Gjest arturo 12 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 jeg er sammen med en thai dame i Norge, hun er redd norske leger, de har behandlet henne dårlig, hun har bodd her siden 2006, snakker dårlig norsk, kanskje det er årsaken til hennes oppfatning av norske leger. men spørsmålet er, når vi har samleie så får hun smerter og svie i inntil to uker etterpå. jeg er altid forsiktig, sørger for hun er klar, bruker mye tid på det i forkant av samleiet, men det hjelper ikkef finnes noen salve , medesin som kan hjelpe mot dette, eller hvor skal jeg få henne til og henvende seg som er seriøs og vethva de snakker om., jeg bor i Drammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380745-svie-smerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hun får trolig urinveisinfeksjon. Dette er forholdsvis vanlig blant kvinner, fordi urinrøret er såpass kort, og bakterier kommer inn ved samleie. Hun bør tisse rett etter samleie slik at hun får skylt ut eventuelle bakterier. Det er også lurt å drikke mye, gjerne appelsinjuice eller tranebærjuice (det finnes også tranebærkapsler på helsekost) for å forebygge urinveisinfeksjon. Når en har lett for å få urinveisinfeksjon, er det også viktig å holde seg varm på beina og på rompa - altså ikke sitte på kaldt underlag ute og ikke fryse. Hvis hun har skikkelig infeksjon, så er det fryktelig vondt og ubehagelig. Da jeg hadde det (fikk det mange ganger i året i en lang periode), var jeg veldig dårlig med feber og fryktelig vondt. Jeg måtte ha pennicillin for å stanse infeksjonen. Hun bør ta med urinprøve til legen og be om hjelp for urnveisinfeksjon, dersom hun er dårlig nå. Hvis hun er i fin form nå, så prøv disse rådene forebyggende! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380745-svie-smerte/#findComment-3353795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro Isachsen, Sexolog Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Bra at du er god kjæreste og hjelper henne! Dra med henne til legen, slik at hun føler seg tryggere i møtet med norsk helsevesen. Smertene du beskriver kan ha ulike årsaker. En mulighet er at det er vestibulitt. Det gir en brennende, sviende smerte ved skjedeåpningen, både under og etter samleie. Det kan også være kronisk candida, dvs. sopp, men ikke prøv egenbehandling før dere vet hva det er. Alt for mange tyr til reseptfrie medisiner, og bruker disse så ofte at det aldri blir noe godt "klima" i skjeden". Noe som igjen kan føre til vestibulitt. Nok en mulighet er at det kan være en hudlidelse, for eksempel Lichen Sclerousus. Da er ofte en hudlege den beste hjelperen. Dessverre finnes det få leger som har innsikt i kvinners smerter under og etter samleie. Ofte kommer kvinner med smerter til meg som har oppsøkt gynekolog, etter gynekolog, uten å ha fått hjep eller den minste innsikt i hva de sliter med og hva det skyldes. Gynekologen mine klienter med lignende smerter forteller har skjønt mest og behandler kvinner med respekt, er Josef Ekgren på Majorstuaklinikken. Han er forståelsesfull og bruker tid, selv om konsultasjoner her koster. Han har også satt sammen urter til en krem som i rette doser kan hjelpe de som har vestibulitt. Er det vestibulitt, har smertene det har ført til ofte gitt mindre lyst på sex. Det er så enkelt at ingen får lyst på noe som gir smerter. Mange trenger derfor hjelp fra sexolog både for å få mer lyst og for å få hjelp til å avdekke hva som utløste smerter. Noen kan også ha god hjelp av fysioterapeut. Mange jenter med smerter forholder seg ikke bare til selve smertene, men får ofte i tillegg svært stramme bekkenbunnsmuskler. Det som kan skje er at når smerten under og etter samleie er intens over lengere tid, hender det kroppen setter inn sitt eget forsvarsverk ved at musklene rundt skjeden blir stramme. Det gjør inntrenging i skjeden vanskelig eller umulig. Da trenger ofte kvinner hjelpemidler for å få kontroll over bekkenbunnsmusklene. Bekkenbunnstreneren VagiFlex, som jeg har vært med på å utvikle og har testet ut på kvinner med slike smerter, har hjulpet mange med vaginisme og vestibulitt, Bekkenbunnstreneren hjelper kvinnene både å lære seg og slappe av i disse musklene og bli vant med å ha noe i skjeden igjen, som de har kontroll med og som de ikke forbinder med noe som gir smerter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/380745-svie-smerte/#findComment-3358346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.