikke bli mindre om man plutselug skulle få samme inntekt.

Hvem hadde giddet å starte sin egen bedrift om man ikke tjente på det økonomisk? Når man ikke skaper arbeidsplasser stiger også arbeidsledigheten. Vi bor i Norge som gang på gang er kåret til verdens beste land å bo i på ulike måter. Hvordan kan noen ønske å ødelegge dette ved å endre på hele det politiske systemet? Jovisst har vi mange områder vi kan bedre oss på, men det er garantert ikke ved å innføre reformer som skaper samme inntekt for alle, uansett yrke eller utdanning. Ofte stemmer ordtaket "Man er sin egen lykkes smed" ;)

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror folk ville tatt seg lange utdanninger uansett, for å bli det de hadde lyst til å jobbe med (så lenge utdanningen var betalt).

Ja, det er mulig - men hvor skulle man tatt pengene fra?

Gjest togli
Skrevet

Hvor mange ville da tatt lang utdanning?

Hvor mange ville jobbet?

Hvor mange ville valgt å være fri og frank - gjøre som de lyster og vil?

Hvem skulle du gått til med dine plager og vondter, - ikke mange som hadde valgt år med utdanning da?

Og alle de du vil si opp i NAV - hva skal de gjøre - motta samme lønnen uten å jobbe??

Kjenner jeg blir mer og mer engasjert ettersom jeg skriver, du er jo helt på jordet!

Så du synes en ungdom på 20 uten noen form for utdanning og jobb skal ha samme inntekten som en på 50 med universitetsutdanning og mange års yrkes-erfaring??

Du provoserer meg, også blir jeg irritert på meg selv at jeg gidder å engasjere meg ;-)

Hehe, jeg er veldig enig med deg - men har lært meg å telle fra tjue baklengs og puuuuste rooooolig inn og ut :P

Uansett en interessant diskusjon som er grei å ta for å kunne reflektere over emner ;)

Gjest togli
Skrevet

''Tiden har allerede vist at det ikke fungerer. Det har vært prøvd gang på gang opp gjennom historien.''

Det har aldri vært forsøkt det _jeg_ mener, da. Jeg mener ikke å tvinge frem noe slikt jeg skisserer, da går det ad undas, selvsagt gjør det det. Da er ikke folk klare.

''Mennesker fungerer best når de gis mulighet til å påvirke og forbedre sin egen situasjon.''

Med det jeg skisserer får man muligheten til å påvirke og forbedre sin situasjon i _høyere_ grad enn slik det er nå, i vestlige land i alle fall. Nå er det jo slik at det blir et mas med å skaffe mest mulig materielle goder. Jeg mener ingen trenger mer enn andre av dette. Derfor faller det på sin grunn å si at situasjonen blir bedre og bedre jo mer man tjener. Det folk er ute etter med f.eks. en legejobb eller et professorat, er ikke enstydig bestemt av lønn! Dette må du da se...

''En annen viktig faktor i et fungerende samfunn er at folk i stor grad må _ta_ansvar_ for seg selv.''

Med _sam_funnet jeg skisserer vil man måtte ta enda større ansvar, nemlig ansvar for ikke bare seg selv, men også for andre.

''Mener du på ramme alvor at en som jobber 10-12 timer i døgnet skal tjene like mye eller lite som den som bare jobber 5?''

Ja. Absolutt. Penger og materielle goder er vel og bra det, men det ligner ikke driten med de forskjellene man har i dag (enda de i dag er _små_ sammenlignet med fra tidligere tider, og fra andre strøk). Jeg mener ingen har noe å tjene på dette. De som ligger "under" vil hele tiden være urettferdig fattige. De som ligger over vil hele tiden være urettferdig rike. Ingen liker å bli urettferdig behandlet, enten det er urett til fordel for en selv eller til fordel for andre.

Hvor får du det fra at det er urettferdig at noen er rike? Hvordan kan den rikes situasjon påvirke deg negativt? At noen er rike kan i langt større grad påvirke deg positivt i og med at en rik fører flere penger inn i statskassa (noe som kommer oss alle til gode).

Hvis du er av den misunnelige typen kan jeg skjønne at andres rikdom påvirker deg negativt, men det handler jo kun om deg og dine følelser. Jeg er velsignet fri for misunnelse...og jeg er absolutt ikke rik heller. Er alene med tre barn, stort hus og stort lån - og en helt alminnelig inntekt ;)

Skrevet

Skulle dagdriverne som tilbringer dagen på forthauskafé, som ikke tok seg bryet med å studere, og som ikke har jobbet en sammenhengende uke i hele sitt liv få like mye utbetalt som meg som jobber 120 % i en jobb med mye ansvar, har studert i årevis, og som bortsett fra en langtidssykemelding i -96 har forsørget meg selv uten statens hjelp siden jeg var 16? Ja, det er jo ikke mer enn rett og rimelig:)

Gjest Systemet
Skrevet

jeg er selv minstetrygdet p.g.a kronisk sykdom. Men ser klart at det ikke hadde gått at alle skulle ha lik lønn uansett.

Alt for mange ville ha utnyttet dette, dessverre.

