Gå til innhold

Kolesterol

Anbefalte innlegg

Gjest kolesterold
Skrevet

Hei, har fått målt kolesterolprøver.

Kolesterol var på 5.0 - dvs. lett forhøyet (akkurat på grensen).

LDL var forholdsvis høy innenfor normalen og HDL var forholdsvis lav innenfor normalen,

husker ikke verdiene, men leste at HDL burde være litt høyere enn det jeg hadde.

Jeg har hatt mistanke om at kolesterolet var forhøyet

pga vektoppgang, av og til litt klem om brystet,

og jeg har fått litt fettaktig/grumsete på øyehviten (har lest et sted at det er symptom på høyt kolesterol).

Har mistanke om at kolesterolet kanskje var litt høyere før jeg tok prøven,

pga jeg begynte å trene i februar og legge om kosten litt, og etter det merket jeg at

det "grumsete" på øyenhviten ble litt bedre, øynene ble litt blankere...

Men siden det bare er akkurat lett forhøyet, trenger jeg ikke bekymre meg så mye eller? Har ikke hørt noe fra legen ennå, fikk bare tilsendt blodprøvesvar etter forespørsel fra meg.

Noen tips til å få ned kolesterolet, er jo litt redd da...

Har noen onkler og en bestefar som har hatt hjertesykdom, lite på kvinnesiden i min familie.

Jeg røyker ikke, drikker sjeldent alkohol,

mosjonerer 2-3 ganger i uken fast nå siden februar.

Men har vært litt tørst på cola, nå har jeg begrenset det sterkt og

prøver å slanke meg. Lett overvektig, 72 kg (har gått ned 3-4 kg siden februar.

160 cm.

Har lest mange råd, rødvin, jordbær, lettmargarin, fet fisk osv...

Jeg tar forøvrig tran, men det blir bare så og si daglig...

Kan jeg spise egg?

Gjest kolesterold
Skrevet

Bør vel for ordens skyld nevne at jeg er kvinne på 35.

Bruker Ceracette p-piller, men vurderer å gå over til hormonspiral snart - er det trygt om man har forhøyet kolesterol?

Skrevet

Havregrøt av havregryn og kli skal være bra, om du ikke har et lass med sukker på da. Blåbær er godt til.

Selv er jeg sluttet med margarin, bruker litt smør.

Salater med sunn olje.

Ifølge min unge danske lege er egg fy. Men de andre løegene her har friskmeldt egget for mange år siden. Du trenger jo ikke spise 5 egg pr dag, men et egg noen dager i uken. Hviten har jo ikke kolesterol, bare proteiner, og plommen skal ha mye sunn næring.

Spis fet fisk til middag, f.eks. laks.

Ønsker du å gå ned i vekt, kutt ut sukker og hvitt mel.

Tror du foreløbig skal si nei til kolesterolmedisin (statiner). Mange får bivirkninger av dem. Og er du først begynt med dem, blir det gjerne for resten av livet. Jeg har måttet *bite i det sure eplet* og er begynt m,ed medisin. Gikk ned fra 8,4 til 3,5 i kolesterol og 8 kg på et par måneder. Har nå halvert medisinen. Jeg er heldig og merket ikke bivirkninger utenom litt utslett (ble bedre da dosen ble halvert).

Gjest annlovinda
Skrevet

Havregrøt av havregryn og kli skal være bra, om du ikke har et lass med sukker på da. Blåbær er godt til.

Selv er jeg sluttet med margarin, bruker litt smør.

Salater med sunn olje.

Ifølge min unge danske lege er egg fy. Men de andre løegene her har friskmeldt egget for mange år siden. Du trenger jo ikke spise 5 egg pr dag, men et egg noen dager i uken. Hviten har jo ikke kolesterol, bare proteiner, og plommen skal ha mye sunn næring.

Spis fet fisk til middag, f.eks. laks.

Ønsker du å gå ned i vekt, kutt ut sukker og hvitt mel.

Tror du foreløbig skal si nei til kolesterolmedisin (statiner). Mange får bivirkninger av dem. Og er du først begynt med dem, blir det gjerne for resten av livet. Jeg har måttet *bite i det sure eplet* og er begynt m,ed medisin. Gikk ned fra 8,4 til 3,5 i kolesterol og 8 kg på et par måneder. Har nå halvert medisinen. Jeg er heldig og merket ikke bivirkninger utenom litt utslett (ble bedre da dosen ble halvert).

Jeg gikk på kolesterolsenkende medisin i en peride på 3-4 år. Kolesterolet var ikke veldig høyt, men i grenseland. Og på grunn av arv og overvekt ville legen jeg skulle gå på disse. Men etter en stund begynte jeg å trene og spise sunnere, gikk også ned noen kg. Så da ville legen jeg skulle kutte ut medisinene, for kolesterolet var i laveste laget med medisin. nå uten medisin er det greit, kunne vært litt lavere, men så lenge jeg trener og lever sunt og holder det der det er vil han ikke jeg skal bruke medisin for det.

Men om havregrøt er bra for kolesterolet skal jeg jammen begynne å bruke det til frokost igjen. jeg har tidligere brukt splenda og litt kanel på grøten - det må vel være greit med splenda?? Eller skal man helst ikke bruke det heller?

Skrevet

Jeg gikk på kolesterolsenkende medisin i en peride på 3-4 år. Kolesterolet var ikke veldig høyt, men i grenseland. Og på grunn av arv og overvekt ville legen jeg skulle gå på disse. Men etter en stund begynte jeg å trene og spise sunnere, gikk også ned noen kg. Så da ville legen jeg skulle kutte ut medisinene, for kolesterolet var i laveste laget med medisin. nå uten medisin er det greit, kunne vært litt lavere, men så lenge jeg trener og lever sunt og holder det der det er vil han ikke jeg skal bruke medisin for det.

Men om havregrøt er bra for kolesterolet skal jeg jammen begynne å bruke det til frokost igjen. jeg har tidligere brukt splenda og litt kanel på grøten - det må vel være greit med splenda?? Eller skal man helst ikke bruke det heller?

Jo dert er sikkert greitt med splenda, den er vel 1/10 av vanlig sukker. Har brukt det litt. jeg bruker også litt usunne søtningsmidler (natrena, suketter). Sukrin skal være bra, men liker ikke helt smaken.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jo dert er sikkert greitt med splenda, den er vel 1/10 av vanlig sukker. Har brukt det litt. jeg bruker også litt usunne søtningsmidler (natrena, suketter). Sukrin skal være bra, men liker ikke helt smaken.

Ok - takk :)

Gjest billo
Skrevet

For ikke mange år siden var øvre grense for kolesterol 7. Så 5 burde med andre ord være helt normalt. For å øke det gode og senke det negative burde du få i deg Omega3, kaldpresset olivenolje hver dag, løk (alle typer)/hvitløk flere ganger i uken (kolesterolsenkende) og mosjonere (helst hver dag). Og selvsagt være forsiktig med sukker og raske karbohydrater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...