En annen diskusjon er om dagens trygder er for lave.

Skrevet

''Jeg syns alle burde hatt den samme inntekta, jeg. Det ville skjære en god del ned på offentlige kostnader (NAV er utrolig dyrt å drive f.eks.), slik at det kanskje ville "demme opp for" sjansen for at "folk" i større grad ville utnytte systemet.''

Det nytter ikke å bare se på hvilke følger det ville fått for akkurat NAV. Det ville jo kreve store endringer i samfunnet - staten må eie omtrent alt og være omtrent alles arbeidsgiver, hvis det ikke er lov å tjene penger utover en viss maksgrense.

Det har vært eksperimentert med slike stater, jeg er gammel nok til å huske noen av de som lå i Europa. Det var ikke spesielt vellykket - og nei, det demmet absolutt ikke opp for utnyttelse av systemet. Langt ifra.

Skrevet

Du mener på ramme alvor at uansett hva man gjør, har av utdanning og hvilken jobb man gjør - så skal man ha den samme inntekten?

Nei, det er jeg fullstendig uenig med deg i... og det til tross for at jeg også er alvorlig syk og har min forholdsvis lave inntekt fra uførepensjon fra NAV. Det kunne ikke falle meg inn å "kreve" å få den samme inntekten som en person med høy utdannelse og som har en krevende, godt betalt jobb...

Skrevet

Takk for alle svarene. De var fine. Dere har vel rett i at det ikke vil funke, ja.

Skrevet

Takk for alle svarene. De var fine. Dere har vel rett i at det ikke vil funke, ja.

Ikke bare vil det ikke funke, men det er heller ikke rettferdig...

Skrevet

Ikke bare vil det ikke funke, men det er heller ikke rettferdig...

Hvem definerte det da?

Jeg syns det hadde vært rimelig. Det måtte jo uansett være frivillig gjennom demokratiske prinsipper da. ;-)

Hvem trenger mer enn 4800,- hver 14. dag...

Gjest nøff nøff
Skrevet

Hvem definerte det da?

Jeg syns det hadde vært rimelig. Det måtte jo uansett være frivillig gjennom demokratiske prinsipper da. ;-)

''Hvem trenger mer enn 4800,- hver 14. dag...''

De fleste.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det var jeg som bare tok et tilfeldig tall, var det ikke omtrent 450.000,- en norsk gjennomsnittslønn lå på i en tråd for noen dager siden? Da tenkte jeg at det var et greit tall å ta. :o)

Ja, det er greit nok, men det er ikke sikkert ts mente at tallet skulle være dette. Det blir litt dumt, for da fortsetter dette i tråden :-)

Mener ts forresten at alle i Norge skal tjene det samme, både de trygdede og de i jobb, eller kun de trygdede? Hvordan tolker du det?

Skrevet

Hvem definerte det da?

Det er da en viss logikk i at utdanning skal gi uttelling. For meg gir det også logikk at de som blir uføre etter å ha investert i utdanning og har greid jobbe i en del år før de blir arbeidsuføre skal ha mer igjen enn en som kanskje ikke en gang har gjennomført videregående.

Og de fleste trenger mer enn 4800 kroner hver 14. dag. Man kan kanskje greie seg med det om man f.eks har bostøtte i tillegg, men det er lite penger å leve for.

megler Smekk
Skrevet

Hvem definerte det da?

''Hvem trenger mer enn 4800,- hver 14. dag...''

Nåja, det avhenger da bl.a. av, feks, boutgifter og forsørgerbyrde.

Gjest togli
Skrevet

Hvem definerte det da?

Jeg trenger mer enn dette, ja.....

Jeg har tre barn å forsørge, og er avhengig av bil for å kunne være ute i jobb. Det er vanskelig å komme mye under 2 mill i lån hvis man skal bo et ok sted sammen med tre barn i grunnskolealder, så jeg betaler vel ca 13 000 pr mnd bare på hus, bil og forsikringer - dette utgjør da 6500 kr hver 14.dag. I tillegg må vi selvsagt betale for strøm, telefon, mat og klær. Hadde jeg vært alene, så kunne jeg bodd i en liten leilighet et sted der jeg kanskje slapp å ha bil.... og redusert endel på utgiftene på den måten. Det er svært få familier som kan greie seg med så lav inntekt som du skisserer...

Skrevet

Jeg trenger mer enn dette, ja.....

Jeg har tre barn å forsørge, og er avhengig av bil for å kunne være ute i jobb. Det er vanskelig å komme mye under 2 mill i lån hvis man skal bo et ok sted sammen med tre barn i grunnskolealder, så jeg betaler vel ca 13 000 pr mnd bare på hus, bil og forsikringer - dette utgjør da 6500 kr hver 14.dag. I tillegg må vi selvsagt betale for strøm, telefon, mat og klær. Hadde jeg vært alene, så kunne jeg bodd i en liten leilighet et sted der jeg kanskje slapp å ha bil.... og redusert endel på utgiftene på den måten. Det er svært få familier som kan greie seg med så lav inntekt som du skisserer...

Men det er mange som må likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...